اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تمدید قرارداد ایران ایر و بوئینگ با توافق ژنو


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: پس از توافق ژنو و در چارچوب اقدام مشترک، تاکنون یک قرارداد جدید و دو تمدید قرارداد با شرکت بوئینگ به امضا رسانده ایم.

خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: پس از توافق ژنو و در چارچوب اقدام مشترک، تاکنون یک قرارداد جدید و دو تمدید قرارداد با شرکت بوئینگ به امضا رسانده ایم.

فرهاد پرورش افزود: این قراردادها تا پایان ژوئن 2015 (اواسط تیرماه 94) اعتبار دارند و ایران ایر با استفاده از این فرصت تاکنون 7 دستگاه موتور هواپیماهای خود را پس از تعمیر دریافت کرده، ضمن آنکه تعدادی از موتورهای هواپیما نیز اکنون در یکی از کشورهای خارجی توسط شرکت بوئینگ در حال تعمیر است.

وی با بیان آنکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال استفاده از فرصت بوده تا برخی از نیازهای تعمیراتی خود را انجام دهد، گفت: علاوه بر تعمیرات موتور هواپیما، از زمان اجرایی شدن توافقنامه ژنو، تعدادی ارابه فرود هواپیماهای جدید نیز با دریافت قطعات مورد نیاز تعمیر شده، هرچند که اکنون ارابه فرود برخی از هواپیماهای قدیمی در داخل کشور توسط متخصصان ایران ایر تعمیر می شود.

به گفته مدیرعامل هما، علاوه بر موارد یادشده شرکت هواپیماسازی بوئینگ با مجوز خزانه داری امریکا تعدادی نقشه پروازی را که ایران ایر قبلا از منابع دیگری تهیه می کرد را به این شرکت تحویل داده است.

پرورش تصریح کرد: در حالی که شرکت های سازنده هواپیما و قطعات خارج از چارچوب توافق ژنو مایل با همکاری بیشتر با هما نیستند اما ما معتقدیم حتی اگر قراردادی هم بین ما وجود نداشته باشد، بوئینگ و ایرباس به علت رعایت برخی مسایل ایمنی پروازها باید به تعهدات خود در قبال شرکت هایی هوایی اقدام کنند.

وی افزود: عدم تحویل قطعه و سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه های جهان خلاف مقررات بین المللی است زیرا همه پروازها باید به نکات ایمنی خود دقت کنند، همچنان که تمام کشورهای جهان متعهد هستند به این مساله توجه جدی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با این حال علیرغم وجود مشکلات در این زمینه، شرکت های هوایی راهکارهای مناسبی را برای تامین نیازهای خود دارند، هرچند که مقداری از هزینه های آنها افزایش می یابد.

پرورش در پایان تاکید کرد: علیرغم ایجاد انواع مشکلات و محدودیت ها، پروازهای ایران ایر و دیگر شرکت های هوایی هنوز به مقاصد داخلی و بین المللی قطع نشده و این نشان می دهد که تحریم های ناعادلانه غربی ها بر عملکرد ما بی تاثیر بوده است.


ویدیو مرتبط :
توافق باورمن و فدراسیون بسکتبال برای تمدید قرارداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با هفتمین روز از مذاکرات ایران و ۱+۵؛ تمدید توافق ژنو تا 10 تیرماه، از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آینده /تشکر کری از ظریف



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵


 اخبار  سیاست  خارجی  - لحظه به لحظه با هفتمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛

تمدید توافق ژنو تا 10 تیرماه، از سرگیری مذاکرات در هفته‌های آینده

طرفین توافقنامه ژنو را برای 10 تیرماه 94 تمدید کردند. مذاکرات طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه می‌یابد... ایران در برابر ادامه محدود کردن برنامه هسته ای خود بطور متوسط ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت را دریافت خواهد کرد... ترتیبات آزادی دارائی‌های ایران بر اساس توافق ژنو ادامه پیدا می‌کند... تا ساعتی دیگر ایران و 1+5 بیانیه مشترکی را صادر و منتشر می‌کنند... دکتر روحانی امشب با مردم سخن می‌گوید

سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبان‌ماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، با در نظر گرفتن امروز، دو روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد و همزمان مذاکرات چندجانبه میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا پی گرفته شد؛ مذاکراتی که روز پنجم نیز در جریان بود و همزمان اخبار ضدونقیضی درباره تمدید مذاکرات از چند روز تا چند ماه منتشر می‌شد؛ اخباری که ظاهراً پربی‌راه نبوده است.

در روز ششم نیز سلسله اخباری درباره یک توافق مقدماتی تحت عنوان «توافق سیاسی» منتشر شد؛ توافقی شفاهی و غیرمکتوب (Non-Paper) که احتمالا چارچوب و کلیات راهکار جامع را در خود دارد. هرچند دستیابی به این توافق از سوی طرف ایرانی تایید نشد اما سفر، وزیرامورخارجه چین و وزیرامورخارجه روسیه به وین، نشان از دستیابی به توافق مقدماتی است.

 


23:20- سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت:  - ما جلسات فشرده‌ای را در چند روز گذشته داشتیم و پیشرفت‌های بهتری صورت گرفت اما رسیدیم به مهلت سوم آذر و طبق برنامه‌ای که داشتیم برنامه اقدام مشترک به پایان می‌رسید. با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته بود کسی مایل به پایان مذاکرات نبود و از سویی با پایان مهلت مذاکرات رو به رو بودیم و از این رو بعد از جسله وزیران خارجه تصمیم گرفته شد برای یک دوره دیگر توافق ژنو تمدید شود. این که فرصت هفت‌ماه شده نه این که بخواهیم هفت ماه مذاکره کنیم بنا داریم ظرف چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و بلافاصله جزییات را داشته باشیم.


- دقیقا همان شرایطی که در 10 ماه گذشته وجود داشته ادامه می‌یابد. غنی‌سازی ما ادامه دارد و برخی از محدودیت‌ها هم ادامه دارد و تحریم‌هایی که تعلیق کردند کماکان ادامه می‌یابد. در ادامه روند گذشته و مبلغی که در 10 ماه گذشته آزاد می‌شد ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. در ماه‌های گذشته 7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده و در ماه‌های آینده حدود 5 میلیارد دلار آزاد می‌شود. الان مذاکرات در شرایط خیلی بهتری است.‎ مسیری که طی کردیم در 10 ماه گذشته مسیر مناسبی بوده است و داریم روی راه‌حل‌ها کار می‌کنیم. در برخی از مسایل هم پیشرفت‌هایی شده البته در برخی مسایل دیگر هنوز مشکلات و اختلاف‌ها وجود دارد.

- بعد از 10 ماه تصویر روشن‌تری از یک توافق داریم. توافق ژنو با توافق نهایی یکی نیست چون حجم کار متفاوت است. توافق ژنو یک آتش‌بس معمولی بود اما توافق جامع یک توافق صلح است. طبیعی است که برای توافق جامع به زمان زیادی نیاز داریم. اما قسمت مشکل کار رفته است و گره‌هایی که الان است چشم‌انداز روشنی برای بازکردنش داریم. امیدواریم در ماه‌ها و هفته‌های آینده بتوانیم از این مسایل نیز عبور کنیم.

- در ماه دسامبر یک دور مذاکره در سطح معاونان و کارشناسی میان ایران و 1+5 خواهیم داشت. تصمیم داریم که به سرعت کار را پیش ببریم چون حرکت رو به جلویی انجام شده که باید استفاده از فضا صورت گیرد. ما توافقی را خواهیم داشت که در آن حقوق‌مان رعایت شده باشد.

- هر چه مسایل شکافته می‌شود اختلاف‌ها هم بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. تفاوت بین اروپایی‌ها و آمریکا با روسیه وجود دارد و رسیدن به یک موضع واحد برای‌شان سخت است و ما می‌خواهیم آن‌ها در مقابل ما نگاه واحد داشته باشند و اختلافات داخلی خود را حل و مواضع‌شان را یکی کنند و یکی مواضعش را بر دیگری تحمیل نکند.

- عراقچی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مساله لغو تحریم‌ها علیه ایران است؟ گفت: ما درباره هیچ موضوعی هنوز توافق نکرده‌ایم. درباره هر موضوع راه‌حل و ایده وجود دارد و موضوع غنی‌سازی و اندازه آن و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها مورد بحث است.

23:06- وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از تداوم مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران تاکید کرد که مسکو نسبت به دستیابی به توافق نهایی میان طرفین در این زمینه مطمئن است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: راه حل مسایل مربوط به برنامه هسته ای ایران را فقط می توان از طریق مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک یافت. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدارهای هماهنگی گروه 1+5 و جلسه عمومی با شرکت هیات ایرانی، با ابراز خرسندی از روند مذاکرات خاطرنشان کرد مواضع طرف های مذاکره کننده در مورد مسایل باقیمانده نزدیک شده است. در این روند، طرح گام به گام پیشنهاد شده از طرف روسیه که پایه و اساس مذاکرات را تشکیل می داد و نیز برخی ایده های مطرح شده از سوی این کشور نقش کلیدی داشت.

این بیانیه می افزاید: وزیر خارجه روسیه با ابراز اطمینان از دستیابی به توافق نهایی در صورت اراده سیاسی طرف های شرکت کننده در مذاکرات، خواستار ادامه گفتگوهای فشرده در سطوح کارشناسی سیاسی برای حل و فصل مسایل هسته ای شد. ما معتقدیم هیچ راهی جز تلاش های سیاسی-دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران وجود ندارد. هر چند در مذاکرات وین پیشرفت های قابل توجه به دست آمده است اما هنوز دستاوردهای حاصل شده در مذاکرات برای توافق نهایی کافی نیست. در جریان مذاکرات وین اقدامات بعدی برای دستیابی هر چه سریعتر به توافق جامع برای حل مسایل هسته ای ایران تعیین شده است.

23:02- «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در تماس تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی خود، با وی در مورد روابط دوجانبه و روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.  کرملین در بیانیه خود به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره نکرده است.

22:49- خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت با «کاترین اشتون» در مورد ادامه نقش وی در مذاکرات هسته‌ای، با او صحبت می‌کند. اشتون تا ماه گذشته به عنوان مسئول سیاست خارجی در مذاکرات هسته‌ای حضور داشت. با پایان دوره مأموریت اشتون در اروپا، قرار شد او همچنان تحت عنوان مشاور اتحادیه اروپا، همچنان در مذاکرات حضور داشته باشد.

22:15- مهم‌ترین بخش‌های گفت وگوی تلویزیونی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره مذاکرات بدین شرح بود:
- منطق ایران، مذاکره و گفت و گو است و مذاکرات هسته ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می یابد.

- راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.

- سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی شوند، چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

- اولین هدف حفظ فناوری هسته ای و ادامه این راه و هدف دوم برداشتن تحریم است.

- هدف دوم در جریان مذاکرات این بوده که تحریم ها قدم به قدم برداشته شود.

- در این مذاکرات طرف مذاکره کننده کاملاً قبول داشت که تحریم باید برداشته شود و صرفاً اینکه چگونه و از چه زمانی آغاز شود، مورد بحث است.

- مذاکره کنندگان کشورمان در این مدت بویژه در روزهای اخیر به صورت شبانه روزی در حال تلاش بودند و با توجه به مسئولیتی که دارم به طور مداوم با آنها در تماس بودم.

22:05- پروفسور اولی هاینونن رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با مهر در خصوص تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵ تا ۱۰ تیرماه و ارزیابی اش از این تمدید گفت: از تمدید مذاکرات استقبال می کنم و در عین حال معتقدم راه پیش رو آسان نخواهد بود و فراز و نشیب های خودش را خواهد داشت. دو تصمیم عمده برای اینکه به نتیجه مثبت برسیم در پیش رو می بینم. ایران باید در سیاست های انرژی هسته ای خود تجدید نظر کند و برنامه هسته ای خود را برای رفع نیازهای واقعی خودش بیشتر توسعه دهد.

این استاد دانشگاه هاروارد در ادامه گفت: مفهوم آن این خواهد بود که ایران باید کاهشی در غنی سازی اورانیوم داشته باشد و از شرکای خود رآکتورهای پیشرفته‌تر درخواست کند و به فن آوری جدیدتر دسترسی داشته باشد و تضمین های لازم برای دریافت سوخت را از آنها دریافت کند. ایران همانند بسیاری از کشورها در آسیا، اروپا منابع اورانیوم داخلی محدودی دارد. غنی سازی اورانیوم مسئله اصلی داشتن برنامه هسته ای نیست. در عین حال گروه ۱+۵ هم باید در نظام تحریم های هسته ای ایران تجدید نظر کند و راه هایی برای رفع آنها تعبیه کند.

وی در خصوص این موضوع که آیا می توان گفت تمدید مذاکرات برای هر دو طرف موفقیت محسوب می شود نیز تصریح کرد: در این مرحله من هیچ برنده و بازنده ای نمی بینم. در این مرحله باید به دنبال این باشیم که به این مسئله پایان دهیم و و تنش ها در خاورمیانه را کاهش دهیم و نظام منع تکثیر سلاح های هسته ای را اجرا کنیم.

22:03- «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا را اقدامی «غیرسازنده» خواند و خواستار توقف تلاش‌ها در این راستا شد.

21:51- «جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز دوشنبه در اولین کنفرانس خبری پس از اعلام نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت که دولت و سنا شدیداً برای رسیدن به نقطه‌نظر مشترک در خصوص تحریم‌ها مذاکره می‌کنند. وی ضمن اشاره به حضور تیم دیپلماتیک آمریکایی در وین برای کار بر روی جزئیات متن نهایی توافق سیاسی، رسیدن به مرحله نگارش همین متن و آمدن ایران به پای میز مذاکره را حاصل تحریم‌ها دانست.

آقای راتکه از رایزنی‌های فشرده دولت و کنگره آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران هم پرده برداشت و گفت:‌ ما به مذاکرات فشرده خود با مذاکره ادامه خواهیم داد و بهتر است برخی مسائل در این خصوص (پرونده هسته‌ای ایران) در جلسات غیرعلنی مورد بررسی قرار بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه باز هم به روابط دولت و کنگره بر سر پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که «جان کری» و اعضای تیم دیپلماتیک آمریکا در وین با رهبران کنگره و سنا ارتباط مستمر داشته‌اند و این ارتباط باز هم حفظ خواهد شد.

این صحبت‌ها به تأکید نمایندگان جمهوری خواه بر لزوم اخذ نظر سنا در مورد هر توافق احتمالی با ایران اشاره دارد؛ سنا البته از اولین روز سال 2015 (اوایل دی ماه) در اختیار اکثریت جمهوری‌خواهی خواهد بود که در خصوص ورود خود به پرونده هسته ای ایران گفته بودند که «سواره نظام وارد شده است.» رهبران جمهوری خواهان به هنگام سخنرانی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اشاره‌هایی مکرری به «گزینه نظامی» می‌کنند.

21:47- جان مک‌کین سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا طی سخنانی گفت که تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران باید با تشدید تحریم‌ها علیه ایران همراه باشد.

همچنین پیتر روزکام نماینده ایالت ایلینوی در مجلس نمایندگان آمریکا طی سخنانی و پس از پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: هم اکنون زمان متوقف کردن روند مزخرف مذاکرات هسته‌ای و اعمال تحریم‌های فلج کننده علیه ایران فرا رسیده است.

پیشتر نیز «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خواستار اقدامات سخت‌تر علیه تهران شد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره تمدید مذاکرات هسته‌‌ای با ایران گفت که تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران بهتر از یک توافق بد است و تاکید کرد باید از 7 ماه باقی‌ مانده در راستای تنگ‌تر کردن عرصه اقتصادی علیه ایران استفاده کرد.

21:37- «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل امروز دوشنبه خواستار حفظ شتاب به وجود آمده در گفت‌وگوهای ایران و 1+5 شد. وی که ساعتی پس از انتشار خبر پایان یافتن مذاکرات نمایندگان ایران و 1+5 سخن می‌گفت، همچنین ادامه یافتن روند پیشرفت‌های حاصله در این دوره از مذاکرات و اجرایی شدن تعهدات ارائه شده از سوی طرفین را خواستار شد.


21:09- خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که اتحادیه اروپا آماده است تا تعلیق تحریم‌های ایران را بار دیگر تمدید کند و احتمالا این کار فردا صورت می‌گیرد.

20:57- «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای، گفت طرفین در گفت‌وگوها به پیشرفت‌هایی دست یافتند و لازم است تا شتاب کنونی همچنان حفظ شود. وی در این رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت: «در وین بر روی پرونده هسته‌ای ایران پیشرفت‌های داشتیم ولی باید مطمئن شویم که شتاب بوجود آمده به سوی توافق جامع، کماکان حفظ خواهد شد.»


20:00- کنفرانس خبری وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سؤالات آنها پاسخ داد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در این کنفراس خبری ضمن تشکر از وزرای خارجه گروه 1+5 و عوامل اجرایی مذاکارت هسته‌ای وین، گفت که وزیر خارجه ایران بسیار سخت کار کرد و تلاش بسیاری کرد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر خارجی آمریکا گفت: در ماه‌های گذشته خیلی سخت کار کردنیم که بتوانیم به یک توافق جامع دست بیابیم که جامعه بین‌المللی را درباره برنامه هسته‌ای ایران راضی سازد. این یک فرآیند پیچیده و زمانبر است. دستیابی به نتیجه همچنین از این جهت زمانبر است که ما می‌خواهیم به یک توافق خوب برسیم. دیپلماسی بسیار سخت است. این صحبت‌ها قرار نیست برای اینکه ما تمدیدشان کردیم آسان شوند. آنها مشکل هستند و مشکل خواهند بود.... در طول چند روز گذشته در وین پیشرفت قابل توجه و واقعی کرده و طرح‌های جدیدی را شاهد بودیم به همین دلیل است که ایران و گروه 1+5 مذاکرات را به مدت 7 ماه با این هدف که به یک توافق سیاسی در عرض 4 ماه به یک توافق سیاسی برسیم. هنوز تصمیم گرفتیم که اگر تا آن زمان به توافق نرسیدیم چگونه به کار ادامه دهیم.

وی ادامه داد: دستیابی به توافقی که نیازهای جامعه جهانی را برطرف سازد ممکن است. امروز به یک تفاهم مشترک رسیدیم اما هنوز اختلاف‌هایی میان دو طرف وجود دارد. با پیشبرد این مذاکرات به سمت یک توافق دنیا امن‌تر از پیش شده است. در آخر حتما می‌توانیم به توافق نهایی برسیم. نمی‌خواهیم تا آخر عمر پای میز مذاکره باشیم اما در یک سال گذشته راه زیادی آمده‌ایم و اکنون زمان آن نیست که مذاکرات را طرح کنیم. این مذاکرات بسیار فنی و پیچیده بوده و زمان زیادی را می‌طلبد. در ماه دسامبر کارشناسان فنی ما در زودترین زمان ممکن دیدار خواهند کرد.

کری افزود: به روشنی اعلام می‌کنم که هدف ما در این مذاکرات کاملا روشن بوده و یک هدف سیاسی و ایدئولوژیک نیست بلکه یک هدف کاربردی است... همه ما توافق کردیم که یک توافق جامع باید چه شکلی باشد. نخست، باید تمام راه‌های ایران را به سمت سلاح هسته‌ای ببندد. دوم، باید فراتر از طرح اقدام مشترک کمک کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بیشتر تحت نظارت داشته باشیم و فوایدی نیز برای ایران باشد. این توافق به مانند هر توافق دیگر نمی‌تواند بر اساس اعتماد باشد. برای اینکه اعتماد یک شبه ایجاد شود.... ما می‌خواهیم به نتیجه برسیم اما نه هر باقیمتی. می خواهیم به توافق جامعی برسیم که برای همه طرف‌ها قابل قبول شود. نه فقط آمریکا یا 5+1 بلکه دنیا سوالات بسیاری درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، برای رفع این تحریم‌ها ایران باید به این سؤالات پاسخ داده و تصمیمات سختی بگیرد.

کری در ادامه خواهان کمک کنگره به مذاکرات هسته‌ای ایران و تمدید آن شد. وی ادامه داد: خیلی‌ها می‌گفتند که ایران به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما ایران به تعهدات خودش عمل کرد، برنامه اقدام مشترک سر جای خودش است و تحریم‌ها هم در جای خود باقی مانده‌اند. درباره جزئیات سخنی نخواهم گفت و درباره اختلافات نیز صحبت نخواهد کرد.

وی از پاسخ درباره اینکه طرفین در ازای این تحریم‌ها چه امتیازی داده و چه امتیازی واگذار کرده‌اند طفره رفته و گفت که در این باره سخن نخواهد گفت. وی گفت: بر اساس برنامه اقدام مشترک به نتیجه رسیده‌ایم و با همان توافق ادامه خواهیم داد و چیزی فراتر از آن انجام نخواهیم داد.

وزیر خارجه آمریکا درباره واکنش کنگره به تمدید مذاکرات گفت: امیدواریم که آنها به ما یک فرصت متوازن بدهند که بدون ارسال پیام‌هایی که ممکن است برداشت نادرستی از آنها بشود به کارمان ادامه داد. ما با کنگره همکاری کرده و به تمام توصیه‌های آنها گوش فرا خواهیم داشت.

19:40- جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: این مذاکرات نشان داد که نباید به آمریکایی‌ها خوشبین بود و واقعاً غرب به دنبال بازی در مذاکرات است و فقط به منافق خود نگاه می‌کند. تاثیر برخی کشورهای کوچک دنیا و تلفن‌های مکرر به برخی پایتخت‌ها و حتی تماس با سران صهیونیستی نشان داد که غربی ها در مذاکرات توان اتخاذ تصمیم گیری مستقل ندارند و از دیگران تبعیت می‌کنند.مذاکرات اخیر نشان داد که آمریکایی‌ها در سیاست خارجی‌شان خط قرمزی جز منافع صهیونیست‌ها ندارند و تا زمانی که این روند ادامه دارد حصول نتیجه از مذاکرات امری منتفی است.

وی یادآور شد: حداقل عایدات از یکسال اخیر مذاکرات عدم صدور قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت بود. البته برخی تغییرات نیز در تحریم‌های ایران مانند آزادسازی بخشی از پول بلوکه شده ایران نیز جزو دستاوردها محسوب می‌شود اما دستاورد اصلی باید این باشد که غرب تحریم‌های ظالمانه‌اش را بردارد و شرایط اقتصادی ایران روند عادی را طی کند که هنوز این موضوع محقق نشده است.

جهانگیرزاده افزود: یکدستی در مجموعه مذاکره کنندگان با جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود ندارد و هر چه مذاکرات پیش رود شاهد شکاف‌های بین اعضای 1+5 خواهیم بود که این امر صرفاً شامل تحولات در مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه به دلیل وجود مجموعه رخدادهای بین‌المللی نظیر اتفاقات اوکراین و تحریم‌های روسیه است. رفتار گذشته غرب با جمهوری اسلامی ایران اینگونه به ما ثابت می‌کند که هیچگونه امیدی به اصلاح روند فکری غرب نمی‌توان داشت و چنین تصوری نابجاست. از سوی دیگر واقعیات سیاسی امروز نیز نشان می‌دهد که غرب با یکدستی گذشته دیگر نمی‌تواند پیش رود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه اتفاقات متفاوت در مذاکرات آینده محتمل است افزود: آمریکایی‌ها با طمع کاری و زیاده خواهی به دنبال ایجاد منافع برای همپیمانان خود هستند و حتی حاضرند در این راه منافع ملتشان را زیر پا بگذارند. عامل اصلی به بن بست رسیدن مذاکرات فعلی خود آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی تابع آنها هستند.

19:06- یک دیپلمات ارشد غربی به شبکه بی‌بی‌سی گفته است در صورتی که مذاکرات پیشرفت مناسبی داشته باشد، می‌توان حتی پیش از ضرب‌الاجل جدید، به توافق هسته‌ای جامع دست یافت.

19:05- سومین دور نشست‌های دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.

18:38- وزیران خارجه ایران و آمریکا برای سومین‌بار در دو روز گذشته به طور دو جانبه و پس از آن که نشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1+5 پایان یافت با یکدیگر در هتل کوبورگ دیدار کردند.

 18:01- معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری، از گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی ساعات آتی خبر داد. پرویز اسماعیلی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برنامه پیش بینی شده، امشب و در وقت مقرر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با ولادیمیر پوتین همتای روس خود به صورت تلفنی گفت و گو خواهد کرد.

 

 17:42- آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی محرمانه که رویترز مدعی رویت آن شده است اعلام کرده است: ایران اقدامات بیشتری را بر اساس توافق موقت ژنو انجام داده است. ایران ذخایر گاز اورانیوم با غنای پایین خود را بر اساس توافق موقت ژنو کاهش داده است.


17:13- دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان امشب همزمان با سوم آذر روز پایان مهلت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از رسانه ملی با مردم سخن می گوید.

17:05- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه کنفرانسی خبری در وین برگزار کرد. وی گفت: فابیوس تصمیم گرفتیم مذاکرات را ادامه دهیم و پیشرفتهایی داشتیم. برای فرانسه هدف رسیدن به توافقی واقعی برای صلح است. به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا ایده‌های جدیدی مطرح شده است.

17:02- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه ایران پس از پایان یافتن نشست وزاری خارجه ایران و گروه 1+5 با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله کوبورگ وین در سخناین اعلام کرد: گروه 1+5 ایده‌های جدید را در مورد توافق با ایران مطرح کرد. گفتگوها برای چند ماه به منظور کار بر ایده‌های نوین تمدید خواهد شد.

16:59- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در وین، به صحبت درباره مذاکرات هسته‌ای پرداخت. وی اعلام کرد: گفتگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 "پیشرفت قابل توجهی" داشته است اما نتوانستیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم. ایران پذیرفته که با گروه 1+5 همکاری کند، بخش اعظمی از کار انجام شده است. انتظار دارد طرفین مذاکرات بر روی تمام "اصول اصلی" یک توافق طی یک بازه 3 الی 4 ماه کار کنند.  

16:58- قرار است تا ساعتی دیگر ایران و 1+5 بیانیه مشترکی را صادر و منتشر کنند.

16:54- جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از پایان نشست ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار کردند.

16:53- یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کرد ترتیبات آزادی دارائی‌های ایران بر اساس توافق ژنو ادامه پیدا خواهد کرد و برخی جزئیات زمان بندی در دست تنظیم است.

16:45- هفت ماه تمدید شده، مطابق با برنامه مشترک اعلام شده در چهارچوب توافق ژنو خواهد بود.

 

16:42- اسکای نیوز گزارش داد، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس که در مذاکرات هسته‌ای وین حضور دارد گفت که برای تمدید مذاکرات تا جولای توافق کردیم.

16:37- خبرنگار بی بی سی در وین گزارش داد، ایران در برابر ادامه محدود کردن برنامه هسته ای خود بطور متوسط ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت را دریافت خواهد کرد.

16:26- مذاکرات وین به پایان رسید؛ طرفین توافقنامه ژنو را برای 10 تیرماه سال آینده تمدید کردند. براساس توافق صورت گرفته مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه می‌یابد.

16:12- خبرنگار بی بی سی گزارش داد که توافق ژنو ۳ تا ۵ ماه تمدید می شود و دارایی های بیشتری از ایران آزاد خواهد شد.

16:06- نشست وزرای خارجه 1+5 با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده شش قدرت جهانی در مذاکرات هسته‌ای با تهران لحظاتی پیش پایان یافت.

15:52- شینهوا به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که احتمالا ضرب‌الاجل تدوین چارچوب توافق تا ابتدای مارس (10 اسفند 93) و توافق نهایی تا ابتدای جولای 2015 (10 تیر 94) تمدید می‌شود.

15:51- المنار به نقل از یک مقام ایرانی نوشت که این آمریکا است که خواهان تمدید مذاکرات هسته‌یی با ایران است. این شبکه هم‌چنین به نقل از یک منبع غربی نیز اعلام کرد که مذاکرات جدید درباره برنامه هسته‌یی ایران دسامبر آینده برگزار خواهد شد.

15:36- وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیست، با اشاره به مذاکرات اخیر کشورمان با شش قدرت جهانی مدعی شد: «گفتگوهای وین ثابت کرده‌اند که حتی اساسی‌ترین شرایط برای دستیابی به یک توافق منطقی دور از دسترس است.» این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای به دلیل پیشرفت‌هایی که وجود داشت تمدید شده و در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته خواهند شد.

15:35- حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم هفتمین روز درگذشت مادر شهید بابایی در جمع خبرنگاران گفت: هنوز به مذاکرات هسته‌ای با دید مثبت نگاه می‌کنیم. البته باید نتایج مذاکرات را از گروه مذاکره کننده دریافت کرد. البته مسائل جانبی خیلی ارزش و جایگاهی ندارد. فعلا مذاکرات به صورت فشرده در حال انجام است و جمهوری اسلامی هم با اقتدار برآمده از حضور و مشارکت عزت بخش ملت ایران در عرصه‌های مختلف در ایامی که متعلق به نیروهای انقلاب و بسیجیان سلحشور است در چارچوب منافع ملی مشغول مذاکره هستند.

15:20- روبرتو توسکانو سفیرسابق ایتالیا در ایران در مصاحبه با روزنامه ایل مانیفستو گفت: مساله اصلی برای رسیدن به توافق هسته ای، در تهران نیست بلکه در واشنگتن است، اما با این حال اوباما شجاعت نشان داد و با وجود هزینه سیاسی، مذاکرات را تا به اینجا رساند. با این حال باید تاکید کرد که اگر مذاکره با ایران و مذاکره کنندگانی مانند ظریف نتیجه ندهد، رسیدن به یک توافق با تهران ساده نخواهد بود. حتی عمان نقشی محوری برای رسیدن به توافق اتخاذ کرد، اما سعودی ها و اسراییلی ها از تغییر توازن در منطقه نگران هستند.

توسکانو گفت: 95 درصد توافق هسته ای آماده است، اما دچار یک فلج سیاسی شده است. توافق در خصوص برنامه هسته ای ایران، وسیله ای برای رسیدن به خیلی چیزهای دیگر چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی است و گامی لازم برای عادی سازی روابط با ایران بشمار می رود.در وین نیز مذاکرات وارد مرحله حساسی شده و در خصوص طرح های تحقیقات هسته ای در ایران نیز بحث شد. در این لحظه ایرانی ها نگران این هستند که چگونه تحریم ها را لغو کنند. بویژه تحریم تحمیلی از سوی امریکا علیه تجار و بانک هایی که با ایران کار می کنند. در حالی که کنگره آمریکا پس از انتخابات میان دوره ای متشکل از اکثریت جمهوریخواهان شده و ممکن است هر تصمیمی مبنی بر لغو تحریم ها که در وین اتخاذ شود را به اجرا نگذارد.

به عقیده توسکانو، یکی از موارد دیپلماسی تهران در مذاکرات وین بر لغو تحریم ها متمرکز شد و شاید همین مساله ،را برای مذاکرات جدید فنی برای رسیدن به تفاهم مورد رضایت طرفین هموار کند.


15:17- جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی ان ان گفته است  تیم‌های کارشناسی و مذاکراتی ماه دسامبر گردهم می‌آیند. وی تاکید کرد که مکان برگزاری این نشست‌ها هنوز مشخص نشده است. وزرای خارجه کشورهای 1+5 با حضور کاترین اشتون هماهنگ کننده این کشورها در مذاکرات هسته‌ای با ایران نشستی در وین برگزار کردند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در این نشست حضور پیدا کرده است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه دسامبر در عمان خبر داده است. این منبع در ادامه افزود که ایران نباید در این برهه زمانی انتظار تسهیل تحریم‌ها را داشته باشد.  دیپلمات درگیر در فرآیند مذاکرات اعلام کرد: «برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است. اما ما باید برخی از مسائل را با پایتخت‌های خودمان در میان بگذاریم. ما بار دیگر قبل از سال جدید دیدار خواهیم کرد. این یک فرآیند ادامه دارد است.»


15:15- بنابرگرفته برخی منابع آگاه به «تابناک»، ادامه مذاکرات هسته‌ای ماه آینده میلادی در مکانی نامشخص برگزار خواهد شد.

14:53- بعد از نشست دوجانبه «جان کری» و «محمد جواد ظریف»، هم‌اکنون نشست وزرای خارجه ۵+۱ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) با ریاست «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده این گروه و با حضور ایران آغاز شده است.

14:14- دومین رایزنی دوجانبه ظریف و کری در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای پایان یافت.  این مذاکرات به مدت یکساعت بین طرفین جریان داشت و پس از آن مذاکرات ایران و 6 کشور برگزار خواهد شد.

13:53- امروز در هفتمین روز رایزنی‌ها در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، شنیده‌ها حکایت از تمدید توافق ژنو دارد ولی هنوز زمان تمدید تا این لحظه نهایی نشده و مدت زمان تمدید این توافقنامه در حال رایزنی است. در لحظه مخابره این خبر، ظریف و کری برای دومین بار طی دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به صورت دوجانبه در حال گفت‌وگو هستند.  قرار است تا دقایقی دیگر نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور برگزار شود. خبرگزاری رویتر مدعی شده که مذاکرات هسته‌ای اواسط ماه دسامبر احتمالا در مسقط از سر گرفته می‌شود.


13:37- شبکه خبری العربیه مدعی شد که احتمالا مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 در نیمه دوم ماه آینده در مسقط برگزار شود.  این ادعا در حالی مطرح می‌شود که منابع ایرانی گفته‌اند که ایران به دنبال تمدید مذاکرات نیست.

13:22- محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار طی 7 روز گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

13:21- روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزراش کرد که مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که بعد از یکسال مذاکرات مستقیم، حفظ بهبود رابطه با تهران به شکست مذاکرات و بروز تنش در خاورمیانه‌ای که از پیش متزلزل بود، ترجیح داده می‌شود. با اینحال، تمدید مذاکرات ظاهراً با مقاومت سخت دو حزب جمهور‌ی‌خواه و دموکرات کنگره روبرو خواهد شد زیرا معتقدند که آنچه که در یکسال گفت‌وگو به دست نیامده است چطور ظرف چند ماه دیگر حاصل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از ایده تمدید مذاکرات حمایت می‌کند و یکی از مقامات ارشد آْمریکا می‌گوید: «تمرکز ما روی برداشتن گام‌هایی به سوی رسیدن به یک توافق است اما طبیعی است که 24 ساعت مانده به مهلت 24 نوامبر، ما درباره طیفی از گزینه‌ها بحث کنیم......تمدید یکی از این گزینه‌ها است. جای تعجب نیست که ما همچنین در خصوص گزینه‌ها با مقامات ایرانی وارد تعامل شدیم. این به مفهوم آن نیست که ما بحث درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات دشوار را ادامه نمی‌دهیم و تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا پیشرفت‌هایی را در زمینه تمامی موضوعاتی که می‌بایست بخشی از توافق جامع باشد، حاصل آوریم.

12:53- تحلیلگر سیاسی انگلیس در گزارشی مدعی شد با حصول توافق هسته‌ای، ایران به «پلیس منطقه» تبدیل خواهد شد. رابرت فیسک طی مقاله‌ای در روزنامه «ایندیپندنت» یادآور شده است در سفر اخیرش به منطقه، ایران موضوع گفت‌وگوها در نشست سرمایه گذاران و مدیران ارشد در ابوظبی بوده است. به عقیده وی نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اهمیتی ندارد؛ «نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 هر چه باشد، ایران قدرتمندترین کشور منطقه خواهد بود و سرمایه گذاران باید در ایران سرمایه گذاری کنند. وی مدعی شده در صورت دستیابی ایران و 1+5 به توافق، ایران بار دیگر به پلیس خلیج فارس مبدل خواهد شد.

فیسک در ادامه نوشت، «ایرانِ آن روز، حکومت شاهنشاهی و متحد اسراییل و غرب بود که مردمان خودش را با خشونت سرکوب می‌کرد؛ این نوع حکومت شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی مناسب می‌کند. اما رژیم شاه محل سرمایه گذاری خوبی برای آمریکا نبود چرا که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و ایرانِ امروز متحد عراق، سوریه و حزب الله لبنان در منطقه است».

وی هم‌چنین به تبلیغات منطقه‌ای و جهانی علیه ایران اشاره کرد که سعی دارند به غلط کشورمان را به عنوان کشوری شیعه در مخالفت و با قصد سرکوب سنی‌ها نشان دهند؛ رابرت فیسک افزود مشکل آمریکا و متحدانش با ایران بر سر این مسایل نبوده بلکه مشکل اصلی‌شان با ایران بر سر نقش ژئواستراتژیک ملت بزرگ و تاریخی ایران در منطقه و هم‌چنین در جنوب شرق آسیا است.

رابرت فیسک در پایان به شرایط منطقه و جهان اشاره کرده و می نویسد در شرایطی که عربستان سعودی در منطقه به دنبال قلدری کردن است و وزرای اسراییلی رفتارهای دیوانه‌وار از خود بروز داده و جمهوری خواهان آمریکا به دنبال تخریب اوباما هستند و از طرف دیگر موجود خبیث تازه‌‌ای به نام داعش به کشتار در منطقه مشغول است، ایران هم‌چون یک سوفی آرام و نجیب رفتار می‌کند.

12:44- شبکه رادیویی فرانسوی «سود رادیو» همزمان با برگزاری مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 در وین اتریش طی گزارشی اعلام کرد: وین از روز سه‌شنبه 18 نوامبر میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در راستای دستیابی به توافق در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور است اما آنطور که هم‌اینک به نظر می‌رسد، مذاکرات راه به جایی پیدا نخواهد کرد و حصول نتیجه همچنان دور از دسترس قرار دارد.

12:41- بنابر اعلام منابع مطلع تلاش تیم ایرانی بر دستیابی به توافق متمرکز است و گزینه تمدید مورد نظر تیم مذاکره کننده ایرانی نیست.

12:34- ﺳﺎﻋﺖ ﻳﺎﺯﺩﻩ ﻭﺯﺭاﻱ ﺧﺎﺭﺟﻪ 6 ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﻳﺪاﺭ ﺩاﺭﻧﺪ و ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ، ﺟﻠﺴﻪ ﻭﺯﺭاﻱ ﺧﺎﺭﺟﻪ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ 1+5 ساعت 12 خواهد بود.

12:31- کنگره آمریکا در ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آْلمان) به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که هرگونه توافق با ایران که به تهران اجازه دهد ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را حفظ کند یا هرگونه تلاش برای لغو تحریم‌های ایران بدون تأیید نمایندگان کنگره را رد می‌کنند.

«واشنگتن‌ اگزمینر» گزارش کرد که با نزدیک شدن مهلت 24 نوامبر برای رسیدن به توافق جامع نهایی بین ایران و 1+5، فشارهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور آمریکا رو به افزایش است.

«تد دوچ» نماینده دموکرات کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن تأکید بر اینکه نادیده گرفتن نمایندگان کنگره در موضوع تحریم‌های ایران، غیرعاقلانه است، گفت: کنگره با یک توافق بد راضی نمی‌شود. این ایده که تحریم‌ها به طور کامل بدون حمایت کنگره قابل لغو است، در حالیکه این تحریم‌ها در ابتدا توسط کنگره تحمیل شده است، ایده‌ای است که بعید است در کنگره به تصویب درآید و مورد حمایت قرار گیرد.

12:11- ﺩﻳﺪاﺭ ﻇﺮﻳﻒ و ﺧﺎﻧﻢ اﺷﺘﻮﻥ اﺯ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ اﺳﺖ و همچنین وزیر خارجه کشورمان برای دومین بار با همتای آمریکایی خود دیدار دوجانبه خواهد داشت.

12:05- «وانگ یی» وزیر خارجه چین بعد از دیدار با همتای روسی خود اعلام کرد که به واسطه مشکلات فنی، زمان بیشتری باید به مذاکرات هسته‌ای تخصیص یابد.  وزیر خارجه چین که صبح دوشنبه به مذاکرات هسته‌ای ملحق شده است به خبرنگاران گفت که دو امکان وجود دارد؛ توافق یا تمدید.

11:22- وزیر خارجه چین که امروز دوشنبه وارد وین شده است، در هتل پله کوبورگ شهر وین با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود
 
اخبار  سیاست خارجی  - تابناک