اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تمایل شركت های چینی ، اماراتی و روسی برای سرمایه گذاری در پرو‍ژه خط گاز ایران-پاكستان




 

تمایل شركت های چینی ، اماراتی و روسی برای سرمایه گذاری در پرو‍ژه خط گاز ایران-پاكستان

 

به نقل از روزنامه " پاكستان آبزرور" شركت های گازپروم روسیه ، شركت دولتی سرمایه گذاری نفت ابوظبی و نیز شركت ملی نفت چین ( CNPC) برای سرمایه گذاری در این پروژه ابراز تمایل كرده اند.

بر اساس این گزارش شركت گازپروم روسیه ابراز تمایل كرده تا در احداث 780 كیلومتر از این خط لوله سرمایه گذاری كند.

دولت پاكستان از بانك های محلی این كشور برای احداث بخشی از این خطوط لوله در خاك خود تقاضای 300 میلیون دلار وام كرده است.

بر اساس قرار دادی كه در ژوئن سال 2010 بین ایران و پاكستان منعقد شد ایران متعهد شده تا 25 سال روزانه 21 میلیون و پانصد هزار متر مكعب گاز طبیعی از طریق این خط لوله به پاكستان صادر كند. در قرار داد آمده است كه این میزان صادرات روزانه پس از 5 سال می تواند به روزانه 30 میلیون متر مكعب افزایش یابد.

هزینه اجرایی خط لوله داخل خاك پاكستان 1 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد می شود و دولت پاكستان به دلیل تنگناهای مالی در نظر دارد برای احداث این خط لوله از شركت های سرمایه گذاری خارجی استفاده كند.

بر اساس برآورد وزارت انرژی پاكستان این كشور روزانه 2 میلیارد و 220 میلیون فوت مكعب كمبود گاز دارد . این میزان كمبود گاز در برخی شهرهای این كشور به صورت تعطیلی نیروگاه های برق و قطع 12 ساعته برق برخی شهرهای پاكستان و نیز كسری تامین گاز خودروهای گاز سوز،  كه ضرر مالی و اقتصادی آن برای این كشور قابل توجه است ، در آمده است.

هم اكنون 53 درصد از انرژی مصرفی پاكستان از طریق گاز طبیعی ، 30 درصد از نفت و 17 درصد از زغال، انرژی هسته ای و انرژی آبی تامین می شود ..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تمایل خارجی ها برای سرمایه گذارای در بخش گردشگری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را ...



 

 

 

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را جزو تحریم‌های ایران دانست

طی موضعی مداخله‌جویانه؛

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را جزو تحریم‌های ایران دانست


«ریچارد هالبروک» طی موضع‌گیری توجیه‌ناپذیری به اسلام‌ آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران ممکن است خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را نیز در بر بگیرد.

فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان طی موضع‌گیری توجیه‌ناپذیری به اسلام‌ آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران ممکن است خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را نیز در بر بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه، «ریچارد هالبروک»، مشارکت شرکت‌های پاکستانی و دولت ایران در طرح انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را مشمول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران دانست و هشدار داد که پاکستان خود را «بیش از حد متعهد» به انجام این قرارداد نکند.

هالبروک در پاسخ به این پرسش ‌که این تحریم‌ها چگونه می‌تواند پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، در سخنانی مداخله‌جویانه گفت: «هم اکنون قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا در حال تدوین است و پاکستان باید تا تصویب نهایی این قانون منتظر بماند.»

وی با توجه به پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان، گفت: «می‌دانیم که پاکستان برای تامین انرژی خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو است اما قوانین در حال تدوین در کنگره آمریکا ممکن است که این پروژه را نیز در بر بگیرد.»

قرارداد ساخت خط لوله و انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان هفته گذشته پس از ماه‌ها رایزنی بین دو کشور نهایی شد و قرار است با اجرایی شدن این قرارداد از ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی، روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای مدت ۲۵ سال به پاکستان صادر شود.

این طرح که «خط لوله صلح» نامگذاری شده است، قرار بود در دهه ۱۹۹۰ میلادی به اجرا در آید و گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند اما هند از مشارکت در این پروژه خودداری کرده است...../تحلیل:ایلنا