اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تندر هنوز ریپ می‌زند



 

 

تندر هنوز ریپ می‌زند

 

 

تا پیش از این رنوپارس همچنان با تاكید بر كیفیت قطعات از استفاده قطعات بی‌كیفیت جلوگیری كرد و حال كه رنو پارس از این مقوله كنار خواهد رفت كیفیت قطعات درهاله ابهام قرار خواهد گرفت. این اقدام قطعه‌سازان را شوك‌زده كرده است.

 

پروژه نفرین شده تندر ۹۰در ایران هر روز دست‌خوش تصمیم‌گیری جدیدی می‌شود به گونه‌ای كه هنوز تكلیف تجمیع تولید این خودرو در ایران مشخص نشده كه طرف فرانسوی از تامین قطعه کنار می‌کشد و این یعنی اما و اگر برای خرید خودرویی كه مشتریان آن به امید نظارت طرف فرانسوی و تامین قطعه آن از طرف رنو پارس، بر پدال گاز آن می‌فشردند.


بعد از گذشت ۵ سال از حضور رنو پارس در ایران و تولید پر دردسر تندر در دو خودروسازی ایرانی به یك باره، رنو پارس اعلام كرد كه دیگر قطعات این خودرو را تامین نخواهد كرد و این یعنی زنگ خطر برای خودروسازان، قطعه‌سازان و مصرف‌كنندگان چرا كه از این پس دیگر خودروسازان دلیل تاخیر تولید خودروی خود را نمی‌توانند بر گردن رنو پارس و مسائل مختلف این شركت بیاندازند، قطعه‌سازان مجبورند برای این كه در سیبل انتقاد مردم و مسوولان قرار نگیرند و خودروسازان عدم تحویل به موقع خودرو خود را به گردن آنها نیندازند به تولید با كیفیت و به موقع قطعات اقدام كنند و در نهایت مصرف‌كنندگان كه از این پس تندر را با دلهره سوار شده و آرام‌تر بر پدال‌های آن فشار می‌آورند تا خدایی نكرده اتفاقاتی كه گریبان سایر خودروهای داخلی را گرفت گردن تندر را نفشارد.


تا پیش از این رنوپارس همچنان با تاكید بر كیفیت قطعات از استفاده قطعات بی‌كیفیت جلوگیری كرد و حال كه رنو پارس از این مقوله كنار خواهد رفت كیفیت قطعات درهاله ابهام قرار خواهد گرفت و این اقدام البته قطعه‌سازان را شوك‌زده كرده است به گونه‌ای كه حتی نجفی منش دبیرانجمن قطعه‌سازان با ذكر این نكته كه پروژه تندر باعث حیثیت قطعه‌سازان است و واگذاری در این زمان بسیار زودهنگام است، گفت:«من شخصا متاسفم».


به نظر می‌رسد سال شمار و روزشمار حضور تندر درایران همواره با دلهره برای دست اندركاران صنعتی مواجه بوده است چرا كه از ابتدای حضور تندر در ایران مسولان وزارت صنایع و معادن دستخوش زلزله‌های هر روزه با تولید این خودرو بودند، به گونه‌ای كه وزیر اسبق وزارت صنایع و معادن كه تا چندی قبل از پست وزارت در مجلس از اعضای مركز پژوهش‌ها بود با نشستن پشت صندلی وزارت به ایرادگیری از قرارداد تندر پرداخت و تندر ۹۰ را كه در آن زمان نام ال-۹۰ را یدك می‌كشید مائده آسمانی خواند كه باید وزارتخانه با رعایت تمام زوایا كه منافع ملی را پوشش دهد و این در حالی بود كه وی در زمان حضورش در مجلس این قرارداد را بررسی كرده و ایرادات وارده توسط وزیر قبلی برطرف شده بود.


به این جهت از همان روزهای اول وزارت طهماسبی وزیر صنایع اسبق تندر وارد پیچ و خم‌های بروكراسی اداری ایران شد و اولین ریپ‌های خود را زد تا مسولان خودرویی زمان مناسب را داشته باشند تا خود را با استانداردهای روز دنیا منطبق كنند و بتوانند بعد از ایرادات وزیر به رنو اجازه ندهند از كیفیت و مدیریت خودروسازان ایرادی بگیرند درنهایت پس از وقت‌كشی‌های كه از سوی وزیر انجام شد تندر وارد بازار ایران شد و هر چند با تاخیر اما تعدادی از مشتریان كه به ذوق سواری بر خودروی فرانسوی ایرانی در لاتاری تندر ثبت نام كرده بودند و مدت مدیدی پشت سد قبولی سواری تندر نشسته بودند در خیابان‌های ایران گاز خورد.


در آن زمان متقاضیان به قدری ذوق‌زده سواری بر خودروی فرانسوی ایرانی بودند كه فراموش كردند این خودرو قرار بود به عنوان خودروی ارزان قیمت به دست‌شان برسد و در نهایت مجبورشدند خودروی جایگزین پیكان را بنا به اعلام خودروسازان در مدل‌های مختلف و با قیمت متفاوت دریافت كنند و این در حالی بود كه از همان ابتدا هم در تحویل خودرو و هم در خدمات پس از فروش خودروسازان ریپ زدند و حال نیز پس از كنار كشی رنو پارس رسما دیگر باید دست به سینه برای مشكلات دیگر تندر منتظر بمانیم.


چرا كه با پا پس كشی رنو خود قطعه‌سازان نیز از گردابی كه در آن افتاده‌اند بیم دارند و رسما از این اتفاق اظهار شگفتی می‌كنند، البته میشل كریل مدیرعامل سابق رنوپارس در ایران كه به حكم بازنشستگی جای خود را به پیمان كارگر می‌دهد اظهار داشته كه این پا پس كشی رنو پارس به معنای بی‌كیفیتی تولید در ایران نخواهد بود و این تصمیم تنها به دلیل ساده‌سازی انجام شده و زیركانه و با همان دید فرانسوی به خودروسازان گفت كه نباید کیفیت را فدا كنند، اما این تغییر یك باره بازهم خاطره كناركشی پژو در پروژه ۴۰۵ را به ذهن متبادر كرد و بی جهت نیست اگر از این رویداد به عنوان پژویی شدن یاد كرد كه خود بر نگرانی بیش از پیش قطعه سازان صحه می‌گذارد.


قطعه‌سازان از این پس باید هم به فكر افزایش تولید باشند و هم حفظ كیفیت چرا كه در سال جاری با بازدید مقام معظم رهبری از صنعت خودرو و تاكید ایشان بر ساخت و تولید داخل و همچنین بازدید به اصطلاح سرزده وزیر صنایع از خدمات پس از فروش ایران خودرو كه منجر به بركناری تعدادی از مدیران این شركت شد، موجب شد تا خدمات پس از فروش بیش از پیش مورد توجه و ریزبینی مسولان قرار بگیرد.


البته موضوع كنار كشی رنوپارس طرح جدیدی نبود كه كریل به یكباره آن را مطرح كرد چرا كه از پیش از عید كه قرار شد مشكلات تندر ۹۰ در كارگروهی بررسی شود یكی از پیش فرض‌ها حذف رنو پارس بود و محمدرضا روشنی مقدم رئیس كارگروه تخصصی صنعت خودرو در سازمان گسترش از آن خبر داده بود.


بر این اساس یكی ازدو سناریوی پیشنهادی برای حل مشكلات پروژه تندر ۹۰ كاهش نقش رنو پارس در پروژه تندر بود و بنا به گفته وی یكی از سناریوهای پیشنهادی، بازنگری در مدل كسب و كار موجود بین رنو و طرف‌های ایرانی مطرح بود، در مدل فعلی شركتی به نام رنو پارس با سرمایه‌گذاری مشترك طرف‌های ایرانی و فرانسوی به منظور تأمین قطعات مجموعه كامل تندر۹۰، تامین قطعات یدكی، صادرات تندر۹۰، ارائه خدمات فنی و نظارت كیفی از سوی شركت رنو به خودروسازان داخلی تشكیل شده است. در این مدل ارتباط مستقیمی بین خودروسازان داخلی و رنو وجود ندارد بلكه خودروسازان از طریق رنو پارس با شركت رنو در ارتباط هستند.


بر اساس پیشنهاد مطرح شده در كارگروه، مكانیزم تعیین قیمت فروش قطعات توسط رنو پارس به خودروسازان عوض می‌شود زیرا مكانیزم فعلی براساس قیمت تمام شده قطعه برای رنو پارس با احتساب یك رقم اضافه‌تر به عنوان سود این شركت شكل گرفته كه این مكانیزم باعث انتقال تمام ریسك‌ها به خودروسازان و افزایش مستمر سطح قیمت قطعات می‌شود. به جای این نوع تعیین قیمت باید مكانیزمی تعریف شود كه براساس آن، قیمت‌های هدف مشخص و جایگزین مكانیزم فعلی شود.


بنا به گفته روشنی مقدم درحال حاضر قطعات تندر به صورت یك بسته (پك) به خودروسازان تحویل داده می‌شود كه براساس پیشنهاد جدید، یك سقف قیمتی برای این بسته تعیین می‌شود تا خودروسازان بتوانند قیمت تمام شده تولید خود را مدیریت كنند. به این جهت بازنگری در مكانیزم قیمت‌گذاری قطعات و تعیین قیمت براساس یك سقف قیمتی مشخص یكی از مهمترین اقدامات در جهت حل مشكل تولید تندر ۹۰ محسوب می‌شود.


این گروه البته معتقدند یكی دیگر از اقدامات كلیدی كه باید در چارچوب سناریوی اول صورت گیرد، بازنگری در مدیریت زنجیره ساخت داخل در شركت رنو پارس است به گونه‌ای كه این مدیریت بتواند قطعات را به طور اقتصادی ساخت داخل كند در حال حاضر اكثر قطعاتی كه ساخت داخل شده با افزایش قیمت در مقایسه با خرید از خارج رو برو است و در واقع ساخت داخل كردن قطعات، افزایش هزینه‌های تولید را به همراه داشته است. به این ترتیب بازنگری در نقش، وظایف و مسئولیت‌های رنو پارس صورت خواهد گرفت، فعالیت‌های این شركت تقلیل می‌یابد و رنو پارس بیشتر در حوزه مسائل كیفی و خدمات فنی متمركز می‌شود.


در آن زمان روشنی مقدم ارتباط مستقیم شركت‌های خودروساز با رنو را به عنوان یكی دیگر از راهكارهای پیشنهادی برای حل مشكلات پروژه تندر ۹۰ عنوان كرد و گفت: براساس سناریوی پیشنهادی نقش تامین قطعه در داخل و خارج در حوزه شركت‌های خودرو ساز قرار خواهد گرفت و خودروهایی كه توسط ایران خودرو و پارس خودرو بر اساس پلت فرم ایكس ۹۰ تولید می‌شود از یكدیگر متمایز می‌شود.


هر چند كه وی به عنوان رییس كارگروه صنعت ایدرو معتقد است كه تجربه مناسب خودروسازان داخلی در اقتصادی كردن ساخت داخل و مدیریت زنجیره تامین، نقش مدیریت زنجیره تامین داخلی و تامین قطعه از داخل و خارج كشور به خودروسازان داخلی سپرده می‌شود اما واقعیت این است كه واسپری به خودروسازان یعنی خداحافظی با كیفیت.


این چیزی است كه هم خود خودروسازان و هم قطعه سازان به آن واقف هستند چرا كه همواره این كیفیت بوده است كه در لابه‌لای داد و ستد قطعه‌ساز وخودروساز به باد سپرده شده است چرا كه تجربه كشور ما نشان داده است كه اصولا امکان ساخت بعضی از قطعات در داخل وجود ندارد و یا ساخت آنها در داخل توجیه اقتصادی چه از نظر كمی و چه كیفی ندارد. بر هیچ كس پوشیده نیست كه اگر خود را صاحب دانش و تكنولوژی می‌دانیم اما هنوز هم دانش فنی هیچ خودرویی به طور کامل به ما ارائه نشده است و ایران صاحب دانش فنی کافی برای ساخت و طراحی قطعات خودرو نبوده و تنها اطلاعاتی در حد تولید قطعات داریم و وجود شركت‌های مختلف خارجی برای تولید خودرو و عدم تحقق وعده‌های مختلف خودرویی خود صحت عدم خودروساز بودن ایران را تائید می‌كند چرا كه بررسی تاریخچه هر نوع خودرویی كه به ظاهر و با نام داخلی در ایران تولید می‌شود خود مبین این است كه در نهایت یك شركت خارجی بر كیفیت ور وند ساخت آن نظارت دارد.


برای مثال ما دانش فنی تولید صفر تا صد تندر ۹۰ را در کشور نداریم و برای تولید خودرو در کشور اگر قطع وابستگی صورت گیرد کیفیت متزلزل شده و صنعت خودرو کشور ضربه خواهد خورد. در حال حاضر لزوم یک بازنگری جامع احساس می‌شود چرا که قطع وابستگی لزوما منجر به ارتقاء کیفیت نخواهد شد و ضمنا توجیه اقتصادی نیز نخواهد داشت.... /  نقد : خبرگزارى ایلنا

 

 


ویدیو مرتبط :
کره تندر فتاحی.اسم تندر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودک من از چند ماهگی حرف می زند؟



کودک در کار زبان آموزی با تکالیف سنگینی روبرو است. کودک باید بر تمام سطوح زبان تسلط یابد. به این معنی که نه تنها باید اصوات گفتار را فرا گیرد، بلکه باید یاد بگیرد. چگونه با ترکیب آنها هزاران واژه بسازد. چگونه با ترکیب این واژه‌ها جمله‌هایی برای بیان اندیشه‌هایش بیافریند. شگفت آنکه بخش عمده این یادگیری در تمامی‌ فرهنگها و تقریبا در همه کودکان ظرف چهار تا پنج سال حاصل می‌شود.

صداهای قبل از تکلم

در دو سه هفته اول زندگی صداهای کودک در موارد مختلف یکسان و یکنواخت است. این صداها جنبه بازیابی دارد و با اراده و آگاهی انجام نمی‌شود. ولی کم کم بین گریه کودک و وضعیت او ارتباط برقرار می‌شود. به نحوی که مادر از طریق لحن گریه کودک می‌تواند به گرسنگی ، خواب آلودگی یا نیازهای دیگر او پی ببرد.

زبان آموزی به کودک

اگر چه معمولا شروع تکلم را با بکار بردن اولین کلمات مشخص می‌کنند ولی می‌توان گفت که کودک از حدود سه ماهگی با ایجاد صدا به نحوی با محیط پیرامون خود رابطه برقرار می‌کند. ضمن اینکه اطلاعات کودک در مورد وضعیت خود بیشتر از شناخت او از صداها و اصوات است. بتدریج که کودک بزرگتر می‌شود و شنوایی نیز به کمک او می‌آید، آگاهی او از صداها بیشتر می‌شود. کودک در این مرحله به صدای دیگران گوش می‌دهد و از بازی با صداها لذت می‌برد.

این سر و صداه نه تنها برای کودک بلکه برای پدر و مادر نیز لذت بخش است و باعث می‌شود که آنها متقابلا به کودک پاسخ دهند و زمینه را برای تقلید او فراهم کنند. کودک از ماه سوم به بعد کم کم خود را با این صداها سرگرم می‌کند و از این به بعد قان و قون کردن کودک شروع می‌شود و از ماه ششم به بعد بطور فزاینده‌ای صداها را تقلید و تکرار می‌کند.

صدای کودک از حدود یک سالگی کم کم شبیه تکلم بزرگسالان می‌شود. کودک در اواخر سال اول زندگی مجموعا دو سه کلمه یاد می‌گیرد، ولی قبل از بیان اولین کلمه بسیاری از صداها ، حالات عاطفی و تغییرات چهره و چند کلمه ساده مانند بابا و ماما را درک می‌کند. کودک در حدود نه ماهگی نسبت به اسم خود و کلمه‌های نه و نکن ، عکس العمل نشان می‌دهد و شروع به تقلید صداه می‌کند.

اولین کلمه‌ها


معمولا کودک در اواخر سال اول کوشش می‌کند کلمه و صداهایی را که می‌شنود تقلید کند. به این ترتیب در حدود یک سالگی کودک یکی دو کلمه معنی‌دار را بیان می‌کند. از پانزده ماهگی به بعد بسرعت به تعداد واژه‌ها افزوده می‌شود و این واژه‌ها چند برابر می‌شوند.

زبان آموزی به کودک

کودک در 15 تا 24 ماهگی حدود 50 واژه را یاد می‌گیرد و از این به بعد به موضوع تکلم ،آگاهی پیدا می‌کند. یعنی می‌فهمد که هر چیز نامی ‌دارد و اشتیاق به کسب مهارت در سخن گفتن فزونی می‌گیرد و کودک روز به روز لغات بیشتری را فرا می‌گیرد. لغاتی که کودکان بکار می‌برند در مورد چیزهایی است که با آنها آشنا هستند و کارهایی است که می‌تواند انجام دهد. بنابراین اولین کلمه‌های بچه‌ها بسیار شبیه هم هستند.

کودک در دو سال اول زندگی شیفته حرکت و تغییر است. بنابراین اولین لغاتی که کودک بکار می‌برد، مربوط به چیزهایی است که حرکت می‌کند. کودک قبل از همه اسامی‌ و سپس افعال و سرانجام قیود و صفات را فرا می‌گیرد.

اطرافیان کودک نیز باید تمرین را با کلمه‌های مورد علاقه کودک و نامهایی که بیشتر از همه سر و کار دارند شروع کنند و جمله سازی نیز بسیار ساده و با استفاده از همان گروه کلمه‌ها و اسامی ‌می‌باشند. تا قبل از سه سالگی اصرار در سخن گفتن کودک لزومی‌ ندارد. چون ممکن است مشکلات دیگری از جمله لکنت زبان را به دنبال داشته باشد.

اولین جمله‌ها


اولین جمله‌های کودک یک کلمه‌ای است و گفتن کلمه بابا از طرف کودک ممکن است به معنی بابا مرا بگیر باشد. در حدود دو سالگی کودک می‌تواند جمله‌های کوتاه دو کلمه‌ای و سه کلمه‌ای را ادا کند. این گونه جمله سازیها به جملات تلگرافی معروفند.

تکلم کودک

کودک مرتبا کلمه‌های یشتری را یاد می‌گیرد و تمایل به ارتباط با دیگران در او افزایش می‌یابد. کودک در حدود سی ماهگی 300 تا 400 کلمه می‌داند. در سه سالگی مقدار زیادی از زبان را در نتیجه تقلید و تکرار فراوان می‌فهمد و حرف می‌زند و گنجینه لغات او سریعا افزایش می‌یابد.

تکلم نیز، مانند سایر مهارتها در کودکان مختلف فرق می‌کند. بعضی کودکان کمی ‌جلوتر و یکی دو ماه قبل از یک سالگی تکلم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بطور کلی دخترها در رشد زبان یکی دو ماه از پسرها جلوترند.

برای کودکانی که ت هیجده ماهگی هنوز زبان باز نکرده و ارتباطی با اطرافیان و محیط برقرار نکرده باشند و یا تا بیست و چهار ماهگی کلمه‌ای نگفته و دلیل واضحی نیز برای حرف نزدن او در دست نباشد، باید چاره‌ای اندیشید. زیرا با توجه به دوره‌های حساس رشد ، اگر کودک به موقع زبان باز نکند عقب ماندگی‌های غیر قابل جبران بوجود خواهد آمد. سال دوم زندگی برای رشد گویایی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.