اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهران درسیطره تابلوهای هنری از پیكاسو تا پتگر



اخبار,اخباراجتماعی , نقاشی معروف هنرمندان

  امروز خیابان‌های شهر و اتوبان‌های آن با تصاویری از تابلوهای هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است. این روزها تابلوها و بیلبوردهایی كه تا دیروز محل تبلیغ انواع محصولات صنعتی و خوراكی و...، از پفك تا ماشین و لوازم خانگی و... بودند، هر یك ویترینی شده‌اند برای نمایش یكی از آثار هنری مهم ایران و جهان.

آن هم نه یكی و دو تا و ١٠ تا بلكه یك گالری عظیم به وسعت شهری درحد و قواره تهران با ١٦٠٠ اثر هنری. تصاویری از آثار نقاشی معروف هنرمندان وطنی و خارجی تا عكس‌هایی از برگ‌های شاهنامه‌های نفیس فردوسی یا انواع مجسمه‌ها و آثار حجمی و حتی تابلوهایی از آثار اساتید مطرح و صاحبنام خوشنویسی ایران جای آن تبلیغات و بازار را گرفته‌اند. كلكسیونی از رنگ‌ها و نقش‌ها با عنوان «نگارخانه به وسعت شهر» كه قرار است ١٠ روزی میزبان چشمان مردم پایتخت‌نشین باشد.

 

تصویری از گلدان سفالی چند هزار ساله شوش گرفته تا تصویر خطاطی‌های سیاه مشق، تابلو چشم‌انداز جاجرود اثرنامی پنتگر، نقاشی عروسی روستایی متعلق به پیتر بروكل اتریشی، آثاری از پیكاسو و نقاشی زیبایی با عنوان ساحل ولكا اثر ایلیار نقاش روس. سید مجتبی موسوی، مشاور هنری سازمان زیباسازی و مجری طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» در مورد دلیل اجرای این طرح به «اعتماد» می‌گوید: همان‌طور كه می‌دانید آشفتگی سیما و منظر تبلیغات شهری، همواره مدیریت شهری را با چالش و انتقادهایی روبه‌رو كرده است.

 

در این میان از آنجایی كه فضاهای شهری در اختیار سازمان زیباسازی است، لبه تیز این انتقادها بیشتر به سوی این سازمان نشانه می‌رود. از سویی واقعیت هم این است كه یكی از وظایف زیباسازی، تلاش برای شكل و هویت دادن به سیما و منظر شهری برای شهروندان است. درهمین راستا، از چندی قبل این ایده یعنی استفاده از فضاهای تبلیغاتی شهری برای تزیین شدن با تصاویر هنری، توسط سعید شهلاپور، عضو شوراهای هنری سازمان زیباسازی مطرح شده بود. وی معتقد بود كه اگر در طول یك سال، یك هفته تا ١٠ روز فضاهای تبلیغاتی شهر تهران به نمایش آثار هنری ایران و جهان اختصاص پیدا كند، هم در معرفی و اشاعه هنر و آثار هنری مثمرثمر خواهد بود و هم در تلطیف فضای شهری پایتخت.

 

این طرح اواخر فروردین ماه نهایی شد و تیمی مسوول سیاستگذاری و اجرای آن شدند. وی با ذكر اینكه در این طرح بیش از ٧٠٠ اثر هنری (شامل ٥٠٠ اثر داخلی و ٢٠٠ اثر هنری خارجی) روی ١٦٠٠ بیلبورد و فضای تبلیغاتی به نمایش گذاشته شده است، می‌گوید: این اثرها در واقع كپی آثار هنری در شاخه‌های مختلفی مانند: نقاشی، مجسمه‌سازی، خوشنویسی، آبگینه، فرشبافی و... است و در خصوص آثار خارجی بیشتر از هنر نقاشی بهره برده‌ایم. اما این آثار هنری نقش بسته روی بیلبوردها چقدر چشمان پایتخت‌نشین‌ها را جذب كرده است؟ چقدر مردم تهران توجه‌شان به این تابلوها جلب شده است و تفاوت تغییرات را حس كرده اند؟


تبلیغات كجاست؟
مرد جوان درست زیر بیلبوردی در خیابان آفریقا ایستاده و منتظر تاكسی است. درست زیر تابلویی كه به جای تبلیغات، روی آن یكی از آثار نقاش صاحبنام، آگوست رودن نصب شده است. وقتی از جوان كه خود را مهدی و ٢٧ ساله و مهندس پتروشیمی معرفی می‌كند در مورد این اثر هنری می‌پرسیم، سرش را بالا می‌گیرد و با تعجب می‌پرسد: «پس تبلیغش كو؟!» انگار تا حالا متوجه تغییر تابلو نشده است. پس از چند ثانیه‌ای كه محو نقاشی شده، ادامه می‌دهد: «چه جالب. فكر خوبی است. اگر همه‌جا این‌طوری شده باشد، معركه است.

 

مردیم از بس كه این تبلیغات جورواجور را به خوردمان دادند.» «ما شدیم یك مشت آدم بی‌احساس و بی‌روح. فقط از صبح تا شب در این كوچه و خیابان‌ها می‌رویم و می‌آییم و اینقدر از چهره خشن و زشت دیوارها و تابلوها خسته شده‌ایم كه دیگر حتی رغبتی برای نگاه كردن به اطراف‌مان را هم نداریم.» اینها بخشی از سخنان خانم میانسالی است كه كارمند است و ساكن خیابان فرجام كه از طرح جدید شهرداری تهران استقبال می‌كند. او هم از آن دست آدم‌هایی است كه گرچه این تابلوهای هنری را دیده است ولی از اصل ماجرا بی‌اطلاع است. برای همین وقتی متوجه می‌شود مشابه چنین تصاویری در كل شهر نصب شده، خوشحال می‌شود و می‌گوید: «شهر واقعا خسته‌كننده شده بود برای همین اكثر مردم ترجیح می‌دادند به محض اتمام كارشان، سریعا به خانه‌های‌شان بروند.

 

اما در تمام دنیا، خیابان‌ها به گونه‌ای طراحی و تزیین شده‌اند كه مردم از پیاده‌روی یا رانندگی در آن لذت می‌برند. درست مانند اینكه در یك فضای تفریحی قدم می‌زنند.» او در ادامه این اقدام سازمان زیباسازی را تحسین می‌كند و درعین حال می‌گوید: «خدا كند این اقدام‌ها ادامه پیدا كند و فقط یك شوی كوتاه‌مدت نباشد.» این اقدام‌ها خشكی و یكنواختی شهر و زندگی شهری را می‌گیرد. شاید زیباترین راسته شهری تهران در این روزها بزرگراه مدرس باشد. بزرگراهی كه دورتادور آن به شكلی بسیار زیبا با فضاهای سبز و آثار حجمی تزیین شده و حالا تابلوهای زیبای هنری هم به بیلبوردهای آن اضافه شده است و زیبایی این بزرگراه را صد چندان كرده است.

 

پشت ترافیك مدرس، یكی از موتورسواران درباره این تابلوها می‌گوید: تمام شهر پرشده از این طرح‌ها. حتی خیابان‌ها و محلات جنوبی شهر؛ خیلی قشنگ و زیباست.  به تابلوی زیبایی كه با نام عروسی ولكا معرفی شده اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: برای اكثر مردم از جمله خود من كه نه آشنایی چندانی با آثار هنری داریم و نه فرصت پرداختن به هنر را، این شیوه روش جالبی است برای آشنایی بیشتر با هنر و هنرمندان بزرگ؛ بخصوص هنرمندان ایرانی.


برای نخستین بار نفس كشیدم
رضا، صاحب یك عكاسی در خیابان سهروردی است؛ عكاسی می‌كند و نقاشی. خودش به گفته خود یك پا هنرمند است. او از اقدام اخیر شهرداری سر شوق آمده و آن را بی‌مانند می‌داند: من با اینكه خودم مطالعاتی را در مورد نقاشی دارم و بسیاری از این تصاویر هنری را قبلا دیده‌ام، بازهم وقتی آنها را در این ابعاد و در جای جای شهر می‌بینم، واقعا حظ می‌كنم و برایم لذتبخش است. رضا نفس عمیقی می‌كشد و ادامه می‌دهد: برای نخستین بار، احساس می‌كنم در این شهر هم می‌شود «نفس» كشید.


امروز تهران گالری بزرگی است از انواع آثار هنری؛ آثاری با رنگ‌های مختلف و در ابعاد گوناگون. به نظر می‌رسد طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» روح تازه‌ای را در كالبد این كلانشهر بی‌روح دمیده است. طرحی كه آثار آن در روزهای آتی بیشتر مشخص خواهد شد.


 اخبار  اجتماعی  -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
چگونه تابلوهای هنری را به دیوار اتاق وصل کنیم!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک نمایشگاه هنری مخفی در تهران! +عکس


دیوارنگارهایی بر جداره ی آبراهی در شمال غربی تهران.