اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تناقض در اظهارات مدیران نفتی/ بنزین وارداتی یورو ۴ است اما عرضه «بنزین معمولی»



 اخبار,اخبار اقتصادی,بنزین یورو 4

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته بود بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو ۴ است، اما یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش اذعان کرد بنزین معمولی در کشور عرضه می‌شود.

سید محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با سایت اطلاع رسانی وزارت نفت  با تاکید بر این که بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای روز دنیاست اعلام کرده است مشخصات بنزینی که هم اکنون وارد می شود مطابق با یورو ٤ است، یعنی اکتان بنزین که هم اکنون وارد کشور می شود ٩٥ است و ٣ درجه هم از حد استاندارد بنزین یورو ٤ بالاتر است؛ بنزن آن ماکزیمم یک درصد است و سولفور، آروماتیک و الفین آن به ترتیب ٥٠ ، ٣٥  و ١٨ PPM است.

وی ادامه داد: عده‌ای مدعی هستند بنزین وارداتی استانداردهای یورو ٤ را ندارد. این موضوع از بی‌اطلاعی افراد نشات می‌گیرد. چون بنزین وارداتی از سوی اداره نظارت بر صادرات و واردات شرکت ملی نفت ایران، اداره مهندسی پخش و اداره استاندارد ایران بررسی و پس از تایید توزیع می شود.

قمصری با تاکید بر این که بنزین وارداتی در بدو ورود به ایران مورد بررسی قرار می گیرد درباره این که واردات بنزین از چه مبادی ای انجام می شود، تصریح می کند: به دلیل شرایط تحریم نمی‌توان آن را عنوان کرد اما اینگونه نیست که ایران از هر جایی بنزین خریداری کند و قطعا از مبادی مطمئن بنزین وارد می‌کند.

اظهارات امروز مدیراموربین الملل شرکت ملی نفت ایران در حالی مطرح می‌شود که خبرنگار فارس روز گذشته در گزاشی به زوایای پنهان آلودگی هوا و توزیع «بنزین یورو چهاری که استاندارد یورو 2 هم ندارد» پرداخت.

اگرچه آقای قمصری در مورد بنزین وارداتی و کیفیت آن، توضیحاتی داده است اما نکاتی که در گزارش روز گذشته نیز آمده است و باید به آن توجه کرد این است که مسئولیت اعلان استاندارد بودن بنزین وارداتی بر عهده سازمان استاندارد است و با تمام احترام به اقای قمصری باید گفت ایشان نمی تواند در مورد استاندارد بودن بنزین وارداتی اظهارنظر کند.

همچنین با فرض صحت اظهارات مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران باید گفت در حال حاضر واردکننده و آزمایش کننده بنزین یک ارگان است بنابراین نمی توان به این نتایج آزمون استناد کرد.

در ثانی مسئول فروش نفت ایران را به مصاحبه روز گذشته سایت اطلاع رسانی وزارت نفت (شانا) با جناب آقای سعید محجوبی جلب می کنیم که در این مصاحبه مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش صریحا اعلام کرده اند «بنزین وارداتی به کشور براساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و با عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود».

بنابراین معلوم نیست که آیا باید به گفته های مدیر اموربین المللی شرکت ملی نفت توجه کرد و یا صحبت‌های مدیرهماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش مورد استناد است.

به همین دلیل هنوز این نکته و ابهام که در گزارش روز گذشته نیز مورد تاکید قرار گرفته است باقی است و مسئولان باید پاسخ دهند:

1) چرا بنزین وارداتی و با اکتان 95 با نفتای تولید داخل ترکیب می شود و با عدد اکتان 87 که یک مشخصه از بنزین یورو2 است در کشور عرضه می شود.

2) براساس گفته مسئولان ارشد وزارت نفت قرار بود بنزین تولیدی با ریفورمیت پتروشیمی‌ها متوقف و بنزین یورو4 وارد و در کشور عرضه شود بنابراین چرا وعده عرضه بنزین یورو4 در 8 کلانشهر داده شده اما این کار صورت نمی گیرد و بنزین وارداتی نیز باید با استاندارد یورو2 عرضه شود.

3) چرا تنها مسئولان شرکت ملی نفت استاندارد بنزین وارداتی را اعلام می کنند و هیچ صحبتی از استاندارد بنزین وارداتی از سوی مسئول مربوطه که همان سازمان استاندارد است مطرح نمی شود.

4) و بالاخره این که مدیرامور بین الملل اعلام کرده اند به دلیل شرایط تحریم نمی توان گفت بنزین یورو4 را از کجا خریداری می‌کنند به همین دلیل باید از این مقام مسئول سوال کرد مگر دیوار تحریم ها ترک نخورده است؟ هر هفته شاهد ورود تیم های مختلف از کشورهای اروپایی برای مذاکره با مقامات نفتی ایران هستیم پس چرا مسئول فروش نفت ایران اعلام نمی کند بنزینی که مدعی است دارای استاندارد یورو4 است را از کجا خریداری می کنند؟

 

اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
استاندارد یورو 4 برای بنزین یعنی چی؟ قسمت نخست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تا پایان سال در کشور



 

 

عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تا پایان سال در کشور

 

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تا پایان سال جاری در کشور آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس به نقل از سایت سازمان محیط زیست، علی محمد شاعری در جلسه مشترک با مسئولان وزارت نفت، گفت: بر اساس تعهدات وزارت نفت در زمینه ارائه سوخت استاندارد و به منظور کاهش آلودگی هوا، شرکت ملی پالایش و پخش متعهد شد تا تمام پالایشگاه های کشور نسبت به ارتقاء استاندارد تولید فرآورده های سوختی (بنزین، نفت و گاز) با استاندارد یور ۴ و یورو ۵ اقدام کنند.

وی افزود: تا پایان سال جاری ۴۰ میلیون لیتر فرآورده های بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ که استاندارد روز اروپا نیز هست، در تمام جایگاه های کشور توزیع می شود.

به گفته معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با این تصمیم سهم فرآورده های سوختی در ایجاد آلودگی هوای کشور به زودی از بین خواهد رفت.

برنامه ارائه سوخت مطابق با استاندارد یور ۴ و ۵ در پالایشگاه ها

شاعری اعلام کرد: بر اساس جدول زمانبندی تعیین شده، پالایشگاه تهران ۸.۷ لیتر در روز بنزین مطابق با استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۹۰، پالایشگاه آبادان ۱۴.۱ لیتر بنزین در روز مطابق یورو ۴ تا پایان سال ۹۰ تولید شود. ضمن اینکه در حال حاضر پالایشگاه شازند اراک ۱۶.۵ لیتر بنزین در روز با استاندارد یورو ۵ تولید می کند.

وی همچنین گفت: پالایشگاه بندرعباس ۱۱.۱لیتر بنزین در روز بنزین یورو ۵ تا پایان سال ۹۱، پالایشگاه لاوان نیز ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در روز تا خرداد ۹۱ باید تولید کنند.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: پالایشگاه تبریز نیز به میزان ۳.۱ لیتر در روز بنزین مطابق با استاندارد یورو ۴ تا خرداد ۹۱، پالایشگاه اصفهان نیز ۱۱.۲لیتر بنزین در روز با استاندارد یورو ۵ تا خرداد ۹۱ تولید می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مجموع ۶۶ میلیون لیتر در روز بنزین با استاندارد یور۴ و۵ تا پایان سال ۹۱ در کشور تولید می شود.

شاعری همچنین در زمینه تولید گازوئیل استاندارد نیز اعلام کرد: پالایشگاه تهران ۱۳.۸ لیتر گازوئیل در روز با استاندارد یورو۵ تا پایان سال ۹۰ ، پالایشگاه شازند اراک ۱۱.۸ میلیون لیتر در روز گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۹۰، پالایشگاه بندرعباس ۱۴.۱ میلیون لیتر در روز گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۵ تا پایان سال ۹۱ و پالایشگاه لاوان ۲ میلیون لیتر در روز گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۴ تا خرداد باید عرضه کنند.

این مقام مسئول گفت: در مجموع ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ با گوگرد کمتر از ۵۰PPM تا پایان سال ۹۱ تولید و در جایگاه های سوخت عرضه می شود.

وی مطرح کرد: از این ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل ، ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد تا پایان سال ۹۰ و ۱۵ میلیون لیتر نیز تا پایان سال ۹۱ اجرایی می شود.

شاعری همچنین در رابطه با تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ تأکید کرد: به منظور کاهش آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست تولید سوخت استاندارد را پیگیری کرده تا هر چه سریعتر اجرایی شود؛ از طرفی خودروسازها نیز باید در زمینه ارتقاء صنعت و تولید خودروها مطابق با استاندارد یورو ۴ اقدام کنند.

وی افزود: خودروسازها موظف هستند از ابتدای سال ۹۱ براساس استانداردهای یورو۴ تولیدات خود را عرضه کنند.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: به زودی استاندارد آلودگی ناشی از سوخت و خودرو در کشور به استانداردهای روز اروپا نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار فارس، ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای کشور ناشی از ارائه سوخت و تولید خودروهایی با استاندارد پایین است. لذا با توجه به عرضه سوخت استاندارد در کشور، تمام خودروسازها نیز مکلف هستند نسبت به انجام تعهدات خود در رابطه با کاهش آلودگی هوا و تولید خودروهای مطابق با استانداردهای سوخت اقدام کنند.../فارس