اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه سیدحسن خمینی خطاب به دستگاه دیپلماسی



اخبار,اخبار سیاسی,سیدحسن خمینی


 اخبار سیاسی - توصیه سیدحسن خمینی خطاب به دستگاه دیپلماسی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه دستگاه سیاست خارجی همچون یک ارتش، وقتی می‌تواند پیروز باشد که ریشه‌هایش در خانه مردم باشد، خطاب به مسئولان سیاست خارجی گفت: اگر به نتیجه‌ای رسیدید و تصمیم گرفتید، نترسید. کسی که از حرف و حدیث و سخن و هوچی‌گری می‌ترسد، شأنیت لازم را ندارد.

به گزارش ایسنا، نوه امام خمینی در دیدار با وزیر امور خارجه و سفرای ایران در خارج کشور در مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: رضاخان در بازدید از یک پادگان ارتش از یک فرمانده نظامی پرسید، اگر متفقین به ایران حمله کنند، چند روز می‌توانیم مقاومت کنیم؟ آن فرمانده نظامی در پاسخ گفت "صحبت روز نیست بفرمایید که چند ساعت؟" و وقتی از این فرمانده نظامی پس از خروج رضاخان پرسیدند؛ چرا آن قدر تلخ پاسخ دادی؟ در پاسخ گفت که "من شیرین سخن گفتم، چراکه سخن از چند دقیقه است". این در حالی است که ارتش همین کشور در دوران دفاع مقدس در مقابل همه قدرت‌های نظامی برتر جهان ایستاد.

یادگار امام در تحلیل دلیل تفاوت این دو عملکرد گفت: یک ارتش هنگامی می‌تواند پیروز باشد که ریشه‌هایش در خانه‌های مردم باشد. در واقع ارتش مانند کوه یخ است که تنها بخش کوچکی از آن دیده می‌شود و به شرطی توفیق می‌یابد که عمق آن تا روستاها برود. سربازی که در جبهه می‌جنگد وقتی به درستی می‌جنگد که مادرش در روستا برایش آش نذری بپزد. قوای نظامی زمانی پیروزمندانه به پیش می‌رود که یکایک مردم در گوشه گوشه خانه‌ها پشتیبان او باشند.

سیدحسن خمینی، سیاست خارجی کشور ایران را همانند ارتش دانست و گفت: یکی از شروط توفیق سربازان عرصه سیاست خارجی پیوندی است که باید با مردم داشته باشند. هدفی که در راستای خواست عمومی مردم باشد، زبان سربازان ارتش سیاست خارجی را بُرّا و کلامشان را نافذ می‌کند. چنین دیپلماتی وقتی پشت میز می‌نشیند، مستظهر به یک ملت است.

وی یادآور شد: بسیاری از دیپلمات‌ها در ابتدای انقلاب چیزی نمی‌دانستند، حتی شاید زبان کشوری را که سفیر آن شده بودند، بلد نبودند اما تیغ بران و توانایی بالا داشتند، چون مستظهر به یک اندیشه تقویت شده و ملتی به پا خواسته بودند. ریشه توانمندی سیاست خارجی در پشتیبانی مردم است. بسیار مهم است که مردم کوچه و بازار شما را دعا کنند و تلاش شما را در راستای منافع خودشان بدانند. این سرمایه بحمدالله در وزارت امور خارجه وجود دارد؛ بنابراین این را دست کم نگیرید.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه "پشتیبانی قاطبه مردم از توانمندی و کارکرد وزارت امور خارجه انتظارها را از آن‌ها چند برابر می‌کند"، خطاب به حاضران تأکید کرد: بدانید که سیاست خارجی دولت جدید در جامعه مورد توجه و قابل قبول است و شما باید این را به عنوان یک عامل مهم لمس کنید.

نوه امام راحل دومین عامل پیروزی را شجاعت دانست و افزود: معروف است که یک سرباز عمری بر سر سفره مردم نان می‌خورد، تا اگر روزی لازم شد، برای مردم جان دهد. هر سربازی در هر نقطه‌ای به شرطی نانش حلال است که اگر روزی که دشمن حمله کرد، فکر جان خود نباشد. در حوزه دیپلماسی، یک کارشناس سیاست خارجی اگر از هر حرف و حدیثی که وجود دارد، ترسید نان خود را حرام کرده است. یک دیپلمات روزی که به تصمیم رسید و مصلحت را در آن تصمیم دید، باید تصمیم خود را اجرایی کند؛ بنابراین شرط دوم توفیق ارتش در جنگ و دیپلمات در سیاست خارجی شجاعت است.

وی خطاب به سفرای ایران در خارج از کشور اظهار کرد: مراقب باشید اگر به نتیجه‌ای رسیدید و تصمیم گرفتید، نترسید. کسی که از حرف و حدیث و سخن و هوچی‌گری می‌ترسد، شأنیت لازم را ندارد. تصمیم اگر درست، مطابق اندیشه صحیح و تحلیل مناسب باشد، باید برای اجرای آن شجاعت داشته باشید.

سیدحسن خمینی، سومین عامل پیروزی را ایمان دانست و افزود: مرحوم شهید مطهری زمانی که از پاریس به ایران بازگشت، گفت من در امام چهار ایمان دیدم؛ ایمان به خدا، ایمان به مردم، ایمان به هدفش و ایمان به راهش.

وی با تأکید بر اینکه "ایمان عامل بسیار مهمی است"، اظهار کرد: به راهی که در آن حرکت می‌کنید و هدفی که انتخاب می‌کنید ایمان داشته باشد. معروف است که می‌گویند اگر وکیلی در ابتدا به این نتیجه رسید که پرونده‌ای سالم نیست، نباید قبول کند؛ شما سربازان سیاست خارجی نماینده کاری باشید که به سلامت آن ایمان دارید. اخلاق تنها در شخصیت حقیقی انسان‌ها صدق نمی‌کند، شخصیت حقوقی نیز نیازمند اخلاق است.

یادگار امام با بیان اینکه "مردم به فرزندان خودشان در دستگاه سیاست خارجی اعتماد دارند و این سرمایه کمی نیست"، گفت: دوستان ما در وزارت خارجه باید تلاش کنند تا ایمان را در مجموعه تقویت کنند و سطح دانش خود را ارتقا دهند.

وی با تأکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری دستگاه دیپلماسی، تأکید کرد: شجاعت داشته باشید و مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرید. مردم به دولت اعتماد کرده‌اند. نمودِ آن هم محبوبیت آقای ظریف است. این اعتماد مردم به شما از یک سو مهمترین سرمایه است و از سوی دیگر برایتان مسئولیت ایجاد می‌کند. مقبولیت شما چیزی است که مردم به شما داده‌اند، ما باید این سرمایه را در راستای منافع ملی صرف کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران، وزیر امور خارجه نیز در ابتدای این دیدار با بیان اینکه "برای مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی افتخار بزرگی است که به زیارت حرم مطهر حضرت امام و مرحوم حجت‌الاسلام حاج سیداحمد آقا و همین طور اعضای بیت شریف امام نائل شده‌اند"، افزود: آنچه به ما خودباوری و توان حضور فعال در صحنه بین‌المللی را داده است، چیزی جز مکتب و روش حضرت امام نیست.

محمدجواد ظریف ادامه داد: امام احیاگر اسلام در قرن حاضر بود که به مردم روح خودباوری و اعتماد به نفس را اعطا کرد. بر این اساس ملت بزرگ با اتکای به تعالیم اسلام و موهبت بزرگ رهبری و ولایت که امروز هم دنباله‌روی خط راستین امام هستند، می‌توانند در همه صحنه‌ها به موفقیت دست یابند.

وی در پایان تاکید کرد: از این مسیر است که امکان حضور فعال، بدون واهمه، ترس، نگرانی و دلواپسی در همه صحنه‌های بین‌المللی به فرزندان امام و انقلاب داده شده است. ما این افتخار را در جهان اسلام داریم که خودباوری خودمان را مرهون امام هستیم. افتخار ما این است که خودمان را دنباله‌روی امام و مسیر او بدانیم و امیدواریم که بتوانیم در مقابل امام و شهدا سربلند باشیم.


 اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
دیپلماسی شهدا خطاب به آقای ظریف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه‌های سیدحسن‌ خمینی به اعضای شوراها



اخبار,اخبار سیاسی , حسن روحانی

سید حسن خمینی اظهار کرد: امانتداری و امین بودن باید در رفتار اشخاص نمایان و ثمره آن نیز رفع درد و مشکلات باشد تا مردم با مشاهده عملکرد افراد به نمایندگان خود بیش از گذشته اعتماد پیدا کنند.

تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) گفت: منتخبان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا و شورایاری های مناطق باید با رعایت همه جوانب، امانتدار خوبی برای مردم باشند تا زمینه جلب مشارکت حداکثری در انتخابات فراهم شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی روز چهارشنبه به مناسبت نهم اردیبهشت سالروز شورا و در دیدار با رییس و اعضای شورای اسلامی و شهردار تهران با بیان اینکه برگزاری انتخابات شورایاری در محلات به نمایش گذاشتن مردم سالاری دینی بود، اظهارکرد: برگزاری انتخابات شورایاری نشان دهنده واگذاری و سپردن امور به خود مردم است.

وی با اشاره به سپردن امور شهری به خود مردم افزود: امروز صدیق ترین و برترین افراد، اشخاصی هستند که در رفع مشکلات مردم صادقانه تلاش می کنند.

سید حسن خمینی، اقتدار و امانتداری را یکی از خصوصیات منتخبان مردم در شوراها دانست و گفت: باید با جدیت در رفع مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی مردم تلاش کرد و این خصیصه صداقت در گفتار و امانتداری را در سایر سطوح نیز بسط و گسترش داد.

تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) یکی از راه های توانمند شدن مدیریت شهری را مشورت گرفتن از متخصصان و خود مردم دانست و افزود: با توجه به تاکیدات آیات الهی باید برای اداره جامعه از مشورت و تجربیات دیگران استفاده کرد و اصل تدوین و تاسیس شوراها نیز بهره مندی از مشارکت مردم درامور است.

سید حسن خمینی اظهار کرد: امانتداری و امین بودن باید در رفتار اشخاص نمایان و ثمره آن نیز رفع درد و مشکلات باشد تا مردم با مشاهده عملکرد افراد به نمایندگان خود بیش از گذشته اعتماد پیدا کنند.

تولیت آستان حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: در تهران تحولات بزرگی انجام شده و شهرداری نیز بسیجی وار به مردم تهران خدمات رسانی می کند و اگر چنانچه این توانمندی را افزایش دهیم در کارهایمان بیش از گذشته موفق خواهیم شد.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ابتدای این دیدار هدف از تاسیس شوراها اسلامی را خدمت رسانی به مردم اعلام کرد و گفت: طبق فرمان امام راحل در نهم اردیبهشت 58 تدوین شورای اسلامی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام تا برطرف کردن مشکلات جامعه توسط خود مردم انجام شود.

مهدی چمران افزود: هم اکنون 75 مصوبه در شورای اسلامی شهر تهران برای قانونی شدن در حال بازنگری از سوی منتخبان شهروندان تهرانی است.

 

اخبار سیاسی - ایرنا