اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق آمریکا و کوبا برای بازگشایی سفارتخانه


آمریکا و کوبا سرانجام برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در هاوانا و واشنگتن به توافق نهایی دست یافتند که این می‌تواند گام بزرگی برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ سرد بین دو طرف باشد.

خبرگزاری تسنیم: آمریکا و کوبا سرانجام برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در هاوانا و واشنگتن به توافق نهایی دست یافتند که این می‌تواند گام بزرگی برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ سرد بین دو طرف باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می رود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ساعت 11 پیش از ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی در اظهاراتی در کاخ سفید، توافق آمریکا و کوبا برای بازگشایی سفارتخانه های خود را رسما اعلام کند.

یک مقام آمریکایی در این باره تاکید کرد که ما رسما این مساله را اعلام خواهیم کرد که آمریکا و کوبا برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه ها در پایتخت های یکدیگر به توافق رسیده اند.

روابط سیاسی آمریکا و کوبا در بیش از 5 دهه گذشته قطع شده است. دو کشور هم اکنون از طریق دفتر منافع خود که در سفارت سوییس قرار دارد، امور دیپلماتیک را پیگیری و دنبال می کنند.

اوباما و کاسترو رئیس جمهور کوبا در ماه دسامبر 2014 میلادی با از سرگیری روابط سیاسی بین دو کشور موافقت کردند. روسای جمهور آمریکا و کوبا در ماه آوریل در حاشیه نشست پاناما با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 میلادی به شمار می رود.

در ماه می، آمریکا با خارج کردن کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم مسیر لازم برای عادی شدن روابط سیاسی و دیپلماتیک دو جانبه را هموار کرد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم آمریکا از تلاش های اوباما برای ارتقای روابط با کوبا حمایت می کنند. البته نمایندگان جمهوریخواه با لغو تحریم های کوبا به شدت مخالفت کرده اند.

جب بوش نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی نیز روز گذشته بازگشایی مجدد سفارتخانه آمریکا در کوبا را یک ایده بد ارزیابی کرده است.

وی در این باره گفت: بازگشایی سفارت جدید آمریکا در کوبا سرکوب در این کشور را مشروع و قانونی خواهد کرد، این اقدام موجب ارتقای آزادی و دموکراسی نخواهد شد.

در دسامبر 2014 میلادی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا اعلام کرد. 16 ژانویه، آمریکا بازنگری قوانین مربوط به تسهیل سیاست های تجاری و سفر با کوبا را آغاز کرده است. آمریکا از سال 1961 میلادی تحریم های زیادی را علیه دولت کوبا اعمال کرده است.


ویدیو مرتبط :
بعد از چندین دهه ، سفارت آمریکا در کوبا بازگشایی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین نتایج توافق آمریکا و کوبا برای پایان 50 سال دشمنی و قطع رابطه




 اخبار بین الملل -  اولین نتایج توافق آمریکا و کوبا برای پایان 50 سال دشمنی و قطع رابطه: آزادی زندانیان، کاهش تحریم ها و برنامه بازگشایی سفارتخانه ها

رئیس جمهور ونزوئلا هم مبادله زندانیان میان آمریکا و کوبا را اقدامی شجاعانه از سوی اوباما و پیروزی برای کوبا توصیف کرد.

آمریکا و کوبا تصمیم گرفتند روابط میان دو کشور را بعد از 50 سال دوباره برقرار کنند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، این اقدام به دنبال 18 ماه مذاکره محرمانه میان دو طرف انجام شد.

حدود 50 سال پیش آمریکا روابط دیپلماتیک با کوبا را قطع کرده بود.


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رائول کاسترو رهبر کوبا نیز در سخنرانی های تلویزیونی جداگانه اما همزمان، ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو طرف را اعلام کردند.


شادی در کوبا در پی اعلام پایان قطع رابطه واشنگتن - هاوانا

اخبار,اخباربین الملل, توافق آمریکا و کوبا


کوبا و آمریکا به عنوان دشمنان قدیمی یکدیگر از دوره جنگ سرد به شمار می رفتند.

اوباما و کاسترو همچنین در تماس تلفنی با یکدیگر درباره تبادل زندانیان و بازگشایی سفارتخانه ها در پایتخت های دو کشور و کاهش محدودیت ها درباره بازرگانی میان دو طرف به توافق رسیدند.

کانادا و واتیکان به این توافق میان آمریکا و هاوانا کمک کرده اند.

اوباما در سخنرانی اش خواستار برداشته شدن تحریم های اقتصادی از کوبا شد.
این خواست اوباما با انتقاد شدید جمهوریخواهان در کنگره آمریکا مواجه شد. آنها مخالف برقراری رابطه عادی به جزیره ای هستند که توسط کمونیست ها اداره می شود.

اوباما اضافه کرد: تصمیم گرفتیم سیاست قدیمی برای انزوای کوبا را پایان بدهیم سیاستی که نتوانست در کوبا تغییری ایجاد کند.

از جمله مواد این توافق، امکان استفاده از کارت های اعتباری و بانکی آمریکایی در کوباست. این اقدام باعث می شود مقدار پولی که می توان برای کوبایی ها فرستاد افزایش یابد. علاوه بر ممنوعیت صادرات تجهیزات و خدمات ارتباطی به کوبا نیز برداشته شد.


محدودیت ها درباره سفر آمریکایی ها به کوبا نیز کاهش یافت.

با این حال هنوز تحریم های 50 ساله آمریکا علیه کوبا به طور کامل برداشته نشده است.

این تحریم ها نیازمند موافقت کنگره آمریکاست. اوباما گفته است که برای لغو تحریم های کوبا در کنگره آمریکا تلاش می کند.

"الان گروس" شهروند آمریکایی زندانی در کوبا بعد از 5 سال آزاد شد و به کشورش برگشت

اخبار,اخباربین الملل, توافق آمریکا و کوبا

 

رویترز می نویسد به احتمال زیاد اوباما در این زمینه با ماموریت سختی روبه رو است زیرا کنگره در کنترل جمهوری خواهان است.


کارشناسان می گویند اوباما دارای اختیاراتی است که می تواند در رویارویی با جمهوریخواهان در کنگره، برای مدت زمانی تحریم ها علیه کوبا را کاهش دهد.

همزمان با این توافق، آمریکا و کوبا زندانیانی از دو طرف را آزاد کردند.

کوبا روز چهارشنبه یک شهروند آمریکایی به نام آلان گروس 65 ساله فعال کمک رسانی را بعد از 5 سال زندان و یک جاسوس آمریکایی زندانی در کوبا را آزاد کرد.


آمریکا هم در مقابل، سه جاسوس کوبا زندانی در آمریکا را آزاد کرد.

کاسترو رهبر کوبا هم در سخنرانی اش از مبادله زندانیان با آمریکا ابراز خرسندی کرد و اوباما را قابل ستایش دانست.

اوباما همچنین گفت که پاپ فرانسیس رهبر واتیکان و کاتولیک های جهان نقش فعالی را در اعمال فشار بر کوبا برای آزادی شهروند آمریکایی ایفا کرد.


بخش زیادی از شهروندان کوبا، کاتولیک هستند.

مقامات آمریکایی گفته اند که واتیکان برای ازسرگیری رابطه میان واشنگتن و هاوانا به شدت فعالیت کرد و با دو طرف در تماس بود.

جب بوش کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از طرف جمهوری خواهان هم از این اقدام اوباما انتقاد کرد و گفت: نباید با یک حکومت سرکوبگر بدون اینکه در رفتارش تغییری ایجاد کند رابطه برقرار کنیم.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از اقدام آمریکا در ازسرگیری روابط با کوبا بعد 50 سال قطع رابطه ابراز خرسندی کرد و گفت: این اقدام خیلی خوبی است. خبر خیلی مثبت است. به گرمی از این اتفاق استقبال می کنم.


رائول کاسترو رهبر کوبا در حال سخنرانی برقراری رابطه با آمریکا

اخبار,اخباربین الملل, توافق آمریکا و کوبا

 
نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هم مبادله زندانیان میان آمریکا و کوبا را اقدامی شجاعانه از سوی اوباما و پیروزی برای کوبا توصیف کرد.

پاپ فرانسیس رهبر واتیکان هم به آمریکا و کوبا به دلیل تصمیم آنها برای ازسرگیری روابط میان دو طرف تبریک گفت و اعلام کرد: دیپلمات هایی از واتیکان مذاکرات میان دو کشور را تسهیل کردند.

با انتشار خبر ازسرگیری رابطه میان کوبا و آمریکا، تعداد زیادی از کوبایی ها در هاوانا به شادی پرداختند. برخی دیگر اما درباره پایان دشمنی مستمر و طولانی مدت میان دو طرف ابراز تردید کردند.

 

 اخباربین الملل  - عصر ایران