اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تورم مسکن مهر را محاسبه نکرده‌ایم/ اعلام رشد اقتصادی قطعی 91 تا پایان سال



نرخ تورم,مسکن مهر

تورم مسکن مهر را محاسبه نکرده‌ایم/ اعلام رشد اقتصادی قطعی 91 تا پایان سال

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه نرخ بیکاری بهار ۹۲ تا مهرماه اعلام می‌شود، گفت: نرخ رشد اقتصادی 91 به صورت قطعی تا پایان سال ارائه می‌شود.

 عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در حاشیه هم‌اندیشی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ بیکاری براساس حساب‌های فصلی ارائه می‌شود و معمولاً دارای تغییراتی هست و زمانی که اعداد آن آماده شود، اعلام خواهد شد.

 آذر تأکید کرد: موظف هستیم زمانی که نرخ آماده شد و از آن اطمینان حاصل کردیم ابلاغ کنیم و حتی یک روز نگهداشتن آن، به نظرم زیر پا گذاشتن اصول حرفه‌ای و بی‌احترامی به مردم است.

وی افزود: سعی می‌کنیم نرخ بیکاری نیمه اول 92 را تا پایان مهر‌ماه سال جاری ارائه کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ بیکاری فصل بهار سال جاری تا یک ماه دیگر اعلام خواهد شد و نمی‌توان به سمت پیش‌بینی نرخ رفت زیرا خلاف اصول کاری محسوب می‌شود.

 آذر در خصوص تورم ناشی از مسکن مهر که توسط مسئولان دولت مطرح می‌شود تصریح کرد: در این مورد چنین محاسبه‌ای انجام نشده است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه از ابتدای امسال با اعلام مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی، انتشار نرخ تورم برعهده این مرکز است، اما چرا ارقام اعلامی از آنچه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود کمتر است، در صورتی که تا پایان سال گذشته این روند برعکس بوده است؛

 

بیان داشت: تا پایان سال 91 معمولاً حالت سینوسی با دوره زمانی یک ساله داشته و تورم مرکز آمار تا پایان این سال بالای نرخ تورم بانک مرکزی بوده است. زیرا بانک مرکزی فقط تورم شهری را اعلام می‌کند اما مرکز آمار تورم شهری و روستایی را به صورت جداگانه محاسبه می‌کند.

وی عنوان کرد: تورم شهری مرکز آمار نسبت به تورم شهری بانک مرکزی پایین‌تر است و سال پایه سال 90 محاسبه می‌شود.

وی در خصوص انتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعریف یک ساعت کار در هفته برای ایجاد اشتغال، اظهار داشت: پاسخ مرکز آمار برای کارشناسانی که به این موضوع نقد دارند این است که آمارها طبق استاندارد بین‌المللی محاسبه می‌شود چون باید پاسخگوی آنها نیز باشیم و اعداد از لحاظ تعاریف یکسان باشد.

 آذر تصریح کرد: اما عددی که ارائه می‌شود و فردی که معتقد است 8 ساعت کار در هفته یک شغل محسوب می‌شود، معمولاً در آمار نرخ بیکاری نیم درصد بالاتر می‌رود که آمار نیز موجود است.

به گفته رئیس مرکز آمار هر تعریفی که در ذهن افراد باشد براساس همان نرخ بیکاری ارائه می‌کند و معمولا بسیاری از افراد 2 روز کار در هفته یا 16 ساعت را مبنای اشتغال قرار می دهد که با این حساب بین 7 دهم درصد تا یک درصد به نرخ موجود اضافه می‌شود و همه این آمار تولید‌شده موجود است، اما موظفیم براساس استانداردهای بین‌المللی آمار را ارائه کنیم.

وی یادآور شد: تمام کشورهای عضو سازمان ملل براساس استانداردهای بین‌المللی آمار و نرخ بیکاری را ارائه می‌کنند.

آذر در خصوص ارائه نرخ رشد اقتصادی در زمان مقرر گفت: تقریبا پیشرفته‌ترین کشورها نیز براساس محاسبات قطعی فصلی و نه برآوردی، آمار ارائه می‌دهند و به جزء دو کشور که آمار به روز ارائه می‌کنند بقیه کشورها حداکثر نرخ را در 6 ماهه اول سال بعد از آن منتشر می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل تاخیر در اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 91 گفت: اتفاقا این نرخ زود اعلام شد که البته براساس فصلی مقدماتی است و عدد قطعی رشد اقتصادی تا پایان سال جاری اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: نرخ بیکاری معمولاً یک سال بعد ارائه می‌شده که اکنون به یک فصل رسیده و نیز رخ رشد یک سال بعد بوده که اکنون به 6 ماه رسیده است./فارس

 


ویدیو مرتبط :
نرخ رشد اقتصادی 2.8 درصد اعلام شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 91 را منفی 5.8 درصد اعلام کرد



 اخبار , اخبار اقتصادی,نرخ رشد اقتصادی

اخبار اقتصادی - بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 91 را منفی 5.8 درصد اعلام کرد

نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 91 با احتساب نفت منفی 5.8 درصد و بدون نفت منفی 3.1 درصد گزارش شده است.

بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی با نفت را در سال 91 منفی 5.8 و بدون نفت منفی 3.1 درصد اعلام کرد. 

 

بر این اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه 6757090 ، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 1609966 ، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی 2999816 و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی 670406 میلیارد ریال اعلام شده است. 

 

 پیش از این بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی برای 9 ماهه سال 91 با احتساب نفت منفی 5.4 و بدون احتساب نفت منفی 2.4 درصد اعلام کرده بود. 

اخبار اقتصادی - ایسنا