اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهدید جدید برای زنبورهای عسل



اخبار,اخبار اجتماعی ,زنبورهای عسل

 

اخبار اجتماعی - تهدید جدید برای زنبورهای عسل

حشره‌شناسان از تهدید جدیدی پرده برداشتند که جان زنبورهای عسل را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، شنیدن این خبر که زنبورهای عسل در سراسر جهان با تهدیدهای مختلفی نظیر آفت‌کش‌ها و بیماری تهدید می‌شوند چیز تازه‌ای نیست. اما حشره‌شناسان به تازگی از خطر جدیدی که جمعیت این حشرات باارزش را تهدید می‌کند پرده برداشتند. آنها دریافتند یک انگل خون‌آشام باعث انتشار ویروس تغییرشکل بال (DWV) در میان زنبورهای عسل است که به بزرگترین تهدید برای زنبورهای عسل در انگلیس تبدیل شده است.

زنبورهای عسل برای گرده‌افشانی بسیار حیاتی هستند. این حشرات مفید و ارزشمند، سالانه 40 میلیارد دلار سودآوری کشاورزی در جهان به همراه دارند. با این حال طی سالیان اخیر شیوع انگل‌ها و ویروس‌ها سبب کاهش جدی جمعیت زنبورهای عسل شده است. ویروس DWV در واقع یکی از متداول‌ترین ویروس‌های عفونی زنبورهای عسل در اروپا محسوب می‌شود. این ویروس سبب بروز نقص در رشد بال‌های زنبورهای عسل شده و قدرت پرواز و جستجو برای غذا را از آنها می‌گیرد و در نتیجه سبب کاهش طول عمر آنها می‌شود. اما این ویروس تنها زمانی شایع می‌شود که پای یک انگل مشخص به نام «varroa destructor» در میان باشد.

به نقل از ساینس ورلد ریپورت، حشره شناسان با در نظر گرفتن این نکته نگاه عمیق‌تری به زنبورهای عسل انداختند. آنها دریافتند وقتی انگل Varroa از خون زنبورهای عسل تغذیه می‌کند، یک آلودگی مهلک وارد بدن زنبورهای عسل شده و شروع به تکثیر می‌کند. این مساله نشان می‌دهد که چرا کلونی‌هایی که دچار آلودگی انگلی می‌شوند از ویروس DWV بیشتر آسیب می‌بینند. نتایج این مطالعه در نشریه plos pathogens منتشر شده است.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فیلم/ جنگ میان زنبورهای غول پیکر و زنبورهای عسل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان زخم پای دیابتی به کمک زنبورهای عسل!



درمان زخم پای دیابتی به کمک زنبورهای عسل!

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید داروی درمان زخم پای دیابتی از بره موم زنبور عسل شدند.

دکتر محسن فتحی نجفی، عضو هیات علمی موسسه رازی و مدیر علمی شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: این ترکیب دارویی که به صورت لوسیون و کرم تهیه شده به دلیل برخورداری از میزان بالای مواد فعال و آنتی اکسیدان سرعت ترمیم زخم را افزایش داده و مانع از بروز آلودگی‌های پوستی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های مربوط به این دارو از دو سال پیش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که کارایی خود را در ترمیم انواع زخم‌های عمیق از جمله زخم پای دیابتی نشان داده است.

اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

این محصول مجوز وزارت بهداشت را هم دریافت کرده و به زودی به صورت تجاری به بازار عرضه خواهد شد. فتحی نجفی با بیان این که نمونه این ترکیب دارویی به فرم ژل در ترمیم روت کانال دندان و زخم‌های دهانی با موفقیت استفاده شده است، اظهار کرد: داروی ایرانی به عنوان کرم ارگانیک و فاقد هر گونه افزودنی با یک دهم نمونه مشابه خارجی عرضه خواهد شد که علاوه بر مصارف درمانی در حوزه آرایش و بهداشت پوست از جمله جلوگیری از افتادگی پوست و بروز چین و چروک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فتحی نجفی در خصوص ماهیت بره موم زنبور عسل که پایه محصول دارویی تولیدی است، اظهار داشت: بره موم که در حکم سیستم ایمنی کندوی زنبور عسل و عامل جلوگیری از آلودگی آن تلقی می‌شود از جمله فرآورده‌های مفید زنبور عسل است که شامل مخلوطی از مقادیر مختلف موم زنبور و رزین‌هاست.

بره موم برای بستن شکاف‌های موجود در کندو، کاهش اندازه دریچه ورودی و پوشاندن اجساد حیوانات و حشرات مرده قبل از خروج آنها از کندو استفاده می‌شود. بره موم زنبور عسل از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان ماده طبیعی با قابلیت پیشگیری و درمان از سوی FDA به عنوان ترکیب جلوگیری کننده از بیماری‌های ویروسی تایید شده است.

وی تصریح کرد: بزرگترین مصرف کننده فرآورده های بره موم زنبور عسل در دنیا ژاپنی‌ها هستند که از آن در تولید ترکیب دهان شویه‌ها، داروهای درمان زخم‌های دهانی، رفع بوی بد دهان و .... استفاده می‌کنند.

فتحی نجفی در پایان خاطرنشان کرد: محققان این شرکت دانش بنیان همچنین موفق به تولید مکمل رژیمی غذایی پروایکس با فرمولاسیون جدید از مواد موثره بره موم کندوی زنبور عسل شده‌اند که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و آفت دهانی مکرر، تنظیم قند خون و .... نقش بسزایی دارد./ایسنا