اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تناقض‌ گویی درباره نحوه توزیع سبد كالایی


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران در مورد سبدكالای حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه را برای اجرا ابلاغ كرد.

روزنامه تهران امروز: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران در مورد سبدكالای حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه را برای اجرا به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابلاغ كرد.

این بسته كالایی شامل 1.8 كیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 كیلوگرم برنج، 4 كیلوگرم گوشت مرغ، 800گرم پنیر بسته‌بندی (uf) و 1.8 كیلوگرم تخم‌مرغ است كه به افراد مشمول داده می‌شود. اما حالا موضوعی كه برای مسئولان اجرای طرح گنگ مانده و روز گذشته اظهارات متناقضی در موردش داشته‌اند نحوه توزیع این سبدكالایی رایگان است. قرار است مبلغ نقدی برای خرید این اقلام كالایی به حساب افراد مشمول واریز شود و آنها هم با مراجعه به فروشگاه‌های تعیین شده این كالا‌ها را دریافت كنند. اما مجموعه اظهارنظرهای مسئولان مربوطه در این مورد نشان می‌دهد آنها هنوز به اجماع لازم برای چگونگی پرداخت این مبلغ نرسیده‌اند.

تناقض‌گویی‌ در مورد نحوه توزیع سبدكالایی

جدای از آن بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها قرار است این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار واریز شود اما پیگیری‌های تهران امروز نشان می‌دهد قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و این مبلغ به حساب افراد مشمول بدون توجه به سرپرست بودن یا نبودن‌شان واریز می‌شود. البته به‌طور كلی از مجموعه خبرهای منتشر شده در روز گذشته اینگونه بر می‌آید كه هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.



چه كسانی سبدكالایی می‌گیرند؟

بر اساس بخشنامه ابلاغ شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور كلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از كاركنان رسمی، پیمانی و قراردادی و كلیه كارگران مشمول قانون كار و قانون تامین‌اجتماعی و همچنین روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشجویان متاهل به تشخیص وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه آزاد اسلامی، طلاب به تشخیص مركز مدیریت حوزه‌های علمیه و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی كشورمشمول دریافت این سبدكالایی هستند. در این بخشنامه البته توضیح داده نشده كه سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی فقط خودشان مشمول هستند یا همه اعضای خانواده‌شان. در تبصره‌ای هم كه در ذیل این ابلاغیه آمده قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از شمول این تصویب‌نامه مستثنا شده‌اند.

جا مانده‌های مستحق

یكی از نكات قابل تامل در این ابلاغیه جا ماندن اقشاری از جامعه هستند كه بیشتر از برخی از مشمولان این قانون نیازمند این سبدكالایی هستند. بر اساس اعلام جزئیات سبدكالایی دولت و جامعه هدف تعریف‌شده، كشاورزان از فهرست دریافت‌كنندگان سبدكالایی دولت جا ماندند و در فهرست دولت، ‌اثری از كشاورزان و عشایر به عنوان قشر زحمت‌كش نیست. اكنون كشاورزان بیمه ندارند، بازنشسته نمی‌شوند و كار آنها در مزرعه تا پایان عمر ادامه دارد، به نظر می‌رسد دولت برای تامین بخشی از نیاز كشاورزان و ایجاد انگیزه در بخش تولید، بهتر بود این قشر زحمت‌كش جامعه از دریافت سبدكالای منظور شده حذف نمی‌كرد.

سرپرستان یا افراد مشمول؛ مسئله این است

یكی از نكات مبهم در خبرهایی كه روز گذشته حول و حوش توزیع این سبدكالایی منتشر شد این است كه مبلغ در نظر گرفته شده آیا به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود یا به حساب خود افراد. بر اساس متن ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور این مبلغ باید به «افراد» داده شود و نه «سرپرست» آنها. اما اكثر خبرها حاكی از واریز این مبلغ به حساب سرپرستان است. یك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تهران امروز می‌گوید: این مبلغ ربطی به سرپرستان خانوار ندارد و به حساب خود افراد مشمول واریز می‌شود. به احتمال زیاد این نحوه توزیع هم تصویب شود چون ممكن است در یك خانواده مثلا یك نفر كارمند دولت باشد اما بقیه اعضای آن نه. این فرد اگر سرپرست باشد مبلغ در نظر گرفته با همان حساب یارانه واریز می‌شود اما اگر سرپرست نباشد به حساب شخصی خودش واریز می‌شود.

برداشت نقدی ممنوع

یكی دیگر از نكات مهم در مورد این طرح نحوه برداشت این مبلغ از حساب افراد است. اول قرار بود این مبلغ در قالب بن كاغذی یا الكترونیكی در اختیار افراد مشمول قرار بگیرد. موضوعی كه در بخشنامه جهانگیری هم به آن اشاره شده است و در بند سه این ابلاغیه تاكید شده «سبدكالای موضوع این تصویب‌نامه به صورت رایگان و در ازای بن تحویل خواهدشد» اما روز گذشته علی محمد گودرزی سرپرست معاونت توسعه فن‌آوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مهر گفته در عصر اطلاعات، دیگر توزیع بن با رویكرد سنتی به تاریخ پیوسته است و استفاده از هرگونه روش سنتی و بن كاغذی در جامعه هدف، در حقیقت بازگشت به یك دوران تاریخی پرهزینه و بدون ارائه خدمات با كیفیت است.براساس بررسی‌های انجام شده، مقرر است تا در حال حاضر برای ارائه این سبدهای كالایی به مردم، استراتژی استفاده از كارت‌های بانكی سرپرستان خانوار كه به منظور دریافت یارانه‌های نقدی هم‌‌اكنون رایج است، در دستور كار قرار گیرد.

وی گفت: این بار به جای توزیع وجوه نقدی میان مردم كه منجر به تورم می‌شود، موضوع ارائه سبدكالایی در نقاط توزیع مختلف در كشور در دستور كار قرار گرفته است.براساس تغییرات نرم‌افزاری انجام شده روی شبكه كارت‌های بانكی مورد استفاده سرپرستان خانوار در دریافت یارانه‌های نقدی، شرایطی به وجود خواهد آمد كه مبالغ سبدهای كالا در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده و با تغییراتی كه روی دستگاه‌های كارت‌خوان فروشگاه‌های منتخب توزیع‌كننده این كالاها به لحاظ نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت، قابلیت دریافت سبدكالا بدون هیچگونه نقل‌وانتقال وجه دستی صورت می‌گیرد.

بر اساس طراحی‌های انجام شده، در واقع هیچ امكانی وجود ندارد كه فردی بتواند به جز بسته كالایی، پولی را دریافت كند. این كارت‌ها در 100 هزار نقطه توزیع در كشور قابلیت اجرا خواهد داشت.تا اینجای كار از حرف‌های گودرزی بر می‌آید این مبلغ به حساب بانكی افراد واریز می‌شود اما او هم از حساب سرپرستان خانوار گفته در حالی كه بر اساس گفته دیگر مقامات وزارت‌خانه این طرح ربطی به سرپرستان خانوار ندارد و قرار است این مبلغ در حساب‌های شخصی افراد شارژ شود.

بانك مركزی هم طرح داد

اما جدای از این تناقض ظاهرا گفته‌های گودرزی بدون هماهنگی با بانك مركزی بوده است چون همزمان با او از آن طرف ناصر حكیمی مدیركل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانك مركزی از تعیین تكلیف چگونگی ارائه سبدكالایی خبر داد و گفت: براساس توافقات انجام شده سبدكالایی بدون ارائه ابزار جدید و كارت هوشمند و همچنین با ابزارهای موجود و هوشمند‌سازی دستگاه‌های كارت خوان انجام می‌شود.برای ارائه سبدكالایی ابزار جدیدی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و سبدكالایی از طریق فروشگاه‌ها ارائه می‌شود.

فروشگاه‌های توزیع سبدكالایی

فروشگاه‌های تعاونی مصرف كاركنان دولت(اسكاد)، فروشگاه‌های تعاونی مصرف روستاییان، فروشگاه‌های تعاونی مصرف فرهنگیان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتكا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و چند فروشگاه و مجموعه دیگر از جمله زیرساخت‌های توزیع سبدكالایی هستند.در بند 10 ابلاغیه دولت درخصوص سبدكالایی، نحوه تامین كالا‌ها و تعیین مباشران به وزارت صنعت سپرده شده است. در این خصوص عباس قبادی به فارس گفت: ذخایر كالاهای اساسی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و سه قلم از 5 قلم سبدكالایی را شركت بازرگانی دولتی ایران تامین می‌كند.بخش خصوصی اعلام آمادگی كرده است تا تخم‌مرغ و پنیر را برای سبدكالایی تامین كند.

استعفای مسئول طرح


نكته جالب دیگر اینكه حسن یونس سینكی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت كه به نوعی مسئول اصلی اجرای این طرح در دولت است استعفای خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم كرد. پیگیری مهر حكایت از این دارد كه وی پس از استعفا دیگر در دفتر كار خود در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشده، این در حالی است كه مسئولان روابط‌عمومی این وزارت‌خانه در تماس خبرنگار مهر از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی كردند و در عین حال، این موضوع را تكذیب نكردند.


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید مردم به نحوه توزیع سبد کالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تناقض‌ گویی درباره نحوه توزیع سبد كالایی+جدول




اخبار اقتصادی - تناقض‌ گویی درباره نحوه توزیع سبد كالایی+جدول

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران در مورد سبدكالای حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه را برای اجرا ابلاغ كرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران در مورد سبدكالای حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه را برای اجرا به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابلاغ كرد.

این بسته كالایی شامل 1.8 كیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 كیلوگرم برنج، 4 كیلوگرم گوشت مرغ، 800گرم پنیر بسته‌بندی (uf) و 1.8 كیلوگرم تخم‌مرغ است كه به افراد مشمول داده می‌شود. اما حالا موضوعی كه برای مسئولان اجرای طرح گنگ مانده و روز گذشته اظهارات متناقضی در موردش داشته‌اند نحوه توزیع این سبدكالایی رایگان است.

 

قرار است مبلغ نقدی برای خرید این اقلام كالایی به حساب افراد مشمول واریز شود و آنها هم با مراجعه به فروشگاه‌های تعیین شده این كالا‌ها را دریافت كنند. اما مجموعه اظهارنظرهای مسئولان مربوطه در این مورد نشان می‌دهد آنها هنوز به اجماع لازم برای چگونگی پرداخت این مبلغ نرسیده‌اند.

تناقض‌گویی‌ در مورد نحوه توزیع سبدكالایی
جدای از آن بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها قرار است این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار واریز شود اما پیگیری‌های تهران امروز نشان می‌دهد قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد و این مبلغ به حساب افراد مشمول بدون توجه به سرپرست بودن یا نبودن‌شان واریز می‌شود. البته به‌طور كلی از مجموعه خبرهای منتشر شده در روز گذشته اینگونه بر می‌آید كه هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی,جزئیات سبدكالایی دولت

چه كسانی سبدكالایی می‌گیرند؟
بر اساس بخشنامه ابلاغ شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور كلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از كاركنان رسمی، پیمانی و قراردادی و كلیه كارگران مشمول قانون كار و قانون تامین‌اجتماعی و همچنین روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،

 

دانشجویان متاهل به تشخیص وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه آزاد اسلامی، طلاب به تشخیص مركز مدیریت حوزه‌های علمیه و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی كشورمشمول دریافت این سبدكالایی هستند.

 

در این بخشنامه البته توضیح داده نشده كه سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی فقط خودشان مشمول هستند یا همه اعضای خانواده‌شان. در تبصره‌ای هم كه در ذیل این ابلاغیه آمده قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از شمول این تصویب‌نامه مستثنا شده‌اند.

جا مانده‌های مستحق
یكی از نكات قابل تامل در این ابلاغیه جا ماندن اقشاری از جامعه هستند كه بیشتر از برخی از مشمولان این قانون نیازمند این سبدكالایی هستند.

 

بر اساس اعلام جزئیات سبدكالایی دولت و جامعه هدف تعریف‌شده، كشاورزان از فهرست دریافت‌كنندگان سبدكالایی دولت جا ماندند و در فهرست دولت، ‌اثری از كشاورزان و عشایر به عنوان قشر زحمت‌كش نیست. اكنون كشاورزان بیمه ندارند، بازنشسته نمی‌شوند و كار آنها در مزرعه تا پایان عمر ادامه دارد، به نظر می‌رسد دولت برای تامین بخشی از نیاز كشاورزان و ایجاد انگیزه در بخش تولید، بهتر بود این قشر زحمت‌كش جامعه از دریافت سبدكالای منظور شده حذف نمی‌كرد.

سرپرستان یا افراد مشمول؛ مسئله این است
یكی از نكات مبهم در خبرهایی كه روز گذشته حول و حوش توزیع این سبدكالایی منتشر شد این است كه مبلغ در نظر گرفته شده آیا به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود یا به حساب خود افراد. بر اساس متن ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور این مبلغ باید به «افراد» داده شود و نه «سرپرست» آنها.

 

اما اكثر خبرها حاكی از واریز این مبلغ به حساب سرپرستان است. یك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تهران امروز می‌گوید: این مبلغ ربطی به سرپرستان خانوار ندارد و به حساب خود افراد مشمول واریز می‌شود. به احتمال زیاد این نحوه توزیع هم تصویب شود چون ممكن است در یك خانواده مثلا یك نفر كارمند دولت باشد اما بقیه اعضای آن نه. این فرد اگر سرپرست باشد مبلغ در نظر گرفته با همان حساب یارانه واریز می‌شود اما اگر سرپرست نباشد به حساب شخصی خودش واریز می‌شود.

برداشت نقدی ممنوع
یكی دیگر از نكات مهم در مورد این طرح نحوه برداشت این مبلغ از حساب افراد است. اول قرار بود این مبلغ در قالب بن كاغذی یا الكترونیكی در اختیار افراد مشمول قرار بگیرد. موضوعی كه در بخشنامه جهانگیری هم به آن اشاره شده است و در بند سه این ابلاغیه تاكید شده «سبدكالای موضوع این تصویب‌نامه به صورت رایگان و در ازای بن تحویل خواهدشد» اما روز گذشته علی محمد گودرزی سرپرست معاونت توسعه فن‌آوری اطلاعات تجاری و صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مهر گفته در عصر اطلاعات، دیگر توزیع بن با رویكرد سنتی به تاریخ پیوسته است

 

و استفاده از هرگونه روش سنتی و بن كاغذی در جامعه هدف، در حقیقت بازگشت به یك دوران تاریخی پرهزینه و بدون ارائه خدمات با كیفیت است.براساس بررسی‌های انجام شده، مقرر است تا در حال حاضر برای ارائه این سبدهای كالایی به مردم، استراتژی استفاده از كارت‌های بانكی سرپرستان خانوار كه به منظور دریافت یارانه‌های نقدی هم‌‌اكنون رایج است، در دستور كار قرار گیرد.

وی گفت: این بار به جای توزیع وجوه نقدی میان مردم كه منجر به تورم می‌شود، موضوع ارائه سبدكالایی در نقاط توزیع مختلف در كشور در دستور كار قرار گرفته است.براساس تغییرات نرم‌افزاری انجام شده روی شبكه كارت‌های بانكی مورد استفاده سرپرستان خانوار در دریافت یارانه‌های نقدی، شرایطی به وجود خواهد آمد كه مبالغ سبدهای كالا در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده

 

و با تغییراتی كه روی دستگاه‌های كارت‌خوان فروشگاه‌های منتخب توزیع‌كننده این كالاها به لحاظ نرم‌افزاری صورت خواهد گرفت، قابلیت دریافت سبدكالا بدون هیچگونه نقل‌وانتقال وجه دستی صورت می‌گیرد.

بر اساس طراحی‌های انجام شده، در واقع هیچ امكانی وجود ندارد كه فردی بتواند به جز بسته كالایی، پولی را دریافت كند. این كارت‌ها در 100 هزار نقطه توزیع در كشور قابلیت اجرا خواهد داشت.تا اینجای كار از حرف‌های گودرزی بر می‌آید این مبلغ به حساب بانكی افراد واریز می‌شود اما او هم از حساب سرپرستان خانوار گفته در حالی كه بر اساس گفته دیگر مقامات وزارت‌خانه این طرح ربطی به سرپرستان خانوار ندارد و قرار است این مبلغ در حساب‌های شخصی افراد شارژ شود.

بانك مركزی هم طرح داد
اما جدای از این تناقض ظاهرا گفته‌های گودرزی بدون هماهنگی با بانك مركزی بوده است چون همزمان با او از آن طرف ناصر حكیمی مدیركل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانك مركزی از تعیین تكلیف چگونگی ارائه سبدكالایی خبر داد و گفت: براساس توافقات انجام شده سبدكالایی بدون ارائه ابزار جدید و كارت هوشمند و همچنین با ابزارهای موجود و هوشمند‌سازی دستگاه‌های كارت خوان انجام می‌شود.برای ارائه سبدكالایی ابزار جدیدی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و سبدكالایی از طریق فروشگاه‌ها ارائه می‌شود.

فروشگاه‌های توزیع سبدكالایی
فروشگاه‌های تعاونی مصرف كاركنان دولت(اسكاد)، فروشگاه‌های تعاونی مصرف روستاییان، فروشگاه‌های تعاونی مصرف فرهنگیان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سپه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتكا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و چند فروشگاه و مجموعه دیگر از جمله زیرساخت‌های توزیع سبدكالایی هستند.در بند 10 ابلاغیه دولت درخصوص سبدكالایی، نحوه تامین كالا‌ها و تعیین مباشران به وزارت صنعت سپرده شده است.

 

در این خصوص عباس قبادی به فارس گفت: ذخایر كالاهای اساسی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و سه قلم از 5 قلم سبدكالایی را شركت بازرگانی دولتی ایران تامین می‌كند.بخش خصوصی اعلام آمادگی كرده است تا تخم‌مرغ و پنیر را برای سبدكالایی تامین كند.

استعفای مسئول طرح
نكته جالب دیگر اینكه حسن یونس سینكی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت كه به نوعی مسئول اصلی اجرای این طرح در دولت است استعفای خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم كرد.

 

پیگیری مهر حكایت از این دارد كه وی پس از استعفا دیگر در دفتر كار خود در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشده، این در حالی است كه مسئولان روابط‌عمومی این وزارت‌خانه در تماس خبرنگار مهر از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی كردند و در عین حال، این موضوع را تكذیب نكردند.
اخبار اقتصادی - تهران امروز