اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهران و مسکو در آستانه توافق هسته ای


یک خبرگزاری غربی از احتمال توافق ایران و روسیه برای ساخت چهار تا هشت راکتور جدید خبر داد.

خبرگزاری مهر: یک خبرگزاری غربی از احتمال توافق ایران و روسیه برای ساخت چهار تا هشت راکتور جدید خبر داد.

رویترز گزارش داد؛ به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات ایران و گروه 1+5 از امکان توافق تهران و مسکو برای ساخت راکتورهای جدید در ایران خبر داد.

این منبع آگاه که خواسته است نامش فاش نشود٬ ضمن اعلام این خبر گفت: امکان دارد در سال جاری دولتهای روسیه و ایران توافق ساخت چهار تا هشت رآکتور را به امضا برسانند.

به گفته این منبع آگاه، در راستای این توافق٬ دو رآکتور نخست در نیروگاه اتمی بوشهر ساخته خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که شرکت دولتی روس‌ اتم پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر٬ پیشتر اعلام کرده بود که مذاکرات با ایران برای بررسی ساخت رآکتورهای بیشتر در جریان است.


ویدیو مرتبط :
تهران بعد از توافق - جشن هسته ای مردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی مخالفان توافق هسته ای در تل آویو و تهران یکصدا می شوند!



دیدار جان کری و نتانیاهو,مذاکرات ایران و گروه 1+5

وقتی مخالفان توافق هسته ای در تل آویو و تهران یکصدا می شوند!

این در حالی است که همیشه مخالفان داخلی توافق هسته ای در ایران، اظهارنظرها و عملکرد مقامات اسرائیلی را به عنوان شاخصی برای مثبت و منفی بودن عملکرد مقامات ایرانی می دانستند اما هم اکنون به طرز عجیبی ، مواضع افراطیون در تل آویو و تهران مشابه شده است و البته دلیل آن نیز قابل درک است.

مذاکرات هسته ای ایران و طرف های خارجی در دهمین سال خود هم اکنون برای پنجمین بار در شهر ژنو سوئیس در جریان است و همه نشانه ها حاکی از آن است که دو طرف به توافق نزدیک می شوند گرچه هیچ چیز نهایی نیست.

اما در این میان نکته قابل تامل، مخالفت های مشابه علیه توافق احتمالی، در تل آویو و تهران است.

هم اکنون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از یک سو و بخشی از سیاسیون در ایران به شدت علیه توافق احتمالی میان تهران و 1+5 سخن می گویند و به دنبال اعمال فشار برای جلوگیری از چنین توافقی هستند.

ایران و گروه 1+5 امروز شنبه در شهر ژنو سومین روز مذاکرات را پشت سر می گذارند و هر دو طرف هم از بروز پیشرفت در مذاکرات و نزدیک شدن به نتیجه سخن می گویند. حال ممکن است امروز به نتیجه برسند یا مقدمات ان را فراهم کنند.

کشورهای عضو 1+5 مدام از بروز پیشرفت در مذاکرات سخن می گویند و این در حالی است که مقامات اسرائیلی به شدت علیه این مذاکرات موضع گیری دارند.

در جدیدترین موضع گیری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیروز جمعه برای سومین بار در مدت 24 ساعت با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرد تا واشنگتن را از توافق با ایران بازدارد.

سومین گفتگوی جان کری و نتانیاهو زمانی صورت گرفت که کری در سفری غیرمترقبه و از قبل پیش بینی نشده سفر خود به خاورمیانه را تغییر داد و تصمیم گرفت از اردن به سمت ژنو پرواز کند اما در میانه راه در فرودگاه بن گوریون تل آویو توقف کرد و دیداری کوتاه در فرودگاه با نتانیاهو انجام داد.

نتانیاهو نیز برخلاف تشریفات و آداب دیپلماتیک، خود شخصا به فرودگاه رفت تا با وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کند. نتانیاهو در حاشیه این دیدار با عصبانیت زیاد به خبرنگاران گفت: اسرائیل کاملا مخالف توافق مورد مذاکراه میان ایران و گروه 1+5 در ژنو است و تعهدی نسبت به آن ندارد.

نتانیاهو اضافه کرد: ایرانیان حالا نسبت به قبل خیلی راضی و خشنود هستند زیرا آنها همه چیز به دست آوردند اما هیچ چیزی از دست نداند. اگر خبرهای ارسالی از ژنو درست باشد، این "توافق قرن" برای ایران خواهد بود. کشورهای 1+5 در حال ارتکاب اشتباهی تاریخی در خصوص موضوع هسته ای ایران هستند.

در این سو ، در تهران نیز صداهای خشمگین و ناراضی از توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 بلند شده است.

روزنامه کیهان روز شنبه در واکنش به احتمال توافق در ژنو میان ایران و گروه 1+5 آن را به سراب تشبیه کرد و نوشت:"اردوکشی غیرمنتظره وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و انگلیس به ژنو و اظهارنظر مقامات رسمی این کشورها درباره مذاکرات در حال انجام میان ایران و گروه 5+1 زمینه قابل قبولی برای نتیجه مثبت مذاکرات باقی نمی‌گذارد."

این در حالی است که سفر وزیران خارجه 1+5 به ژنو برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران برنامه ریزی شده نبود اما اینکه این وزیران خارجه تصمیم می گیرند با تغییر برنامه های معمول خود به چنین سفری دست بزنند یک نشانه مثبت برای امکان توافق با ایران است و نه منفی، چرا که اگر قرار بود توافقی ایجاد نشود چه ضرورتی برای سفر وزیران خارجه 1+5 به ژنو بود؟ ضمن ان که هر گونه توافقی در این سطح ، حتماً با رهبری نظام هماهنگ می شود.

در همین ارتباط، اظهارات و موضع گیری های مقامات ارشد اسرائیل و آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران، کاملا با هم متفاوت شده است. از یک سو اسرائیل کاملا این توافق را رد می کند و از سوی دیگر، آمریکا و اروپا به چنین توافقی خوشبین هستند.

این در حالی است که همیشه مخالفان داخلی توافق هسته ای در ایران، اظهارنظرها و عملکرد مقامات اسرائیلی را به عنوان شاخصی برای مثبت و منفی بودن عملکرد مقامات ایرانی می دانستند اما هم اکنون به طرز عجیبی ، مواضع افراطیون در تل آویو و تهران مشابه شده است و البته دلیل آن نیز قابل درک است.


در تهران مخالفان توافق هسته ای با شنیدن هر صدا و زمزمه ای برای حل این مسئله، صدای خود را بالا می برند و تلاش ها و فشارها را برای کارشکنی و ناتمام ماندن این توافق به کار می گیرند.

مخالفان داخلی توافق هسته ای در ایران نگران از دست دادن منافع گسترده خود ناشی از تحریم ها هستند. کاهش تحریم ها علیه ایران نه تنها قدرت اقتصادی بلکه از نقش آفرینی سیاسی آنها نیز می کاهد.

نکته جالب تاریخ این است افرادی که در تهران و تل آویو، بلندترین فریادها را بر سر یکدیگر سر می دهند امروزه در برابر توافق هسته ای احتمالی ایران و گروه 1+5، مواضع مشابهی دارند و هر دو در برابر توافق هسته ای خشمگین شده اند.
/عصر ایران