اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تمجید اردوغان از کناره گیری داوود اغلو


رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی امروز خود از کناره‌گیری نخست‌وزیر تمجید کرد، به اتحادیه اروپا تاخت و بار دیگر بر لزوم اصلاح قانون اساسی ترکیه برای تبدیل ساختار سیاسی این کشور به نظام ریاستی تأکید کرد.

خبرگزاری فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه بار دیگر گفت این کشور نیازمند تدوین فوری قانون اساسی جدید و تبدیل ساختار سیاسی خود به نظام ریاستی است.

به نوشته سایت شبکه سی‌ان‌ان ترک، اردوغان گفت: «سیستم پارلمانی کنونی موجب بروز بحران است. به همین دلیل نظام ریاستی را به مردم ارائه کرده‌ایم تا آن را تائید کنند.»

اظهارات اردوغان یک روز پس از آن مطرح می‌شود که «احمد داوود اغلو» نخست‌وزیر ترکیه با اعلام اینکه در انتخابات ریاست حزب عدالت و توسعه شرکت نمی‌کند، عملا از سمت خود کناره‌گیری کرد. هفته گذشته حزب حاکم در اقدامی که به تشویق اردوغان انجام شد، بخشی از اختیارات را از داوود اغلو سلب کرده بود.

منتقدان اردوغان با متهم کردن وی برای سوق دادن ترکیه «به سمت دیکتاتوری»، می‌گویند اقدامات او موجب بروز اختلاف با داوود اغلو شده و نخست‌وزیر را وادار به کناره‌گیری کرده است.

«کمال قلیچ داراوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق دیروز کنار رفتن داوود اغلو را «کودتای قصر» خوانده و گفت داوود اغلو باید در برابر فشارهای اردوغان برای کناره‌گیری مقاومت می‌کرد.

وی گفت: «استعفای داوود اغلو را نباید به چشم یک مسئله حزبی دید، کل حامیان دموکراسی در ترکیه باید در برابر این کودتای قصر مقاومت کنند.»

اما اردوغان در سخنرانی امروز خود که به طور زنده از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، در مورد کناره‌گیری نخست‌وزیر گفت: «معتقدم که تصمیم نخست‌وزیر داوود اغلو به نفع ترکیه و ملت ما است.»

سال گذشته هم «عبدالله گل» رئیس‌جمهور وقت ترکیه و از قدرتمندترین چهره‌های حزب عدالت و توسعه تحت آنچه «فشار اردوغان» خوانده شد، از رقابت برای سمت‌های عالی حزب خودداری کرد و اردوغان جایگزین وی شد.

رئیس‌جمهور ترکیه در مورد موضع منتقدان که مدعی‌اند دولت این کشور با بحران مواجه شده، گفت: «هیچ شکافی در اداره ترکیه وجود ندارد. قانون اساسی جدید و سیستم ریاستی نیاز فوری کشور است، نه خواست شخصی من.»

در قانون اساسی فعلی ترکیه، پست ریاست‌جمهوری تقریبا تشریفاتی است و اغلب اختیارات در حوزه نخست‌وزیر قرار گرفته است. اردوغان با بیان اینکه ساختار پارلمانی و تلاش احزاب برای ایجاد ائتلاف، موجب بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه شده و به همین جهت آنکارا باید به سمت نظام ریاستی، که اختیارات رئیس‌جمهور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، حرکت کند.

اروپا راه خودش را برود، ما هم راه خود را

اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی امروزش، به انتقاد از درخواست اتحادیه اروپا برای تقویت قانون «مبارزه با تروریسم» ترکیه پرداخت و گفت آنکارا حتی به قیمت بر هم خوردن توافق لغو روادید با اتحادیه اروپا، این قانون را اصلاح نمی‌کند.

وی گفت: «می‌گویند ترکیه قانون مبارزه با ترور را اصلاح کند تا معافیت ویزا دریافت کند. می‌گویند بگذارید تروریست‌ها چادر بزنند. ما راه خودمان را می‌رویم، شما هم راه خودتان را بروید.»

کمیسیون اروپا این هفته گزارشی را منتشر کرد و در آن پنج مانع باقی‌مانده برای اعطای معافیت روادید به ترکیه را برشمرد. یکی از این موارد، اصلاح قانون مبارزه با تروریسم و بازتعریف مفهوم «تروریسم» در ترکیه است.

این گزارش از آنکارا خواسته تروریسم را در چارچوب و استانداردهای مورد قبول اتحادیه اروپا به رسمت شناخته، از کلی‌‌گویی درباره تروریسم دست برداشته و دایره دربرگیری این تعریف را کاهش دهد.


ویدیو مرتبط :
مرگ كاشف اغلو در سریال وادی گرگها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اردوغان: کناره گیری می‌کنم تا ثابت کنم دیکتاتور نیستم



 

 

 

اردوغان: کناره گیری می‌کنم تا ثابت کنم دیکتاتور نیستم

 

نخست وزیر ترکیه وعده داد در صورتیکه در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن‌، پیروز نشود،‌ از ریاست حزب عدالت و توسعه (AKP) کناره گیری می‌کند تا ثابت کند که دیکتاتور نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز‌، اکثر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب AKP که اولین بار در سال 2002 به قدرت رسید،‌ در رقابت برای پیروزی در سومین دور از رقیبش پیش است.

رجب طیب اردوغان‌، نخست وزیر ترکیه در برنامه زنده‌ای که از شبکه خبری ان.تی.وی پخش شد اعلام کرد: چنانچه حزبم در جایگاه دوم قرار بگیرد از پست ریاست حزب کناره گیری خواهم کرد.

وی در ادامه گفت: آیا افرادی که مرا به داشتن تمایلات مستبدانه متهم می‌کنند نیز در صورت دوم شدن حزب‌شان حاضر به کناره گیری هستند؟

منتقدان اردوغان می گویند که وی در فاصله چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی، با دستگیری افسران ارتش‌، روزنامه نگارها و سایر رقبای سیاسی متهم به توطئه کودتا، مانند یک فرد مستبد و دیکتاتور رفتار کرده است.

در جریان محاکمه‌های بسیاری که برگزار شده و طی آنها صدها تن زندانی شدند، دادستان‌ها، متهمان را به یک شبکه ملی‌گرای افراطی موسوم به "ارگنکن" و یا سایر گروه‌های غیرقانونی مرتبط دانسته‌اند که در کودتاهای نافرجام خود سعی در براندازی حکومت اردوغان داشته‌اند.

اردوغان گفت: خطاب به کسانی که می‌گویند یک "امپراطوری ترس" ایجاد کرده‌ایم می‌گویم که ما به دموکراسی اعتقاد داشته و به مردم اطمینان داریم.

ملی گرایان تلاش‌های اردوغان را برای پیش بردن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از جمله اعطای حقوق فرهنگی بیشتر به اقوام کُرد، تهدیدی برای یکپارچگی ترکیه تلقی می‌کنند....../تحلیل:عصرایران