اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه کاخ سفید به کاهش خرید نفت از ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,خرید نفت از ایران

 

اخبار اقتصادی - توصیه کاخ سفید به کاهش خرید نفت از ایران

کاخ سفید اعلام کرده عرضه نفت به اندازه‌ای هست که کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

به گزارش تسنیم،  اداره مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد عرضه نفت از طرف کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که به کشورهای خارجی اجازه کاهش معنادار خریدهای نفتی از ایران را بدهد.

این بیانیه به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره بندهایی از «قانون اختیارات دفاعی کشور» برای سال مالی 2012 جهت عرضه پتروشیمی و محصولات پتروشیمی از کشورهایی غیر از ایران مربوط می‌شود.

 بیانیه کاخ سفید به تحلیلی از «اداره اطلاع‌رسانی انرژی» آمریکا در آوریل 2014 اشاره می‌کند که نشان می‌دهد مصرف نفت جهان طی ماههای گذشته از عرضه آن بیشتر بوده است.

علی‌رغم این، بیانیه کاخ سفید می‌افزاید: «در حالی که این عوامل حاکی از تنش کلی در وضعیت بازار هستند آنها همچنین نشان می‌دهند که در حال حاضر عرضه نفت از سوی کشورهای غیر از ایران به حدی هست که کشورهای خارجی با توجه به برآوردهای فعلی از تقاضا و افزایش تولید کشورهای غیر از ایران خرید نفت از این کشور را به طرز محسوسی کاهش دهند.»

این بیانیه در ادامه، البته، به تلاشهای کاخ سفید در راستای توافق موقت ژنو برای کاهش غیرضروری فروش نفت ایران هم اشاره و خاطر نشان کرده که واشنگتن در راستای تعهد به این توافقنامه از برخی تلاشها برای کاهش فروش نفت ایران طی یک بازه زمانی 6 ماهه هم جلوگیری کرده است.

بیانیه کاخ سفید تصریح می‌کند: «با این وجود، در حالی که شرایط بازار به گونه‌ای است که کفایت عرضه نفت اجازه کاهش خرید نفت را می‌دهد، آمریکا به موجب طرح اقدام مشترک متعهد شده تا  تلاشها برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران طی بازه‌ای 6 ماهه را راکد نگاه دارد.»

کاخ سفید اشاره‌ای به جزئیات این تلاشها نکرده اما به نظر می‌رسد منظور از آنها چالش‌هایی است که کاخ سفید پس از توافق موقت ژنو برای ممانعت از تصویب یک لایحه تحریم ضد ایرانی در کنگره با آن مواجه بود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نهایت کنگره را به وتوی آن لایحه که فروش نفت ایران را تا اندازه زیادی کاهش می‌داد، تهدید کرد.

ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین – به علاوه‌ی آلمان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای خود را روز جمعه (26 اردیبهشت، 16 می) در وین به پایان بردند. دو طرف اعلام کردند نتوانستند بر سر تدوین پیش‌نویس طرح جامع هسته‌ای به توافق دست پیدا کنند.

پیش از این پایگاه خبری «داو جونز» و «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا به اشتباه از قول کاخ سفید مدعی شده بودند واشنگتن ظرف 6 ماه آینده تلاشها برای کاهش فروش نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد. پایگاه خبری «داو جونز» همچنین مدعی شده ایران در مقابل برای تعلیق برنامه هسته‌ایش در این بازه زمانی موافقت کرده است. 

اخبار اقتصادی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
میز ایران در کاخ سفید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاخ سفید: تحریم ها علیه ایران کاهش می یابد



کاهش تحریم ها علیه ایران

 کاخ سفید: تحریم ها علیه ایران کاهش می یابد

کاخ سفید همزمان با دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اعلام کرد: دولت آمریکا تحریم ها علیه ایران را به صورت محدود کاهش می دهد.شدند.

به گزارش ایرنا، «جی کارنی» روز پنجشنبه با توجه به مذاکرات جدی و سازنده میان تهران و 1+5 به خبرنگاران گفت: رهبران 6 کشور انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه به همراه آلمان در حال تصمیم گیری برای کاهش موقت برخی از تحریم های اعمالی علیه ایران هستند.

وی با بیان اینکه در گام نخست چارچوب اصلی تحریم ها تغییر نمی کند، افزود: بخشی از تحریم ها به صورت هدفمند ادامه خواهد یافت.

کارنی با تکرار ادعای شفاف نبودن فعالیت های هسته ای کشورمان، گفت: تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نهایی نرسد و شفافیت در ابعاد مختلف فعالیت های هسته ای ایران برای جامعه جهانی ثابت نشود، تحریم ها به صورت کامل برداشته نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت شکست مذاکرات و عدم اعتمادسازی کامل از سوی تهران درخصوص فعالیت های هسته ای این کشور، تحریم های لغو شده بار دیگر اعمال خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: این اقدام دولتمردان آمریکا و پنج کشور دیگر به عنوان گامی سازنده برای مقام های ایرانی به منظور شفاف سازی درباره برنامه های هسته ای این کشور باشد.

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق مسلم و قانونی مردم ایران دانست.

به گزارش ایرنا، مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان کشورمان و سه کشور اروپایی و سه کشور آمریکا، روسیه و چین روز پنجشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از پایان مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی با اعضای 1+5 گفت: زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده است. با این حال آن هم مرحله دشواری است؛ باید جزییات هماهنگ شود تا جلو برویم.

وزیر خارجه درباره مطالب مطرح شده از سوی رسانه های آمریکایی درخصوص طرحی به نام طرح 6 ماهه آمریکا، نیز گفت: نگارش این طرح باید از روز جمعه شروع شود؛‎ نکات مختلف طرح در دیدارهای سه هفته گذشته مطرح شده است اما درباره جزییات آن، ما هم دیدگاه هایمان را هم در پاورپوینت و هم از طرف همکارانم مطرح کردیم.

عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز در پایان این مذاکرات اعلام کرد: تدوین متن تفاهم نامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از امروز (جمعه ) آغاز می شود.

کارشناسانی از وزارت خانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت راه و شهرسازی به همراه کارشناسان سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را همراهی می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در مذاکرات 23 و 24 مهرماه، طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان «پایانی بریک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدید» را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود، به صورت «پاور پوینت» به طرف مقابل ارائه کرد تا جدیت و اراده سیاسی خود را برای حل این بحران غیر ضروری به طرف مقابل نشان دهد.

 

 

---------------------------------------------------------------
 کاخ سفید خواستار خودداری کنگره از تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران است

ˈجی کارنیˈ سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه شب (به وقت آمریکا) از کنگره این کشور خواست از تصویب قانونی (در باره افزایش تحریم های ایران) در موقعیتی که می توان بهترین فرصت را در اختیار مذاکرات 5+1 به منظور دستیابی به پیشرفت واقعی قرار داد، خودداری کند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کارنی در پاسخ به پرسشی در باره تهدید تصویب تحریم های شدیدتری علیه ایران ، گفت: دیدگاه ما بر این بوده است که ما باید در اینجا مهلت و وقفه ای قایل شویم تا بتوانم ظرفیت بالقوه این مذاکرات جدی و اساسی را کشف کنیم.

در حالی که مذاکرات تهران و کشورهای 5+ 1 از جمله آمریکا در ژنو به دستیابی به یک توافق هسته ای موقت نزدیک می شود، گروه از سناتورهای تندروی آمریکایی خواستار تصویب و اعمال تحریم های شدیدتری علیه ایران شده اند.

همچنین سناتور جمهوریخواه ˈباب کورکرˈ تصویب طرحی را پیشنهاد کرد که اختیارات ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا را برای لغو موقت برخی از تحریم های کنونی را به عنوان بخشی از یک توافق موقت محدود می کند.

به گفته منابع کنگره آمریکا، در حالی که حمایت اندکی از هرگونه کاهش تحریم ها در این زمان وجود دارد، اعضا کنگره از تشدید تحریم های پشتیبانی زیادی می کنند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است کاخ سفید از این موضوع هراس دارد که ایران تصویب لایه جدیدی از تحریم ها را به عنوان نشانه ای حاکی از جدی نبودن این کشور در مذاکرات تلقی کند.

مقام های آمریکا همچنین از این موضوع هراس دارند که تصویب اقدام شدید توسط اعضا کنگره، موجب تقویت محافظه کاران در تهران شده و ابتکار دیپلماتیک روحانی را تضعیف کند.

کارنی تاکید کرد که اوباما در این وضعیت قصد کاهش ساختار اصلی تحریم ها علیه ایران را ندارد.

اما وی گفت: واشنگتن سرگرم بررسی کاهش محدود، هدفمند و قابل تجدینظر در تحریم ها در مقابل برداشتن گام هایی از سوی ایران برای متوقف کردن پیشرفت در برنامه هسته ای خود است.

به گزارش این خبرگزاری غربی ، کارنی و دیگر مقام های آمریکا از ارایه جزییات این توافق پیشنهادی خودداری کردند.

گزارش های دریافتی از ژنو حاکیست این اقدام ها شامل محدودکردن ظرفیت غنی سازی ایران، برداشتن گام هایی برای راستی آزمایی و محدود کردن ذخایر مواد هسته ای و تاسیسات هسته ای این کشور است.

هدف از این توافق موقت، اعتمادسازی در دو طرف با نظر به دستیابی به توافق نهایی است.

به گفته کارنی،رییس جمهوری تنها معافیت محدود ایران از تحریم های اقتصادی را پیش بینی کرده است که در صورت ضرورت، فشار ممکن است دوباره برقرار شود.

کارنی افزود: اگر ایران به تعهداتش پایبند نماند، معافیت موقت پایان خواهد یافت و ما در موضعی قرار خواهیم داشت که فشار را افزایش داده و حتی تحریم های بیشتری نیز بر آنها بیفزاییم.

این در حالیست که ˈباب کورکرˈ سناتور بلندپایه جمهوریخواه و عضو کمیته روابط خارجی سنا سرگرم بررسی اقدامی است که بتواند انعطاف پذیری اوباما را برای دست زدن به تلاش محدودی به منظور کاهش تحریم ها، محدود سازد.

کورکر به وبسایت ˈدیلی بیستˈ گفت: ما اصلاحیه ای برای بازداشتن دولت و جلوگیری از توانایی آن برای کاهش تحریم ها مگر اینکه شرایط مشخصی رخ دهد، تهیه کرده ایم.

کورکر افزود: اکنون آنها دارای توانایی برای معاف کردن ایران از تحریم ها هستند. اما ما بسیار نگران تمایل آنها نسبت به پذیرش توافقی هستیم که ممکن است در واقع برای کشور ما بسیار نامطلوب باشد.

کارنی نگفت که آیا اوباما چنین مصوبه ای را در صورت تصویب در کنگره وتو خواهد کرد یا نه. اما به سخنی اشاره کرد که مقام های کاخ سفید به صورت محرمانه می گویند: مانع تراشی در روند مذاکرات ممکن است واشنگتن و تهران را در مسیر خطرناکی قرار دهد.

به گزارش ایرنا ، اظهارات مقامهای آمریکایی و تلاش برخی اعضای کنگره آمریکا در حالی است که دولت یازدهم با رویکرد جدید در سیاست خارجی مبنی بر تعامل سازنده با دنیا، وارد دور جدیدی از مذاکرات با گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان شده است.

ایران در دور جدید مذاکرات خود با 1+5 در ژنو، طرح پیشنهادی جدیدی را با عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های نو» به طرف مقابل ارائه کرده است.

این طرح پیشنهادی شامل یک هدف مشترک و گام های اول و آخر می شود که کلیات آن در مذاکرات روزهای 23 و 24 مهر ماه در ژنو مورد قبول طرفین قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که در گام پایانی اجرای این طرح، باید تمام تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های یکجانبه و چند جانبه لغو شوند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اصل غنی سازی اورانیوم در خاک خود، سایت غنی سازی فردو، ماهیت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و خروج مواد هسته ای از کشور جز خطوط قرمز هستند.

تمام فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و ایران عضوی متعهد و مسوول در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان. پی. تی) بوده و بیشترین بازرسی ها از تاسیسات هسته ای کشورمان به عمل آمده است.
/ایرنا