اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیحات جنتی درباره ممیزی کتاب و سینما


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر به تشریح جلسه این کمیسیون با علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.

خبرگزاری مهر:  سیدعلی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  ضمن تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی بحث مبسوطی را پیرامون اهمیت فرهنگ و نامگذاری سال با این عنوان مطرح کردند.

وی افزود: به نگرانی هایی که در خصوص بحث فرهنگ ایجاد شده و مساله رخنه فرهنگی را در پیش داریم و اتفاقاتی همچون فتنه 88 و آشوب های سال 78 داشتیم، اشاره کرد و تاکید کرد که دشمن برای مسائل فرهنگی جامعه برنامه دارد و در چنین شرایطی انتظار جامعه این است که همه دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه ای عمل کند که نشان دهد نسبت به این گونه دشمنی ها حساسیت دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: پس از سخنان حجت الاسلام سالک سوالات نمایندگان از آقای جنتی مطرح شد که در ابتدا آقای رحماندوست درباره دو فعال موسیقی ایرانی که در خارج از کشور کشته شده و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شدند، مطرح شد که چرا وزارت ارشاد اجازه دفن آن دو را در بهشت زهرا داده است که آقای وزیر پاسخ دادند مساله دفن به طور کلی بر عهده شهرداری و بهشت زهرا است، ولی از چند سال قبل یک تفاهم نانوشته ای بین وزارت ارشاد و شهرداری صورت گرفته بود که وزارت ارشاد نسبت به دفن در قطعه هنرمندان برای هنرمند بودن یا نبودن افراد نظر بدهد.

نماینده مردم گلستان در مجلس ادامه داد: به گفته آقای جنتی خانه موسیقی پیگیر دفن این دو در قطعه هنرمندان بود و از سوی دیگر پدر و مادر آنها از هنرمندانی هستند که در کشوری که مقبول جمهوری اسلامی ایران است، زندگی می کنند که برای رفع این مصیبت سنگین وارد شده به این خانواده سعی کردیم با آنها کمکی کرده باشیم و وزارت ارشاد در این حد وارد ماجرا شده و هیچ حمایتی نکرده است، از نحوه فعالیت آنها یا عملکردی که در خارج کشور داشته اند.

طاهری گفت: آقای رحماندوست از پاسخ وزیر قانع شدند، اما عنوان کردند وقتی که چنین شایعه ای در جامعه مطرح می شود، وزارت ارشاد اطلاع رسانی درستی انجام دهد تا مردم فقط آن شایعه را نبینند که در اثر آن نشود از وزارت ارشاد یا هر وزارتخانه دیگری دفاع کرد.

این نماینده مجلس گفت: قاسم جعفری سوال کننده دیگر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند که درباره علت لغو جشنواره افق نو سوال کردند که وزیر ارشاد پاسخ داد: زمان برگزاری این جشنواره اصلا در دولت یازدهم نبود، در تیر ماه 92 بوده است و برگزارکنندگان خودشان منصرف شدند.

وی ادامه داد: قرار شد جلسه ای با حضور برگزارکنندگان جشنواره تشکیل شود تا به شبهات موجود رسیدگی صورت گیرد.

طاهری همچنین افزود: آقای جعفری سوال دیگری درباره علت لغو تئاتر رضوی طرح کردند که آقای جنتی اعلام کردند در سال 92 به علت مشکلات هزینه ای این جشنواره برگزار نشد، اما جایگزین آن یک همایش علمی مربوط به امام رضا(ع) بود که با کیفیت بالا برگزار شد؛ تلاش می کنیم امسال جشنواره تئاتر رضوی را برگزار کنیم.

نماینده مردم گلستان در مجلس با اشاره به سوال دیگر قاسم جعفری مبنی بر اینکه چرا وزارت ارشاد نسبت به اظهارنظرهای برخی منتسبان امام(ره) که وی را با اظهارنظرهای خود زیر سوال می برند، واکنش نشان نمی دهد، ادامه داد: آقای جنتی در پاسخ به این سوال اشاره کردند که در حقیقت اگر هر کسی در جامعه هر حرفی بزند وزارت ارشاد موظف نیست به آن پاسخ دهد، اما اگر آن حرف در قالب مطبوعات مطرح شود، بر اساس قانون مطبوعات با آنها برخورد خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چهار سوال زهره طبیب‌زاده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نماینده درباره علت مجوز دادن به نشر چشمه که در گذشته تخلفات زیادی داشته سوال کردند و آقای جنتی پاسخ دادند دو سال فعالیت نشر چشمه متوقف شده بود و طبیعتا بعد از انقضاء مدت تعلیق فعالیت آنها از آنها تعهد گرفتیم تا هیچ تخلفی از آنها رخ نداده و به طور کامل ضوابط قانونی نشر کتاب را رعایت کنند.

وی ادامه داد: سوال دوم خانم طبیب زاده درباره ممیزی کتاب بود که آقای جنتی پاسخ دادند: من نگفتم که ممیزی کتاب نباید وجود داشته باشد، از قول من حرف دیگری زدند، من گفتم باید سلیقه ای رفتار نشده و طبق قانون برخورد شود.

طاهری گفت: این نماینده همچنین درباره ممیزی سینما و پخش مستندهای مساله‌دار در جشنواره سینما طرح کردند که قرار شد مستندات و توضیحات وزارت فرهنگ در جلسه دیگری به این نماینده ارائه شود.

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: سوال دیگر خانم طبیب زاده درباره تخصیص ناعادلانه یارانه ها بود که معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح دادند تا به حال برای مطبوعات ضوابط خاصی وجود نداشت که بر اساس آن یارانه اختصاص پیدا کند، اما در حال حاضر ضوابطی را در این زمینه در نظر گرفته ایم تا پرداخت ها بر اساس این ضوابط جدید صورت گیرد که خانم طبیب زاده عنوان کردند من حتما باید این ضوابط را ببینم. اگر ضوابط عادلانه و قانونی باشد سوال خود را پس می گیرم.

وی همچنین درباره جشن اخیری که به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن در کاخ سعدآباد برگزار شده بود، گفت: آقای انصاری به رئیس کمیسیون فرهنگی عنوان کردند که برخی اخبار نقل شده از این جلسه صحت ندارد، برخی اتفاقاتی که آنجا رخ داده از نظر کمیسیون مناسب محیط متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

طاهری در پایان درباره اینکه آیا در این جلسه در خصوص راه اندازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز مسائلی مطرح شد یا نه؟، عنوان کرد: یک شبهه‌ای در رسانه ها مبنی بر اینکه دو انتشاراتی بدون مجوز در نمایشگاه حضور یافتند، مطرح شده که در این خصوص آقای وزیر عنوان کردند اگر مستنداتی در این باره ارائه شود، آن را پیگیری خواهیم کرد.


ویدیو مرتبط :
وقتی کتاب ها ممیزی نشوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هنرمندان در جشن سینما و کتاب +عکس


جشن سینما و کتاب روز شنبه با تقدیر از سینماگران نویسنده در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.