اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهرانی ها در دو ماه اول امسال چقدر آب مصرف کردند؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,بحران آب

از ابتدای فروردین ۹۴ تا ساعت ۲۴ سی و یکمین روز از اردیبهشت ماه در مجموع ۱۵۸ میلیون و ۱۹۵ هزار مترمکعب آب تصفیه شده شرب در تهران مصرف شد.

در 62 روز ابتدایی سال (فروردین و اردیبهشت) در مجموع 158 میلیون و 195 هزار مترمکعب اب تصفیه شده شرب در استان تهران مصرف شد.

این رقم حاکی از این است که در این مدت در هر شبانه روز 2 میلیون و 551 هزار و 532 مترمکعب آب شرب در این استان مصرف شده است.

با توجه به جمعیت 12 میلیون و 500 هزار نفری استان تهران و بدون احتساب مصرف آب شهرها و روستاهایی از استان که مصرف شان با دستگاه های اندازه گیری محاسبه نمی شود، در مجموع سهم هر تهرانی از مصرف آب شرب، 204 لیتر در شبانه روز است.

بر پایه این گزارش،‌ با توجه به روزهای تعطیل بسیاری که در این دو ماه داشته ایم، به خصوص ایام نوروز و سفرهایی که به موجب آن ساکنان شهرهای بزرگ استان در منازل مسکونی خود حضور نداشتند، به طور قطع مصرف روزانه هر تهرانی در روزهای معمول بیش از این رقم است، اما به طور میانگین رقم 204 لیتر در شبانه روز به ثبت رسیده است.

 

اخبار اجتماعی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
بحران بی آبی؛ روزانه چقدر آب مصرف می کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد در مصرف آب تهرانی ها/ آب شرب پایتخت جیره بندی می شود؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

رکورد در مصرف آب تهرانی ها/ آب شرب پایتخت جیره بندی می شود؟

مصرف آب در تهران به دلیل افزایش دمای هوا و فرارسیدن تابستان رکورد زد.

این در شرایطی است که امسال هم از نظر بارندگی و هم  ذخیره سدها، در وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سال گذشته قرار داریم.

براین اساس بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت آنکه مدیریت مصرف توسط شهروندان تهرانی صورت نگیرد احتمال سهمیه بندی آب در تهران قوت خواهد گرفت.

براساس اظهارات  معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران ، درهفته گذشته باتوجه به افزایش دمای هوا به 36 درجه سانتی‌گراد، متاسفانه مصرف آب تهران به رکورد سه میلیون و 200 هزار متر مکعب در روز رسید؛ با این‌حال حتی در روزهای گرم سال نیازمند دقت در مصرف آب هستیم.

علیرضا نوذری‌پور با بیان اینکه امسال هم از نظر بارندگی و هم  ذخیره سدها، در وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سال گذشته قرار داریم افزود: میانگین بارندگی در سطح کشور، 250 میلی‌متر و در استان تهران، 230 میلی‌متر است. امسال نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش بارندگی داریم و این موجب شده ذخیره سدها در استان تهران 40 درصد کاهش داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت مصرف آب در تهران گفت: در طول سال در شهر تهران یک میلیارد مترمکعب آب  تصفیه و توزیع می‌شود که در روزهای مختلف سال با توجه به گرمای هوا، میزان مصرف تغییر می‌کند؛ درهفته گذشته باتوجه به افزایش دمای هوا به 36 درجه سانتی‌گراد، متاسفانه مصرف آب تهران به رکورد سه میلیون و 200 هزار متر مکعب در روز رسید؛ با این‌حال حتی در روزهای گرم سال نیازمند دقت در مصرف آب هستیم.

نوذری‌پور با بیان اینکه 80 درصد آب خانگی در حمام، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه، مصرف می‌شود گفت: این سه بخش‌، نیاز به مدیریت دارند و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، کاهش زمان شست‌وشو و استحمام در کاهش میزان مصرف این بخش‌ها بسیار موثر است. وی با بیان اینکه آب یک سرمایه کلی است اظهار داشت: متاسفانه آب به محض مصرف، تبدیل به فاضلاب می‌شود و زمان طولانی نیاز دارد تا دوباره به چرخه برگردد.

البته آبفای استان تهران، پروژه جمع‌آوری فاضلاب را در دست اجرا دارد که در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است؛ هم‌اکنون در جنوب تهران تصفیه‌‌خانه‌هایی داریم که بین پنج تا هشت متر مکعب فاضلاب‌ را تصفیه می‌کنند و برای کشاورزی در دشت‌های ورامین استفاده می‌شود.

وی افزود: ما اعتقاد داریم باید آب در نقطه اقتصادی خودش به متقاضی ارائه شود. با توجه به اینکه قیمت هر متر مکعب آب بین یک سوم تا یک چهارم قیمت تمام شده تولید آن است انگیزه برای کاهش مصرف، ضعیف است.

با اینکه فرهنگ دینی و ملی ما برای آب، قداست قائل است اما متاسفانه شاهد هستیم که سرانه مصرف آب در تهران بسیار بیشتر از بسیاری شهرهای پرآب اروپا است که میانگین بارندگی آن‌‌ها حدود  1000میلی‌متر است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران افزود: در سطح استان تهران  به ازای هر نفر 260 لیتر آب تولید می‌شود که در بخش خانگی به ازای هر نفر در شبانه‌روز، 200 لیتر مصرف می‌شود در صورتی که این میزان در برخی مراکز کشورهای اروپایی بین 100 تا 110 لیتر در شبانه‌روز است؛ بنابراین ما باید تاکید ویژه‌ای در بخش مدیریت مصرف آب داشته باشیم که این امر هم تلاش دولت و شرکت‌های آب و فاضلاب را می‌طلبد و هم همکاری مردم را.

وی با تاکید بر اینکه  باید به سرانه مصرف 100 تا 135 لیتر آب به ازای هر نفر در استان تهران برسیم افزود: اگر این کار را نکنیم متاسفانه آینده خوبی در  پیش رو نخواهیم داشت. در سال 1335 در کشور به ازای هر نفر، 7000 متر مکعب سرانه آب تجدیدپذیر وجود داشت که متاسفانه این میزان در حال حاضر به 1700 متر مکعب در سال کاهش یافته است.

خبرآنلاین