اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه جدی غذایی به زنان باردار


طبق پژوهش های اخیر و برخلاف باورهای عامیانه زنان باردار نیازی به پرخوری برای تامین انرژی دو نفر ندارند.

خبرگزاری مهر: بر اساس گزارش پژوهشگران استرالیایی، بدن زنان در طول دوران بارداری قادر به کسب انرژی اضافه از مواد غذایی مصرفی روزانه بوده و کالری اضافی مورد نیاز خود را از این مواد استخراج می کنند به همین دلیل بر خلاف باورهای عامیانه این گروه از زنان  نیازی به پرخوری برای تامین انرژی دو نفر ندارند.

طبق این تحقیقات، برای تغذیه درست مادران باردار نیاز به یک رژیم غذایی متعادل است و پیشنهاد می شود توصیه خوردن غذای بیشتر در مورد مادران باردار ارزیابی مجدد شود.

در این پژوهش ها، محققان با کمک سنسورهای متحرک عوامل متعددی از جمله افزایش وزن، میزان انرژی مصرفی و جذب غذای ۲۶ زن باردار را مورد بررسی قرار دادند. این زنان باردار در طول دوران بارداری خود به طور متوسط ۱۰ کیلو و ۸۰۰ گرم افزایش وزن داشته اند و به طور عمده ۷ کیلوگرم از توده چربی بدنشان در سه ماهه اول و دوم بارداری انباشته شده است. این تجمع چربی در زنان شرکت کننده بدون مصرف مواد غذایی اضافی بوده اگرچه انرژی موردنیاز روزانه شان ۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

این مطالعات و یافته های آن نشان می دهد که در دوران بارداری تغییرات متابولیک چشمگیری در زنان باردار ایجاد می شود که سبب حفظ انرژی اضافی به صورت چربی شده و کالری بیشتری از مواد غذایی استخراج می شود.   

همچنین این تحقیقات مشخص می سازد که چربی ذخیره شده در بدن زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار بوده چراکه در طول دوره بارداری برای رشد جنین و همچنین پس از تولد در دوران شیردهی، به خصوص در شش ماه اول پس از زایمان، بسیار کمک کننده است.

لازم به ذکر است که افزایش وزن ایجاد شده در دوران بارداری احتمال ابتلا به بیماری های دیابت و Pre-eclampsia (ازعوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی که باعث عوارض جنینی و مادری می‌ شود) را بالا می برد و منجر به افزایش بیماری های قلبی در فرزندان آنان می شود.  


ویدیو مرتبط :
این کشیش زنان را چگونه باردار می کرده است؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه به زنان باردار برای مسافرت در نوروز


عضو انجمن زنان و زایمان به خانم‌های باردار توصیه کرد از خستگی بیش از اندازه و تردد از مسیرهای پرترافیک در طول سفر خودداری کنند و پیش از آن حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

خبرگزاری ایسنا: عضو انجمن زنان و زایمان به خانم‌های باردار توصیه کرد از خستگی بیش از اندازه و تردد از مسیرهای پرترافیک در طول سفر خودداری کنند و پیش از آن حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

شهلاچایچیان درخصوص مراقبت‌هایی که زنان باردار باید در طول سفر انجام دهند گفت: خانم‌های باردار باید پیش از سفر از پزشک متخصص خود اجازه بگیرند؛ چرا که هرکدام از انواع سفر در یک دوره برای بعضی از خانم‌های باردار مناسب است و برای بعضی دیگر خیر.

وی افزود: اگرنوع سفر زمینی بود، طوری برنامه ریزی کنند که ترافیک سنگین نباشد. در ترافیک سنگین احتمال کمبود آب بدن ، عصبی شدن، التهاب عضلات و مفاصل وعفونت مثانه خیلی زیاد است. برای همین در ساعات و روزهایی حرکت کنند که این احتمال خیلی کمتر باشد.

چایچیان همچنین توصیه کرد که "خانم‌ها باید در بین راه، هر یک یا دوساعت، ازماشین پیداه شوند و چند قدم راه بروند. چون ممکن است خون در رگ‌های آنها لخته شود. همچنین آنها باید حتما به اندازه کافی مایعات بخورند و در راه دستشویی بروند. با خودشان دستمال بهداشتی و یک بطری آب تمیز ببرند که اگر آب آلوده باشد از آن استفاده کنند."

این متخصص زنان و زایمان خسته شدن بیش از حد را برای زنان باردار، به خصوص کسانی که سابقه زایمان زودرس و سقط داشتند بسیار آسیب رسان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: خانم‌ها حتما به محض مبتلا شدن به کوچکترین علامتی مثل لکه بینی، آبریزش، تهوع، استفراغ شدید، تب ، احساس سوزش ادرار یا پررنگ شدن یا هر علامتی دیگری با یک متخصص تماس بگیرند. نباید فکر کنند چند روز دیگر به شهرشان برمی‌گردند و پیش دکتر خودشان می‌روند. وقتی مساله‌ای اورژانسی پیش می‌آید باید حتما در همان شهر به دکتر مراجعه کنند.