اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تنها شرط اولیای دم برای بخشش ریحانه



اخبار,اخبار اجتماعی , قتل

 

اخبار اجتماعی - تنها شرط اولیای دم برای بخشش ریحانه

اولیای دم مرحوم سربندی بیان واقعیت‌های پرونده از سوی ریحانه را تنها شرط خود برای بخشش قاتل اعلام كردند.

ظهر دیروز اولیای دم مقتول همراه مادر ریحانه در دادسرای جنایی تهران حاضر شدند تا جلسه دیگری برای كسب رضایت اولیای دم برگزار شود؛ جلسه‌یی كه دیروز ناتمام ماند و قرار است ادامه آن امروز برگزار شود.

در جلسه دیروز یكی از اولیای دم خواستار بیان حقیقت از سوی ریحانه شد تا نقاط تاریك پرونده روشن شود. این فرد در ادامه حرف‌هایش مدعی شد تا وقتی ریحانه حقایق پرونده را نگوید خبری از بخشش نیست.

این عضو خانواده اولیای دم در حالی كه از برخی اظهارنظرهای اعضای خانواده ریحانه در فضای مجازی و رسانه‌های خارج كشور گلایه داشت، گفت: این‌گونه سخنان در فضای مجازی ما را آزار می‌دهد و ‌ای كاش این مسائل مطرح نمی‌شد. ریحانه در این پرونده واقعیت‌ها را نمی‌گوید و اگر واقعیت را بیان كند حاضر به گذشت هستیم.

مادر ریحانه نیز در این باره مدعی شد رسانه‌ها سخنانش را تحریف و بزرگنمایی می‌كنند و آنها این سخنان را نگفته‌اند. وی افزود: از اولیای دم می‌خواهیم كه دخترم را ببخشند. حرف‌های ما در برخی سایت‌ها و فضای مجازی یك كلاغ، چهل كلاغ شده است.

در جلسه روز گذشته قاضی شهریاری با اعلام اینكه جلسه صلح و سازش برای تمامی محكومان قصاص برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم در این پرونده نیز بتوان به صلح و سازش رسید. این جلسات برای همه محكومان برگزار می‌شود و تنها به این پرونده اختصاص ندارد. همه می‌دانند لذتی كه در بخشش هست در قصاص نیست.

شهریاری در مورد فضا‌سازی رسانه‌ها نیز گفت: فضاسازی رسانه‌های معاند و خارجی تاثیری در كار ما ندارد و وظیفه‌مان را در مورد پرونده‌ها انجام می‌دهیم.

براساس اظهارات سرپرست دادسرای امور جنایی ویژه قتل جلسات صلح و سازش بعدی به زودی با حضور اولیای دم و خانواده ریحانه برگزار می‌شود.

ریحانه جباری در این پرونده متهم است در تیرماه سال 86 فردی به نام مرتضی سربندی را در محل كارش در خیابان میرعماد تهران با ضربات چاقو به قتل رسانده است. ریحانه در جلسه دادگاه در مورد انگیزه قتل مدعی بود برای دفاع از حرمت خود و دفاع مشروع مرتكب قتل شده است؛ موضوعی كه در هیچ مرحله‌یی از رسیدگی به پرونده ثابت نشد و همیشه به عنوان ادعایی واهی مطرح بود.

او در دادگاه گفت: من دختری خودبرتربین نیستم. یك دختر معمولی هستم كه اجازه ندادم نسبت به من هتك حرمت شود. این اتفاق در مورد افراد خودبرتربین نمی‌افتد. من یك طراح هستم و مرا به بهانه طراحی به آن خانه بردند. اما موضوع چیز دیگری بود و قصد تعرض به من را داشتند كه مقاومت كردم.

ریحانه كه در 19 سالگی مرتكب قتل شده بود پس از برگزاری جلسه دادگاه در شعبه 74 دادگاه كیفری استان تهران به قصاص محكوم شد كه این حكم پس از تایید از سوی دیوان عالی كشور برای اجرا به شعبه اجرای احكام دادسرای امور جنایی ارسال شده و چندین بار با مهلت اولیای دم و برگزاری جلسات صلح و سازش به تاخیر افتاده است.
اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
پایان نامه اشکال اولیای دم در حقوق ایران با تکیه بر قانون مجازات اسلامی مصوب 92.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست ریحانه جباری از اولیای‌دم برای بخشش



اخبار حوادث - درخواست ریحانه جباری از اولیای‌دم برای بخشش

ریحانه جباری، دختری که قرار است به‌زودی به جرم قتل یک پزشک پای چوبه‌دار برود در نامه‌ای که مادرش در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده از اولیای‌دم درخواست بخشش کرد.

در متن نامه ریحانه آمده ‌است: «خانواده محترم سربندی سلام. سال‌ها از واقعه تلخ عصر 16تیر می‌گذرد. روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم.

 

شما، خانواده‌ام و من. جلال سربندی، از اینکه نمی‌توانی فرزندت را به پدرت نشان دهی و او هم پدربزرگی ندارد که خودش را شیرین کند مرا ببخش.» ح- سربندی از اینکه تکیه‌گاهی نداری تا در دردوغم، او را شریک کنی، مرا ببخش.

 

پسر کوچک سربندی، از اینکه سال‌های سال را بدون پدر گذراندی و می‌گذرانی، مرا ببخش. همسر مهربان سربندی، از هجمه درد و غمی که داری، سخت متاسفم. مادر عزیز سربندی، هیچ‌کس بهتر از شما فقدان فرزند را درک نمی‌کند.

 

پس نگذارید مادر من هم به این غم دچار شود. مرا به مادرم ببخشید. او به من قول داده در صورت این بخشش، تمام مفاخر را در تالاروحدت جمع کند و آنان به شما ادای‌احترام کنند.

 

قول داده بنیادی با نام سربندی تاسیس کند که تمام زندانیان محکوم به مرگ و خانواده‌های آنها را مدد کند. ثواب تمام رهایی‌ها، حیات‌های دوباره، تحصیل فرزندان و تمام سروسامان گرفتن‌های این بنیاد به سربندی‌ها خواهد رسید.

 

به امید روزهای ظهور شادی و روشنایی. روزی که همه به آفتاب سلامی دوباره کنیم.» ریحانه جباری دوشنبه دو‌هفته قبل پای چوبه‌دار رفت و 10روز مهلت گرفت. این فرصت اکنون به پایان رسیده و ممکن است این دختر بار دیگر پای چوبه‌دار برود.

اخبار حوادث - شرق