اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضيحات سازمان محيط زيست در مورد يك خبر



 

 

 

توضيحات سازمان محيط زيست در مورد يك خبر

 


در پي انتشار گزارشي با عنوان "تجارت سمندر لرستان در دنيا ممنوع شد" در ايلنا، سازمان حفاظت محيط زيست استان لرستان توضيحات تكميلي را به شرح زير به اين خبرگزاري ارسال كرد.

در پي انتشار گزارشي با عنوان " تجارت سمندر لرستان در دنيا ممنوع شد" در ايلنا، سازمان حفاظت محيط زيست استان لرستان توضيحات تكميلي را به شرح زير به اين خبرگزاري ارسال كرد:
" احتراما در تاريخ 15/1/89 مطلبي با كد شماره 52247 به نقل از كهرم در خبرگزاري ايلنا با عنوان (تجارت سمندر لرستان در دنيا ممنوع شد) درج شده كه به لحاظ وجود اشكالات كارشناسي در آن، مطالب مشروحه ذيل توضيحا ارائه مي‌شود،خواهشمند است با رعايت مقررات مربوطه نسبت به انعكاس آن اقدام فرمايند.
قطعا حضور گونه مزبور در بين تنوع‌زيستي حيات‌وحش استان لرستان منحصر به سال‌هاي اخير نبوده و ساليان متمادي است كه در زيستگاه‌هاي انحصاري خود در استان‌هاي لرستان و خوزستان پراكنش و به حيات خود ادامه مي‌دهد و اما در پي شناسايي گونه‌هاي نادر جانوري استان، گونه مذكور به عنوان يكي از گونه‌هاي كمياب جانوري تشخيص و از سال 1386 به عنوان گونه‌اي شاخص مورد توجه و در اولويت‌هاي حفاظتي و مطالعاتي اداره كل حفاظت محيط‌زيست لرستان قرار گرفت و اقداماتي در راستاي افزايش ضريب حفاظتي آن معمول گرديد به طوري كه مزيد بر اعزام اكيپ‌هاي گشت و كنترل نسبت به استقرار يك واحد پاسگاه محيط‌باني و گماردن محيط‌باني از نيروهاي بومي در مجاورت زيستگاه مذكور از اهم آن بوده است و از طرفي به لحاظ عدم وجود هر گونه منبع مطالعاتي در اين زمينه در سال 1386 با تامين اعتبار مناسب، ويژگي‌هاي زيستي و زيستگاهي گونه مذكور توسط جهاد دانشگاهي دانشگاه لرستان با بهره‌گيري از توان علمي كارشناسان داخلي استان كه مزيت بومي بودن آنها مويد شناخت و آگاهي لازم نسبت به موضوع است مطالعه گرديده و گزارش آن موجود است، كه اين مهم از نظر آن محقق محترم (‌آقاي كهرم) مغفول مانده و اظهارات مطرح شده با تكيه بر اطلاعات كارشناسان خارجي مي‌باشد، لذا ضرورت دارد بنا به اهميت از نظر كارشناسان داخلي بهره‌مند شوند.
بر اساس مطالعات انجام شده علي‌رغم اين كه تعداد و فراواني جمعيتي سمندر لرستاني به تناسب فصل و نوع زيستگاه اعم از آبشاري و جويباري و عمق كاملا متفاوت است و حضور گونه مذكور در تنها زيستگاه موجود، در پهنه استان لرستان (پايين دست آبشار وژن آب)، در فصل تابستان با بروز پديده حاد كاهش اكسيژن محلول، ناشي از افت حجم آبگذر رودخانه، جمعيت گونه مذكور به حداقل ممكن مي‌رسد،‌به طوري كه بر پايه مطالعات انجام شده در يك مسير 50 متري در طول جويبار آبشار تعداد سه قطعه از سمندر لرستاني مشاهده شده است، كه اين تعداد در مقايسه با فصل بهار متفاوت است.
طي مطالعات انجام شده براي گونه مذكور تعداد هفت زيستگاه در پهنه جغرافيايي استان‌هاي لرستان و خوزستان شناسايي شده است كه در اين بين تنها يك زيستگاه موسوم به وژن آب در حوزه استان لرستان مي‌باشد و مابقي زيستگاه‌ها در حوزه جغرافيايي استان خوزستان پراكنش دارد، به عبارتي قريب به 15 الي 30 درصد زيستگاه‌ها در حوزه استان لرستان و 70 درصد آن در استان خوزستان مي‌باشد و به همين دليل اداره كل حفاظت محيط‌زيست لرستان از اداره كل حفاظت محيط‌زيست خوزستان طلب استمداد در جهت حفاظت هر چه بيشتر نموده است.
از طرفي جهت حفاظت هر چه بهتر گونه ياد شده با بهره‌گيري از مشاركت‌هاي مردمي طي نشست‌هاي متعددي كه با عشاير ساكن منطقه و تشكل‌هاي مردمي برگزار شده است، حساسيت لازم در بين اهالي به لحاظ ممانعت از صيد و تجارت آن ايجاد گرديده است.
مجموعا با توجه به اقدامات حفاظتي شديد كه طي سال‌هاي 87 و 88 صورت گرفته تاكنون حتي يك مورد قاچاق گونه سمندر لرستاني از ناحيه استان لرستان صورت نگرفته است.
در خاتمه از جناب آقاي دكتر كهرم استاد محترم محيط‌زيست، ضمن تشكر انتظار دارد قبل از اظهارنظر فوق‌، اطلاعاتي را از اداره كل حفاظت محيط‌زيست لرستان كسب مي‌نمودند."...../تحلیل:خبرگزاری ایلنا


ویدیو مرتبط :
روی خط خبر سازمان جوانان هلال احمر بسته خبری شماره2 تیتر خبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب خبر انحلال سازمان ملی جوانان



 

 

 

تکذیب خبر انحلال سازمان ملی جوانان

 

معاون سازمان ملی جوانان با تکذیب خبر انحلال این سازمان از سوی برخی رسانه‌ها گفت: منتظر نظر شورای نگهبان برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان هستیم ولی کارها طبق برنامه بدون حضور سرپرست پیش می‌رود.

پرویز کرمی گفت: از رسانه ها درخواست دارم در فضای کنونی بر این شایعات دامن نزنند.

وی افزود: فاصله زمانی تائید شورای نگهبان در مورد ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی (وزارت ورزش و جوانان) و همچنین انجام امور محوله سازمان بدون سرپرست موجب شده تا فعلا سرپرستی برای سازمان ملی جوانان انتخاب نشود.

کرمی گفت: اگر هم شورای نگهبان وزارت ورزش را تصویب کند ساختار سازمان ملی جوانان تغییر نمی کند و تنها ادغام انجام می شود....../تحلیل:عصرایران