اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهدید ایران ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در یک قدمی گورستان قرار می‌دهد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سرلشکر صفوی:

تهدید ایران ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در یک قدمی گورستان قرار می‌دهد

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه دشمنان بدانند پاسخ ایران به هرگونه تهدیدی پشیمان کننده و ویرانگر خواهد بود، گفت: حماقت سران رژیم صهیونیستی در تهدید ایران، ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در یک قدمی گورستان قرار داده است.

سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی به مناسبت 26 شهریورماه سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در سال 64 مبنی بر تشكیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فرمان امام(ره) در راستای برآوردن نیازهای جبهه‌های جنگ و پیروزی‌های بزرگ بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا اظهار داشت: حضرت امام(ره) برای ایجاد ظرفیت و قابلیت بالاتر و جدیدتر و ساختار و سازمانی که ده‌ها هزار نیروی بسیجی داوطلب جبهه‌ها را بتواند سازماندهی کند و برای اینکه این ساختار بتواند تجهیزات لازم را به دست بیاورد و سلسله مراتب فرماندهی را طی بکند، و برای برآوردن نیاز جبهه‌های نبرد و نیاز به پیروزی‌های بزرگ و قابلیتی که امام (ره) در فرماندهان جوان سپاه و بسیج می‌دیدند این فرمان بزرگ را صادر کردند که این فرمان تبدیل به عملیات‌های بزرگ و سرنوشت سازی همچون فتح فاو در بهمن ماه سال 64 و یا فتح دروازه های شرقی بصره در زمستان 65ودیگر دستاوردها شد.

وی گفت: اولین فرمانده نیروی زمینی سپاه پس از فرمان حضرت امام(ره) بنده بودم، اولین فرمانده نیروی هوایی آقای موسی رفان و اولین فرمانده نیروی دریایی آقای حسین علایی بودند.

سرلشکر صفوی در ادامه اظهار داشت: با شروع جنگ تحمیلی سپاه مسئولیت امنیتی در کشور داشت، خود من به اتفاق تعدادی از پاسداران و بسیجیان در کردستان بوده و فرمانده عملیات کردستان بودم و مشغول تأمین امنیت کردستان بودیم و مأموریت اصلی سپاه تأمین امنیت بود.

با شروع جنگ تحمیلی و هجوم سراسری رژیم بعثی عراق به ایران، طبیعتا فرمان حضرت امام‌(ره)برای بسیج همگانی اعم از سپاه و بسیج و ارتش جمهوری اسلامی که مسئولیت دفاع از مرزها را بر عهده داشت، صادر شد. ضرورت حضور پاسداران و بسیجیان در جبهه های نبرد احساس می شد . اوایل جنگ من به اتفاق 120 نفر از پاسداران و نیروهای رزمی که در کردستان گردانی را به اسم گردان ضربت که اولین فرمانده اش برادر خود من آقای مرتضی صفوی بود و جانشین ایشان آقای حسین خرازی بود وارد جبهه‌های جنگ در جنوب شدیم.

وی ادامه داد: وقتی وارد اهواز شدم برای 2الی3 ماه فرمانده محور دارخوین بودم و بعد از 3-2ماه مسئول عملیات جنوب شدم که ستاد عملیات جنوب را در گلف یا پادگان منتظران شهادت راه اندازی کردیم و با تکلیفی که شهید محلاتی و شهید کلاهدوز به من کردند مسئولیت ستاد عملیات جنوب را عهده دار شدم.

آن زمان سردار رشید که مسئول عملیات سپاه دزفول بود جانشین من شد. برادر عزیزم شهید حسن باقری مسئول اطلاعات، مسئول اعزام نیرو آقای سیدمحمد حجازی بود. ما ستاد عملیات جنوب را که تشکیل دادیم، سال 59 بود و تنها چندماه از جنگ می گذشت ما برای سازماندهی یگانهای رزم سپاه پاسداران شروع کردیم به تشکیل واحدهای رزمی، اولین ساختار نظامی را در ستاد عملیات جنوب بنده ، سردار رشیدو شهید حسن باقری ، از دسته ، گروهان و گردان رزمی را که شامل چند نفر نیروی انسانی، چه تجهیزاتی و چند خودرو داشته باشند، تنظیم کردیم. مطابق آن زمان هر گردان رزمی حدود 350 نفر و سلاح سبک شامل تفنگ -آرپی جی ونیزبارسبک و چند قبضه خمپاره بایستی داشته باشد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا در خصوص عملیات شکستن حصر آبادان اظهارداشت: در عملیات شکستن حصر آبادان که در 5مهرماه بود در سه محور دارخوین ما 5 گردان رزمی داشتیم و بر اساس همین ساختار، آن را سازمان دادیم و اولین عملیاتی بود که سپاه به صورت سازمانی وارد عملیات شد. با سه تیپ لشکر 77خراسان برای شکستن حصر آبادان وارد عملیات شدیم طرح شکسستن حصر آبادان را ستاد عملیات جنوب ارائه و به تصویب شورای عالی دفاع رساند . در عملیات ثامن الائمه(ع) ما 15گردان رزمی داشتیم؛ این ساختار در آن زمان حدود 350 نفر رزمنده داشت سلاح و تجهیزات سبک و نیمه سنگین تا حد خمپاره انداز 120میلی متری، 80میلی متری داشت.

وی گفت: پس از شکستن حصر آبادان بنده مسئول عملیات کل سپاه شدم و پس از شکستن حصر آبادان برادر عزیزمان آقای محسن رضایی به عنوان فرمانده کل سپاه وارد مسائل جنگ شد. تا قبل از شکستن حصر آبادان شهید عالیمقام یوسف کلاهدوز به عنوان قائم مقام کل سپاه و مرحوم ظهیرنژاد به عنوان فرمانده نیروی زمینی وقت عملیات شکستن حصر آبادان را فرماندهی کردند . فرماندهی مشترک ارتش و سپاه از مختصات خاص این عملیات بود و این عملیات اولین عملیات مشترک پس ازعزل و فرار بنی صدر ازایران بود که در نتیجه پیروزی بزرگی حاصل شد.

سرلشکر صفوی گفت: از عملیات (طریق القدس)برادر عزیزمان شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش شده بود. از عملیات طریق القدس آن 5گردان تبدیل به سه تیپ شدند تیپ امام حسین به فرماندهی حسین خرازی، تیپ عاشورا به فرماندهی عزیز جعفری و تیپ 25کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی، حتی شماره‌های این تیپ‌ها را ما تعیین می‌کردیم و هرتیپ بین  8تا15گردان رزمی داشت با واحدهای پشتیبانی و تدارکاتی و واحدهای پشتیبانی رزمی مثل واحد ادوات و بهداری رزمی، و قرارگاه مرکزی کربلا که یک قرارگاه مشترک سپاه و ارتش بود که عملیات طریق‌القدس را فرماندهی کرد. فرمانده این قرارگاه آقای محسن رضائی و شهید بزرگوار صیاد شیرازی بود.

وی ادامه داد: در فتح المبین بخاطر اینکه منطقه عملیات وسیع‌تر بود به جای آن سه تیپ، 12تیپ رزمی را و 3 قرارگاه را وارد عملیات کردیم.از آنجا به بعد ما شروع به توسعه سازمان رزم کردیم. در عملیات بعدی یعنی بیت المقدس ما این 12تیپ را به بیش از 15تیپ توسعه دادیم و در عملیات رمضان لشکرهای سپاه را سازمان دادیم و در همین زمان شروع به تشکیل واحدهای تخصصی کردیم. اولین توپخانه سپاه را شهیدحسن مقدم و شهیدحسن شفیع زاده تشکیل دادند. اول از توپ هایی که ما در فتح المبین و بیت المقدس غنیمت گرفته بودیم توپخانه سپاه را و بعد هم دانشکده توپخانه را که یک مرکز تخصصی در اصفهان ، بود و در همین زمان واحدهای زرهی و دانشکده زرهی را در شیراز حدود سالهای 64-65 تشکیل دادیم و همچنین پدافند هوایی سپاه را سازمان دادیم یعنی واحدهای پشتیبانی رزم مثل توپخانه ، پدافند هوایی زرهی که نیاز جبهه ها و نیاز به پیروزی های بزرگ تر و نیاز به اینکه سپاه پاسداران گسترش پیدا بکند را سازمان دادیم .

سردار صفوی گفت: درسال 64 نامه ای توسط فرمانده کل سپاه به حضرت امام نوشته شد و تقاضای تشکیل سه سپاه زمینی،دریایی و هوایی داده شد، امام بزرگوارمان با آن حکمت و دوراندیشی و قلب نورانی که به نور قرآن به عشق و محبت رسول خدا وائمه اطهار روشن بود با استفاده از اختیارات رهبرمعظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا و تفسیر اصل 150قانون اساسی که به وظایف و ماموریت های سپاه مربوط می شد، ، فرمان تشکیل سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی سپاه را در 26شهریور سال 1364 صادر کردند.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح تأکید کرد: خود این فرمان روحیه جدیدی را، و ظرفیت ساختاری و سازمانی بالایی را ایجاد کرد. ما یگان دریایی داشتیم این یگان دریایی تبدیل به نیروی دریایی شد، تشکیل نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس عملا تبدیل به یک قدرت شد. فرمان حضرت امام در سال 64 تبدیل به یک نهضتی شد که این سه نیروی زمینی،دریایی و هوایی ، مهمترین مشخصاتشان این بود که یک نیروی ایدئولوژیک بودند، در طول تاریخ ایران کمتر سازمان رزمی، کمتر نیرویی رزمی بوده که هم ایدئولوژی اسلام ناب محمدی(ص) را داشته باشد و هم تفکر انقلابی داشته باشد تمام فرماندهان نیروی زمینی یک تفکر بالای انقلابی و علمی را داشتند و از شجاعت برخوردار بودند و سومین مشخصه اینکه ظرفیت لشکرهای ما و نیروهای ما این بود که دهها هزار نیروی بسیجی که می آمد در این لشکرهای ما قابل سازماندهی بود. 

برخی از این لشکرهای ما 25تا30گردان رزمنده داشتند در حالی که لشکرهای ارتش هرکدام 3 تیپ و هرتیپ هم 3 گردان داشت و اینکه این قابلیت انعطاف در آن وجود داشت یعنی این لشکرهای نیروی زمینی سپاه غیر از آموزش هایی که به بسیجیان می دادند وقتی که به جبهه ها می‌آمدند، این نیروهای بسیجی را در واحدهای تخصصی از غواصی تا زرهی و ادوات و واحدهای رزمی و پدافند هوایی و توپخانه به کارگیری می کردند، این یعنی قدرت ابتکار و خلاقیت که فرماندهان ما در لشکرها و تیپ ها داشتند. اکثر فرماندهان ما زیر 27سال سن داشتند و دارای شجاعت و نبوغ و استعداد خاصی بودند البته در یک عملیات مثل کربلای 5 در سال 65 ما 400فرمانده شهید دادیم این نشان دهنده این است که فرماندهان ما در خط مقدم می جنگیدند.

فرمان حضرت امام در سال 64 مبدا یک تحول بزرگ در سپاه پاسداران شد

سرلشکر صفوی در ادامه افزود: به طور خلاصه، فرمان حضرت امام در سال 64 مبدا یک تحول بزرگ در سپاه پاسداران گردید. یعنی تشکیل نیروهای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی سپاه و تشکیل یک ارتش مکتبی و انقلابی از جنس انقلاب اسلامی درکنار ارتش جمهوری اسلامی ایران که از قبل وجود داشت ، یعنی دو بازوی قدرتمند نظامی برای دفاع از جمهوری اسلامی و برای مقابله با تهدیدات تشکیل شد.

مقام معظم رهبری از مخالفین تفکر ادغام ارتش و سپاه بودند

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا گفت: در پایان جنگ یک تفکر غیر صحیح در جمهوری اسلامی به دنبال ادغام سپاه و ارتش بود و می خواست نیروی زمینی سپاه را با نیروی زمینی ارتش و نیروی هوایی سپاه را با نیروی هوایی ارتش و نیروی دریایی سپاه را با نیروی دریایی ارتش ادغام کند و 6ماه هم جلسه پشت جلسه ، یعنی بعد از ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی به دنبال ادغام نیروهای سه گانه سپاه و ارتش بودند این تفکر باعث می شد که فرمان امام(ره) از بین برود و قدرت بزرگ سازمان رزمی سپاه که در کنار ارتش دو بازوی قدرتمند دفاعی جمهوری اسلامی بودند می خواست با هم ادغام کند.

مسئولیت امنیت در خلیج فارس به‌عهده سپاه است

سرلشکر صفوی در ادامه افزودند: با رحلت حضرت امام(ره) همان هفته اول مقام معظم رهبری دستور دادند که این طرح متوقف بشود و ایشان به ستاد کل دستور دادند جلساتی تشکیل بشود و تفکیک مأموریت های نیروی زمینی سپاه، و نیروی زمینی ارتش و نیروی هوایی سپاه با مأموریت های نیروی هوایی ارتش و نیروی دریایی سپاه و ارتش صورت بگیرد که این جلسات تشکیل شد و به تصویب رسید حتی نوع تجهیزات، حتی اینکه نیروی زمینی ارتش چندتا تیپ داشته باشد و در سپاه چندتا تیپ داشته باشد ،بحث شد. من خاطرم است که در ستاد کل بعضی ها مخالف بودند که سپاه نیروی زرهی داشته باشد حضرت آقا با دست خط شان نوشتند که سپاه به بالاترین و پیشرفته ترین تجهیزات از جمله تانک سنگین باید مجهز بشود و بعد هم حضرت آقا دستور دادند که تفکیک سرزمینی صورت بگیرد، هم اکنون بین نیروی زمینی سپاه با نیروی زمینی ارتش تفکیک سرزمینی برای دفاع سرزمینی شده است، بین نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش هم تفکیک حوزه های مأموریتی گردیده که خلیج فارس به عهده نیروی دریایی سپاه است و دریای عمان و دریایی خزر به عهده نیروی دریایی ارتش واگذار شده است.

تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری موجب افزایش توان دفاعی وتقویت روحیه ارتش وسپاه شده است

وی گفت: این تفکیک ماموریت ها و وظایف نیروهای سه گانه سپاه وارتش هم از تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا ، حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای بود که باعث تقویت روحیه هم سپاه و ارتش شدو هم توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران رادر مقابل خطرات و تهدیدات نظامی آینده افزایش داد.

سرلشکر صفوی در ادامه تأکید کرد: حماقت سران رژیم صهیونیستی در تهدید ایران ،ساکنان سرزمین های اشغالی را در یک قدمی گورستان قرار داده است. دشمنان بدانند پاسخ ایران به هرگونه تهدیدی پشیمان کننده و ویرانگر خواهد بود.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح گفت: پس از گذشت چند دهه، امروز جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک کشور با ثبات و قدرتمند گردیده است و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری در اوج اقتدار و آمادگی های دفاعی خود قرار دارند وپاسخگوی هرگونه تهدید احتمالی می باشند . نیروهای مسلح ایران اطلاع کافی از تحرکات منطقه و آمادگی مقابله کامل را دارند، متناسب با هر تهدیدی آمادگی ها وسناریو های مقابله وپاسخگویی به آن پیش بینی شده است و از ابزارهای مختلفی برای پاسخگوئی استفاده می کنیم ،کما اینکه دشمنان ما از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران آگاه هستند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا در پایان با هشدار به سران رژیم صهیونیستی تأکید کرد: جسارت و حماقت سران رژیم صهیونیستی در تهدیدجمهوری اسلامی ایران ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در یک قدمی گورستان قرار داده است. اگر روزی رژیم صهیونیستی علیه ما اقدامی کند گروه‌های مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان به عنوان عمق دفاع راهبردی ما راحت‌تر به این رژیم پاسخ می‌دهند.

منبع: سپاه نیوز


ویدیو مرتبط :
پرنسس سرزمین های اشغالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه ایران ماهواره‌های آمریکایی را مورد تهدید قرار می‌دهد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سازمان ملل

 

اخبار سیاست خارجی - چگونه ایران ماهواره‌های آمریکایی را مورد تهدید قرار می‌دهد؟

واکنش سازمان ملل به شکایت ایران در ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، ادعای تهدید آمریکا از سوی ایران در حوزه فناوری های نظامی، اظهارات یک شاهزاده سعودی درباره ایران و بازتاب اعلام آمار متقاضیان یارانه نقدی در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

چگونه ایران ماهواره‌های آمریکایی را مورد تهدید قرار می‌دهد؟واکنش سازمان ملل به شکایت ایران در ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، ادعای تهدید آمریکا از سوی ایران در حوزه فناوری های نظامی، اظهارات یک شاهزاده سعودی درباره ایران و بازتاب اعلام آمار متقاضیان یارانه نقدی در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، واکنش سازمان ملل به شکایت ایران از آمریکا به واسطه خودداری از صدور ویزا برای نماینده ایران در این سازمان، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد کمیته مسئول بررسی شکایت ایران در سازمان ملل، اعلام کرده که هیچ اقدامی را در این زمینه انجام نخواهد داد. این روزنامه اشاره می کند که «کمیته روابط با کشور میزبان» می توانست درباره این موضوع توصیه نامه ای به مجمع عمومی ارسال کرده و یا از دفتر حقوقی سازمان ملل کسب نظر کند.

اما سایت نشریه «واشنگتن اگزمینر» مطلبی را در حوزه فناوری های نظامی منتشر کرده و مدعی شده ایران از طریق لیزر و چین به وسیله موشک، ماهواره های نظامی آمریکا را مورد تهدید قرار می دهند. به نوشته این سایت، شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، مدعی شده که چین می تواند بدون هشدار قبلی، ماهواره های آمریکایی – به ویژه ماهواره های مورد استفاده وزارت دفاع این کشور – را هدف قرار دهد. در این گزارش، از ایران و کره شمالی نیز به عنوان دیگر تهدیدات علیه آمریکا در این حوزه یاد شده است. شورای روابط خارجی آمریکا هشدار داده که ایران می تواند از طریق لیزر و دستگاه های ارسال پارازیت، در کار ماهواره های آمریکایی اخلال ایجاد کند.

اظهارات یک شاهزاده سعودی درباره ایران، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی، اظهار داشته کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، باید به منظور ایجاد توازن در برابر «تهدید» موجود از جانب ایران، به دانش هسته ای دست پیدا کنند. وی همچنین گفته کشورهای منطقه باید آماده حصول هرگونه نتیجه ای از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 باشند. با این حال، ترکی در ادامه مدعی شده عربستان هیچ گونه خصومتی با ایران ندارد و خواستار آسیب رسیدن به مردم این کشور – به عنوان همسایگانی مسلمان – نیست. 

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «دیلی استار» لبنان به موضوع آغاز دور جدید سیاست هدفمندسازی یارانه ها در ایران پرداخته و با استناد به آمارهای رسمی منتشره درباره تعداد ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه نقدی، می نویسد 95 درصد ایرانی ها دریافت یارانه نقدی را به تأمین مالی پروژه های دولتی ترجیح می دهند. این روزنامه به نقل از محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران می نویسد 73 میلیون نفر از مجموع 77 میلیون جمعیت ایران برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک