اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهدید زیست‌محیطی با پساب طلاكاری



اخبار,اخبار اجتماعی, پساب طلاكاری

سازمان با كارگاه‌های طلاكاری و طلا‌سازی كه پساب خود را وارد طبیعت یا چاه‌های فاضلاب می‌كنند، برخورد قانونی خواهد داشت.

نمی‌توان منكر این موضوع شد كه مهم‌ترین زیورآلاتی كه شهروندان از آن استفاده می‌كنند، زیور‌آلات طلایی است.

 

با وجود این، آن‌طور كه برخی مجادلات در روزهای اخیر نشان می‌دهد این زیور‌آلات خوش‌رنگ می‌توانند روزگار ما را سیاه كنند! صحبت بر سر قیمت طلا یا پدیده‌ای مانند چشم و همچشمی و تجمل‌گرایی كه گاهی در مصرف زیور‌آلات طلایی خودنمایی می‌كند، نیست؛ اظهارنظرهای روزهای اخیر درباره رابطه میان طلا و سیانور است.
 
به گزارش آرمان، آنچه از طلا می‌دانیم این است كه مهم‌ترین فلز گرانبهای جهان است. این فلز از نظر اهمیت بازرگانی و اقتصادی از بالاترین درجه امتیاز برخوردار است.

 

رنگ طلای خالص زرد تیره است. طلای خالص آنقدر نرم است كه حتی با ناخن روی آن را می‌توان خط انداخت.

 

در مقایسه با فلزات دیگر خاصیت چكش‌خواری زیادی دارد. در مقابل محلول‌های قلیایی بسیار قوی و پایدار است.

 

در محلول سیانور سدیم و سیانور پتاسیم حل می‌شود. بهترین حلال برای طلا، تیزاب سلطانی است كه مخلوطی از اسیدنیتریك (HNO2) و اسید كلریدریك (HCI) است كه برای محك طلا به كار می‌روند.

 احتمال مرگ 95 درصدی با سیانور
پتاسیم سیانید یك تركیب معدنی با فرمول KCN است. این تركیب به صورت كریستال‌های بی‌رنگ است كه بیشتر به شكر شباهت دارد و به‌شدت در آب انحلال‌پذیر است. اغلب KCN در معادن طلا برای استخراج، سنتزهای آلی و آبكاری مورد استفاده واقع می‌شود. kCN به‌شدت سمی است.

 

KCN توسط حشره شناسان به عنوان عامل شدیدا كشنده در از پای درآوردن حشرات در ظرف چند ثانیه به كار می‌رود. اینكه چگونه پتاسیم سیانید یا قرص سیانور موجب مرگ می‌شود همچنان به عنوان یك راز بزرگ باقی مانده است.

 

احتمالاتی وجود دارد كه نشان می‌دهد در مسیر جریان خون این مواد شیمیایی در سلول‌های قرمز خونی مانع از جذب اكسیژن می‌شوند. مرگ و میر با پتاسیم سیانید حدود 95 درصد است.

 

البته اگر یك پادزهر گوگردی به موقع استفاده شود می‌تواند موجب نجات فرد شود. اما با این حال فردی كه زنده می‌ماند دچار معلولیت سیستم عصبی مركزی به مانند بیماری پاركینسون  می‌شود.

 پساب طلاكاری تهدیدی برای محیط زیست
شاید این پرسش ایجاد شود كه چرا فلزی ارزشمند مانند طلا باید با ماده خطرناكی مانند سیانور مقایسه شود؟ باید گفت در كنار اینكه در تولید طلا از سیانور استفاده می‌شود در موارد زیادی این كارگاه‌های طلا‌سازی با انتقال پساب‌های خود به فاضلاب شهری باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی به سم سیانور شده‌اند.

ماه گذشته خسروی، نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه از تولید زیرزمینی طلا در برخی از منازل در تهران خبر داد و گفت: آب آلوده به سیانور از منازلی كه در آن طلا به صورت زیرزمینی تولید می‌شود، وارد فاضلاب می‌شود.

 

هرچند كه این اظهارات بلافاصله با واكنش رئیس اتحادیه طلا‌سازان مواجه شده و او امكان انتقال این سم به آب‌های شهری را رد كرد با این وجود روز گذشته مدیر گروه پساب سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با كارگاه‌های طلاكاری و طلا‌سازی كه پساب خود را وارد طبیعت یا چاه‌های فاضلاب می‌كنند، برخورد قانونی خواهد داشت.

 

اقبال رستمی افزود: همچنین این كارگاه‌ها برای حفظ عیار طلا و فرآوری این فلز ارزشمند از برخی اسیدهای غلیظ مانند نیتریك و سولفوریك استفاده می‌كنند كه رها كردن باقیمانده این اسیدها در طبیعت نیز به مرور خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

 

به گزارش ایرنا، رستمی تاكید كرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یك سازمان نظارتی قدرت پلمب كردن كارگاه‌های متخلف را دارد كه البته اجرای این كار هم بر عهده ادارات كل استانی محیط زیست است.

 برخورد با كارگاه‌های طلا‌سازی متخلف
یكی از اعضای شورای شهر تهران در این زمینه به «آرمان» می‌گوید: بحث ورود پساب‌های كارگاه‌های طلا‌سازی به آب شهری موضوعی است كه در شورای شهر تهران، این ماه مطرح شده و رئیس كمیسیون سلامت و محیط زیست شخصا پیگیر این مساله بوده است.

 

احمد حكیمی‌پور ادامه می‌دهد: از زمانی كه این مساله مورد بررسی قرار گرفت، بارها و بارها این نكته از سوی شركت آب و فاضلاب و اتحادیه طلا‌سازان تكذیب شد. با وجود این، نتیجه تحقیق و تفحص كمیسیون سلامت وجود تركیبات خطرناك در فاضلاب‌ها در اثر پساب‌های طلا‌سازی را تایید كرد.

 

به گفته او آب‌های زیرزمینی وضعیت مناسبی ندارند و ورود فاضلاب‌های صنعتی و كارگاهی مهم‌ترین خطری است كه این آب‌ها را تهدید می‌كند.

 

رودخانه‌ها نیز در برخی موارد وقتی به جریان این آب‌ها می‌پیوندند تركیبات مضر خود را وارد آب‌هایی می‌كنند كه مستقیم وارد چرخه زندگی و مصرف مردم می‌شود. حكیمی‌پور عنوان می‌كند: این مساله مورد بررسی و توجه دقیق شورا قرار گرفته و با كارخانه‌ها و كارگاه‌های متخلف از این پس برخورد می‌شود.


اخبار اجتماعی - آرمان


ویدیو مرتبط :
تهدید زیست محیطی بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نهاوندیان: برخی مشکلات زیست محیطی در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند



محمد نهاوندیان , مشکلات زیست محیطی

نهاوندیان: برخی مشکلات زیست محیطی در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: باید زبان ایجابی را در گفتمان‌های زیست محیطی، جایگزین زبان سلبی کرده و آن را توسعه دهیم.

محمد نهاوندیان در مراسم تودیع رییس پیشین و معارفه رییس‌ جدید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حجم انبوه مهمانان این مراسم، گفت: همین امر نشان می‌دهد مبحث حمایت از محیط زیست در دولت تدبیر و امید طرفداران زیادی دارد.

وی افزود: دولت تدبیر و امید هم قبل از انتخابات و هم پس از آن، در دو حوزه چالش‌های پیش‌رو و اولویت عمل در بحث محیط زیست وارد شد که خوشبختانه مردم از این امر حمایت کرده‌اند.

نهاوندیان دو اولویت دولت را حوزه اقتصاد و سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: در حوزه اقتصاد با توجه به رشد قیمت‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید ریل عوض شود و در حوزه سیاست خارجی نیز باید تغییر رویکرد صورت گیرد.

رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که در حوزه اقتصاد باید به رشد پایدار دست یابیم، افزود: در عین حال استفاده از همه منابع لازمه توسعه همه جانبه بدون ملاحظات زیست محیطی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به مکالمه چند هفته گذشته خود با دکتر معصومه ابتکار، گفت: ایشان در این گفت‌وگو از بنده خواستند تا از هر کسی که برای سمت‌های دولتی دعوت می‌شود، یک پیوست زیست محیطی در حوزه خودشان بخواهیم که این امر نگاه عمیق ایشان را به مقوله محیط زیست نشان می‌دهد.

نهاوندیان با تاکید بر این‌که دولت به مقوله محیط زیست به عنوان بخشی در کنار بخش‌های دیگر نگاه نمی‌کند، افزود: محیط زیست بعدی از حیات اجتماعی است، نه بخشی از حیات اجتماعی.

وی با تاکید بر این‌که در مناسبات خارجی هم موضوع ملاحظات زیست محیطی می‌تواند به تفاهم با دنیا بیانجامد، افزود: در حل بدفهمی‌های بین‌المللی، بحث محیط زیست می‌تواند راهگشا باشد. لذا توجه به مسائل زیست محیطی می‌تواند در هر دو اولویت دولت یعنی اقتصاد و سیاست خارجی موثر باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید مغلطه تعارض رشد اقتصادی با ملاحظات زیست محیطی را بشکنیم، گفت: باید آگاهی عمومی و تخصصی در محیط زیست افزایش یابد.

نهاوندیان با تاکید بر این‌که حفاظت از محیط زیست، زمین، آب و هوا به معنای جلوگیری از احداث راه و پروژه‌های اقتصادی نیست، گفت: باید به جای زبان سلبی، زبان ایجابی را در گفتمان زیست محیطی توسعه دهیم.

وی با تاکید بر این که بحث اخلاق زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید از نقاط ضعف هم عبرت گرفت.

نهاوندیان با اشاره به این‌که برخی مشکلات زیست محیطی در کشور مانند معضل دریاچه ارومیه و ریزگردها در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند، گفت: مقوله ریزگردها هم‌اکنون تهدیدی جدی برای غرب و شرق کشور است که جز با تدبیر و امید قابل حل نیست.

وی بر مشارکت مردم برای حل چالش‌های زیست محیطی در کشور تاکید کرد و گفت: قطعا ورود بخش خصوصی و فعالان نهادهای مدنی و رسانه‌ای به میدان می‌تواند کمک شایانی به حفظ محیط زیست کند.

وی با اشاره به این‌که انتخاب معصومه ابتکار به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست به سبب خانم بودن ایشان نبوده و کفایت علمی، مهارتی و مدیریتی موجب شد تا شایستگی این مسئولیت را داشته باشند، گفت: در میان بانوان، افراد صلاحیت‌دار که توان مدیریتی بالا داشته باشند، بسیارند که باید این افراد شناسایی و از توان آنها استفاده شود.

نهاوندیان در پایان ضمن قرائت حکم دکتر روحانی برای دکتر معصمومه ابتکار، تاکید کرد: در این حکم آمده است نظر به مراتب تعهد، سوابق علمی و تجربیات مدیریتی، شما را به سمت معاون رییس‌جمهوری و رییس‌ سازمان حفاظت محیط زیست منصوب می‌کنم. امید است با عنایت الهی و همکاری نخبگان علمی و همه دستگاه‌های ذی‌ربط، قانونمندی، اعتدالگرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق و موید باشید. /ایسنا