اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توزیع غیرقانونی پیک نوروزی



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,پیک  نوروزی

وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه ای توزیع پیک نوروزی را به صورت متمرکز ممنوع کرده، اما نوروز امسال برخی دانش آموزان تاوان تخلف ادارات آموزش و پرورش را با استرس پر کردن پیک شادی پس دادند.

به گزارش مهر، روزها و هفته ها و حتی ماه ها لحظه شماری می کردیم تا تعطیلات نوروز فرارسد. تعطیلاتی که می شد نفس راحتی کشید و در بازی های کودکانه غرق شد. حدود ۱۵ روز تعطیلی، خوشحال کننده ترین اتفاق برای هر دانش آموزی بود.

اما این همه ی ماجرا نبود. مسئولان آن زمان آموزش و پرورش پیکی را تعبیه کرده بودند تا مبادا تعطیلات به دانش آموزی تمام و کمال بچسبد. پیکی که به راستی هیچ بازدهی درسی و علمی نداشت و تنها زمینه ای برای استرس زایی بود.

 پیک شادی علیرغم شادی که در نام خود یدک می کشد در میان دانش آموزان دهه ۶۰ خیلی شادی بخش نبود و در عین حال به نوعی عامل اذیت در روزهای تعطیلات نوروز بود.

پیکی که ویژه نوروز برای دانش آموزان تهیه می شد تا آنها در روزهای نوروز به طور کامل از درس و مشقشان دور نشوند.  پیکی که بچه های دهه ۶۰، حالا از آن با عنوان پیک درد و زجر یاد می کنند.

پیک شادی در گذشته به صورت متمرکز میان دانش آموزان توزیع می شد و معلمان با سختگیری انعطاف ناپذیر دانش آموزان را مجبور به نوشتن تکالیف پیک می کردند و باید ۱۴ فروردین پیک شادی که تمام تمرین های آن حل شده بود روی میزشان قرار می گرفت.

پیک شادی نیمی از فکر و انرژی بچه ها را در  نوروز می گرفت. اصولا در کنار پیک شادی تکالیف دیگر نیز داده می شد تا تعطیلات برای دانش آموزان به سختگیرانه ترین شکل رقم بخورد.

اما حالا چند سالی است که مسئولان آموزشی به این نتیجه رسیده اند که این پیک نوروزی را به دانش آموزان تحمیل نکنند تا شاید دانش آموزان طعم شیرین تعطیلات را به راحتی و آسودگی خیال بچشند. به همین دلیل دیگر از پیک شادی در مدارس خبری نیست و معلم ها به دادن تکلیف های نه چندان دشوار بسنده کرده اند؛ اما هستند برخی از اداره کل های آموزش و پرورش شهرستان های کشور که بخشنامه وزارت آموزش و پرورش را نادیده گرفته اند و اقدام به توزیع پیک نوروزی با دریافت مبلغی کرده اند.

برخی از مدارس شهرستان های تهران و برخی شهرستان های دیگر اقدام به توزیع پیک شادی میان دانش آموزان کرده اند و مبالغی از هزار تا ۶ هزار تومان از والدین آنان اخذ کرده اند.

مادر یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی استان البرز به خبرنگار مهر می گوید: شنیده ایم که دانش آموزان دیگر پیک شادی ندارند و معلمان باید به دانش آموزان تکلیف بدهند اما مدرسه فرزندم پیک شادی پر حجمی همانند دوره ای که خودم محصل بودم به او داده است.

یکی از معلمان جنوب شرق تهران نیز می گوید: از سوی اداره کل آموزش و پرورش شهر ری نیز پیک نوروزی توزیع شده و مبلغ ۶ هزار تومان از دانش آموزان دریافت شد.

این در حالی است که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار مهر می گوید: هرگونه تولید پیک‌نوروزی در استان‌ها و ارسال آن به مدارس غیرقانونی است.

وی ادامه می دهد: معلمان باید با توجه به شرایط دانش‌آموزان تکالیف نوروزی ارائه دهند. ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها باید راهنمای تدوین فعالیت‌های یادگیری در ایام نوروز را در اختیار معلمان قرار دهند و معلم متناسب با این راهنما  تولید محتوا کند.

دیمه ور بیان کرد: محتواها باید بیشتر در زمینه مهارت‌های یادگیری و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان باشد برای مثال فعالیت‌هایی همچون خاطره‌نویسی، گفت‌وگو با خانواده در مورد آداب و رسوم و نوشتن انشاء در رابطه با خاطرات ایام نوروز طراحی شود.

عملکرد جزیره ای برخی از بخش های وزارت آموزش و پرورش این شائبه را ایجاد می کند که ابلاغ بخشنامه از سوی مقامات بالایی وزارت آموزش و پرورش برای بخش های میانی، آنچنان که باید جدی گرفته نمی شود.

 

 اخبار  بین الملل -  مهر


ویدیو مرتبط :
توزیع میوۀ نوروزی آغاز شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیک نوروزی بمب استرس دانش‌آموزان



اخبار,اخباراجتماعی ,پیک نوروزی

در این میان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضعف پیک‌های نوروزی را ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دانسته و گفت: ایراد این پیک‌ها ایجاد استرس و اضطرابی است که بر دانش‌آموز و خانواده آنها وارد می‌کند.

روزهای اول تعطیلات نوروزی لذت خوش تعطیلی دو هفته‌ای و روزهای آخر آن دلهره سفید ماندن پیک نوروزی را به همراه دارد. پیک‌هایی که گاه با دشواری و گاه با لذت نوشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، از گذشته بود یا نبود تکلیف دانش‌آموزان برای ایام نوروز، مورد بحث آموزش و پرورش، کارشناسان نظام آموزشی و والدین بوده است. عده‌ای معتقدند که دادن پیک نوروزی، هیچ بار علمی و آموزشی برای دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی ندارد، اما برخی کارشناسان هم نبود تکلیف را در تعطیلات عید که اغلب حدود 20 روز به طول می‌انجامد، برای دانش‌آموزان مضر می‌دانند!

در سال‌های اخیر مسئولیت تولید پیک نوروزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شده تا استان‌ها متناسب با جغرافیا، اقلیم و فرهنگ خود به طراحی و تولید این همراه دانش‌آموزی در ایام عید بپردازند تا پیک‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار باشند. هفته آخر اسفند، برخی معلمان تکلیف نوروزی را ارائه می‌دهند که ممکن است در قالب پیک یا برنامه‌های دیگر مدرسه باشد.

حال چندی پیش مدیرکل دفتر آموزش دبستانی آموزش‌ وپرورش از جزئیات پیک نوروزی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ خبر داد و گفت:‌ فعالیت‌های یادگیری ویژه‌ی دانش‌آموزان در ایام نوروز توسط استان‌ها طراحی می‌شود که در خصوص فعالیت‌های پیشنهادی می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و فعالیت عملی درباره‌ی مدیریت مصرف و زمان اشاره کرد.

«صادق صادق‌پور» در خصوص فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی در ایام نوروز گفته است:‌ «برای جلوگیری از ایجاد وقفه در جریان یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان طی تعطیلات نوروز، فعالیت‌های یادگیری برای آنها طراحی شده است که محتوای آن توسط استان‌ها تولید می‌شود».

در این میان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضعف پیک‌های نوروزی را ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دانسته و گفت: ایراد این پیک‌ها ایجاد استرس و اضطرابی است که بر دانش‌آموز و خانواده آنها وارد می‌کند.

«علیرضا منظری توکلی» با تأکید بر این‌که پیک‌های نوروزی نباید به‌عنوان یک منبع استرس برای دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: یکی از منابع مهم استرس گذشت زمان و انجام ندادن کارهای ناتمام است، از این‌رو خانواده‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی درست برای تفریح و تکالیف دانش‌آموزان در ایام تعطیلات، تأثیر مثبتی بر یادگیری و تکرار مطالب دانش‌آموزان ایجاد کنند.

نماینده‌ی مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان راهکارهای مهم برای جذاب و بهتر شدن پیک‌های نوروزی برای دانش‌آموزان، گفت: لازم است محتوای پیک‌ها برای دانش‌آموزان جذاب و مفید باشد تا انگیزه برطرف کردن این تکالیف را در دانش‌آموزان افزایش دهد هم‌چنین با تهیه‌ی پیک‌ها توسط افراد متخصص و تحقیق پیرامون آثار مثبت و منفی آنها برای دانش‌آموزان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درج پرسشنامه برای ارزیابی میزان رضایت‌مندی دانش‌آموزان و والدین آنها را در پیک‌ها مهم دانست و گفت: بهتر است برای ارزیابی رضایت‌مندی خانواده و دانش‌آموزان در انتهای پیک‌ها پرسشنامه‌ای طراحی و تهیه شود که منبع تحقیقاتی روشن و محکمی برای کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش باشد.

منظری توکلی برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را ضروری برشمرد و افزود: والدین با آموزش درست مهارت‌های زندگی به فرزندان، آنها را در مواجهه با مشکلات آینده، بیمه می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر خوشی‌ها دانش‌آموزان باید توان مقابله با سختی و مشکلات را نیز بیاموزند، از این‌رو باید این مهم از طرف خانواده و مسئولان آموزش و پرورش به دانش‌آموزان انتقال و آموزش داده شود.

نماینده‌ی مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تکرار در یادگیری نباید برای افراد خسته‌کننده باشد، گفت: یکی از فنون یادگیری برای دانش‌آموزان تکرار و تمرین است بنابراین بهتر است این مهم در فواصل مختلف باشد که برای دانش‌آموز خسته‌کننده نباشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر این‌که در تهیه پیک‌ها نظارت درستی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نظر این کارشناسان قابل تحقیق و بررسی است البته بهتر است آموزش و پرورش در تهیه این پیک‌ها از افراد کارشناس و کاردان استفاده کند. 

 

 اخبار اجتماعی  - ایسنا