اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق به تقویت توان‌سایبری‌ایران منجر‌می‌شود


یک توافق دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، به طور ناخواسته می‌تواند به تقویت تلاش‌های تهران در زمینه نبرد سایبری بیانجامد.

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان آمریکایی اعلام کرده‌اند که تهران ممکن است از کاهش تحریم‌های اقتصادی (در چارچوب توافق هسته‌ای) برای استحکام و تقویت برنامه سایبری روبه‌رشد خود استفاده کند، برنامه‌ای که تاکنون توانسته است به شبکه‌های حیاتی چندین کشور از جمله ایالات متحده نفوذ کند.

نشریه هیل آمریکا با اشاره به این مطلب نوشت: وقتی ماجرا به تلاش‌های تهاجمی ایران کشیده شود، مذاکرات ظاهرا دچار تناقض می‌شوند.

اگر توافق ناکام بماند و حاصل نشود، انتظار می‌رود که تهران از طریق فضای سایبر اقدامات تلافی‌جویانه سنگینی را علیه شرکت‌های ایالات متحده اجرا کند.

و اگر توافق حاصل شود، حملات سایبری ایران ممکن است که از ایالات متحده چشم‌پوشی کنند، اما آن‌ها به فناوری‌ها و آموزش‌های بهتری دسترسی خواهند داشت و سرعت شتابان کنونی خود را که در حال تبدیل کردن این کشور به یک قدرت سایبری عمده است، تشدید کنند.

فِرِد کاگان، یک کارشناس برجسته امنیت ملی در اندیشکده اینترپرایز آمریکا و یکی از نویسندگان گزارشی درباره تهدید سایبری ایران در این زمینه گفت: «ما در یک وضعیت باخت - باخت هستیم. شما مایل هستید که منابع بیشتر یا کمتری را در اختیار آن‌ها قرار دهید؟».

به نوشته نشریه هیل، دولت اوباما به دنبال دستیابی به یک توافق دیپلماتیک با ایران است که شامل لغو تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی در مقابل موافقت تهران با محدود کردن برنامه هسته‌ای و بازرسی‌های بین‌المللی است.

این درحالی است که جمهوری‌خواهان نسبت به این مذاکرات شک و تردید دارند و بسیاری از آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این توافق مانع از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نخواهد شد. برخی قانونگذاران آمریکایی نگران این هستند که کاهش تحریم‌ها منجر به تقویت سیاست‌های این کشور در دیگر عرصه‌ها از جمله فضای سایبری شود.

جان راتکلیف، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست کمیته فرعی امنیت سایبری این مجلس را برعهده دارد به نشریه هیل گفت: « من موافق این ارزیابی نیستم که این به اصطلاح توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به کاهش انگیزه‌های ایران برای اجرای حملات سایبری علیه ایالات متحده منجر شود».

«در هر شرایطی، افزایش درآمدها و درک ایران از وضعیت بهبود یافته آن در جامعه بین‌المللی تنها به تهییج اشتیاق این کشور برای تجاوزهای شدیدتر منجر می‌شود».

این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران امنیتی نیز چنین هشدارهایی می‌دهند.

با این حال اگر یک توافق موفق نتواند سرعت پیشرفت برنامه سایبری ایران را - که هم‌اکنون جز پنج قدرت برجسته جهان است - کاهش دهد، اما می‌تواند تهران را از تشدید حملات مخرب خود علیه ایالات متحده منصرف کند.

جف باردین، کارشناس ارشد امنیتی شرکت داده‌های سایبری تریداستون به هیل گفت: «این کار برای مدتی باعث توقف ایران می‌شود. من فکر نمی‌کنم که دیگر شاهد ضربات عمده‌ای علیه ایالات متحده باشیم».

به نوشته این نشریه، گروه‌های عمده هکری ایران طی ماه‌های اخیر تقریبا بی‌سر و صدا بوده‌اند، که می‌تواند تلاشی برای کاهش فعالیت تا زمانی است که مذاکرات (هسته‌ای) به سرانجام برسند.


ویدیو مرتبط :
آیا توافق هسته ای منجر به رفع کامل تحریم میشود؟(ثریا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: همین الان با روحانی صحبت کردم/می‌توان با ایران به توافق هسته‌ای رسید



گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی

اوباما: همین الان با روحانی صحبت کردم/می‌توان با ایران به توافق هسته‌ای رسید

رئیس جمهور آمریکا گفت با روحانی تلفنی صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاخ سفید اعلام کرد اوباما با روحانی به صورت تلفنی صحبت کرده است.

بنا به اعلام کاخ سفید اوباما گفت: همین الان با روحانی گفت‌وگو کردم.

اوباما گفت که با رئیس جمهور ایران صحبت کرده و معتقد است که می‌تواند با این کشور به توافق هسته‌ای دست پیدا کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت گه این اولین ارتباط بین یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بوده است./فارس