اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلویزیون خوراک ندارد، مردم ماهواره می‌بینند


جعفر دهقان درباره‌ی فیلم و سریال‌سازی در حوزه‌ی دفاع مقدس، گفت: ساخت فیلم و سریال در زمینه‌ی دفاع مقدس نه تنها جزو اولویت‌های صداوسیما نیست، بلکه شاید در رده‌های آخر اولویتشان هم نباشد.

خبرگزاری ایسنا: جعفر دهقان درباره‌ی فیلم و سریال‌سازی در حوزه‌ی دفاع مقدس، گفت: ساخت فیلم و سریال در زمینه‌ی دفاع مقدس نه تنها جزو اولویت‌های صداوسیما نیست، بلکه شاید در رده‌های آخر اولویتشان هم نباشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در نقش رضا شاه در سریال «معمای شاه» ایفای نقش می‌کند، ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: من بعید می‌دانم که کمرنگ شدن حوزه‌ی دفاع مقدس در تلویزیون به خاطر نبودن بودجه باشد؛ وگرنه کارهای دیگر هم ساخته نمی‌شد؛ احساس می‌کنم که مسؤولان و مدیران تلویزیون نمی‌خواهند کارهای دفاع مقدس ساخته شود.

وی افزود: آیا واقعا بودجه‌ای ندارند یا نمی‌خواهند درباره‌ی دفاع مقدس فیلم بسازند؟ اگر بودجه ندارند چطور برای کارهای مناسبتی سطح پایین پول دارند ولی برای اثار ارزشی ندارند؟!

دهقان ادامه داد: مثلا چرا در آثار مناسبتی ماه رمضان به دفاع مقدس نمی‌پردازند؟ مگر مردم نمی‌توانند با دفاع مقدس ارتباط برقرار کنند؟ آثار دفاع مقدس که معنویت بیشتری دارند.



این بازیگر همچنین خاطرنشان کرد: چرا مردم ما سریال‌های مبتذل ماهواره‌یی را نگاه می‌کنند، چون تلویزیون ما خوراک فرهنگی ندارد. کشورهای دیگر از آن طرف دنیا آثارشان را به خورد مخاطب ما می‌دهند و مسؤولان و مدیران ما در این زمینه اقدامی نمی‌کنند و می‌نشینند و می‌گویند باید مبارزه فرهنگی کنیم.

وی یادآور شد: در دهه‌ی 70 سینمای جنگ فعال بود اما نمی‌دانم الان چه اتفاقی افتاده است که سینمای جنگ ما کمرنگ شده و کلا فراموش شده است و حرفی از آن زده نمی‌شود، امیدمان به تلویزیون بود که متاسفانه تلویزیون هم زیاد کاری انجام نمی‌دهد.

دهقان گفت: نمی‌دانم دلیل فراموش شدن دفاع مقدس و نساختن فیلم و سریال‌های خوب در این زمینه چیست؟ شاید هم به سیاست‌گذاری‌های فرهنگی ما برمی‌گردد، باید در اتاق فکر درباره‌ی اینکه چرا از سینمای جنگ دوره شده‌اند، صحبت و برنامه‌ریزی کنند.

او اظهار کرد: اگر به حوزه دفاع مقدس بها داده شود، تولیدکنندگان خیلی خوب می‌توانند دفاع مقدس را به تصویر بکشند. همچنین اگر بودجه، هماهنگی و امکانات در اختیار باشد، چرا تولیدکنندگان در این حوزه کار نکنند؟ فیلم جنگی ساختن به فضا و لوکیشن خاصی نیاز ندارد و می‌توان در شهرک سینمایی آن را ساخت اما مدیران سخت می‌گیرند.

این بازیگر تلویزیون انتقاد کرد: نامه‌نگاری‌هایی که در کشور ما وجود دارد، همیشه لطمه به کار می‌زنند. ما یک محل مشخص نداریم تا عوامل از آنجا کمک بگیرند و ادوات جنگی را تهیه کنند.

او افزود: انجمن سینمایی دفاع مقدس نیز سخت‌گیری می‌کند و وقتی تولیدکنندگان برای کمک گرفتن به آنها مراجعه می‌کنند، اول فیلمنامه را می‌بینند، بررسی می‌کنند و حتی نظر هم می‌دهند؛ مثلا کل هزینه‌ی یک فیلم را برای چهار تانک و تفنگ می‌خواهند بگیرند پس بقیه‌ی تولید چه می‌شود ؟!

دهقان ادامه داد: بخش خصوصی که نمی‌آید برای یک فیلم جنگی سرمایه‌گذاری کند، سینمای جنگی سینمای گیشه‌یی نیست که با آن تجارت کنند.

بازیگر نقش «رضا شاه» در سریال «معمای شاه» درباره بازی خود در این سریال نیز عنوان کرد: گروه تولید همچنان مشغول تصویربرداری است و من هم منتظرم تا گروه به کاخ گلستان بروند تا سکانس‌های رضا شاه را تصویربرداری کنیم.


ویدیو مرتبط :
داودنژاد در تلویزیون: جعفر پناهی یک لنگه پا دم در اوین است/ همه دیگر فارسی وان می بینند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور احمدی نژاد: با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم



مشاور احمدی نژاد: با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم

 

مهدی کلهر مشاور اطلاع رسانی رئیس جمهور در گفت وگوی مفصلی با مجله مدیریت ارتباطات اظهار داشت: من با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم.

 

وی در بخشی از این مصاحبه، اضافه کرد: در زمان جنگ و بمباران های تهران، در اسفند 66 قرار شد 70 درصد کارکنان صدا و سیما از تهران برای شب عید به زیباکنار بروند و ما با 30 درصد کارکنان، صدا و سیما را اداره کنیم.  خب وقتی با 30 درصد نیرو هم می توان صدا و سیما را اداره کرد، چرا باید این سازمان را تا این حد بزرگ کنیم؟ هم اکنون بهترین سریال هایی که تلویزیون می سازد، مثلا همین تیتراژ کارهای آقای میرباقری را نگاه کنید و ببینید چند نفر از دست اندرکاران آن کارمند صدا و سیما هستند؟ هیچی! این یعنی فاخرترین کارهایی که آقای ضرغامی یا هر مدیر دیگری به آن افتخار می کند، توسط همین بخش خصوصی ساخته می شود. این همه کارمند و این همه ساختمان چه کاری برای صدا و سیما می کنند که باز هم آنها را گسترش می دهیم؟

مشاور احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا احمدی نژاد با رسانه های داخلی به ویژه رسانه های منتقد مصاحبه نمی کند اما مدام در حال مصاحبه با رسانه های خارجی است نیز گفت: ایشان به دنبال سازو کاری برای این موضوع است. برخلاف خیلی ها که روزنامه هاشان را کثیرالانتشار می دانند، من چون به استان های زیادی رفته ام، روزنامه های محلی کوچکی را دیده ام که خیلی قوی تر و بهتر از روزنامه های تهران کار می کنند. متاسفانه تهران سالاری که در خیلی از سطوح جامعه همچنان وجود دارد، در رسانه ها بیشتر حاکم است. به همین دلیل اگر یک سازوکاری پیدا شود که ما بتوانیم نمایندگانی از رسانه های منتقد داخلی جمع کنیم، مطلوب است. واقعا رییس جمهور این امکان را ندارد که مثلا با 200 رسانه منتقد داخلی مصاحبه کند.

وی اضافه کرد: زمانی مدیر سابق بین الملل بی بی سی از انگلیس آمده بود و به من می گفت حاضر هستیم هر خبری که شما می دهید و مصاحبه هر مسوولی را که بخواهید، در بی بی سی فارسی پخش کنیم و هر جایی که مطلب نادرستی پخش کردیم، اشتباه خود را عنوان می کنیم و اگر خبری را از ایران پخش کردیم که مسوولی به آن معترض بود، آن اعتراض را نیز پخش خواهیم کرد. این به این معنا نیست که بی بی سی برای دوام انقلاب آمده است، نه بی بی سی از همان زمان که این کانال شروع به کار کرد، با هدف براندازی انقلاب به وجود آمد ولی به این نکته می خواهم اشاره کنم که این رسانه می داند ارزش اعتماد چقدر است.

کلهر ادامه داد: این از ضعف های رسانه های ماست که ارزش اعتماد مخاطب به خودشان را نمی شناسند و برای به دست آوردن تیراژ و مخاطب روزانه یا هفتگی یا حداکثر یک ماهه، حاضر هستند بخش مهمی از مخاطبان خود را از نظر اعتماد متزلزل کنند و اگر این اعتماد متزلزل شود، دو نکته مهمی که در ابتدای بحث به آنها اشاره شد، محقق نمی شود. بی اعتماد بودن مخاطب به رسانه به این معنا هم هست که باید اطلاعات رسانه ها همواره توسط مخاطب چک شود.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو ، توضیح داد: من سال 85 در صحبت هایی در یک میزگرد صدا و سیما که 20 دقیقه از حرف های من در آن برنامه سانسور شد، گفتم که آیا فقط در 22 بهمن مردم ما غیور هستند؟ فقط در راهپیمایی ها، اینها مردم هستند؟ نه خیر، اینها همیشه مردم هستند که در معدن کار می کنند، پشت ترافیک می مانند و دود می خورند؛ اینها همه همان ملت غیور هستند، خیلی بد است که مثلا ما ملتی را تایید بکنیم و فقط سالی 5 روز ملت ما باشند اما چرا به عنوان تماشاگر سینما، اینها ملت غیور نیستند؟!

کلهر در پاسخ به سئوالی درباره دلیل " انتخاب بی بی سی فارسی برای واکنش اوباما به سخنان احمدی نژاد، در حالی که دولت آمریکا صاحب رسانه ای فارسی زبان مانند "صدای آمریکا"  نیز گفت: برآوردشان این بود که بی بی سی فارسی در سال گذشته در مورد مسایل داخلی کشور ما موفق تر عمل کرده است. اصولا بی بی سی شناخت فرهنگی اش از کل جهان بسیار دقیق تر و کم عارضه تر از دیگر رسانه هاست و به همین دلیل برای دیالوگ با فرهنگ ها می داند چه چیزی را باید بگوید. بی بی سی در این زمینه از صدای آمریکا جلوتر است. این یکی از ویژگی های رسانه های حرفه ای است. به نظر من انتخاب اوباما برای مصاحبه با بی بی سی، انتخاب غلطی نبود، زیرا می خواست پیامش را فقط به مردم ایران بدهد. اتفاقا انتخاب بی بی سی، انتخاب حرفه ای است، یعنی اینها منیت و گرایش را کنار گذاشتند و نیامدند از صدای آمریکا استفاده کنند.