اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق شیعیان عراق بر سر جانشین مالکی



اخبار,اخبار بین الملل , بحران در عراق

 

اخبار بین الملل - توافق شیعیان عراق بر سر جانشین مالکی

گزارش‌های خبری از عراق حاکی از آن است که ائتلاف اتحاد ملی این کشور بر سر "حیدر عبادی"، معاون رئیس پارلمان عراق به جای نوری مالکی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی بوابه الاهرام، بنا بر این گزارش‌ها، ائتلاف اتحاد ملی عراق در نشست شب گذشته خود در بغداد حیدر عبادی را به عنوان جانشین نوری مالکی، نخست وزیر این کشور انتخاب کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها عبادی کاندیدای رسمی ائتلاف اتحاد ملی برای تصدی پست نخست وزیری عراق خواهد بود. عبادی یکی از رهبران برجسته حزب دعوت اسلامی است که نوری مالکی ریاست آن را برعهده دارد.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن بر این باور است که اظهارات نوری مالکی نگران کننده است.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود گفت که با فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق و معاونانش صحبت کرده و این افراد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه مقر ریاست جمهوری عراق به دستور مالکی توسط تانک‌ محاصره شده را تکذیب کردند.

گزارش‌های رسیده از عراق در ساعات گذشته حاکی از آن است که پس از سخنان تلوزیونی نوری مالکی و تاکید بر اینکه وی تسلیم اعمال فشارها برای انصراف از پست نخست وزیری نمی‌شود، نیروهای حامی مالکی در مناطق استراتژیک بغداد مستقر شدند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه اوضاع در بغداد متشنج است گفت: آمریکا اظهارات صریح یا ضمنی را که تهدیدی علیه قانون اساسی باشد تایید و حمایت نمی‌کند.
اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
چرا امام زمان مانندپیامبر به عقیده شیعیان جانشین ندارند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انعقاد توافق نهایی، پیش شرط ایران برای همکاری با آمریکا بر سر عراق



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق نهایی


 اخبار سیاست خارجی - فرانس 24 ادعا کرد:
انعقاد توافق نهایی، پیش شرط ایران برای همکاری با آمریکا بر سر عراق

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 از روز دوشنبه آغاز شد. طی این دور مذاکره، «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با «هلگا شمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش تیک ، سید عباس عراقچی فضای این دور از مذاکرات را در «آرامش، دوستانه، مثبت و سازنده» توصیف کرده و تاکید کرده است که مثبت بودن فضا، به معنای کوتاه آمدن از مواضع نیست.

ایرنا، نوشته است که «طرفین بر سر دو موضوع اتفاق نظر دارند. موضوع اول، اصل غنی سازی یعنی در توافق نهایی غنی سازی ادامه می یابد که البته کیفیت آن هنوز مشخص و قطعی نشده است و موضوع دوم برداشته شدن تحریم ها که برداشته شدن تحریم ها با چه سرعت و کیفیتی نیز مشخص نیست». ایرنا اضافه میکند که یک توافق کلی درباره عنوان توافق نهایی وجود دارد و اما مهم محتواست.

از سوی دیگر، ایران موفقیت در مذاکرات اتمی را به عنوان پیش شرط برای همکاری با ایالات متحده در مسئلۀ عراق، مطرح کرده است. نهاوندیان، رئیس دفتر آقای روحانی، در اوسلو، گفته است که اگر این مذاکرات به یک نتیجۀ نهایی برسد، مطرح کردن گفتگوهای دیگر هم ممکن میشود.

حملۀ تروریست ها به عراق، هم باعث نگرانی واشنگتن شده است و هم باعث نگرانی تهران. این نگرانی مشترک باعث میشود تا یک نزدیکی مقطعی میان  این دو کشور مطرح شود.  به همین دلیل، به گفتۀ سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایالات متحده، معاون این وزارت، ویلیام برنز، در حاشیۀ کنفرانس انرژی هسته ای، ملاقاتی با مسئولین ایرانی در وین داشت.  در این مورد، نهاوندیان، اضافه کرده است که با مداخلۀ نظامی خود سرانه در عراق مخالف است و کمک خارجی، تنها باید به درخواست مسئولین سیاسی عراق، و در همرایی با آنان صورت بگیرد.
اخبار سیاست خارجی - تیک