اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تندروها در کمین لغزش‌های روحانی در نیویورک


گاردین نوشت: حسن روحانی باید هر گامی را که در سازمان ملل متحد برمی‌دارد، مورد بررسی دقیق قرار دهد.

فرهیختگان آنلاین: حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، باید هنگامی‌که در سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار می‌کند، در هر گامی که برمی‌دارد، شرایط را سبک سنگین و ارزیابی کند، رهبران جهان را ملاقات کرده و اختلاف نظرات را برطرف کند در عین حال که سبب ناراحتی تندروهای داخلی نشود.

در تهران، واکنش‌ها به هر گونه نطق‌های بالقوه و پنهانی که حسن روحانی خواهد داشت یا نشست‌هایی که در آنها شرکت خواهد کرد، ممکن است هزینه داشته باشد. تندروها و نظیر آنها که در مجلس ایران‌اند، در کمین هر گونه لغزش از سوی روحانی هستند.

سال گذشته در نیویورک، حسن روحانی 65 ساله انتخابی متفاوت داشت و علی‌رغم میل باطنی‌اش تصمیم گرفت که در راهروهای سازمان ملل متحد، مرتکب عمل دست‌دادن تاریخی با رئیس‌جمهوری امریکا باراک اوباما نشود.

در عوض، وی مکالمة تلفنی با باراک اوباما را انتخاب کرد که کمتر مناقشه‌آمیز ولی در عین حال بسیار پراهمیت و بزرگ بود.  با وجود این، او به‌خوبی به یاد دارد که با بازگشتش به ایران، در فرودگاه تهران، معترضین به سوی او تخم‌مرغ و کفش پرتاب کردند.

در حال حاضر نیز تکلیف او به همان اندازه بغرنج است. روحانی با تعدادی از رهبران جهان، از جمله فرانسوا اولاند فرانسوی و هاینتس فیشر اتریشی دیدار کرده است. ملاقات او با دیوید کامرون یک نقطه عطف تاریخی است چرا که نخستین‌ دیدار بین رهبران بریتانیا و ایران از انقلاب 57 به بعد است.    

در ایران، جایی که تردیدها راجع به انگلیس شایع و فراوان است، ملاقات‌های روحانی با دقت نظر بیشتری رصد خواهد شد. تندروها به این موضوع با یک ذهنیت فتنه‌جویانه و دسیسه‌آمیز نگاه می‌کنند.      

کیهان روز چهارشنبه سرمقاله‌ای را در هشدار به حسن روحانی در خصوص دیدارهایش با رهبران جهان و توافق بالقوه با غرب سر موضوع برنامه هسته‌ای تهران منتشر کرد. ذیل سرتیتر «جنگ ناتمام»، به خوانندگان خود یادآوری می‌کند که ایالات متحده امریکا و «انگلیس» ـ بغداد را در هشت سال جنگ بین ایران و عراق در دهة 60 حمایت کردند و همچنان تحریم‌هایی را برای ایران وضع می‌کنند.

ولی، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، در روزنامه اصلاح‌طلب شرق در روز چهارشنبه، دیدار روحانی و دیوید کامرون را تاریخی خواند.  

به نظر زیباکلام، دیدار روحانی با کامرون راه را برای دیدار بالقوه‌اش با اوباما هموار و تسهیل می‌کند. به گفتة او،  «با یک گل، نمی‌توان از بهاری کامل و تمام عیار برخوردار بود، ولی وقتی یک گل شکوفه می‌زند، این به معنای پایان فصل زمستان است».


ویدیو مرتبط :
سخنرانی دکترحسن روحانی در نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خط و نشان تندروها برای روحانی



خط و نشان تندروها برای روحانی

خط و نشان تندروها برای روحانی

از هنگامی که شعار اعتدال رای آورده است، تندروها و رادیکال‌های وابسته به جریان اصولگرایی پرکار‌تر شده‌اند.

سرمقاله‌نویس کیهان که یک روز پیش از انتخابات تمامی جریان‌های اصولگرایی را به اتحاد و اجماع تشویق می‌کرد و حتی شب آخر از آنان عاجزانه تقاضا می‌کرد که یکی شوند که اگر با هم یکی نشوند نه تنها آخرت خود را باخته‌اند که دنیا را هم واگذار کرده‌اند حالا مدافع سرسخت حسن روحانی شده است. 

 

تندروهای اصولگرا که تا یک روز مانده به برگزاری انتخابات، حسن روحانی را کلید‌دار فتنه می‌خواندند و اصولگرایان را هشدار می‌دادند که مبادا اجازه دهند چهره‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان که هاشمی و خاتمی هردو او را تایید می‌کنند رای بیاورد، حالا حسن روحانی را اصولگرا می‌خوانند و دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند.

 

نویسندگان بعضی روزنامه‌های صبح،‌روز انتخابات درپیامک‌های خود خبر از سونامی سعید جلیلی دادند و همه را تشویق به رای دادن به دشمن‌ مستکبران و ثروتمندان و کاخ نشینان کردند. اما همان‌طور که یکی از خواننده گان سایت الف از سایت‌های خبری نزدیک به احمد توکلی نوشته است، در واقع رای مردم به حسن روحانی «نه» به تفکر افراط‌گرایی بود که حسین شریعتمداری و دیگر جریان‌های رادیکال اصولگرایی داعیه‌دار آن هستند.

اما به نظر می‌رسد نه حسین شریعتمداری و نه حسین الله‌اکرم و نه هیچ‌یک از تندروان این جریان این پیام را نگرفته‌اند یا شاید گوش‌های خود را روی این پیام بسته‌اند.

 

دایه مهربان‌تر از مادر

حسین شریعتمداری در سرمقاله روز گذشته خود در روزنامه کیهان خطاب به حسن روحانی نوشت: «تشکر رییس‌جمهوری منتخب از آقای خاتمی با توجه به نقش ویرانگری که وی در فتنه 88 داشته است، به این نگرانی دامن می‌زند که مبادا دکتر روحانی از خطری که سران و عوامل فتنه 88 می‌توانند برای دولت ایشان پدید آورند، غفلت کند... . . در مقابل این هزینه، دستاوردی غیراز تشکر شفاهی رییس‌جمهوری منتخب از آقای خاتمی، آنهم جدا از جبهه اصلاحات، به دست نیاورده‌اند.»

 

البته گویا مدیرمسئول کیهان چندان هم در جریان اخبار و رویداد‌ها نیست زیرا پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهوری منتخب مکالمه‌ای نسبتا طولانی با رییس دولت اصلاحات داشت و یک هفته پس از آن هم با یکدیگر دیدار کردند. همچنین رییس‌جمهوری منتخب خیلی بیش از آن‌که بحث اجماع بین جریان اعتدال و اصلاح‌طلب مطرح شود و خیلی بیش از آن‌که شورای نگهبان سخنی از احراز صلاحیت‌ها به میان آورد از سیدمحمد خاتمی و اکبرهاشمی‌رفسنجانی می‌گفت تاجایی‌که در نخستین فیلم تبلیغاتی خود هم از تصاویر رییس‌جمهوری دوره اصلاحات استفاده کرد و بارها چه در محافل عمومی و رسمی و چه در محافل غیررسمی از نقش بی‌بدیل هاشمی و خاتمی در پیروزی‌اش و موج آفرینی این دو نفر گفت.

 

بهتر است آقای شریعتمداری سرمقاله‌های که تا پیش از پیروزی آقای روحانی در انتخابات منتشر می‌کرد را نیز یک‌بار دیگر مرور کند. این روزنامه در سرمقاله خود در 21 خرداد نوشت: «آنچنان واقعیت‌ها را نادیده گرفتند که تنها راه‌حل موجود را «بستن با کدخدا» توصیف کردند. کدخدایی که خود در گرداب مشکلات اقتصادی گرفتار شده و در حالی که به تعبیر آن روزنامه‌نگار آمریکایی، ایران با اقتدار و مستقل، آمریکا را عصبانی کرده است. عجیب است که حریف آمریکایی بر ناتوانی در برابر ایران به دلیل تغییر رفتار جمهوری‌اسلامی اذعان می‌کند و آقایان با ژست تدبیر امور، «کاهش شکاف ایران با غرب»! را پیشنهاد می‌دهند یا با ژست پختگی بر طبل به اصطلاح «آشتی با دنیا»! می‌کوبند.»

 

سخنی با یک روزنامه‌نگار؛ فرد انتخاب شده نماد «نه»‌ای بود به شما

این روزها معترضین به حسین شریعتمداری و خط مشی کیهان فقط اصلاح‌طلبان نیستند که سال‌هاست طعنه‌ها و زخم زبان‌های او را تحمل می‌کنند. اصولگرایان میانه رو نیز این روز‌ها از دست او به فغان آمده‌اند و نه فقط از روزنامه کیهان که از تمامی جریان‌های تندرو می‌خواهند که دست از سر اصولگرایان بردارند که دلیل اصلی شکست خود را در تندروی‌ها می‌دانند.

 

به‌طور مثال سایت خبری الف در یادداشتی از سوی یکی از خوانندگانش خطاب به شریعتمداری می‌نویسد: «سخنان اخیر شما درباره پیروزی اصولگرایی در انتخابات جای بسی شگفتی دارد و ناخودآگاه مثال میرزا قلی خانی را به ذهن می‌آورد که پس از شکست از حریف حالت ظفرمندانه به خود می‌گرفت و به تمسخر رقیب می‌پرداخت!

 

برادر عزیزم، یقین کنید فرد انتخاب شده با هر گرایش سیاسی که باشد نماد «نه»‌ای بود به شما و همه آن‌هایی که تحت لوای شما مشغول سینه‌زنی هستند. با صراحت می‌گویم که آرای فرد منتخب با هر گرایش سیاسی به معنای حذف شدن امثال حضرتعالی از مناسبات سیاسی کشور است پس لطفا قصد در مصادره انتخابات نفرمایید.»

 

این نویسنده در ادامه نامه‌اش خطاب به شریعتمداری می‌نویسد: «آقای شریعتمداری اتفاق درحال وقوع این است که مردم همان‌طور که توهین‌کنندگان به مقدسات و حامیانشان را از خود طرد کردند امروز در حال طرد کسانی هستند که در چهارسال یکه تازی با بی‌اخلاقی هرچه تمام‌تر به رقیب خود تاختند و از هیچ اقدامی برای کنار گذاشتن وی از صحنه و تصاحب کامل قدرت دریغ نکردند. امروز کسانی دارند حذف می‌شوند که به شعور ملت بی‌احترامی کردند و قصد تصمیم‌گیری به جای آن‌ها را داشتند.»

 

تهدید الله‌کرم

اما در این عرصه حسین شریعتمداری تنها نیست، حسین الله‌اکرم نیز او را همراهی می‌کند. رییس شورای هماهنگی حزب‌الله با بیان این‌که رشد نقدینگی در دوران هاشمی 12 برابر و در دوران احمدی‌نژاد 5 برابر شد به کاهش فاصله فقیر و غنی طبق نمودار‌های ضریب جینی در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: «اگر حسن روحانی بخواهد به سمت سیاست‌های اقتصادی کارگزاران که اعلام کرده حرکت کند باید منتظر باشد مردمی که در دوران احمدی‌نژاد بردبار بودند در دوران وی دست به تظاهرات بزنند.»

 

چند روز پس از ایراد این سخنان سایت الف در واکنش به هشدار حسین الله‌اکرم مبنی بر حضور خیابانی مردم نوشت: «کسانی که تا دیروز به چوب عدم بصیرت، دیگران را می‌نواختند، بازهم فراموش کردند عتاب رهبری را درباره ممنوعیت اردوکشی خیابانی. ظاهرا بعضی‌ها قصد دارند تا از کسوت استادی خارج شده و دوباره در قامت یک نیروی «کف خیابانی» ظاهرا شوند. حسین الله‌کرم که در دوران احمدی‌نژاد به کسوت استادی در آمد این روزها ظاهرا قصد دارد تا دوباره به نقشش در دوران اصلاحات باز گردد.

 

الله‌کرم در گفت‌وگو با فارس صراحتا روحانی را تهدید می‌کند که در صورت اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی باید در انتظار «تظاهرات مردمی» باشد.»در بخشی از این یادداشت آمده است: «از این رو باید امیدوار بود شمشیری که پیش از آمدن روحانی بیرون آمده در غلاف شود، تا کشوری که به همت مردم کم‌کم دارد روی خوشی و آرامش را به خود می‌بیند، به آشوب کشیده نشود. مدلی که این روزها در مصر دیده می‌شود.»

 

اجماع برای کنار گذاشتن تندروها

به‌نظر می‌رسد که این روزها اصولگرایان به اجماع مهمی دست پیدا کرده‌اند، حتی مهم‌تر از اجماع بر سر یک نامزد واحد. نوشته‌های سایت الف و همچنین واکنش‌های دیگر چهره‌های اصولگرا به نوشته‌های روزنامه کیهان و همچنین تغییر گفتمان آنان در مقابل رای مردم و همچنین حسن روحانی نشان می‌دهد که کشور می‌تواند روزهای بهتری را ببیند.

 

روزهایی که در آن  اتهام زنی به حداقل می‌رسد. اصولگرایان یک صدا در کنار اصلاح‌طلبان شعار اعتدال و سازندگی سر می‌دهند. فقط در این میان گویا تنور عده‌ای در تند کردن فضا گرم می‌شود، عده‌ای که مطمئنا اصولگرایان می‌توانند با مدیریت صحیح خود خاموششان کنند. شاید سخنان و انتقاد سایت الف نزدیک به احمد توکلی در کنار این اظهارات علی مطهری که میانه‌روی‌های دو جناح را دعوت به تشکیل حزب می‌کند در فضای این روزها شنیدنی‌تر باشد./روزنامه بهار