اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهدید دانشمندان هسته‌ای ایران به ترور


یک خبرگزاری انگلیسی در گزارشی، اتکای صرف به گزینه‌های اقتصادی و تهدید جنگ برای تضمین اجرای «برجام» از سوی ایران را ناکافی دانسته و خواستار توجه به گزینه‌هایی دیگر از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شده است.

خبرگزاری فارس: رسانه انگلیسی رویترز در گزارشی نوشته اجرای موثر توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 کماگان معما است.

«رویترز»، ماده بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها یا «مکانیسم ماشه»، در صورت نقض توافق از سوی ایران را از جمله ابزارهای تعبیه شده‌ای در این توافقنامه دانسته که با توجه به هجوم شرکت‌های اروپایی، روسی و چینی به سمت بازار ایران پس از رفع تحریم‌ها عملاً کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

این رسانه انگلیسی، بر همین اساس نوشته، مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته با آگاهی از اینکه فشارهای اقتصادی نمی‌توانند تنها ابزار بازدارنده باشند، بر گزینه‌های نظامی تأکید کرده‌اند.

بیشتر مقامات آمریکایی، از ارائه جزئیات درباره این گزینه‌ها خودداری کرده‌اند، اما در ماه‌های گذشته سخن‌هایی درباره استفاده واشنگتن از بمب‌های بتن‌شکن مظرح شده است. به نوشته رویترز، اینگونه صحبت‌ها به این گمانه‌زنی‌ها منجر شده که واشنگتن، در صورت تخطی ایران از «برجام»، به حملات هوایی متوسل خواهد شد.

رویترز در ادامه می‌افزاید: «با این وجود، تاریخ نشان می‌دهد که گزینه‌های مبتنی بر زور، یا کارآمد نیستند و یا بیش از اندازه خطرناک و هزینه‌بر هستند.»

این رسانه انگلیسی، بر همین مبنا، خواستار توجه تصمیم‌گیران سیاسی به گزینه‌هایی که واشنگتن قبلاً آنها را مورد استفاده قرار داده، مانند ترور دانشمند هسته‌ای، شده است: «علاوه بر این، حملات هوایی قبلی، غیرقابل اعتماد بوده‌اند. بنابراین، سیاست‌گذاران بایستی در واقع تمامی گزینه‌ها را مد نظر قرار دهند. تاکتیک‌های قبلی، اعم از ترور، کارشکنی با نیروهای ویژه، خرابکاری‌های تکنولوژی، بسیج نیروهای مسلح، بمب‌گذاری‌های گسترده و جنگ، شایان بررسی دوباره هستند.»

رویترز در ادامه به تشریح تک تک این گزینه‌ها پرداخته و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، حمله با ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای نطنز، تهدید به حمله نظامی و موارد دیگر را اقداماتی دانسته که قبلاً هم علیه ایران یا کشورهای دیگر به کار گرفته شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
نحوه ترور دانشمندان هسته ای+مصاحبه باسرتیم ترور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عوامل خارجی در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست دارند



 

اقدامهای تروریستی , ترور دانشمندان

 

محمد خزاعی نماینده دائم كشورمان در سازمان ملل در نامه ای خطاب به دبیركل، رییس مجمع عمومی ، اعضای شورای امنیت سازمان ملل و گروه غیر متعهدها تاكید كرد؛شواهد قوی در دست است كه نشان می دهد عوامل خارجی در ترور دانشمندان هسته ای ایران نقش دارند.

در متن نامه ایران به روسای اركان اصلی سازمان ملل و گروه غیر متعدها آمده است روز یازدهم ژانویه سال 2012 مصطفی احمدی روشن یكی دیگر از دانشمندان برجسته ایران قربانی حمله تروریستی در تهران شد.

در نامه نمایندگی كشورمان تصریح شده است، قربانی فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه شریف بود كه سمت معاونت تاسیسات هسته ای ایران در نطنز را به عهده داشت، در این حادثه دو تن از مردم بی گناه به شدت مجروح شدند كه یكی از آنها در بیمارستان جان خود را به خاطر شدت جراحات از دست داد.

خزاعی دراین نامه یادآور شده است این نخستین باری نیست كه دانشمندان ایرانی هدف حملات شوم تروریستی قرار می گیرند، همانگونه كه در نامه قبلی به شما اطلاع دادم، تلاش برای ترور دو فیزیكدان برجسته ایران مجید شهریاری و فریدون عباسی داونی (رییس كنونی سازمان انرژی اتمی) در 29 نوامبر 2010 صورت گرفت كه منجربه شهادت مجید شهریاری و جراحات شدید فریدون عباسی و همسرش شد، در یك عملیات تروریستی دیگری استاد مسعود علی محمدی دانشمند ایران در مقابل منزلش در 12 ژانویه 2010 به شهادت رسید.

بر اساس شواهد بدست آمده توسط نیروهای امنیتی ایران مرتكبین به این جنایت مانند دفعات قبلی بمب مغناطیسی را به خودرو دانشمندان وصل كرده و آن را منفجر كرده اند. به علاوه شواهد قوی در دست است كه نشان می دهد دست های خارجی پشت این ترورها قرار دارند. این عوامل در گذشته اعلام كرده اند، این گونه عملیات های تروریستی برای متوقف كردن برنامه هسته ای ایران و با این هدف كه دیپلماسی به تنهایی توانایی متوقف كردن برنامه هسته ای ایران را ندارد، انجام می شوند.

در نامه نمایندگی كشورمان به سازمان ملل آمده است این عناصر ازهیچ تلاشی برای دور كردن جمهوری اسلامی ایران از حق غیرقابل انكار دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای كوتاهی نمی كنند و خواهان انجام عملیات سری شامل ترور دانشمندان هسته ای و حمله نظامی به ایران برای برهم زدن برنامه هسته ای ایران شده اند.

در زمان حاضر سوال این است كه آیا دست زدن به هر گونه اقدام غیرقانونی و ارعاب حتی عملیات تروریستی برای جلوگیری از پیشرفت كشورهای در حال توسعه شامل حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای مجاز است؟

در حالی كه بار دیگر بر ماهیت صلح آمیز فعالیتهای هسته ای كشورم تاكید می كنم، مایلم مجددا بر حق مسلم جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاكید كنم و هر گونه قشار اقتصادی و سیاسی یا عملیات تروریستی علیه دانشمندان هسته ای ایران، نمی تواند این حق را از ملت ما سلب كند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی عمیق، اقدامهای تروریستی جنایتكارانه و غیرانسانی علیه دانشمندان ایرانی را به شدت محكوم می كند. كشور من ظرف دهه های گذشته بیش از همه قربانی تروریسم شده و زیانهای جانی و مالی داده است. از دبیر كل سازمان ملل، رییس شورای امنیت و سایر نهادهای مربوطه انتظار زیاد می رود كه چنین اقدام های تروریستی را به شدیدترین نحو ممكن محكوم كنند و تدابیر لازم برای محو تروریسم به اشكال مختلف اتخاذ كنند، انتظار دارم متن این نامه بین اعضای شورای امنیت و مجمع عمومی توزیع شود.../ایرنا