اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تنور انتخابات در حال گرم شدن است!



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس

روزشمار انتخاباتی 116 روز تا دهمین دوره انتخاب نمایندگان برای مجلس شورای اسلامی را نشان می‌دهد؛ روز 17 اسفند که جریان‌های سیاسی مختلف از اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصولگرا برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. روز موعودی که نتیجه قریب به دو سال فعالیت‌های فردی و جمعی جناح‌های سیاسی برای کسب حداکثری کرسی‌های پارلمان است.

  در این روزهای منتهی به انتخابات با وجود اینکه هنوز تا تبلیغات رسمی نامزدها زمان زیادی باقی است، نیروهای تاثیرگذار حزبی و غیرحزبی اصلاح‌طلب و اصولگرا در تلاش هستند نیروهای جریان خود را ساماندهی کنند. از یک‌سو اصولگرایان نگرانند که به دلیل گسیختگی طیف‌های مختلف‌شان که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نمود عینی و علنی پیدا کرد، در انتخابات مجلس دهم شکست دوم را تجربه کنند و عرصه مدیریتی را بعد از قریب به سه دوره در قوه مقننه و دو دوره در قوه مجریه از دست بدهند و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نگران ترکیب مجلس آینده هستند، مجلسی که معتقدند تعامل و همراهی‌اش با دولت می‌تواند کار را راحت‌تر پیش ببرد. با نزدیک شدن به روز انتخابات، فعالان حزبی فعالیت و مواضع‌شان را بیش از پیش رسانه‌ای می‌کنند. در این زمان حتی احزابی که فعالیت چندانی در طول سال ندارند به میدان می‌آیند و خط و ربط‌شان به جریان‌ها را برای افکار عمومی بازخوانی می‌کنند. دیروز هم برخی چهره‌های حزبی اصلاح‌طلب و اصولگرا با اعلام مواضع‌شان تلاش کردند فعالیت‌های حزبی خود را تشریح کنند.

  فعالیت ما محدود به انتخابات نیست
دیروز نشست دوره‌ای دبیران استانی سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام در تهران برگزار شد. در این نشست گزارشی از عملکرد سه ماهه دبیران استانی سازمان جوانان این حزب در سراسر کشور ارائه داده شد.


سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در این نشست تاکید کرد که فعالیت‌های این حزب اصلاح‌طلب تنها محدود به انتخابات پیش رو نیست. او در این مورد گفت: «تاکید می‌کنیم که هرگز پروژه اصلی و اساسی ما در مجمع نیروهای خط امام، الزاما انتخابات نیست و انتخابات تنها یکی از پروژه‌های ماست که هر چهار سال یک‌بار پیش می‌آید.»

  حزبی با منش اصلاح‌طلبی و روش اعتدالگرایی
جمشید ایرانی، دبیرکل حزب فرزندان ایران هم دیروز در مورد جلسات انتخاباتی این حزب به «ایرنا» گفت: «نگاه و استراتژی این حزب در انتخابات، منش اصلاح‌طلبی و روش اعتدال‌گرایی است. ما معتقدیم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اختیار معتدلانی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود و تلاش داریم براساس واقعیت‌ها حرکت کنیم.» دبیرکل این حزب تاکید کرد که محوریت محمدرضا عارف در انتخابات مجلس دهم و همراهی با اصلاح‌طلبان در این شرایط را پذیرفته است.رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان اعلام کرد: «اعتدالگرایان کماکان منویات مثلث متحد هاشمی، ناطق و خاتمی را مبنای برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی قرار داده و ریاست‌جمهوری آقای روحانی محصول همگرایی این سه بزرگوار است.»

  تغییر رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات
 دیروز «تسنیم» از تغییر رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر داد. طبق قانون این شورا زمان تغییر رئیس رسیده است و سیدحسین موسوی‌تبریزی  به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جایگزین علی‌محمد غریبانی می‌شود.

  اعلام همراهی احزاب اصلاح‌طلب با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
دبیرکل حزب اسلامی کار هم در گفت‌وگو با «آنا» درباره برنامه‌های انتخاباتی این حزب اعلام کرد: «تعدادی از نامزدهای ما برای شهرهای مختلف ایران مشخص شده‌اند. حزب اسلامی کار در تهران در هماهنگی با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کند.» همچنین علی‌محمد غریبانی هم در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دنبال انسجام با اصلاح‌طلبان است و باید از موازی‌کاری و نظرات شخصی و سلیقه‌ای عمل کردن دوری کرد و به صورت متحد و واحد وارد عرصه سیاسی شد.

  ادامه جلسات همگرایی اصولگرایان
دیروز همچنین «فارس» از برگزاری مجدد جلسات مشترک جامعتین در آستانه انتخابات خبر داد. رئیس شورای همگرایی اصولگرایان در این مورد توضیح داد: «جلسات سه‌جانبه آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی استمرار خواهد داشت. ضمن اینکه جلسات جامعتین هم ادامه پیدا خواهد کرد.»  تقوی همچنین از نشست نیروهای انقلاب، پنجشنبه ( ۲۱ آبان‌ماه) در مدرسه رفاه خبر داد و گفت: «این نشست با حضور برخی نمایندگان مجلس، احزاب، و فعالان اصولگرا برگزار خواهد شد.» در روزهای گذشته بحث دبیرکلی حزب اصولگرای موتلفه اسلامی هم مطرح بود. اعضای این حزب دلیل به تعویق افتادن این موضوع را تعطیلات عاشورا و تاسوعای حسینی اعلام کردند که البته در آخر محمدنبی حبیبی در مقام دبیرکلی این حزب باقی ماند.

 

  اخبار سیاسی - تیک


ویدیو مرتبط :
روشن شدن تنور انتخابات از 26 آذر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدرضا عارف: برای گرم کردن تنور انتخابات کاندیدا نمی‌شوم/ خاتمی به من نگفت کاندیدا نشوم



محمدرضا عارف: برای گرم کردن تنور انتخابات کاندیدا نمی‌شوم/ خاتمی به من نگفت کاندیدا نشوم

معاون اول دولت اصلاحات مهمترین وظیفه دولت آینده را احیا و حاکم کردن اخلاق در جامعه دانست.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا عارف در دیدار اعضای دفتر سیاسی حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی اختلافات موجود بین اصحاب انقلاب را تفاوت نگرش در روشها و نحوه اداره کشور قلمداد کرد و گفت: جریانات سیاسی درون نظام جایگزینی برای نظام تصور نمی‌کنند. هیچکدام از دوستان ما از جمله آقایان موسوی و کروبی هم به فکر جایگزینی نظام دیگری بجای نظام فعلی نبوده و نمی باشند.

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام ادامه داد: برخی جریانات سیاسی هم بجای چاره اندیشی برای برون رفت از این وضعیت متاسفانه در تشدید فضای نامطلوب فعلی کمک می‌کنند.

گزیده اظهارات محمدرضا عارف را در ادامه بخوانید:

• جریان انحراف جریان موهومی است که توسط اصولگرایان با هدف فرار به جلو و فرافکنی مسئولیت های اساسی این جریان در مقابل افکار عمومی مطرح شده است. اصولگرایان با حذف کامل اصلاح‌طلبان نوید حاکمیت یک دست و افزایش خدمتگزاری به مردم را وعده داده بودند. مردم حافظه قوی و قدرت حساب کشی دارند و به ارزیابی دقیق امور می پردازند.

• مدیریت اجرایی کشور دست جریانی قرار گرفت که عموما تجربه‌ای درمسائل کلان اجرایی نداشته‎اند. جریان حاکم شعار جوانگرایی و باز کردن حلقه بسته مدیران را دادند ولی در عمل با سپردن بسیاری از تصدی‌ها به غیر متخصصین موجب کاهش بنیه ملی نظام اجرایی شده‌اند.

• من هنوز اعلام کاندیداتوری قطعی نکرده‌ام. سابقه‌ام نشان می دهد شخصا برای هیچ پستی کاندیدا نشده‌ام. هر وقت احساس می‌کردم خدمتی می توانم انجام دهم جواب منفی ندادم. در این مقطع هم اگر احساس کنم فردی مناسبت‌تر از من در عرصه انتخابات وجود دارد صحنه را به او واگذار می‌کنم.

• برداشت برخی سایتهای خبری درباره موضع‌گیری اخیرم نسبت به کاندیداتوری آقایان هاشمی و خاتمی اشتباه بود. من اگر چه معتقدم این آقایان بهتر است به عنوان شخصیت‌هایی که می ت‌وانند رئیس جمهور ساز باشند ایفای نقش کنند ولی همانگونه که بارها اعلام کردم به اجماع اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی تمکین می‌کنم و موضع‌گیری اخیرم هیچگونه منافاتی با نظرات قبلی‌ام نداشته است.

• اکنون بخاطر انتخابات ریاست جمهوری از انتخابات شوراها غافل هستیم در حالیکه شوراها از اهمیت ویژه‌ای در قانون اساسی برخوردار است. البته برخورد قوی با انتخابات ریاست جمهوری موجب مشارکت در انتخابات شوراها هم می‌شود.

• اصلاح طلبان باید به اجماع برسند من نه آنچنان به اجماع امیدوار هستم و نه ناامید. بر اساس سابقه انتخابات سال 84 که در قدرت بودیم ولی به اجماع نرسیدیم مقداری نگران هستم. اگر جریان اصلاح طلب به یک جمع بندی خوب برسد حداقل 40 الی 50 درصد کرسی شوراها را می‌تواند تصاحب کند. در انتخابات ریاست جمهوری هم نیازمند تلاش و همگرایی برای موفقیت در این عرصه هستیم.

• در برخی خبرها آمده بود که آقای خاتمی به من گفته‌اند در انتخابات کاندیدا نشوم که صددر صد خبر دروغ و بی اساسی است . متاسفانه رسالت برخی سایت‌های خبری دروغ پراکنی است و به دنبال اختلاف افکنی بین اصلاح طلبان هستند که مطمئنا موفق نمی‌شوند.

• اگر روزنه‌ای برای گشایش فضای سیاسی کشور نبینم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنم. کاندیدا نمی‌شوم که صرفا تنور انتخابات را گرم کرده باشم. در شرایطی در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنم که بر اساس نظرسنجی ‌های علمی شانس پیروزی داشته باشم./خبرآنلاین