اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهیه طرح ۲ فوریتی الزام دولت به حفظ منافع ایران در برجام توسط نمایندگان



اخبار,اخبار سیاسی,منصور حقیقت‌پور

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از تهیه طرح الزام دولت به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام با امضای بیش از ۵۰ تن از نمایندگان مجلس خبر داد.

منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از تهیه طرح الزام دولت به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام توسط تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون با قید 2 فوریت تهیه شده و بیش از 50 نمایندخ نیز، آن را امضاء کرده‌اند.

وی افزود: قرار است طرح دو فوریتی الزام دولت به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام در روز سه‌شنبه این هفته تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: این طرح دو فوریتی منافاتی با گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام که تقدیم هیئت رئیسه خواهد شد، ندارد.

اخبار سیاسی - تسنیم


ویدیو مرتبط :
ویدیو درخواست یک فوریتی برای طرح الزام دولت برای حمایت از استان هایی که مورد هجوم پدیده ریزگردها قرار گرفته اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جمهوری اسلامی:طرح نماینگان مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای،کارشکنی علیه مذاکرات است/ کیهان: ایران امتیاز دیگری ندهد!!



روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی:طرح نماینگان مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای،کارشکنی علیه مذاکرات است


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصدد تهیه طرحی سه فوریتی با عنوان الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای برآمده‌اند. با اینکه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بارها خطوط قرمزهای مربوط به مسائل هسته‌ای را مشخص نموده و با صراحت اعلام کرده‌اند از آنها عبور نخواهند کرد، این اقدام بعضی نمایندگان نوعی کارشکنی علیه اقدامات گروه مذاکره کننده هسته‌ای محسوب می‌شود به همین جهت تعدادی از امضاء کنندگان بعد از آنکه متوجه بهانه‌تراشی‌ها شدند امضاء خود را پس گرفتند.


--------------------------------------------

 

کیهان: ایران امتیاز دیگری ندهد!


روزنامه کیهان در گزارشی خبری-تحلیلی نوشت:

بعدازظهر امروز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در حالی در ژنو از سر گرفته می‌شود که ایران مطابق گزارش هفته گذشته آژانس، برخی از پیشنهادات 1+5 در نشست ژنو 2 را پیشاپیش و از 3 ماه قبل به اجرا درآورده است و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده و یا در سطح نزدیک به توقف نگاه داشته!

فعالیت‌های متوقف شده از جمله مواردی بود که حریف در مذاکرات ژنو2 انجام آن را به ایران پیشنهاد کرده بود. از این روی باید گفت که ایران بخش قابل توجهی از امتیازات مورد نظر 1+5 را پیشاپیش به نفع حریف تامین کرده است و اکنون نوبت 1+5 است تا در مقابل امتیازاتی که از کشورمان گرفته است، امتیاز بدهد.

گفتنی است؛ گزارش فصلی آژانس که هفته گذشته منتشر شد و از سوی آمانو در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت تصریح می‌کند که در طول سه ماه گذشته ایران اقدامات اعتمادساز خود را انجام داده است.

در این گزارش اشاره می‌شود که از جمله ایران در مدت یاد شده تنها چهار سانتریفیوژ جدید در نطنز به کار گرفته است و سانتریفیوژ جدیدی در فردو نصب نشده است. همچنین حجم ذخایر اورانیوم ایران افزایش بسیار ناچیزی یافته و توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در این مدت عملا متوقف شده است.

این در حالی است که علی‌رغم همه این اقدامات اعتمادساز - بخوانید امتیاز به طرف مقابل- خط زیاده‌خواهی طرف غربی در مذاکرات ادامه دارد. در تازه‌ترین آن مشاهده می‌شود که اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به سرزمین‌های اشغالی و در راستای پروژه باج‌خواهانه غرب چهار شرط جدید را برای رسیدن به توافق هسته‌ای با کشورمان اعلام می‌کند.

اولاند می‌گوید: ما خواهان یک توافق موقت هستیم، ولی بر مبنای چهار نکته. اولین درخواست این است: هم‌اکنون همه تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهید. نکته دوم: غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورید. سوم این که ذخایر فعلی را کاهش دهید. و در نهایت ساخت راکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کنید. این‌ها نکاتی هستند که برای ما به منظور تضمین هرگونه توافقی ضروری هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد در حالی که ایران به اندازه کافی و حتی بسیار فراتر از تعهدات خود در جهت اعتمادسازی گام برداشته است طرف مقابل تلاش می‌کند به مسیر زیاده‌خواهی‌های خود ادامه بدهد.

اینجاست که در دور سوم مذاکرات در ژنو، تیم ایرانی باید هیچ‌گام دیگری در جهت آنچه که اعتمادسازی نامیده می‌شود بر ندارد چرا که نوبت 1+5 است که در راستای اقدامات اعتمادساز کشورمان گام‌های عملی خود را بردارد.