اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق محرمانه برای ساقط کردن سوریه


مؤسس سایت ویکی‌لیکس از توافق محرمانه ریاض،‌ دوحه و آنکارا با حمایت آمریکا و فرانسه و انگلیس از سال 2012 برای سرنگونی نظام کنونی سوریه خبر داد.

خبرگزاری فارس: «جولیان آسانژ» موسس سایت ویکی‌لیکس از توافقی محرمانه میان عربستان، قطر و ترکیه برای سرنگونی نظام کنونی سوریه به ریاست «بشار اسد» خبر داد.

اسناد فاش شده از وزارت خارجه عربستان که ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که ریاض در سال 2012 با دو کشور ترکیه و قطر برای براندازی نظام کنونی سوریه توافق کرده است.

طیق گزارش «روسیا الیوم»، آسانژ در گفت‌وگویی با «کانال 1» روسیه اعلام کرد که آمریکا و فرانسه و انگلیس نیز در این توطئه شرکت داشته‌اند.

وی گفت: اسناد حاکی از آن است که متحدان آمریکا در منطقه به استقلال و تهاجم بیشتری رفتار می‌کنند؛ پیش‌فرض همیشگی این بوده که عربستان به عنوان یکی از متحدان مطیع در خاورمیانه است اما اکنون این کشور گاهی از اطاعت آمریکا خارج می‌شود.

ویکی‌لیکس در 19 ژوئن 2015 حدود 7 هزار سندی از وزارت خارجه،‌ وزارت کشور و اطلاعات عربستان فاش کرد که گروه موسوم به «ارتش سایبری یمن» در اختیار آن قرار داد.

این اسناد شامل ایمیل‌های رد و بدل شده میان وزارت‌خانه‌های مذکور و هیأت‌های خارجی و سفارت‌خانه‌های عربستان در کشورهای مختلف بود.


ویدیو مرتبط :
سوریه/ محرمانه ی امریکا به سنا (غوطه) /سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر محرمانه وزیردفاع آمریکا به ترکیه ؛ برای سوریه چه خوابی دیده اند؟!



 

سفر محرمانه وزیردفاع آمریکا به ترکیه ؛ برای سوریه چه خوابی دیده اند؟!

 

بحران جاری در سوریه با تداوم خود نشان داد ، مسیری كه بشار اسد و هیئت حاكمه این كشور برای حل آن در پیش گرفته اند هرگز قرین موفقیت نبوده است و ناآرامی های داخلی با اعمال فشارهای خارجی همراه شده است تا اسد بیش از پیش در تنگنا قرار بگیرد.

در این میان ، تعاملات محرمانه آنکارا و واشنگتن ، دورنمای مبهمی از "مداخله گری های مبتنی بر اعمال زور نظامی" را پیش روی سوریه قرار داده است که سفر اعلام نشده وزیر دفاع آمریکا به آنکارا در همین راستا قابل ارزیابی است.

اتفاقات دو هفته گذشته در شهر حما و تظاهرات گسترده مردم این شهر كه شعار اصلی مردم سقوط دولت بشار اسد بود ، نشان داد كه تاكتیك های انتخاب شده از سوی دولت بشار اسد در انجام اصلاحات " لاك پشتی " با شرایط كنونی این كشور كه نیازمند اصلاحات جدی و بنیادین است در تضاد است و ظاهرا هم مردم و هم دولت بشار اسد می دانند كه قرار نیست تغییری بنیادین به دست بشار اسد صورت گیرد.

در چنین شرایطی دولت بشار اسد كه از هر سو تحت فشار قرار گرفته است گویی هیچ عجله ای برای انجام اصلاحات ندارد و بر این گمان است كه همچنان با ابزار نظامی و امنیتی و سركوب خواست های مردمی و مخالفان می تواند اوضاع را تحت كنترل بگیرد و این در حالی است كه به نظر می رسد با تداوم استراتژی سركوب دیگر كارایی انجام اصلاحات نیز زیر سوال رفته است و به نظر نمی رسد مخالفان در سوریه با انجام اصلاحات حتی اصالحات بنیادین به دست بشار اسد خواست های خود را تامین شده ببینند.

پرواضح است كه بازیگران بین المللی و كشورهای همسایه و منطقه ای هم بیكار ننشسته اند و به دلیل جایگاه مهم سوریه در معادلات منطقه ای وارد یارگیری و جبهه بندی های داخلی این كشور شده اند تا با مذاكره با طرف حساب هایی كه می توانند در آینده سوریه روی آنها حساب كنند ، از هم اكنون منافع خود را در آینده این كشور تضمین كنند.

خبرهایی از سفر چند روزه لئون پانه تا رییس سابق سازمان سیا و وزیر دفاع كنونی ایالات متحده آمریكا به تركیه و مذاكره وی با مقامات ترك و احتمالا برخی شخصیت های سیاسی سوری مخالف به برخی رسانه های عربی و ترك درز كرده است و این خبرها هر چند تایید نشده اند اما شواهد و قرائن مختلفی وجود دارد كه ایالات متحده ، تركیه و برخی كشورهای غربی و عربی روی طرحی برای آینده نظام سوریه كار می كنند و مشغول طرح ریزی روی سوریه بدون بشار اسد و پس از سقوط دولت او هستند.

واقعیت این است كه كسی نمی داند غرب تا چه حد حاضر به پذیرش بشار اسد خواهد بود ؛ تا كنون كشورهای غربی و اسراییل و حتی تركیه و بسیاری دیگر از كشورهای عربی منطقه به دلیل ترس از آینده مبهم سوریه (با وجودی كه در سیاست اعلامی خود خشونت های صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی سوری علیه تظاهرات كنندگان مخالف حكومت در سوریه را محكوم كرده اند) ادبیات و رفتار محافظه کارانه ای با دمشق داشته اند.
اما به گمان بسیاری از ناظران به محض آماده شدن طرح " آینده سوریه " و مطمئن شدن از اینكه كدام اشخاص و گروه ها جایگزین رژیم بشار اسد خواهند شد ، لحن مقامات غربی و حتی كشورهای عربی و تركیه درباره حكومت بشار اسد تغییر خواهد كرد و ای بسا اگر همانند لیبی با سرسختی و مقاومت بشار اسد روبرو شوند ، استفاده از نیروهای نظامی و اشغال بخش هایی از خاك سوریه با شعار" ایجاد منطقه ای امن برای شهروندان سوریه و جلوگیری از سركوب گسترده مردم از سوی حكومت بشار اسد " در دستور كار قرار خواهد گرفت و ای بسا سفر مخفیانه وزیر دفاع آمریکا به ترکیه هم در همین راستا صورت گرفته باشد.

در واقع دلیل اینكه تا كنون كشورهای غربی ادبیاتی ملایم تر از لیبی در قبال حكومت بشار اسد در پیش گرفته اند ، در این است كه ظاهرا هنوز درباره سناریوی آینده سوریه به توافق نرسیده اند و هنوز نتوانسته اند به یك ارزیابی كلی از نقش و میزان تاثیر گذاری نیروهای سیاسی مخالف در آینده این كشور برسند.

این درحالی است که وقایع سوریه در 3 ماه گذشته نشان داد كه تاكتیك انتخاب شده از سوی بشار اسد جواب نداده است و اصلاحات لاك پشتی وعده داده شده از سوی اسد برای برون رفت از بحران چندان جدی گرفته نشده است و مهم تر اینكه كشورهای غربی و برخی كشورهای منطقه ای از جمله تركیه و عربستان مشغول رایزنی برای آماده كردن سناریوهایی برای سوریه پس از بشار اسد هستند ..../تحلیل:عصرایران