اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توجه مطبوعات بین‌المللی به تعاملات تجاری ایران با ترکیه و روسیه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و ترکیه

 

اخبار سیاست خارجی - توجه مطبوعات بین‌المللی به تعاملات تجاری ایران با ترکیه و روسیه

تمایل کشورهای غربی به سرمایه گذاری در ایران، عزم ایران و ترکیه برای توسعه مبادلات تجاری دوجانبه، امیدواری روسیه به تحقق قرارداد نفت در برابر کالا با ایران، درخواست ایران از روسیه برای کمک جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی و بررسی تأثیر کاهش قیمت نفت بر کشورهای صادرکننده، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و مطالب اقتصادی بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران را به خود اختصاص داده اند. در این زمینه، روزنامه «حریت» ترکیه اظهارات وزیر اقتصاد ایران را بازتاب داده که از تمایل جدی کشورهای غربی برای سرمایه گذاری در ایران سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، علی طیب نیا که با سفر به استانبول، دعوتنامه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای وی تحویل داده، گفته ایران درخواست هایی برای سرمایه گذاری از سوی کشورهای غربی دریافت کرده است. طیب نیا گفته: «اغراق نیست اگر بگوییم که سرمایه گذاران اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران صف کشیده اند».

البته سفر طیب نیا به ترکیه، مورد توجه دیگر مطبوعات این کشور نیز قرار گرفته است؛ به طوری که روزنامه «صباح» نیز با انتشار مطلبی در این زمینه، از عزم ایران برای ارتقای روابط تجاری با ترکیه سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، طیب نیا گفته رساندن حجم تجارت میان ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار، کار دشواری نیست. وی همچنین پیشنهاد کرده مبادلات مالی دو کشور با ارزهای خودشان (ریال و لیره) انجام گیرد. وی اشاره کرده با توجه به اینکه حجم تجارت دو کشور در حال حاضر 22 تا 23 میلیارد دلار است، دستیابی به هدف گذاری اعلام شده کار سختی نیست و نیاز به اجرایی کردن مجموعه ای ترتیبات تجاری دارد.

اما به جز ترکیه، روابط اقتصادی ایران با روسیه نیز امروز مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار داشته است. روزنامه «مسکو تایمز» با انتشار مطلبی از تلاش روسیه برای دستیابی به توافق «نفت در برابر کالا» با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آلکسی اولیوکایف، وزیر اقتصاد روسیه گفته این کشور امیدوار است که توافقنامه تأمین گندم و تجهیزات برای ایران در ازای نفت، به زودی حاصل شود. این روزنامه اشاره می کند که پیشتر و در ماه ژانویه، خبرگزاری «رویترز» از مذاکره ایران و روسیه بر سر توافقی خبر داده بود که بر اساس آن، مسکو روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران را در ازای کالاها و تجهیزات روسی دریافت خواهد کرد.

به جز این، خبر درخواست ایران از روسیه برای کمک جهت عضویت در سازمان تجارت جهانی، موضوع دیگری است که به ویژه مورد توجه رسانه های روس قرار گرفته است. خبرگزاری «تاس» روسیه می نویسد بر اساس تفاهمنامه همکاری که میان وزیر اقتصاد روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به امضا رسیده، ایران از روسیه درخواست کرده که برای عضویت در سازمان تجارت جهانی به این کشور کمک کند. در سند تفاهمنامه دو کشور آمده: «طرف ایرانی درخواست مشاوره و کمک روسیه به ایران را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد. طرف روس با پیشنهاد کمک موافقت نمود».

در نهایت، در یک مطلب اقتصادی دیگر، روزنامه «گالف نیوز» به بررسی تأثیرات کاهش قیمت جهانی نفت بر کشورهای صادرکننده پرداخته است. این روزنامه می نویسد به اعتقاد کارشناسان، کشورهایی چون عراق به واسطه درگیر بودن با ناآرامی ها و بی ثباتی ها در داخل و همچنین کشورهایی چون ایران به سبب وجود تحریم های بین المللی، پیش از دیگران از ادامه روند کاهشی قیمت نفت زیان می بینند. در عین حال، به عقیده این کارشناسان، دامنه تأثیرات این روند کاهشی به دیگر کشورها نیز خواهد رسید و کشورهایی چون بحرین و عمان نیز ناچار خواهند شد بودجه خود را مورد بازنگری قرار دهند. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
4/6 میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران و ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند همکاری‌های ایران و آژانس، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی



اخبار,اخبارسیاست خارجی,همکاری‌های ایران و آژانس

 

 اخبار سیاست خارجی - روند همکاری‌های ایران و آژانس، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به یک مرکز تحقیق و توسعه هسته ای در ایران، انتقاد ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به سبب تأخیر در انتشار برخی گزارش ها، هشدار ایران به غرب درباره وضع تحریم های جدید و تکذیب همکاری نظامی و اطلاعاتی ایران و آمریکا در عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به موضوع هسته ای ایران، امروز نیز بخش عمده مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات جهان به خود اختصاص داده است. روزنامه «گاردین» در این زمینه به گزارشی پرداخته که خبرگزاری رویترز منتشر کرده و در آن آمده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از یک مرکز تحقیق و توسعه هسته ای که تاکنون درهایش به روی آن ها بسته بوده را یافته اند. به گفته منابع نزدیک به آژانس، این موضوع سبب شده بازرسان بتوانند به درک بهتری از برنامه هسته ای ایران دست پیدا کنند. مرکز مذکور که نام آن فاش نشده، مکانی است که در آن تولید سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم انجام می گیرد.

در همین حال، خبرگزاری کویت به موضوع انتقاد ایران از آژانس به سبب تأخیر در انتشار گزارش مربوط به چاشنی های انفجاری پرداخته است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن انتقاد از آژانس در این زمینه، گفته گزارش مذکور باید در ماه مه منتشر می شد. کمالوندی همچنین با اشاره به برخی گزارش ها درباره عدم ارائه شواهد و مدارک لازم از سوی ایران به آژانس در ضرب الاجل از پیش تعیین شده 25 اوت، گفته ایران بر سر چنین ضرب الاجلی توافق نکرده و تنها متعهد شده بود که طی یک بازه زمانی سه ماهه، اقدامات لازم در چارچوب گام نخست اعتمادسازی در مقابل آژانس را انجام دهد.

در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از هشدار ایران به آمریکا برای خودداری از وضع تحریم های جدید خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد به گفته یکی از اعضای مجلس ایران، در صورتی که کشورهای غربی تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کنند، مجلس ایران طرحی را جهت هموار کردن راه برای غنی سازی اورانیوم در سطح 60 درصد ارائه خواهد کرد. محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این موضوع، به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران اشاره کرده و گفته این تحریم های نشانگر عدم حسن نیت از جانب آمریکاست.


 نهایت، باید اشاره کرد که در میان دیگر مطالب، موضوع تکذیب همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با تکفیری ها در عراق نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «حریت» می نویسد ایالات متحده و ایران وجود هرگونه برنامه ای برای همکاری جهت مقابله با شبه نظامیان داعش در عراق را تکذیب کرده اند. این روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می نویسد: «ما قصد نداریم در زمینه همکاری برای اقدام نظامی و یا به اشتراک گذاری اطلاعات با ایران اقدامی کنیم و برنامه ای برای این کار نداریم». مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گزارش های مربوط به انجام چنین همکاری را تکذیب کرده است.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک