اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تماشای تلویزیون مغز را کند می‌کند!


مطالعات محققان نشان می دهد که تماشای زیاد تلویزیون و زندگی بی تحرک، موجب کاهش عملکرد شناختی مغز می شود.

خبرگزاری ایرنا: مطالعات محققان نشان می دهد که تماشای زیاد تلویزیون و زندگی بی تحرک، موجب کاهش عملکرد شناختی مغز می شود.

مطالعات 25 ساله محققان موسسه پژوهشی کالیفرنیای شمالی نشان می دهد افرادی که به طور افراطی تلویزیون تماشا می کنند و مدام بی تحرک هستند، نمرات کمتری در آزمون های DSST دریافت می کنند. این آزمون ها سرعت پردازش و عملکرد اجرایی (تنظیم و کنترل فرآیندهای شناختی از قبیل استدلال، حافظه و انعطاف پذیری با مسایل) را ارزیابی می کند.

محققان بر این باورند تماشای طولانی مدت تلویزیون با کاهش فعالیت فیزیکی رابطه مستقیم دارد. این تحقیقات نشان می دهد که فعالیت های فیزیکی به ویژه در اواسط دهه چهارم زندگی، تاثیر بسزایی در عدم کاهش فرآیندهای شناختی مغز در سنین 43 تا 53 سالگی دارد.

زندگی کم تحرک علاه بر کاهش عملکرد شناختی مغز عامل دیابت، انواع سرطان، بیماری های قلبی عروقی، اضافه وزن و افسردگی است.

این تحقیقات به تاثیر منفی تلویزیون و تمام فناوری های مبتنی بر صفحه نمایش بر عملکرد مغز پرداخته و منظور فقط تلویزیون نیست.نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
‫تماشای فیلم‌های ترسناک برای مغز مفید است‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تماشای تلویزیون با مغز جوانان چه می‌کند؟


افراد جوانی که بیش از حد تلویزیون می‌بینند، در اواسط زندگی دچار برخی مشکلات شناختی می‌شوند و این نتایج مطالعات روی بیش از 3 هزار نفر به مدت 25 سال است.

افراد جوانی که بیش از حد تلویزیون می‌بینند، در اواسط زندگی دچار برخی مشکلات شناختی می‌شوند و این نتایج مطالعات روی بیش از 3 هزار نفر به مدت 25 سال است.  

افرادی که بیش از سه ساعت در روز تلویزیون می‌بینند، در بزرگسالی دو برابر بیشتر از کسانی که زندگی فعال‌تری دارند، دچار مشکلات شناختی مرتبط با مغز می‌شوند.  
 
به گفته محققان این نتایج بیانگر آن است که انجام فعالیت‌های جسمی در مقابل نشستن و تماشای تلویزیون برای سلامت مغز مهم است.  
 
هنوز دقیقاً روشن نیست که چرا گذراندن زمان بیشتر در جلوی تلویزیون با بدتر شدن کارکرد شناختی در ادامه زندگی همراهی دارد.

بنا به یک فرضیه تماشای تلویزیون شیوه‌ای از گذران وقت نیست که از لحاظ شناختی فرد را درگیر و فعال کند. یا ممکن است افرادی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند و ورزش نمی‌کنند، رفتارهای دیگر ناسالم سبک زندگی مانند رژیم غذایی بد هم داشته باشند که در بدتر شدن کارکرد شناختی‌شان نقش دارند.