اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تنها اختلاف ایران و ترکیه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و ترکیه

 

اخبار سیاست خارجی - معاون وزارت خارجه کشورمان مطرح کرد:
تنها اختلاف ایران و ترکیه

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اینگه اختلاف و تفاوت دیدگاه ایران و ترکیه فقط درباره یک مسأله است، روابط دو کشور را استراتژیک توصیف کرد.

"حسین امیر عبداللهیان" در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم در خصوص روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه فراتر از همگرایی است و دو کشور روابط استراتژیک با همدیگر دارند.

وی افزود: تنها اختلاف و یا به عبارت دیگر تنها تفاوت دیدگاه ما با ترکیه درباره بحران سوریه است که با این حال گفتگوهای ایران و ترکیه برای حل سیاسی این بحران همچنان ادامه دارد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ایران و ترکیه درباره حل سیاسی بحران سوریه بیش از 90 درصد تشابه دیدگاه دارند و اختلافشان بسیار جزئی است که مجدانه تلاش می کنیم این دیدگاه ها را به همدیگر نزدیک کنیم .

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما اجازه ندادیم که بحران سوریه تأثیر سوء در روابط استراتژیک تهران و آنکارا بگذارد .

امیرعبداللهیان گفت: ما به برخی عملکردهای ترکیه در داخل سوریه انتقاداتی داشتیم که همواره این موضوع را مطرح کردیم ولی بحران سوریه هیچ تأثیری در روابط استراتژیک ایران و ترکیه نگذاشته است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ایران باید از اختلاف 1+5 استفاده کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه اختلاف گازی با ایران روی سفر نخست‌وزیر ترکیه



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , نخست‌وزیر ترکیه

ایران و روسیه هردو از فروشندگان گاز به ترکیه‌اند؛ با این تفاوت که حالا نخست‌وزیر ترکیه با سفر به تهران می‌خواهد روابط دو کشور را به بالاترین سطح خود برساند، اما هنوز گره از رابطه تیره‌اش با روسیه باز نشده است، دراین شرایط گذشتن از جریمه گازی این کشور از ایران می‌تواند یکی ازتصمیمات سرنوشت‌ساز داوداوغلو باشد.

به گزارش  ایسنا، داود اوغلو پیش از سفر به تهران می‌گوید ایران تولیدکننده مهم انرژی و ترکیه نیز روی خط انتقال انرژی قرار گرفته و اگر فاصله ای که ترکیه در خصوص صنعتی شدن و سایر موارد طی کرده را از جنبه ایران ارزیابی کنیم، خواهیم دید که ایران و ترکیه از ظرفیت بالایی برخوردارند.

ترکیه بخش زیادی از گاز مورد نیاز خودرا از روسیه و پس ازآن از ایران تامین می‌کند،‌ اما در رابطه با این دو منبع اصلی تامین انرژی از یک سو با روسیه دچار تنش‌های سیاسی است و از سوی دیگر در دادگاهی ایران را به دلیل گران‌فروشی محکوم به پرداخت جریمه کرده است.

اگرچه آنکارا با همسایه شمالی خود رابطه چنان دوستانه‌ای ندارد اما رابطه سیاسی‌اش با تهران به استثنای اختلاف سیاست‌ها در سوریه، نسبتا خوب است و البته حالا مهمان تهران نیز شده است.

با این حال روابط گازی ایران آنکارا چندان بدون فراز و نشیب نبوده است، چراکه پس از که بار شکایت ایران از ترکیه و دریافت غرامت، ترکیه نیز علیه ایران وارد دادگاه شد.

شرکت بوتاش در ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی دو شکایت در زمینه «نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز» و «کاهش قیمت گاز به دلیل تجاری» به دیوان داوری بین المللی ارائه کرد.

این دیوان با رای ١٠ نوامبر ٢٠١٤ میلادی، شکایت گازی ترکیه از ایران را مبنی بر نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز رد کرد و بر دفاع انجام شده توسط شرکت گاز صحه گذاشت.

اما ترکیه شکایت خود را با تکیه بر موضوع کاهش قیمت گاز ادامه داد و بر این اساس ایران را به گران‌فروشی گاز و پایین نیاوردن قیمت با وجود کاهش قیمت جهانی متهم کرد و در نهایت توانست ایران را به پرداخت غرامتی یک میلیارد دلاری محکوم کند.

تحلیل‌گران انرژی می‌گویند در شرایط فعلی به نفع ترکیه است که از گرفتن خسارت از ایران صرف نظرکند، چراکه ایران نیز به دنبال گسترش صادرات گاز به همسایه‌ها است و ترکیه می‌تواند گزینه خوبی برای این افزایش صادرات باشد تا از این طریق وابستگی‌اش را به روسیه کاهش دهد.

از سوی دیگر این کشور دروازه‌ای برای ورود به اروپا است که اگرچه حال حاضر ممکن است بازار هدف ایران برای صادرات گاز نباشد اما در آینده با افزایش تولید گاز و بهره‌برداری کامل از پارس جنوبی اروپا در فهرست مشتریان گاز ایران قرارخواهد گرفت که در آن زمان ترکیه می‌تواندنش موثری را ایفا کند.

داوداوغلو در سفر خود به تهران به دنبال گسترش روابط است و البته برای ایران نیز یکی از مهمترین حوزه‌های پساتحریم، حوزه انرژی است، بنابراین یکی ازنتایج این سفر می‌تواند توافقی برای نگرفتن خسارت، دریافت تخفیف گازی و البته گسترش روابط در این حوزه باشد.

 

اخبار اقتصادی  -  ایسنا