اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلاش برای صدور مجوز «من روحانی هستم »در دولت احمدی‌نژاد



اخبار,اخبار سیاسی ,مستند من روحانی هستم

 

اخبار سیاسی - تلاش برای صدور مجوز «من روحانی هستم »در دولت احمدی‌نژاد

ماه‌هاست كه سازندگان مستند «من روحانی هستم» در پوشش موسسه‌های بدون مجوز چند رسانه‌یی «شفق» و «سفیر فیلم» فیلم می‌سازند، در جشنواره شركت می‌كنند، فیلم اكران می‌كنند و حتی كنفرانس خبری می‌گذارند، اما هیچ‌كس به آنها نمی‌گوید كه «بالای چشم‌تان ابرو است».

نه مجوز فعالیت دارند و نه حتی هویت واقعی‌شان مشخص است اما هر روز كه می‌گذرد سازندگان «من روحانی هستم» بیشتر از زیر سایه ابهام بیرون می‌آیند. حالا صحبت از «لابی‌گری» آنها در دولت دهم است؛ لابی با وزیر ارشاد سابق برای گرفتن مجوز فعالیت. مجوزی كه هیچ‌وقت صادر نشد اما اگر هم صادر می‌شد خیلی هم به درد آنها نمی‌خورد.

 در ادامه گزارش روزنامه اعتماد آمده است: ماه‌هاست كه سازندگان مستند «من روحانی هستم» در پوشش موسسه‌های بدون مجوز چند رسانه‌یی «شفق» و «سفیر فیلم» فیلم می‌سازند، در جشنواره شركت می‌كنند، فیلم اكران می‌كنند و حتی كنفرانس خبری می‌گذارند، اما هیچ‌كس به آنها نمی‌گوید كه «بالای چشم‌تان ابرو است».

سازندگان «من روحانی هستم» خیلی غریبه نیستند، آشنایانی هستند كه ترجیح می‌دهند فعلا كمتر دیده شوند یا اگر دیده می‌شوند هویت اصلی آنها به چشم نیاید. ردشان را می‌توان در ستاد انتخاباتی بعضی رقبای انتخاباتی پیدا كرد؛ جایی كه یك منبع آگاه در سازمان سینمایی كشور به «اعتماد» می‌گوید كه «محل تهیه مستند من روحانی هستم، بوده». ستاد یكی از كاندیدا‌های ریاست جمهوری‌بود اما گویا این ستاد اصرار دارد كه ادامه‌دهنده روش او برای حضور در رقابت سیاسی باشد. از چهره‌های دولت محمود احمدی‌نژاد یكی وزیر ارشادش سید محمد حسینی. كسی كه در آخرین روزهای عمر حضورش در وزارت ارشاد بد جور پیگیر دادن مجوز فعالیت به موسسه سازنده مستند «من روحانی هستم» بود.


خبرهای روز یكشنبه حكایت از نقش پر رنگ حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری، معاون وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی دولت دهم داشت؛ نقشی كه مسوولان فعلی وزارت ارشاد هم آن را تایید می‌كنند. بابك دربیگی، رییس روابط عمومی وزارت ارشاد به روزنامه اعتماد می‌گوید: «در آخرین روزهای دولت دهم فردی به نام یاسر جلالی در چند نوبت درخواست‌هایی برای صدور مجوز فعالیت به وزارت ارشاد ارائه داده بود و وزیر وقت هم در پاراف نامه شورای مربوط به صدور مجوز را توصیه به همكاری با این فرد كرده بود».

 

این پاراف مربوط به تاریخ 27 مرداد سال گذشته است. بر اساس گفته‌های بابك دربیگی هم موسسه چند رسانه‌یی «شفق» و هم «سفیر فیلم» تاكنون بدون مجوز فعالیت خود را ادامه داده‌اند. درخواست وزیر ارشاد به این دلیل در نهایت منجر به صدور مجوز برای موسسات «شفق» و «سفیر فیلم» نمی‌شود كه حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی در نخستین روزهای حضور خود در این سمت دستور می‌دهد تا پرونده‌ها و مجوزهای مربوط به هفته‌های پایانی دولت دهم مورد بازبینی قرار بگیرند.

در همین بازبینی‌هاست كه به دلیل پایین بودن سن درخواست‌دهنده این مجوز، وزارت ارشاد دولت یازدهم به سینه یاسر جلالی دست رد می‌زند. دست ردی كه وزیر ارشاد دولت دهم نیز باید طبق قانون به سینه او می‌زد اما در پاراف نامه درخواست مجوز نوشت كه «با وجود پایین بودن سن» به دلیل «سوابق و تجارب قبلی» صدور مجوز برای فرد یادشده «بلامانع» است.

توضیح برادران شمقدری در مورد فیلم
یاسر جلالی اما به این راحتی از میدان به در نمی‌شود. او درخواست خود را یك بار دیگر تكرار می‌كند و باز هم در مهر و اسفند سال 92 از وزارت ارشاد جواب رد می‌شنود. یاسر جلالی اما همه این كارها را با پشتوانه حسین شمقدری انجام می‌داد. كسی كه پدرش تا مرداد سال 92 از مسوولان ارشد وزارت ارشاد بود.

 

جواد شمقدری اما خود در پاسخ به سوال روزنامه اعتماد درباره تلاش فرزند و دوستان فرزندش برای دریافت مجوز موسسه فیلمسازی به طور كلی اعلام بی‌اطلاعی كرد و گفت كه اصلا آنها نیازی به چنین موسسه‌یی ندارند. دلیل نیاز نداشتن آنها به مجوز موسسه هم از زبان جواد شمقدری این است: «پسر من سه سال است كه مجوز یك موسسه را دریافت كرده و اگر هم بخواهد كار یا فعالیتی انجام دهد نیاز به مجوز جدیدی ندارد». اما به جز حسین شمقدری چه كسانی در این موسسه شریك هستند؟

جواد شمقدری می‌گوید كه جواب این سوال را نمی‌داند و فقط در این حد اطلاع دارد كه 6-5 نفر دیگر هم به جز فرزند او در این موسسه شریك هستند. نكته اینجاست كه او می‌گوید نام این موسسه را هم نیز به یاد ندارد! با این همه روح‌الله شمقدری، برادر جواد شمقدری و از مستندسازان نزدیك به اصولگرایان تندرو تصدیق می‌كند كه فرزند برادرش در طول یك سال گذشته به دنبال دریافت مجوز جدیدی بوده است. او از جزییات دیگر این تلاش‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌كرد و تاكید می‌كند كه درباره ارتباط فرزند برادرش با موسسه «شفق» یا «سفیرفیلم» چیزی نمی‌داند.

 

حسین شمقدری در آستانه 24 خرداد 92 با تلاش‌های پدرش توانسته بود به عنوان سازنده فیلم انتخاباتی سعید جلیلی معرفی شود. در همین حال كنكاش در سابقه عوامل تولید مستند «من روحانی هستم» نیز از رابطه نزدیك منصوره اخوان كه در این فیلم به عنوان نویسنده معرفی شده است، با جشنواره فیلم عمار كه وحید جلیلی، دبیر برگزاری آن است پرده برمی‌‌دارد. این در حالی است كه احتمال دارد نام واقعی كارگردان «من روحانی هستم» همان منصوره اخوان باشد. به این ترتیب هر روز این احتمال تقویت می‌شود كه روند مشخص شدن هویت واقعی سازندگان «من روحانی هستم» به جبهه فرهنگی حامی یكی از كااندیدا‌های ریاست جمهوری در انتخابات سال 92 كه نزدیكی‌های تعریف شده‌یی با تیم محمود احمدی‌نژاد از یك ‌سو و جبهه پایداری از سوی دیگر دارند، ختم شود.

بخش دیگری از مستند من روحانی هستم رد شد
سردار محسن رشید رییس سابق مركز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و از راویان جنگ و اعضای دفتر سیاسی سپاه پاسداران در زمان دفاع مقدس می‌گوید: مذاكرات مك فارلین با اجازه امام بود و ایشان هرگز آیت‌الله هاشمی را به خاطر آن بازخواست نكردند.

 

وی افزود:آقای هاشمی و محسن رضایی هر دو در مذاكرات مك فارلین نماینده داشتند، كه فریدون وردی‌نژاد از سوی آقای رضایی و دكترهادی و آقای روحانی نماینده آقای هاشمی بودند، این تیم، تیم اصلی مذاكره‌كننده ایران در مقابل امریكایی‌ها بود. آقای روحانی در آن زمان به عنوان یك شخصیت محوری شناخته نمی‌شد، در واقع شخصیتی بود كه برنامه‌های آقای هاشمی را پیش می‌برد و شخصیت طراز اول مملكت به حساب نمی‌آمد.

اخبار سیاسی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
لحظه صدور مجوز پرتاب ماهواره بر امید توسط احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باید احمدی نژاد از دولت روحانی مجوز بگیرد


یک منبع آگاه با ارائه جزئیات جدیدی از راه‌اندازی دانشگاه احمدی‌نژاد، گفت: اساسنامه یا اعضای هیئت مؤسس دانشگاه احمدی‌نژاد باید به تصویب دولت جدید برسد.

خبرگزاری فارس: یک منبع آگاه با ارائه جزئیات جدیدی از راه‌اندازی دانشگاه احمدی‌نژاد، گفت: اساسنامه یا اعضای هیئت مؤسس دانشگاه احمدی‌نژاد باید به تصویب دولت جدید برسد.

یک منبع آگاه در شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: در آخرین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد، راه‌اندازی دانشگاه از سوی وی با موافقت اصولی اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که این امر ابهامات زیادی را به همراه داشت.

وی افزود: بر اساس قانون باید نوع دانشگاه مورد نظر از سوی محمود احمدی‌نژاد مشخص شده و به شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و در جلسات آینده مورد بررسی قرار گیرد که جلسات بعدی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز تحت ریاست رئیس جمهور جدید برگزار می‌شود.

این منبع آگاه اظهار داشت: اگر نوع دانشگاه موردنظر، دانشگاه خاص مورد تائید وزارت علوم باشد اساسنامه آن باید در شورای معین یا صحن شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد و اگر این دانشگاه، غیرانتفاعی باشد اعضای هیئت مؤسس آن باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

وی گفت: در اینصورت راه‌اندازی دانشگاه توسط احمدی‌نژاد زیر نظر رئیس جمهور جدید بررسی می‌شود.