اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه آیت الله مکارم شیرازی به کاندیداها


آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به موضوع انتخابات پیش رو، توصیه هایی را به داوطلبان و مردم ایران اسلامی ارائه داد و گفت:پرهیز از تخریب جناح ها، تهمت و دروغ از مباحثی است که باید به آن توجه شود.

خبرگزاری حوزه: آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به موضوع انتخابات پیش رو، توصیه هایی را به داوطلبان و مردم ایران اسلامی ارائه داد و گفت:پرهیز از تخریب جناح ها، تهمت و دروغ از مباحثی است که باید به آن توجه شود.

وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم اظهار کرد: در آمریکا و اروپا همه مدل دروغ و زد و بند وجود دارد؛ چراکه حکومتی مادی داشته و انتظاری هم غیر از این از آنان نمی رود؛ اما در شعاع حکومت اسلامی همه انتظار دارند که انتخاباتی اسلامی برگزار شود؛ به این معنا که تمام اصول اخلاقی در انتخابات حفظ شود و صدمه ای به هیچ یک از اخلاقیات وارد نسازد.

وی افزود: پرهیز از تخریب یکدیگر، تخریب جناح ها، تهمت، دروغ و توهین، از مباحثی است که نامزدهای انتخاباتی باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه این افعال، آثار سوئی برای آینده دارد که یکی از آنها ادامه این مشاجرات در زمان های بعد می باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه نامزدها از وعده های دروغین به مردم بپرهیزند، تصریح کرد: ممکن است که این وعده ها در برخی از افراد ساده لوح مؤثر باشد؛ اما ضررهای زیادی همچون بی اعتمادی و فاصله گیری مردم از آنان دارد.

وی بیان داشت: باید صداقت داشت و امکانات و شرایط را در نظر گرفت و در حد آن امکانات، برای مردم سخن گفت و وعده داد.

وی با بیان این مطلب که نامزدهای انتخابات از ریخت و پاش و اسراف درمسائل تبلیغاتی بپرهیزند، اظهار داشت: در انتخابات گذشته مشاهده شده که برای تبلیغات یک شخص، تعداد بسیاری از تصاویرش در کنار هم نصب شده که نشان از اسراف است و پول های زیادی برای چاپ آن صرف می شود.

*انتقاد از پدیده خرید و فروش رأی

آیت الله مکارم شیرازی دربخش دیگری از سخنان خود به موضوع خرید و فروش رای اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی برای خریدن آراء مردم دست به ریخت و پاش هایی می زنند که بدبینی مردم را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کاندیداهای انتخابات باید به نتیجه آن احترام بگذارند، افزود: وقتی انتخابات به اتمام رسید، همه باید به نتیجه آن احترام بگذارند؛ این طور نباشد که هر شخصی بازنده شد، اعلام تقلب کند و هرکه پیروز انتخابات شد، اعلام صحت نماید.

وی افزود: ما از این نوع وسوسه ها در صحت انتخابات بسیار صدمه دیدیم که به وسیله آن اختلافات و مشکلات بسیاری در کشور پدیدار شد.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: وقتی انتخاباتی به حسب ظاهر مطابق با موازین انجام شد، همه باید نتیجه آن را بپذیرند و به آن احترام بگذارند.

*وظیفه مردم درانتخابات

وی به وظیفه مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: مردم نیز باید بدانند که درباره شخصی که قصد انتخاب دارند، تحقیق کرده یا از اشخاص صاحب نظر سئوال کنند؛ چرا که آنان شریک در اعمال شخص منتخب در روز قیامت خواهند بود و باید پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: یادآوری این مسائل در آستانه انتخابات لازم است و امیدواریم اتنخاباتی پرشور، سالم، پراستقبال و مفید به حال جامعه داشته باشیم و انشاءالله افرادی با تقوا و با معلومات کافی انتخاب شود تا بتواند گره مشکلات مردم را باز نمایند.

*اگر دروغ برداشته شود مشکلات جهان حل می شود


وی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: حضرت فرمودند؛ تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که سرمایه بسیاری از کارهای زشت انسان، دروغ است، گفت: سرمایه برخی از انسانها دروغ است و با آن احتکار، تدلیس، تقلب، کم فروشی و ... انجام می دهند.

وی با بیان این مطلب که اگر دروغ از دنیای امروز برداشته شود، اکثر مشکلات جهان حل خواهد شد، تصریح کرد: امروز برخی از دولت ها به دروغ می گویند که به دنبال ریشه کنی از تکفیری ها هستیم؛ در حالی که دروغ گفته و در حال کمک به آنان هستند.


ویدیو مرتبط :
آیت الله بهجت:در نظر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه مهم آیت الله مکارم شیرازی به مداحان


آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «متأسفانه در مسائل مربوط به امام حسین(ع)، کربلا و عاشورا گاهی شاهد گرفتاری در تحریفات، خرافات و مسائل وهن‌آور هستیم» گفت: برای جذب مخاطب نباید از سبک‌ها و تعبیرات نامناسبی در مداحی استفاده کرد.

خبرگزاری ایسنا: آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «متأسفانه در مسائل مربوط به امام حسین(ع)، کربلا و عاشورا گاهی شاهد گرفتاری در تحریفات، خرافات و مسائل وهن‌آور هستیم» گفت: برای جذب مخاطب نباید از سبک‌ها و تعبیرات نامناسبی در مداحی استفاده کرد.

این مرجع تقلید در مراسم رونمایی از مجموعه نرم‌افزارهای اندروید رادیو معارف ویژه ماه محرم با بیان این‌که «جریان‌های مربوط به عاشورا، کربلا و نهضت سیدالشهدا(ع) سرمایه بزرگی برای همه است» گفت: تمام تلاش ما باید استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها باشد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های عظیم عاشورا برای پیشبرد اهداف اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: از هر برنامه‌ای که بتواند جوانان را با آمادگی کامل در صحنه نگه داشته و از برنامه‌های رسانه‌های فاسد و مفسد محفوظ کند باید بهره گرفت.

این مرجع تقلید اظهار کرد: اینکه مجموعه‌ای مانند رادیو معارف برای نظارت بر برخی منابع وجود داشته باشد بسیار تاثیرگذار است بویژه اینکه مخاطبان آنان نسل جوان هستند.

وی یادآور شد: جوانان ما از یک سو بیشترین سرمایه دفاعی کشور در مقابل مهاجمان به اسلام، اهل بیت و نظام جمهوری اسلامی هستند و از سوی دیگر مورد شدیدترین تهاجم از سوی دشمنان قرار دارند و هر برنامه‌ای که بتواند این جوانان را در صحنه حفظ و آنان را در برابر آسیب‌های دشمنان مصون بدارد مفید خواهد بود و مهمترین کار استفاده از ظرفیت عاشورای حسینی است.

مکارم‌شیرازی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های عاشورا، کربلا و قیام سیدالشهدا(ع) یکی از مهم‌ترین راه حفظ و نجات جوانان است.

این مرجع تقلید با اشاره به نرم‌افزارهای تولید شده از سوی رادیو معارف گفت: ‌مردم درباره برنامه‌های رادیو معارف اعتماد پیدا کرده‌اند، چرا که مجموعه‌ای از فضلای شناخته شده حوزه بر آن نظارت دارند و رادیو معارف طی سال‌ها امتحان خود را داده است.

مکارم‌شیرازی تصریح کرد: برنامه شرعی بدون جاذبه مشکلی را نمی‌تواند حل کند، به ویژه اگر مخاطبان نسل جوان باشند، باید جاذبه‌ها برای نگهداری جوانان و پر کردن خلأ فکری آنها وجود داشته باشد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: امیدواریم نرم افزارهای تولید شده از سوی رادیو معارف برای تشکیلات امام حسین(ع) مفید باشند.