اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه های نوروزی برای کنکوری ها


کارشناسان آموزش کشور برای استفاده بهینه داوطلبان آزمون سراسری سال 93، توصیه‌هایی را مطرح کردند که داوطلبان با به کار بستن این توصیه‌ها آزمونی موفق را پشت سر می‌گذارند.

خبرگزاری فارس: کارشناسان آموزش کشور برای استفاده بهینه داوطلبان آزمون سراسری سال 93، توصیه‌هایی را مطرح کردند که داوطلبان با به کار بستن این توصیه‌ها آزمونی موفق را پشت سر می‌گذارند.

تعطیلات دو هفته‌ای نوروز برای برخی افراد تعطیل نیست و شاید کاری‌ترین روزهای سال نیز به شمار رود.

داوطلبان کنکور نیز جزء آن دسته از افراد هستند که در تعطیلات نوروز نه تنها تعطیل نیستند بلکه باید این زمان را بهترین فرصت برای مطالعه و مرور درس‌ها دانسته و از تعطیلات نهایت استفاده را برای درس ‌خواندن ببرند.

تعطیلات دو هفته‌ای نوروز برای کنکوری‌ها حساس‌ترین روزهای سال است زیرا داوطلبان کنکور پس از تعطیلات عید مهلت زیادی برای مرور درس‌ها و تمرین بیشتر تست‌زنی ندارند.

البته حساسیت روزهای نوروز برای داوطلبان کنکور به این معنی نیست که آن‌ها در روزهای تعطیلات نوروز فقط و تنها فقط درس بخوانند و استراحت و تفریح را بر خود حرام کنند.

برای آنکه کنکوری‌ها بدانند چگونه می‌توانند در نهایت آرامش و بدون استرس و فشار روحی و جسمی، به درس‌هایشان رسیدگی کرده و استراحت و تفریح نیز داشته باشند با با کارشناسان آموزشی صحبت کردیم تا توصیه‌هایی را به کنکوری‌ها داشته باشند.

- می‌توانید 3 روز کامل را در این 15 روز، برای خودتان تعطیل کنید و در آن سه روز، فقط به استراحت و تفریح در هوای دلچسب بهاری و مهمانی و تمدد اعصاب بپردازید.

در این سه روز، به هیچ عنوان مطالعه نکنید، بازی فکری و بحث و جدل نداشته باشید، بیشتر به فعالیت‌های فیزیکی و گفتن و خندیدن و ورزش و تحرک سبک و استفاده از هوای بهاری بپردازید.

- ممکن است در دیدوبازدیدهای عید، به فامیل و دوست و آشنایانی که پشت کنکوری هستند، برخورد کنید، مواظب باشید برخورد و صحبتهای آنها، شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

- یادتان باشد که این دوره فقط دو هفته است و نباید انتظار داشته باشید که تمام کارها و مطالعات عقب افتاده را بتوانید در این دوره، انجام دهید.

- بهتر است در این دوران، همه دروس را در برنامه خود داشته باشید و فقط به یک کتاب خاص نپردازید.

- اگر فارغ التحصیل هستید و تا قبل از عید، یک دور، همه ی دروس خود را خوانده‌اید، بهتر است در این ایام تست بزنید و با تحلیل پاسخ‌های تشریحی، خودتان را برای مرور کلی بعد از عید، آماده کنید.

- سعی کنید در این ایام تعطیل، تنظیم خواب خود را به هم نزنید؛ شب تا دیروقت بیدار نمانید و صبح‌ها تا ظهر، خواب نباشید.

- یکی ازمهم‌ترین آفت‌های عید تماشای بدون برنامه تلوزیون است. پس سعی کنید به هیچ وجه تلوزیون را بدون هدف روشن نکنید و بعد از اتمام برنامه مورد نظر خود به سرعت تلویزیون را خاموش کنید.


ویدیو مرتبط :
‫20 توصیه نوروزی برای دیابتی‌ها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه های نوروزی برای دیابتی ها



 

دیابتی , توصیه های نوروزی

 

این روزها، درباره خانه تكانی و رعایت نكات ایمنی مربوط به آن زیاد می شنویم یا مطالبی را در این زمینه می خوانیم. اما متاسفانه هنوز خیلی از افراد به درستی نمی دانند چطور باید روزهای آخر سال را سپری كنند تا مشكلی برایشان ایجاد نشود و با سلامت و نشاط سال جدید را آغاز كنند.

درست است كه خانه تكانی رسمی قدیمی برای نظافت خانه است، اما رعایت توصیه های متخصصان و اهل فن هم از آن دست مسائلی است كه نباید فراموش شود؛ این توصیه ها بخصوص برای گروه های خاصی مانند بیماران دیابتی اهمیت بیشتری پیدا می كند.

پس برای این كه با سلامت كامل به استقبال سال جدید بروید و روزهای تعطیل را بخوبی و خوشی بگذرانید، بهتر است نكاتی را بدانید و به آنهاعمل كنید؛ مواردی ساده ولی مهم كه برای حفظ سلامت شما ضروری است.

رئیس انجمن دیابت ایران در گفت وگو با «جام جم» در این باره توضیح می دهد: در روزهای پایانی سال طبق یك رسم قدیمی، همه خانواده ها مشغول كار نظافت و تمیز كردن خانه می شوند. در این میان مشخص است كه بیماران مبتلا به دیابت به دلیل افزایش میزان فعالیت شان باید دقت بیشتری داشته باشند و با آگاهی از شرایط و وضعیت جسمی خود، احتمال بروز مشكل را به حداقل برسانند.

دكتر اسدالله رجب با اشاره به افرادی كه قند خون شان از كنترل مناسبی برخوردار نیست، می گوید: با توجه به این كه فعالیت جسمی شدید و بیش از حدی كه در روزهای پایانی سال شاهد آن هستیم، می تواند مشكلاتی را برای این افراد ایجاد كند و قند خون آنها را از كنترل خارج سازد، توصیه می كنیم دیابتی ها حتماً قبل از شروع كارها با مراجعه به پزشك نسبت به كنترل قند خونشان اقدام كنند و پس از مشورت با او در این مورد تصمیم بگیرند.

به گفته وی، فعالیت جسمی شدید و گاه غیرمعقولی كه این روزها انجام می شود، به طور حتم می تواند فرد دیابتی را با مشكلاتی جدی روبه رو سازد. بنابراین قند خون این افراد باید كنترل شود و زمانی كه به مقدار كمتر از ۲۰۰ رسید، آنها هم می توانند مانند سایر دیابتی هایی كه از كنترل مطلوبی برخوردارند، فعالیت جسمی داشته باشند.دكتر رجب با اشاره به دیابتی هایی كه قند خون شان بخوبی تحت كنترل است، یادآور می شود: نظم باید در زندگی همه افراد وجود داشته باشد و این مورد بخصوص برای بیماران دیابتی اهمیت بیشتری پیدا می كند. این افراد باید توجه كنند اگر كارها براساس نظم و برنامه پیش نرود، فعالیت جسمی ممكن است مشكلاتی را برایشان ایجاد كند.وی با بیان این نكته كه اگر دیابتی ها نظم و اصول مهم در ارتباط با این بیماری را فراموش كنند، با عوارض زودرس دیابت روبه رو خواهند شد، توضیح می دهد: عوارض زودرس دیابت می تواند به صورت هیپوگلیسمی یا كاهش قند خون كه بر اثر فعالیت شدید اتفاق می افتد، نمایان شود. این فعالیت ها همچنین می تواند موجب افزایش قند خون نیز بشود؛ چون گاهی بیمار هنگام افت قند خون، با مصرف مواد قندی می خواهد مشكل را جبران كند كه در چنین شرایطی اگر اطلاعات كافی نداشته باشد و براساس برنامه اقدام نكند، ممكن است دچار افزایش قند خون شود.

دكتر رجب با اشاره به بیمارانی كه قند خون شان بدون استفاده از دارو كنترل می شود، می گوید: فعالیت جسمی برای این گروه از بیماران می تواند بسیار مفید باشد، اما فراموش نكنید قبل از شروع فعالیت، میان انجام كارها و پس از پایان آن حتماً میزان قند خون خود را كنترل كنید.

رئیس انجمن دیابت می افزاید: افرادی كه دیابت ندارند یا بیمارانی كه بدون دارو، قندشان كنترل می شود، باید توجه كنند كه هنگام فعالیت، انسولین كمتری وارد جریان خون شده و در نتیجه فرد بشدت دچار افت قند خون نخواهد شد.

در مقابل، بیمارانی كه با تزریق انسولین یا با استفاده از داروهای پایین آورنده قند خون بخصوص داروهایی مانند «گلبین كلامید» قند خونشان كنترل می شود، باید توجه داشته باشند این مواد جایگزین انسولین شده و به همین دلیل چنین سیستمی در بدن وجود ندارد كه بر اثر فعالیت، انسولین كمتری ترشح شود. بنابراین مشخص است كه این بیماران در صورتی كه بدون برنامه پیش روند، با مشكلاتی جدی روبه رو خواهند شد.

پذیرایی از بیماران دیابتی

با توجه به این كه دیابت یكی از بیماری هایی است كه تغذیه صحیح نقش مهمی در آن ایفا می كند، بهتر است بدانیم چگونه باید از یك بیمار دیابتی پذیرایی كنیم یا اگر در خانواده ما بیماری وجود دارد، چه نكاتی را باید در نظر داشته باشیم تا علاوه بر ایجاد حسی خوب در روزهای عید، مشكلی نیز برای او ایجاد نشود.

دكتر رجب درباره تغذیه بیماران دیابتی توضیح می دهد: بیمارانی كه آموزش دیده اند، بخوبی می توانند تغذیه مناسب را انتخاب كرده و براساس آن غذایشان را میل كنند، اما به خانواده دیابتی هایی كه در این زمینه آموزش ندیده اند یا قند خون شان بخوبی تحت كنترل نیست، توصیه می كنیم در این روزها از تهیه شیرینی جات خودداری

كنند.

به گفته وی، ممكن است برخی افراد دانش و آگاهی كافی در این زمینه نداشته باشند و در نتیجه نتوانند رفتارشان را تغییر دهند و براحتی میل به خوردن شیرینی جات را كنترل كنند. علاوه بر این، بچه هایی كه به دیابت مبتلا هستند نیز نمی توانند از خوردن شیرینی جات بگذرند و به همین دلیل به مراقبت بزرگ ترها نیاز دارند.

با توجه به این موارد، دكتر رجب تاكید می كند: خانواده ها باید دقت داشته باشند در روزهای عید، از خرید شیرینی جات خودداری كنند و در صورتی كه به هر دلیلی موفق به انجام این كار نمی شوند مقدار بسیار كمی شیرینی تهیه شود تا حجم زیادی از آن در خانه نماند.

دكتر رجب با اشاره به این كه اغلب در روزهای عید، مواد غذایی بیشتری مصرف می شود و تحرك و فعالیت جسمی نیز كاهش می یابد، می گوید: این عوامل می تواند موجب افزایش قند خون شود و به همین دلیل لازم است در این روزها به نكات مربوط به تغذیه صحیح، توجه بیشتری داشته باشید.

به گفته وی اگر میزان قند خون فرد دیابتی در حد معمول، طبیعی و تحت كنترل نباشد، او مجاز به مصرف شیرینی جات (در تمام انواع طبیعی و غیرطبیعی آن) نیست. بنابراین مصرف هرگونه ماده قندی كه با گذاشتن آن داخل دهان، طعم شیرینش احساس می شود، برای دیابتی هایی كه قند خونشان بالای ۱۸۰ میلی گرم درصد است، ممنوع بوده و باید كنار گذاشته شود.

همچنین خوب است بیماران دیابتی كه در این روزها قصد سفر دارند، با دقت بیشتری لوازم سفر را جمع آوری كرده و همراه خود ببرند؛ دیابتی هایی كه برای سفر برنامه ریزی می كنند حتماً باید وسایل مورد نیاز از جمله انسولین یا داروی مصرفی، دستگاه قند خون همراه باطری، لانست نمونه گیری خون، موادقندی سریع الجذب و هر چیزی كه فكر می كنند ضروری است همراه برده و در دسترس قرار دهند. علاوه بر این، بیماران در صورت رانندگی باید در زمان حركت مراقب باشند كه قند خون آنها از ۹۰میلی گرم درصد كمتر نباشد.... /  گزارش : جام جم آنلاین