اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تمام اختلافات ایران و 1+5 حل شد، توافق هسته ای مورد پذیرش قرار گرفت/چگونگی لغو تحریم ها، تنها مسئله ی باقی مانده



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - روزنامه کامرسانت روسیه ادعا کرد:
تمام اختلافات ایران و 1+5 حل شد، توافق هسته ای مورد پذیرش قرار گرفت/چگونگی لغو تحریم ها، تنها مسئله ی باقی مانده

روزنامه روسی کامرسانت از قول یک دیپلمات مطلع ادعا کرده توافقنامه هسته ای مورد پذیرش تمامی شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای قرار گرفته است.

به گزارش تیک این دیپلمات روس که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: عملا همه جزئیات فنی مورد توافق قرار گرفته و تنها یک موضوع اصلی باقی مانده و آن روند چگونگی لغو تحریم‌ها است.

وی افزود: این مسئله ممکن است به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مرتبط باشد.

این دیپلمات روس اضافه کرد: دو گزینه در این رابطه وجود دارد: نخست آنکه بعد از انتشار گزارش بعدی آژانس که تقریبا هر ماه صورت می‌گیرد، بخشی از تحریم‌ها بطور خودکار لغو گردد، یا اینکه طرفین بار دیگر گرد هم جمع شده و جزئیات اقدامات بعدی را بررسی کنند.

وزیر خارجه عمان نیز روز گذشته اعلام کرد که توافقات خوبی صورت گرفته است و گفتگوها به نقطه ای رسیده که دیگر قابل بازگشت نیست.

اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
همه تحریم ها در مرحله اول توافق هسته ای باید لغو شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاوروف: مسئله هسته‌ای ایران با کمک تحریم حل نخواهد شد/ نباید چوب لای چرخ مذاکرات گذاشت



 مسئله هسته‌ای ایران

لاوروف: مسئله هسته‌ای ایران با کمک تحریم حل نخواهد شد/ نباید چوب لای چرخ مذاکرات گذاشت

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که اعمال تحریم راه حل مسئله هسته‌ای ایران نیست، باید حق ایران برای استفاده کامل از انرژی اتمی به رسمیت شناخته شود، نباید چوب لای چرخ مذاکرات گذاشت و باید از فرصت باقی مانده برای حل مسائل استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران با کمک اعمال تحریم‌ها علیه این کشور امکان پذیر نخواهد بود.

لاوروف در مصاحبه با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا» که صبح امروز منتشر شد، گفت: ما با اعمال فشار با استفاده از تحریم به هیچ راه حلی نخواهیم رسید. تاکنون اعمال تحریم‌ها در هیچ موردی نتیجه بخش نبوده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با مباحثات تحمیلی مخالفت کرد که برخی بر این عقیده هستند گویا تغییرات مثبت در برخورد ایران و آمادگی برای مذاکره تنها بعد از آن ممکن گردید که این کشور خود را زیر فشار تحریم‌ها دید.

وی یادآور شد: باید اجازه داد تاریخ به این سئوال پاسخ دهد. دیپلمات‌های کشورها بطور غیرقابل بخشودنی درگیر این مباحثات بی معنا می‌شوند، در صورتیکه ما اکنون امکان واقعی آن را داریم تا نتیجه مثبتی از مذاکرات بدست آوریم و این شانس را نباید از دست داد، چرا که در غیر این صورت امکان بوجود آمده برای حل مسئله هسته‌ای ایران ممکن است از بین برود.

وزیر خارجه روسیه در این راستا بر ضرورت قائل شدن حق ایران برای استفاده از انرژی اتمی تا آخرین سطح تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با رعایت کامل اصول پیمان عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.

لاوروف افزود: اگر چنین حقی به ایران داده نشود، که همه کشورهای عضو پیمان عدم گسترش از آن برخوردار هستند، مقامات تهران قطعا تردید پیدا خواهند کرد که تلاش‌های غرب نه برای کاهش خطر تهدیدات هسته‌ای، بلکه برای مجبور ساختن ایران به تسلیم است و در غیر این صورت رژیم سیاسی در این کشور سرنگون خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: اگر ما این حق مسلم را بپذیریم، تردید مقامات ایرانی در مورد نیت سوء کشورهای عضو گروه «1+5» نیز از بین خواهد رفت.

لاوروف در پایان به این نکته اشاره کرد که شرکت کنندگان در نشست آتی ایران و گروه 1+5 که 20 نوامبر در ژنو آغاز می‌شود، اسناد مشخصی که در مذاکرات قبلی مورد بررسی طرفین قرار گرفته را روی میز مذاکره خواهند داشت. اگر ما بر حسن نیت و رسیدن به هدف اصلی متمرکز شویم، این بازی تمام خواهد شد. اکنون امکان دستیابی به نتیجه فراهم شده است اگر ما سعی نداشته باشیم بطور مصنوعی چوب لای چرخ روند مذاکرات قرار دهیم.

/فارس