اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق ایران و آژانس: استفاده از بازرسان ایرانی برای مراکز حساس ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق ایران و آژانس

کاخ سفید اعلام کرد به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت های ایران اعتماد دارد.

براساس خبرهای غیررسمی و متن توافق محرمانه میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، آژانس در بازرسی از مراکز حساس ایران، از بازرسان ایرانی استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده براساس توافق محرمانه آژانس و ایران، آژانس به ایران اجازه می دهد از کارشناسان ایرانی برای بازرسی از مراکزی مانند پارچین (مجتمع حساس در نزدیکی تهران) استفاده کند. این بازرسی در رسانه های غربی به عنوان "خودبازرسی" توصیف شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در تیرماه گذشته "نقشه راه" را برای تحقیق درباره برنامه هسته ای ایران امضا کردند.
امضای این نقشه راه همزمان با توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 انجام شد.

براساس این توافق ها، صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تضمین می شود و در مقابل، تحریم ها علیه تهران برداشته می شود.

حمایت کاخ سفید از خودبازرسی ایران
کاخ سفید اعلام کرد به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت های ایران اعتماد دارد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، این اظهار نظر کاخ سفید در واکنش به خبرهایی است که می گوید آژانس به ایران اجازه می دهد به وسیله کارشناسان ایرانی از مراکز مشکوک به انجام فعالیت های هسته ای بازرسی انجام دهد و به نوعی، ایران خودبازرسی داشته باشد.

به نظر می رسد این خودبازرسی ها مربوط به بازرسی های آژانس از سایت های نظامی ایران باشد.

کاخ سفید تاکید کرد که توافق امضا شده میان آژانس و تهران، جدای از بازرسی هایی است که به زودی آغاز خواهد شد.
"نید برایس" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: توافق میان ایران و آژانس ویژه تحقیقات آژانس درباره فعالیت های قدیمی هسته ای ایران است.

براساس توافق ایران و آژانس، تهران باید به صورت کامل از فعالیت های قبلی هسته ای اش گزارشی را برای آژانس اعلام کند.

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: به برنامه های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی وجود ابعاد نظامی در برنامه های سابق هسته ای ایران اعتماد داریم. این مسائل ممکن است مربوط به فعالیت های هسته ای ایران در بیش از یک دهه قبل بازگردد.

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
بازرسان آژانس حق بازدید از مراکز غیر هسته ای ما را ندارند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو کمیسیون امنیت ملی: منعی برای بازدید بازرسان آژانس از مراکز هسته‎ای ایران وجود ندارد



بازدید بازرسان آژانس از مراکز هسته‎ای ایران ,  مراکز هسته‎ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: منعی برای بازدید بازرسان آژانس از مراکز هسته‎ای ایران وجود ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: 1+5 بحث غنی‎سازی را بهانه کردند.

ابراهیم آقامحمدی  افزود: ایران اسلامی به تقاضای چندین ساله امریکا که ادعا دارد مذاکره و شفاف‎سازی شود پا به عرصه‎ای گذاشت تا آمریکایی‎ها را صداقت‎آزمایی کنند.

وی با بیان اینکه دولتمردان براساس کشورمان برنامه‎های تنظیم شده و رهنمودهای رهبری با نرمش قهرمانانه و حفظ اصول مطالب را مطرح کردند، اضافه کرد: در مذاکره با 1+5 شاهد حضور وزرای خارجه از جمله امریکا و ایران بودیم که موضوعاتی از جمله هسته‎ای و تحریم‎های علیه ایران مطرح شد.

نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس تصریح کرد: در صحبت‎های دکترروحانی و ظریف امیدهایی بود که مذاکرات سازنده است و به سمتی حرکت می‎کنیم که مشکلات پیش رو حل و فصل شود.

آقامحمدی گفت: به رسمیت شناختن حق غنی‎سازی ایران باید حفظ شود و هر وقت نیاز بود از داخل غنی‎سازی صورت گیرد، همچنین موضوع تحریم‎ها نیز باید مرتفع شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: 1+5 درخواست کردند که ایران اسلامی در موضوع هسته‎ای غنی‎سازی کند و به سمت ساخت سلاح‎های هسته‎ای نرود.

وی با بیان اینکه بازرسین آژانس می‎توانند از مراکز هسته‎ای بازدید کنند و منعی در این زمینه وجود ندارد، اضافه کرد: در بحث غنی‎سازی هسته‎ای رهبری فتوا دادند و فتوای شرعی همه چیز ماست و معظم له ساخت سلاح هسته‎ای را حرام دانستند؛ البته 1+5 بحث شفاف‎سازی را بهانه کردند، همه مراکز ما شفاف هستند و بازرسین آژانس هر وقت بخواهند می‎توانند نظارت و بررسی کنند.

آقامحمدی یادآور شد: ایران اسلامی در بحث هسته‎ای شفاف عمل کرده است.

نماینده مردم خرم‎آباد در مجلس اظهار کرد: معتقدم موضوع هسته‎ای بهانه این کشورهاست و استکبار هدفش براندازی نظام است، باید عاقل باشند این مهم امری محال است و تنها هزینه‎هایی را به خود تحمیل می‎کنند و نیاز است که روشن و واضح عمل کنند.

وی گفت: ما با 1+5 و آمریکا دعوا نداریم فقط خواستار حفظ و تأمین منافع ملت و کشور ایران هستیم. /ایسنا