اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهران چهارشنبه میزبان نشست دوستان سوریه/ئ تکذیب حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه



تهران چهارشنبه میزبان نشست دوستان سوریه است

تهران، چهارشنبه (هشتم خرداد) میزبان نشست دوستان سوریه با شعار «راه‌حل سیاسی و ثبات منطقه‌ای» است.

 

 نشست دوستان سوریه در تهران

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هشتم خرداد ماه تهران میزبان نشست دوستان سوریه است. در همین زمینه سید عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران در «راه‌حل سیاسی و ثبات منطقه‌ای» را شعار این نشست اعلام کرد و گفت که از وزرای خارجه، مقامات و شخصیت‌های بلندپایه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده و تاکنون استقبال خوبی از این نشست صورت گرفته است.

‌وی این نشست را تلاشی از سوی ایران برای کمک به راه‌های سیاسی در خصوص موضوع سوریه خواند و افزود: ما از ابتدا معتقد بودیم که این بحران هیچ راه‌حل و راهکار نظامی ندارد و باید از طریق راهکارهای سیاسی و برگزاری گفت‌وگوهای ملی بین دولت سوریه و مخالفین به راهکاری عادلانه و مطلوب دست یافت.

تهران پس از ارائه طرح شش ماده‌ای برای حل بحران سوریه اقدام به برگزاری 2 نشست در تهران و دمشق کرده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین یکی از اعضای فعال گروه چهارجانبه منطقه‌ای ایران، مصر، عربستان سعودی و ترکیه برای حل بحران سوریه بوده است.

در سومین نشست که قرار است چهارشنبه هشتم خرداد ماه در تهران برگزار شود بر ضرورت گفت‌وگو به عنوان تنها راه‌حل بحران سوریه و واگذاری هرگونه تصمیم گیری به مردم سوریه بدون هرگونه دخالت خارجی تأکید خواهد شد.

ادعای وزرای خارجه نشست «دوستان سوریه»: ایران در سوریه نیروی نظامی دارد

وزیران خارجه 11 کشور جهان در نشستی در اردن با عنوان به اصطلاح «دوستان سوریه» مدعی شدند ایران در سوریه، نیروهای نظامی دارد.

به گزارش نامه به نقل از رویترز، در بیانیه پایانی نشست این وزیران خارجه که تحت عنوان «نشست دوستان سوریه» برگزار شد؛ آمده است: از ایران و حزب الله لبنان می خواهیم به صورت فوری نظامیان خود را از خاک سوریه خارج کنند.

در این بیانیه همچنین حضور نظامیان ایران و حزب الله لبنان در خاک سوریه به عنوان تهدیدی برای ثبات منطقه توصیف شده است. این در حالی است که مقامات ایران و دولت سوریه بارها موضوع حضور افراد نظامی از ایران در خاک سوریه را از اساس تکذیب کرده اند.

این بیانیه اضافه می کند: کشورهای حاضر در نشست امان، حمایت ها از مخالفان دولت سوریه را افزایش می دهند و تمامی اقدامات لازم و ضروری دیگر را بکار می گیرند تا نشست ژنو -2 منجر به تشکیل کابینه انتقالی در سوریه شود؛ کابینه ای که کنترل قوه مجریه و ارتش سوریه را در اختیار داشته باشد.

چندی پیش آمریکا و روسیه درباره برگزاری نشست بین المللی با حضور قدرت های جهانی و منطقه ای برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران سوریه به توافق رسیده بودند.

قرار است در این نشست درباره تشکیل دولت انتقالی با حضور وزیرانی از مخالفان و حامیان دولت سوریه توافق حاصل شود.

در این بیانیه اضافه شده است: خواهان عقب نشینی فوری حزب الله و افراد نظامی از ایران و جنگجویان خارجی هم پیمان با دیگر گروه ها از خاک سوریه هستیم.

در این نشست 11 وزیر خارجه از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، قطر، ترکیه، عربستان سعودی، اردن، امارات، مصر و ایتالیا به علاوه نمایندگانی از مخالفان دولت سوریه حضور داشتند.

با انتقاد از بیانیه وزیران خارجه 11 کشور جهان در اردن؛
امیرعبداللهیان: سوریه نیازی به کمک نظامی ایران ندارد
معاون وزیرخارجه کشورمان انهدام گسترده شبکه‌های تروریستی و جبهه النصره در سوریه را به مردم این کشور تبریک گفت و خاطرنشان کرد که مردم سوریه با مقاومت خود دشمنان را مایوس کرده‌اند.
حسین‌ امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به بیانیه شب گذشته وزیران خارجه 11 کشور جهان در نشستی در اردن که با حمایت از گروه‌های مسلح و تروریست مدعی شدند ایران و حزب‌الله در سوریه، نیروی نظامی دارند، اظهار کرد: سوریه نیازی به کمک نظامی ایران ندارد و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز در مورد ادعای حضور حزب‌الله در سوریه قبلا پاسخ روشن و کاملا شفافی داده است.
وی گفت: ما قاطعانه از سوریه در مقابله با پدیده شوم تروریسم و جنایات سازمان یافته بین المللی علیه این کشور حمایت می‌کنیم و به تلاش‌های فعالانه خود برای توقف خشونت و انجام گفت‌وگوی ملی بین نمایندگان حکومت و معارضه اصیل و معتقد به راهکار سیاسی ادامه خواهیم و مشورت‌ها و تلاش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی خود را برای تحقق صلح و ثبات در منطقه تداوم می‌بخشیم.

ایسنا/فارس/نامه

 

 


ویدیو مرتبط :
آغاز به کار نشست سوریه با حضور ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهران میزبان نشست ایران، عراق و سوریه


نخستین اجلاس سه جانبه معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه امروز در تهران برگزار شد.

خبرگزاری صدا و سیما: نخستین اجلاس سه جانبه معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه امروز در تهران برگزار شد.

در این اجلاس آخرین تحولات منطقه و فعالیت گروه های تروریستی و تکفیری و همچنین تحولات یمن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. شرکت کنندگان ضمن ابراز نگرانی از مخدوش شدن چهره رحمانی اسلام در نتیجه فعالیت های گروه های تروریستی ، تکفیری و افراطی و نیز تاکید بر اجرای قطعنامه های سازمان ملل در مورد مبارزه با تروریسم ، عزم جدی سه کشور در همکاری با یکدیگر برای مبارزه با افراط و خشونت را مورد اشاره قرار داده و گفتگو را بهترین راه برای حل مشکلات چه در داخل کشورها و چه در منطقه دانستند.

معاونان وزرای خارجه سه کشور با اشاره به نقش تخریبی رژیم صهیونیستی در ایجاد تشنج در منطقه، از جامعه جهانی خواستند با درک درست از شرایط منطقه رویکردی جامع ، مکمل و موثر برای مقابله با تروریسم تکفیری اتخاذ کنند. همچنین طرفها بر راه حل سوری - سوری و لزوم استمرار گفتگوهای ملی تا زمان یافتن راه حل ملی برای بحران این کشور تاکید و از مبارزه دولت و ملت عراق علیه تروریسم نیز قاطعانه حمایت کردند.

سه طرف ضمن مخالفت با طائفه گری و فرقه گرائی و ضرورت انسجام همه گروه ها و طوائف بر نقش مهم و موثر علما در توقف خشونت ها و افراط گرائی ها تاکید کردند.

شرکت کنندگان با اشاره به توقف حملات علیه یمن و مسئولیت آغاز گر تجاوز خواهان برداشتن گام های فوری شامل ارسال کمک های انساندوستانه به این کشور و از سرگیری گفتگوهای ملی میان همه طرف ها در یمن شدند. همچنین سه طرف با امعان نظر به تخریب گسترده آثار تاریخی و فرهنگی سوریه و عراق توسط گروه های تروریستی خواهان اتخاذ تدابیر لازم و بازدارنده برای حفظ میراث فرهنگی در این کشورها شدند. در این حال جنایات داعش، جبهه النصره و سایر گروه های تروریستی علیه مردم منطقه خصوصا سوریه و عراق را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته و خواستار پیگیری آنها از سوی مجامع بین المللی شدند.

در پایان این اجلاس طرفها ضمن سازنده خواندن این گفتگوها بر ضرورت ادامه رایزنی های سه کشور پیرامون تحولات منطقه و انجام هماهنگی های بیشتر تاکید و ضمن استقبال از مشارکت همه کشورهای دوست و علاقمند به ایفای نقش موثر برای حل بحران های منطقه ای در نشست های آتی موافقت کردند.

اجلاس بعدی معاونان در کوتاهترین زمان ممکن در سوریه تشکیل شود. همچنین طرف ها پیشنهاد کردند نشست بعدی وزرای خارجه در نخستین فرصت ممکن برگزار شود.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، عراق و سوریه سال گذشته هم در تهران برگزار شد.