اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق هسته‌ای ایران امنیت‌ساز است/ آمریکا مکار است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,کریستینا فرناندز کرشنر

رئیس‌ جمهوری آرژانتین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر از تفاهمنامه این کشور با ایران دفاع و آمریکا را به مکر در زمینه دیپلماسی متهم کرد.

در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین ساعاتی پیش به ایراد آخرین سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این سازمان در «نیویورک» پرداخت.

توافق هسته‌ای ایران و 5+1 برای دنیا امنیت و اطمینان خاطر به همراه دارد
فرناندز در سخنان خود به توافق ایران با گروه 5+1 درود فرستاد و اعلام کرد که این توافق برای جهانی که دیگر از جنگ‌طلبی روی گردان شده است، امنیت و اطمینان‌خاطر بیشتری را فراهم خواهد کرد.

وی در این رابطه عنوان کرد که ما از سال 2010 زمانی که «گری سیمور» مشاور ارشد آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای از «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین خواست که این کشور بار دیگر تحت نظارت‌های بین‌المللی تأمین‌کننده سوخت رآکتور «تهران» باشد، ما می‌دانستیم که این توافق در نهایت حاصل خواهد شد.

«فرناندز» افزود که «سیمور» برای «تیمرمن» توضیح داده بود که آمریکا در حال مذاکره با ایران برای جلوگیری از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم توسط این کشور است.

وی تصریح کرد که وزیر امور خارجه نزد من آمد و پیشنهاد آمریکا را با من مطرح کرد؛ با توجه به تیرگی روابط بین آرژانتین و ایران به خاطر متهم شدن 5 مقام ایرانی در موضوع سوء‌قصد به مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا»، اتخاذ این تصمیم برایم دشوار بود اما این پیشنهاد را مشروط به این که مکتوب و امضا شود، پذیرفتم.

دفاع رئیس‌جمهور آرژانتین از یادداشت تفاهم این کشور با ایران
رئیس‌جمهور آرژانتین در ادامه ضمن اشاره به امضای یادداشت تفاهم بین این کشور و ایران خاطرنشان کرد که هدف از امضای این یادداشت مبارزه علیه تروریسم، آشکارسازی حقیقت و برقراری عدالت برای قربانیان حادثه حمله به «آمیا» بوده است.

وی افزود که ما به خاطر یک توافق همکاری قضایی با ایران مورد هجمه‌ها و انتقادات فراوانی قرار گرفتیم که این انتقادات بیشتر از آنکه به خاطر زنده نگه داشتن حقیقت و عدالت باشند، با حیله و مکر صورت گرفته بودند.

«فرناندز» اتهام وارد شده به دولت وی مبنی بر همدستی با ایران را رد کرد و پرسید: اگر ما با ایران همدست هستیم، پس «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا چیست؟

وی در انتها عنوان کرد که آمریکا دیگر نمی‌تواند به و سیاست‌های یک بام و دو هوای خود در زمینه دیپلماسی ادامه دهد.

قدردانی «فرناندز» از سازمان ملل به خاطر تصویب قطعنامه علیه صندوق کرکس
«فرناندز» در این سخنرانی ضمن قدردانی از سازمان ملل به خاطر تصویب اصول پیشنهادی از سوی آرژانتین برای بازپس‌دهی بدهی‌ها و قطعنامه این سازمان علیه صندوق کرکس، عنوان کرد که این اقدام سازمان ملل نه تنها کمک به آرژانتین بلکه کمک به تمامی کشورهای جهان بود.

وی با اشاره به فشاری که صندوق کرکس با همدستی بخش قضایی آمریکا به آرژانتین وارد کرده است، اعلام کرد که تصویب اصول پیشنهادی آرژانتین پیشرفت مهمی در این راستا محسوب می‌شود که باید نتیجه‌بخش باشد.

آمریکا در مورد پرونده وزیر اطلاعات سابق آرژانتین همکاری کند
رئیس‌جمهور آرژانتین در این سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام «آنتونیو اوراسیو استیوسو» وزیر اطلاعات سابق این کشور از آمریکا خواست اطلاعات لازم در مورد وی را در اختیار دولت آرژانتین قرار دهد.

«استیوسو» در حال حاضر از محاکمه توسط دستگاه قضایی آرژانتین به اتهامات متعدد از جمله اتهام مربوط به پرونده سوء‌قصد به مرکز یهودیان این کشور موسوم به «آمیا» در سال 1994 (1373) در حال گریز است.

وی در این رابطه عنوان کرد که ارتباط خاص این شخص با پرونده «آلبرتو نیسمن» دادستان فقید آرژانتین واضح و آشکار است و ما از آمریکا می خواهیم که برای پیگیری روند قضایی پرونده «استیوسو» همکاری‌های لازم را با ما داشته باشد.

آمریکای لاتین دیگر سرزمین نابرابری‌ها نیست
«فرناندز» در طول سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد که آمریکای لاتین در سال‌های اخیر از سرزمین نابرابری‌ها به سرزمین اتحاد تبدیل شده است؛ ما در سازمان کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) گروهی را تشکیل داده‌ایم که هیچ‌گونه درگیری نژادی و مذهبی با یکدیگر ندارند و ما از این لحاظ به نماد اتحاد در دنیا بدل شده‌ایم.

وی در ادامه همچنین به نقش مهم پاپ در برقراری مجدد روابط بین آمریکا و کوبا در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرد و افزود که نقش پاپ آمریکای لاتینی برای پایان دادن به درگیری طولانی بین آمریکا و کوبا بی‌بدیل است.

این مقام آرژانتینی همچنین خاطرنشان کرد که برای کشورهای عضو «سلاک» بازگشت دوباره کوبا به نشست‌های بین‌المللی یک پیروزی محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور آرژانتین در سخنرانی خود همچنین به بررسی توافق صورت گرفته بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) پرداخت و عنوان کرد که این توافق نوید شروع روند صلح برای حل یک درگیری داخلی 50 ساله را به ما می‌دهد.

وی در این رابطه تصریح کرد که مذاکرات بین دولت کلمبیا و «فارک» همچنین می‌تواند یک مثال خوب برای حل کشمکش‌های داخلی باشد؛ باید بدانیم که این کشمکش‌ها هرگز با زبان اسلحه حل نخواهند شد بلکه برای حل آن‌ها باید به گفت‌وگو متوسل گردید.

اخبار سیاست خارجی - فارس


ویدیو مرتبط :
نظر یکی دیگر از وحوش آمریکا درباره توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم/مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است



مذاکرات ایران و 1+5 , مذاکرات ژنو

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از دیدار دو جانبه با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات خود با وی را خوب توصیف کرد و گفت: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با یکدیگر مذاکره کردیم.

دکتر ظریف این مطلب را پس از ناهار کاری با خانم اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی ایرنا مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ایران و 1+5 درباره متن قبلی پیشنهادی خواهد بود؟ بیان کرد.

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: صحبت خوبی داشتیم و درباره اینکه چه طور می توانیم این روند را در این چند روز مذاکره ادامه دهیم، صحبت کردیم.

وی افزود: قرار شد که ساعت 6 بعد از ظهر (به وقت محلی) یک جلسه کوتاه داشته باشیم و بعد از آن مذاکرات دو جانبه شروع شود و بعد هم خانم اشتون و بنده با همدیگر و همراه هیات های ایران و اتحادیه اروپا صحبت کنیم.

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

وزیر امور خارجه درباره اینکه چه قدر امکان دارد که وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 برای مذاکره وارد ژنو شوند، گفت: این تصمیمی نیست که من باید بگیرم. ولی فعلا درباره موضوع صحبت می کنیم.

 

-------------------------------------------


مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است

شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد با وجود اختلافات در اردوگاه غرب، دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است.

سایت شبکه سی ان ان آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو نوشت، با وجود اختلاف بین کشورهای غربی می توان با ایران به یک توافق درباره برنامه هسته ای این کشور دست یافت.

در گزارش این شبکه آمده است کشورهای گروه 1+5 و ایران روز چهارشنبه در ژنو گرد هم آمده اند تا با دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل قبول در مورد برنامه هسته ای ایران بخشی از تحریم های این کشور را لغو کنند.

در این گزارش با اشاره به اهمیت این توافق و مخالفت های مقامات رژیم صهیونیستی با آن به نقل از سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا آمده است که دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جامعه جهانی است.

سوزان رایس در این خصوص گفته است: با این توافق جامعه جهانی دسترسی بی سابقه ای به تاسیسات هسته ای ایران خواهد داشت و از این طریق شفافیت های لازم درباره فعالت های ایران را به دست خواهد آورد.

در ادامه نویسنده در بخشی دیگر به اختلافات مقامات آمریکایی در قبال توافق هسته ای با ایران پرداخته و در نهایت به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده است می نویسد، مذاکرات با ایران در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت در زمینه های کلیدی هسته ای هستند.

 

-------------------------------------------

 

عراقچی: اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران گفت: امشب راجع به روند مذاکره می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم فردا احتمالا در مورد متن مذاکره شروع می‌شود.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از ناهار کاری ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات امشب راجع به روند مذاکره گفت‌وگو می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود.

وی افزود: هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. باید یکسری اصول و روند مذاکراتی شروع و اعتمادی که از دست رفته احیا شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا امیدوارید اعتماد از دست رفته احیا شود؟ گفت: امیدواریم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره مذاکرات دوجانبه که قرار است بعد از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شود، عنوان کرد احتمالا مذاکره با سه کشور اروپایی و مذاکرات به طور جداگانه با روسیه، چین و آمریکا برگزار شود.

فارس/ایرنا