اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توصیه‌ آیت‌الله جوادی آملی به شهردار تهران


آیت الله جوادی آملی در دیدار با شهردار تهران گفت: همه مسئولان لازم است به این نکته توجه داشته باشند که تنها عمل صالح نجات بخش جامعه است و تبلیغات بی اساس مشکلی را حل نمی کند.

خبرگزاری مهر: دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران به همراه جمعی از مدیران فرهنگی شهرداری تهران با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گزارشی از فعالیت های عمرانی، فرهنگی و مذهبی شهرداری تهران به محضر معظم له ارائه نمود.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر خدمت صادقانه و متعهدانه مسئولان در برابر مردم، اظهار داشت: جامعه را با شعار و سخنرانی صرف نمی شود پرورش داد، توده مردم تنها با دیدن عمل صالح و متعهدانه از مسئولین رشد پیدا می کنند، همه مسئولین لازم است به این نکته توجه داشته باشند که تنها عمل صالح نجات بخش جامعه است و تبلیغات بی اساس مشکلی را حل نمی کند.

ایشان ادامه داد: در محافل علمی مانند حوزه و دانشگاه با تعلیم و سپس تعلیل مجتهد و استاد پرورش پیدا می کند اما در سطح عموم جامعه رسانه ها با تبلیغ و تکرار آن، این قدرت را دارند که در برخی موارد حتی کالای بی ارزش را با ارزش جلوه دهند و آن را به مردم بقبولانند؛ یعنی تبلیغ و تکرار جای تعلیم و تعلیل را می گیرد، اما باید بدانیم هرگز با تبلیغ و تکرار نمی توانیم یک مطلب نادرست را برای همیشه به مردم عرضه کنیم.

ایشان در ادامه به مفاسد اقتصادی اخیر در کشور اشاره کرد و افزود: ما تا طیب و طاهر نباشیم و عمل صالح از خود نشان ندهیم جامعه رشد نمی کند، آنچه مردم را در مسیر رشد و تعالی و پایبندی به نظام قرار می دهد، حقیقت و عمل صالح است، عمل صالح و مسئولانه آنقدر معطر و دلپذیر است که همه مردم با هر سیلقه و گرایشی را جذب خود می کند.

آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که "همه عالم فعل خداوند است" بیان کرد: اگر فلسفه کجراهه نرفت و الحادی نشد و الهی ماند، ثابت خواهد کرد که چون خدا هست عالم چیزی جز اوصاف او، افعال او و آثار او نمی تواند باشد و هیچ چیز جز فعل خدا در جهان وجود ندارد لذا همه علوم دینی هستند و علم اساسا نمی تواند غیر دینی باشد؛ این طرز فکر در تمدن سازی تحول ایجاد می کند.

ایشان ادامه داد: باور به ابدی بودن انسان و اینکه مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، تمدن سازی علوم تجربی را در مسیر درست قرار می دهد وگرنه بدون باور به این مسئله پیشرفت صنعت و علم انسان را به جنگ های جهانی و اسلحه سازی و قرآن سوزی خواهد رساند که در غرب شاهد آن هستیم.

 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشت: بدون باور به این مطلب که مرگ تنها یک پل است که انسان را به جهان دیگر می برد و انسان باید در آن جهان در مقابل همه کارهای خود پاسخگو باشد، اخلاق در جامعه رشد نخواهد کرد.

معظم له در فراز دیگری از فرمایشات خود به توانایی گسترده شهرداری ها در انجام امور مختلف از جمله فعالیتهای فرهنگی، اقتصادی و عمرانی اشاره کرد و اذعان داشت: مجلس شورای اسلامی می تواند مصوبه ای را بگذراند که اختیارات شهرداری ها را در انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی گسترش دهد که نمونه های موفقی از این اقدام را در کشورهای مختلف شاهد بوده ایم.

وی با آرزوی توفیقات بیشتر برای شهرداری تهران خدمات فرهنگی شهرداری تهران را ارزنده و مثبت ارزیابی کرد.

در پایان این دیدار، دکتر قالیباف کتاب مصور گزارش تبلیغات فرهنگی شهرداری تهران را به همراه لوحی نفیس به محضر معظم له تقدیم کرد.


ویدیو مرتبط :
آیت الله جوادی آملی | توصیه های امام باقر(ع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه‌ های آیت‌ الله جوادی آملی به مداحان


یکی از مراجع تقلید گفت: مداحان و ذاکران نباید روش و کاری که از جلال و شکوه اهل بیت(ع) بکاهد انجام دهند و سخن بی‌سند بیان کنند.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق اظهار کرد: ذات مقدس رسول خدا(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) گفت اگر خدا خواست از دشمن خودش انتقام بگیرد، به دست ولی خود انتقام می‌گیرد، اگر خواست از دشمنِ ولیّ خود انتقام بگیرد، به دست دشمنِ دشمن انتقام می‌گیرد.

وی ادامه داد: توضیح این بیان این است که یک وقت کسی با دین خدا درگیر است، خدا، امام و امثال امام را ماموریت می‌دهد که بیایید، نظام طغیان و طاغوت را براندازید و امام و امثال امام نیز این کار را می‌کنند؛ چرا که اینها اولیای الهی‌ و شاگردان اهل بیت(ع) و معصومین هستند لذا خدا به اینها توانی می‌دهد که بتوانند دشمن را سر جای خود بنشانند. اما یک وقت است دشمنی به دوستی حمله می‌کند، مانند عراق که به ایران حمله می‌کند، در این صورت لازم نیست عراق را اولیای الهی سر جایش بنشانند، دشمن عراق، عراق را سر جایش می‌نشاند، که همین کار را هم کردند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به جنایت‌های گروه‌های تکفیری به خصوص داعش اشاره کرد و افزود: اگر این تکفیری‌ها و سلفی‌ها و داعش و القاعده و مانند آنها، با دین الهی درگیر شوند، خداوند به وسیله یک ولیّ‌ از اولیای الهی، اینها را سر جای خود می‌نشاند و اگر با ولیّ‌ از اولیای الهی درگیر شوند، خداوند بالاخره آنها را به وسیله دشمنانشان سر جایشان خواهد نشاند.

آیت‌الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بدترین نقص این است که انسان گرفتار آز و طمع باشد، افزود: حضرت رسول فرمود خدا اگر به کسی خواست خیر دهد، آن روح بی‌نیازی را در درون جان او جاسازی می‌کند، او دیگر بی‌نیاز است. ذلّت همین است که انسان هر چه را ببیند، بخواهد. انسان باید از ذات اقدس الهی بخواهد که در بند هوس نباشد.

وی با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه حشر خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام فرمودند شما با خدا رابطه داشته باشید و اختلافات خود را کنار بگذارید، کینه کسی را نداشته باشید، نگویید من بهتر از او هستم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: کینه، زمینه اختلاف و تفرقه می‌شود؛ اگر این کینه نبود و این اختلاف نبود، ما دیگر، نه در عراق داعش داشتیم، نه در سوریه و نه در جای دیگر.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیکی ایام محرم، مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) را به رعایت عظمت و جلال خاندان عصمت و طهارت توصیه کرد و ادامه داد: ما باید حواسمان جمع باشد؛ جریان حسین ‌بن ‌علی(ع)، جریان محرم، تاسوعا، عاشورا، عزاداری‌ها، بخش‌های سنتی آن سر جایش محفوظ است، سخنرانان و مداحان عظمت و جلال و شکوه حسین‌ بن ‌علی(ع) را نشان دهند. مداحان کاری که از عظمت اهل بیت(ع) کم ‌کند، انجام ندهند و این سفارش حسین ‌بن ‌علی(ع) است، بگذارید کربلا با جلال و شکوه شناخته شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: حرف‌ها، قصه‌ها، داستان‌ها، روش‌ها و منش‌ها که از جلال کربلا، جمال کربلا، عظمت کربلا، استقلال کربلا، حریّت و آزادی‌خواهی کربلا کم کند این حرف‌ها را نزنید. در صحنه عاشورا و در آن موقعیت خطیر حسین‌ بن ‌علی(ع) به اهل بیت خود فرمود کاری کنید در این سفر که عظمت و حیثیت شما محفوظ باشد. لذا مداحان و ذاکرین نباید روش و کاری که از جلال و شکوه اهل بیت(ع) بکاهد انجام دهند و حرف و سخن بی‌سند بیان کنند.