اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق با 5+1، یعنی شکست جلیلی در مجلس آتی و کنترل آن به دست اصلاح طلبان و میانه روها



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

المانیتور:
آیا مذاکرات هسته ای مانع از بازگشت جلیلی به سیاست خواهد شد؟

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تحلیلی به قلم میثم بیزار نوشت: نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران می تواند موجب شکست تلاش های سعید جلیلی مذاکره کننده هسته ای پیشین و تندروی این کشور به عرصه سیاست به عنوان یک عضو مجلس شود.

المانیتور در تحلیلی به بررسی بخت بازگشت سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران به عرصه سیاست پرداخت.

 

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تحلیلی به قلم میثم بیزار نوشت : علی لاریجانی اکتبر 2007 از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به دلیل آنچه او اختلاف نظر جدی مدیریتی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور قبلی ایران خواند استعفا کرد.

سعید جلیلی معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و آمریکا جایگزین لاریجانی شد. در حال حاضر، هشت سال بعد، رسانه های ایران گزارش داده اند که جلیلی در حال آماده شدن برای شرکت در انتخابات مجلس است تا دوباره جانشین لاریجانی این بار در سمت رئیس مجلس ایران شود.

آریا ماه مه گزارش داد :« به نظر می رسد سعید جلیلی که به شکلی تعجب آور نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری شد و معادلات سیاسی اصولگرایان و خود انتخابات را تغییر داد اکنون ظاهرا تصمیم گرفته است شانس خود را برای تبدیل شدن به یک نماینده مجلس امتحان کند.»

در حالی که انتخابات مجلس برای فوریه سال 2016 برنامه ریزی شده است ، گزارشهایی نیز وجود دارد که آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه امام خمینی (ره) و یکی از طرفداران شرکت جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013، یک بار دیگر از جلیلی حمایت کرده است.

ماه آوریل گزارش شد جلیلی جلسه ای محرمانه با مصباح یزدی در قم داشته است. این دیدار پس از آن برگزار شد که گفته می شود جناح « جبهه پایداری » متشکل از اصولگرایان و همکاران سابق احمدی نژاد از مصباح یزدی، رهبر معنوی خود خواسته بودند جلیلی را برای شرکت در انتخابات مجلس متقاعد کند. برخی از تحلیلگران گفته اند این جلسه ، آنها را به یاد یکی از نشست های جلیلی با آیت الله مصباح یزدی چند روز قبل از نامزدی جلیلی برای ریاست جمهوری در سال 2013 می اندازد. تحلیلگران همچنین این دیدار را اولین گام مصباح یزدی در جهت ایفای نقش فعال در دهمین انتخابات مجلس تلقی می کنند.

اگر چه سازماندهی و برنامه ریزی برای انتخابات آینده پشت درهای بسته انجام می شود،

یک خبرگزاری داخلی گزارش داد که رهبران سه گروه اصلی اصولگرا در قم ملاقات کرده بودند . بر خلاف جلسات قبلی این سه گروه ، تازه ترین دور این دیدارها با شرکت آیت الله محمد یزدی (دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )، آیت الله موحدی کرمانی (دبیر کل جامعه روحانیت مبارز) و آیت الله مصباح یزدی ، با پوشش رسانه ای زیادی از طرف رسانه های نزدیک به تشکیلات محافظه کاران همراه نبود. فقط اعلام شد که این جلسه « با هدف رسیدن به وحدت و همگرایی میان اصولگرایان » برگزار شد.

اصولگرایان که اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار دارند ، با امکان واقعی از دست دادن کنترل خود بر قوه مقننه در صورتی که موفق به رسیدن به اجماع در میان خود نشوند روبرو هستند.»

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده اصولگرای مجلس و عضو جبهه پایداری به المانیتور گفت :«پس از شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 ( که حسن روحانی میانه رو در آن پیروز شد ) همه گروه های اصولگرا مصمم به رسیدن به وحدت برای جلوگیری از شکست دیگری در انتخابات سال 2016 هستند.»

وی افزود :« بحث ما در حال حاضر در مورد چگونگی آوردن تمام فراکسیون های اصولگرا در کنار یکدیگر متمرکز شده است. ما در مورد هیچ نامزد خاصی صحبت نکرده ایم اما اگر آقای جلیلی علاقمند به شرکت در انتخابات مجلس باشد، جبهه پایداری قطعا از او حمایت خواهد کرد.»

افراد بسیاری از جمله قاضی زاده هاشمی بر این باورند که دولت روحانی و حامیان رئیس جمهور نیز در تلاش برای رسیدن به اجماع نظر برای مجلس آینده و تکمیل «کار ناتمام » خود هستند.

جلیلی از سال گذشته، در سخنرانی ها ، جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه ها و مساجد سراسر کشور در تعدادی از شهرها از جمله بیرجند ، بوشهر، قم و تبریز شرکت کرده است.

هر کسی علاقه مند باشد می تواند اخبار سفر و رویدادها را در وبسایت و حساب اینستاگرم جلیلی دنبال کند.

جلیلی ابتدا از صحبت کردن در مورد مذاکرات هسته ای در دولت روحانی خودداری کرده بود، اما جلیلی در ماههای اخیر لحنی انتقادی در مورد این مذاکرات در پیش گرفته است. برخی افراد این تغییر را نشانه ای از قصد جلیلی برای شرکت در انتخابات مجلس تلقی می کنند. در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران به مهلت سی ژوئن نزدیک می شود ، برخی ناظران معتقدند نتیجه این مذاکرات صف بندی انتخابات مجلس را مشخص می کند انتخاباتی که برای ریاست جمهوری روحانی « بسیار مهم » توصیف می شود.

قاضی زاده هاشمی مانند دیگر اعضای جبهه پایداری یکی از منتقدان اصلی مذاکرات هسته ای بوده است که در دولت روحانی در حال انجام شدن است. او به المانیتور گفت :« روحانی مذاکرات را به صورت قطب بندی شده در آورده و سرنوشت سیاسی کشور را به مذاکرات هسته ای گره زده است. بنابراین طبیعی است که این وضع تاثیر مذاکرات را در انتخابات آینده حداقل در کوتاه مدت افزایش می دهد.»

یک تحلیلگر سیاسی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت :«در صورتی که در پایان مذاکرات توافقی وجود داشته باشد ، اکثریت بزرگی از مجلس آینده بدون شک تحت کنترل اصلاح طلبان و میانه روهایی خواهد بود که سال 2013 از روحانی پشتیبانی کردند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد :« اگر مذاکرات شکست بخورد، نامزدهای اردوگاه اصولگرایان و نامزد های بالقوه مانند سعید جلیلی صرفنظر از اینکه آیت الله مصباح یزدی از آنها حمایت کند یا نکند ، حضور بسیار قوی تری در مجلس خواهند داشت.»

اگر چه جلیلی قصد خود را برای شرکت در انتخابات مجلس در سال 2016 به طور رسمی اعلام نکرده است ، بسیاری می گویند این فرد فراری از رسانه ها و جانباز جنگ که در ابتدا حدس و گمانها و درخواستها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 را رد کرده بود ، دوباره ممکن است به طور مشابه عمل و نامزدی خود در انتخابات مجلس را در آخرین لحظه اعلام کند.

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی كوبنده پزشكیان نماینده اصلاح طلبان در مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرنوشت روحانی، توافق هسته ای و انتخابات مجلس/ ائتلاف اصلاح طلبان با رییس جمهور؟



اخبار,اخبارسیاسی,حسن روحانی

«بدون دستیابی به توافق هسته ای هیچ اصلاحاتی در کار نخواهد بود و این شکست بویژه در صورت اعمال تحریم های جدید، منجر به تنش های سیاسی بزرگی خواهد شد »

العرب نوشت: دستیابی به توافق هسته ای موفقیتی برای روحانی خواهد بود اما برای تحکیم پایه های ریاست وی در تاریخ جمهوری اسلامی کافی نیست زیرا داوری درباره ریاست جمهوری وی، شامل قدرت وی در اجرای تغییرات در سیاست داخلی و عملی کردن وعده هایش در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز خواهد شد.

به گزارش «انتخاب» ؛ پایگاه اینترنتی روزنامه العرب در گزارشی تحلیلی نوشت: آینده سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور ایران به حصول توافقی با قدرتهای بزرگ بر سر برنامه هسته ای مرتبط است اما اگر هم مذاکرات با نتیجه ای همراه شود، وی با چالش هایی در سیاست داخلی مواجه است.

روحانی در دور نخست انتخابات ژوئن سال 2013 به ریاست جمهوری انتخاب شد..در آن زمان این روحانی میانه رو وعده دستیابی به توافقی تاریخی و لغو تحریم های بین المللی که اقتصاد ایران را مختل کرده، در عین حفظ دستاوردهای هسته ای این کشور، مطرح کرد.

قدرت های بزرگ در قالب این توافق خواستار آن هستند که از ماهیت مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران و اینکه ایران قطعا برای دستیابی به بمب هسته ای تلاش نمی کند، مطمئن شوند و در ازای آن تحریمها علیه این کشور را لغو کنند.

تحلیلگران می گویند: دستیابی به این توافق موفقیتی برای روحانی خواهد بود اما برای تحکیم پایه های ریاست وی در تاریخ جمهوری اسلامی کافی نیست.به این علت که داوری درباره ریاست جمهوری روحانی علاوه بر این مساله، شامل قدرت وی در اجرای تغییرات در سیاست داخلی و عملی کردن وعده هایش در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز خواهد شد.

در انتخابات پارلمانی که قرار است بیست و ششم فوریه دوهزار و شانزده برگزار شود، چه بسا رای دهندگان به نامزدهای طرفدار سیاست تعاملی که حسن روحانی در پیش گرفته ، رای دهند اما این مساله نیز ممکن است که ایرانی ها صرف نظر از حصول توافق هسته ای یا عدم حصول آن، به سمت نامزدهای محافظه کاری که تاکید می کنند رئیس جمهور به وعده هایش عمل نکرده، گرایش پیدا کنند.

به نوشته این روزنامه، امیر محبیان کارشناس محافظه کار نزدیک به قدرت، گفت: «برای مردم اوضاع تغییری نکرده است و بسیاری معتقدند چیزی در بازی مذاکرات به دست نیاوردند. این همان احساسی است که در میان مخالفان وجود داد». وی افزود: «اگر رئیس جمهور نتواند به انتظارها پاسخ دهد، برای مخالفانش بسیار آسان خواهد بود که به او بگویند شکست خوردی».

تحلیگر این روزنامه مدعی شد: طبقه متوسط و فقیر جامعه ایران از سال 2012 و قبل از روی کار آمدن حسن روحانی، با افزایش میانگین تورم به بالای چهل درصد، شاهد کاهش قابل ملاحظه قدرت خرید خود بودند.

دولت «تکنوکرات» روحانی توانست تورم را تا حدود پانزده درصد مهار کند اما درآمدهای نفتی با کاهش قیمت طلای سیاه، بسیار کاهش یافت.

پس از تصویب بودجه ریاضتی در مارس گذشته، دولت برای کاهش روند فزاینده قیمتها، رایانه مستقیمی که محمود احمدی نژاد تصویب کرده بود، کاهش داد.

از سوی دیگر سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی نزدیک به جناح اصلاح طلب گفت: «اگر تحریم های بین المللی علیه بانکها وصادرات نفت نیز لغو شود، مشاهده تاثیر آن، نیاز به زمان دارد».

وی با بیان اینکه «مسائل در ظرف یک شبانه روز، به روند درست خود باز نمی گردد برای اینکه وضع سیاسی و اقتصادی بسیار بد است»،افزود: «چالش های بزرگی در مسائل اجتماعی وفرهنگی» فراروی روحانی قرار دارد.

لیلاز خاطر نشان کرد: روحانی توانسته به علت مذاکرات ،مسائل را به تعویق اندازد اما به زودی (در صورت دستیابی به توافق هسته ای) دیگر نمی تواند این مساله را به عنوان بهانه مطرح کند.

روحانی عملا سخن از اصلاحات یا پیشرفت مناسب گفته اما بی فایده بوده است.

اخیرا گروهی از زنان از ورزشگاه اخراج شدند با وجود اینکه به آنها اجازه داده شده بود استثنائا می توانند در مسابقات والیبال در ورزشگاه حضور داشته باشند. همچنین روحانیون از اظهارات رئیس جمهور ایران مبنی بر اینکه وظیفه پلیس فقط حفظ نظام است نه تدریس اسلام، انتقاد کردند..این اظهارات وی به منزله هشداری درباره عبور نکردن از دایره اختیاراتش بود.

لیلاز تاکید کرد: «روحانی گفته که وعده هایم را فراموش نمی کنم». وی گفت: توافق هسته ای می تواند موضع رئیس جمهور را در نظر اصلاح طلبان تقویت کند.

به نوشته العرب، در صورتی که اصلاح طلبان بتوانند پارلمان را از محافظه کاران باز پس گیرند، می توانند با رئیس جمهور ائتلاف کنند.اما مطالبات اصلاح طلبان در زمینه اجرای تغییرات فوری، ممکن است روحانی را در مقابله با تندروها و کسانی که نگران دادن آزادی های بیشتر در جامعه هستند، دچار مشکل کند و در معرض خطر قرار دهد.

این تحلیل به نقل ازداود هرمیداس باوند استاد دانشگاه تهران نوشت : بدون دستیابی به توافق هسته ای هیچ اصلاحاتی در کار نخواهد بود و این شکست بویژه در صورت اعمال تحریم های جدید، منجر به تنش های سیاسی بزرگی خواهد شد .

وی افزود: «پس از صرف انرژی بسیار زیاد در مذاکرات، تنها راه فرارروی روحانی قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش در سال دو هزار و هفده ، اعلام استعفاست».


اخبار  سیاسی  -  انتخاب