اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق‌ تهران‌ و‌ مسکو‌ درباره پرونده «اس - 300»


یک منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفکس مدعی شد تهران برای لغو شکایت از روسیه در پرونده عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ با طرف روس به توافق رسیده است.

خبرگزاری فارس: ایران شکایت از روسیه بر سر عدم تحویل سامانه‌های پدافند موشکی اس -300 را لغو کرده است.

یک منبع به اینترفکس گفت که شکایت 4 میلیارد دلاری ایران از روسیه، مانعی برای عقد قرارداد جدید بین دو طرف نیست.

منبع مورد استناد «اینترفکس» که در نمایشگاه هوایی «ماکس» حضور داشت گفت توافق میان دو طرف برای لغو شکایت در جریان بازدید «حسین دهقان»، وزیر دفاع ایران از روسیه مطرح شده است.

به گفته این منبع، این شکایت قبل از امضای قراردادی جدید برای تحویل سامانه آنتی - 2500 لغو می‌شود.


ویدیو مرتبط :
مذاکره مسکو و تهران در مورد تجهیز ایران به سامانه S-300

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موشک‌های اس 300 به جای دمشق راهی تهران می‌شوند؟



موشک‌های اس 300 به جای دمشق راهی تهران می‌شوند؟

مسکو نگران امنیت دفاعی ایران

در صورتی که نظام حاکم بر سوریه بر اثر فشارهای خارجی سقوط کند، احتمال حمله نظامی امریکایی – اسرائیلی به ایران به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد و به همین دلیل مسکو قصد دارد توان دفاعی ایران را تقویت کرده و موشک‌های اس 300 را در زمان مناسبت به این کشور تحویل دهد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: منابع عالی‌رتبه اطراف شیمون پرز، رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی می‌گویند كه سفر شیمون پرز به مسكو با هدف قانع ساختن روسیه برای عدم تحویل موشك‌های اس 300 به سوریه بوده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، آلكس فیشمن تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه عبری یدیعوت احرونوت در این باره نوشت، در جریان جلسه‌ای كه میان پرز و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برگزار شد، پرز به پوتین می‌گوید كه ارسال موشك‌های اس 300 به سوریه باعث می‌شود تا موازنه‌های منطقه‌ای به هم بخورد به ویژه كه این موشك‌ها می‌توانند هر هدفی را در قلب اسرائیل هدف قرار دهند.

این تحلیلگر مسائل نظامی به نقل از منابع امنیتی عالی‌ رتبه در تلاویو همچنین نوشت كه روسیه و سوریه قراردادی را امضا كرده‌اند كه به موجب آن مسكو برای دفاع از حریم هوایی سوریه سامانه‌های ضد هوایی به ارزش دو میلیارد دلار در اختیار این كشور قرار می‌دهد. اسرائیل پس از آن كه دریافت چنین قراردادی میان مسكو و دمشق منعقد شده است تلاش‌های بی‌امان دیپلماتیكی را برای ناكام گذاشتن این قرارداد آغاز كرد.

بنا به این گزارش قبل از سفر رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی به مسكو وی دیداری را با اعضای سازمان‌های امنیتی این رژیم برگزار كرد كه در آن جلسه به پرز اصرار شد كه همه تلاش خود را به كار بگیرد تا سوریه نتواند از روسیه سامانه های موشكی اس 300 را دریافت كند. به گفته آنها چنین مبادله‌ای باعث می‌شود تا موازنه‌های قدرت میان دمشق و تلاویو به هم بریزد و این مساله باعث خواهد شد تا اسرائیل مجبور شود كه به گزینه نظامی روی آورد تا مانع از رسیدن سوریه به این سامانه‌ها شود.

به گفته این منابع دو سال پیش یعنی در سال 2010 نیز پرز در دیدار با پوتین از وی خواسته بود كه سامانه‌های موشكی از نوع اس 300 را به ایران، به رغم امضای توافق‌نامه میان دو كشور، نفروشد كه این مساله تا كنون نیز اتفاق نیفتاده است.

این منابع درباره پاسخ پوتین به پرز می‌گویند كه وی گفته است كه ما قرارداد این فروش را امضا كرده‌ایم و از لحاظ حقوقی نمی‌توانیم كه این سامانه‌ها را به دمشق تحویل ندهیم. پس از آن پرز اصرار می‌كند كه مسكو بیانیه‌ای را صادر كند و در آن بیانیه یادآور شود كه نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را درك می‌كند تا بدین ترتیب سفر هیئت اسرائیلی به مسكو نیز با موفقیت پایان یابد. مسكو این بیانیه را صادر می‌كند و گفته می‌شود كه این بیانیه باعث آسودگی خاطر طرف اسرائیلی می‌شود و در عین حال این امیدواری را نزد آنها به وجود می‌آورد كه روسیه به زودی زمان تحویل موشك‌های اس 300 به سوریه را به تعویق بیندازد.

در همین رابطه به نظر می‌رسد كه روسیه در تحویل موشك‌های اس 300 به ایران نیز تجدید نظر كرده است. چندی پیش مقام‌های ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام كردند كه در پی خودداری مسكو از تحویل این سامانه‌های موشكی به ایران بدون ارائه دلیلی قانع كننده درصدد بر آمده‌اند كه این سامانه‌ها را در خاك ایران تولید كنند.

روسلان بوكوف، عضو كمیسیون مشاوره دفاعی در وزارت دفاع روسیه و رئیس مركز مطالعات دفاعی روسیه در این باره گفت: «در صورتی كه نظام حاكم بر سوریه بر اثر فشارهای خارجی سقوط كند، احتمال حمله نظامی امریكایی – اسرائیلی به ایران به شكل بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد و به همین دلیل مسكو قصد دارد توان دفاعی ایران را تقویت كرده و موشك‌های اس 300 را در زمان مناسبت به این كشور تحویل دهد.»

روسلان بوكوف، در ادامه افزود: «همان طور كه تعلیق تحویل موشك‌های اس 300 به ایران در سال 2010 حركتی صحیح بود امروز نیز در سایه تغییرات استراتژیك در سوریه و خاورمیانه، تغییر سیاست روسیه در قبال ایران ممكن است و تحویل این موشك‌ها به تهران در راستای تقویت توان دفاعی آن امری لازم و ضروری است كه مسكو نیز در حال بررسی آن است.»/دیپلماسی ایرانی