اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 9 مرداد



745م:طبق روایات متعدد و تطبیق تقویم ها، ابراهیم بن محمد معروف به ابومسلم كه در «تاریخ» ابومسلم خراسانی نامیده شده است 31 ژوئیه سال 745 میلادی (نهم امرداد) برای سر و سامان دادن به مخالفان بنی امیه كه در عین حال از بنی عباس پشتیبانی می كردند وارد خراسان شد. وی ظرف دو سال و چند ماه بر همه خراسان (خراسان بزرگتر و ازجمله شامل منطقه فرارود) تسلط یافت و در شهر مرو مستقر شد.

پاره ای از مورخان، ابومسلم را كه در اصفهان به دنیا آمده و در كوفه (همسایه شهر نجف) بزرگ شده از فرزند زادگان بزرگمهر (بوذرجمهر) وزیر بنام ساسانیان نوشته اند. او مردی دلیر و باهوش و مصمم به برچیدن حكومت بنی امیه بود كه به اظهار وی عیّاش، آزمند، دنیا دوست و همانند سلاطین قدیم ظالم، متكبر و فاسد شده بودند و به این هدف خود نیز رسید.

 

تصویری از یک مجسمه ابومسلم خراسانی


1288ش:نهم امرداد سال 1288 هجری خورشیدی (31 ژوئیه 1909) شیخ فضل الله نوری به حكم دادگاه انقلاب (انقلاب مشروطیت) اعدام شد. وی پس از خلع محمدعلی شاه، از 26 تیرماه در خانه اش تحت نظر قرار گرفته بود و دو روز پس از آن به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغیب دیگران به این مخالفت به دادگاه انقلاب مركب از مشروطه خواهان و مجاهدان راه مشروطیت تسلیم شده بود. محاكمه شیخ فضل الله كوتاه بود. پس از انقلاب 1357، نام او را بر بزرگراهی در تهران گذاردند كه میدان ونك را به میدان آزادی متصل می سازد!. با وجود این، در همین زمان نوه او ـ دكتر منوچهر آزمون ـ را اعدام كردند. دکتر آزمون که پیش از انقلاب وزیر کابینه بود به حکم دادگاه انقلاب اسلامی در تهران اعدام شد.

 

1331ش:نهم امرداد 1331 (31 ژوئیه 1952) دكتر مصدق نخست وزیر وقت، بانك انگلستان در تهران را كه به نام بانك شاهنشاهی فعالیت داشت تعطیل كرد كه بعدا بانك غیردولتی «بازرگانی» در ساختمان آن واقع در میدان توپخانه آغاز به فعالیت كرد که این بانک پس از انقلاب و ملی شدن بانکهای کشور، به نام بانک تجارت به کار خود ادامه داده است. بانك بازرگانی نخستین بانك غیردولتی بود که در ایران تاسیس شده بود. اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت تاکید بر دولتی بودن بانکهای کشور دارد. بانک انگلستان دهها سال ناشر اسکناس های ایران بود. به عبارت دیگر؛ سیاست پولی وطن ما در کنترل بانک خارجی (دولت بیگانه) قرارداشت.

در همین روز دكتر علی اصغر پورهمایون، از سوی دكتر مصدق رئیس شركت بیمه ایران و دكتر محمد نصیری رئیس بانك ملی شدند.

 

نمونه اسكناسهایی كه این بانك برای ایران !! چاپ و به جریان می گذارد. اسم بانك شاهنشاهی را هم بر خود گذارده بود تا مردم متوجه نشوند كه پولشان ــ نبض كشور ــ در دست خارجی است . از همین پولهای كاغذی هم به دولتهای وقت تهران با بهره سنگین وام می دادند و در عوض خود آنها را در گرو خویش داشتند

 

ساختمان بانك انگلستان ( شاهنشاهی) در ضلع شرقی میدان توپخانه

 

1303ش:علی باستانی از چهره های ژورنالیسم ایران نهم مرداد 1303 (31 ژوئیه 1924) به دنیا آمد و از نخستین روزنامه نگارانی بود كه پس از انقلاب از كار بركنار شد.

علی كه از مازندران بر خاسته است یك فرهنگی و آموزشگر چپگرا بود كه وارد كار روزنامه نگاری شد. وی در سال 1336 هنگامی به عضویت تحریریه روزنامه اطلاعات درآمد و خبرنگار پارلمانی این روزنامه شد كه تحت تعقیب ماموران امنیتی وقت (اطلاعات شهربانی ـ ركن دوم ستاد ارتش ـ فرمانداری نظامی) بود و چند بار برای دستگیر كردنش به تحریریه اطلاعات هم هجوم برده بودند. باستانی و همسرش با وضعیتی كه بر ایران دهه های 1320 و 1330 مستولی بود و طبقه زحمتكش در رنج و تحت ستم قرار داشت مبارزه می كرد.

 

علی باستانی


1099م:30 ژوئیه سال 1099ال سید (رودریگو دیاز دو ویوار) ژنرال اسپانیایی در شهر والنچیا درگذشت. وی 55 سال عمر كرده بود.

ال سید نخست از سرداران ارتش آلفونسو چهارم پادشاه كاستیل( قسمتی از اسپانیا) بود كه چون مورد بی مهری پادشاه قرار گرفت به صورت یك ژنرال مرسنر درآمد، گاهی برای مسلمانان اسپانیا شمشیر و مهارت جنگی خود را بكار می برد و بعضی وقت ها در كنار مسیحیان می جنگید و سرانجام والنچیا را در پی یك محاصره طولانی تصرف كرد و خود را حاكم این شهر ساحل مدیترانه كرد. والنچیا قبلا در دست مسلمانانی بود كه از شمال آفریقا به اسپانیا رفته بودند.

عمل آلفونسو چهارم با السید و مرسنر شدن او، ضرب المثلی بین المللی شده است كه حكمران نباید مردان كشور (از مردان شمشیر تا مردان فكر) را با یك برخورد كوچك و به آسانی از دست بدهد تا ویرانگر شوند.

مسلمانان نام السیدEl - Cid (ال سیدی ـ سید به معنای آقا و برتر) را بر «رودریگو» گذارده بودند. در باره السید داستانسرایی بسیار شده و یك فیلم سینمایی نیز بر پایه این داستانها تولید شده است.

 

1803م:30 ژوئیه سال 1803 «یان اریكسونJon Erickson » مهندس و مخترع سوئدی به دنیا آمد و 86 سال عمر كرد. پروانه كشتی، كشتی زره دار، اژدر، اژدر افكن و ... از اختراعات وی بشمار می آیند.

وی بود كه در سال 1962 (دوران جنگ داخلی آمریكا) برای اتحادیه آمریكا (شمالی ها ـ دولت واشنگتن) كشتی زره دار «مانیتور» را ساخت.


1733م:31 ژوئیه سال 1733 میلادی نخستین «لژ» فراماسونری در شهر «بوستون» در آمریكا آغاز به كار كرد. پاره ای از مورخان ورود فراماسونری را به آمریكا، سه سال پیش از آن و در سال 1730 و به شهر فیلادلفیا ذكر كرده اند. بنجامین فرانكلین از سران استقلال آمریكا در فیلادلفیا به عضویت فراماسونری درآمده بود.

فراماسونری یك تشكیلات سری (محرمانه) است كه به صورت سلسله مراتب و با انضباط سخت اداره می شود و در تعلیم و عمل، اعضای آن در ائتلاف با هم هستند و ملزم به اطاعت اند. اعضای هر گروه فراماسون كه به آن «لژ» می گویند تحت شرایطی صرفا از میان مردها انتخاب می شوند و این لژها دارای گراندلژ (لژ بزرگ) هستند. در داخل لژها نیز اعضا در سه طبقه قراردارند كه طی شرایطی ارتقاء می یابند. ریشه فراماسونری از انگلستان قرون وسطی است كه بر الگوی انجمنهای قدیمی سرمعماران كلیساهای اسكاتلند به وجود آمده است. فراماسونری پس از ایجاد «گراندلژ» لندن در سال 1717، به سایر كشورها گسترش یافت و از آنجا كه میان اعضای لژها دوستی، وفاق و معاضدت برقرار است، به مداخله در امور كشورها از جمله دخالت در انتصابات، سیاستگذاری ها، حتی معاملات دولتی، انواع پارتی بازی و اعمال نفوذ متهم شده اند. هیتلر و موسولینی دو مخالف سرسخت فراماسونری بودند. دولتهای كمونیستی نیز در زمان خود، این لژها را از كشورهای خود ریشه كن كردند و ... در ایران هم پس از انقلاب اقداماتی بر ضد فراماسونری و عضویت در آن صورت گرفته است.

 

1811م:سی ام ژوئیه سال 1811 «میگوئل هیدالگو كاستیلاMiguel Hidalgo y costilla » رهبر استقلال طلبان مكزیك كه به پدر این كشور معروف است در «چی واهواهوا» در 58 سالگی تیرباران شد. وی یك كشیش كاتولیك بود كه مكزیكی ها را برضد حكومت اسپانیا (اصطلاحا كشور مادر) كه بزعم او مقامات اعزامی اش به مکزیک بی عدالتی و ستمگری می كردند فراخواند و به پیروزی هایی هم نائل آمد. کشیش «هیلداگو» در مكزیك همان انقلاب مسلحانه ای را به راه انداخت كه جورج واشیگتن چند سال پیش از او در ایالات متحده به آن دست زده بود و علت عدم پیروزی او در این بود كه مانند واشنگتن تجربه نظامی نداشت و در مكزیك بیش از ایالات متحده خائن و خبرچین وجود داشت.

 

Miguel Hidalgo y costilla


1898م:الیجا محمد Elijah Muhammad رئیس جنبش مسلمان سیاهپوست ایالات متحده كه جنبش او رنگ ناسیونالیستی به خود گرفته بود31 ژوئیه 1960 خواهان تشكیل دولتی از سوی سیاهپوستان درچارچوب این كشور شد.

الیجا كه به نام« الیجا پول » در دهم اكتبر 1898 در جورجیا متولد شده بود در 26 سالگی به شهر دیترویت میشیگان نقل مكان كرد . پدر وی در جورجیا یك مروج مسیحیت پروتستان بود. الیجا در دیترویت با « فرد محمد » آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شیكاگو رفت و یك مركز اسلامی تاسیس كرد و در سال 1934 جنبش سیاهان مسلمان را بنیاد گذارد.

وی در دوران جنگ جهانی دوم دولت آمریكا را متهم كرد كه چون ژاپنی ها سفید پوست نیستند مورد خصومت آمریكا قرار گرفته اند و به همین سبب زندانی شد. زندانی شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گردید جمع كثیری از زندانیان را كه یكی از آنان ملكم ایكس بود مسلمان كند. او تا پایان عمر ( 25 فوریه 1975 ) به فعالیت های خود ادامه داد. جنبش او نخستین جنبش مسلمانان در آمریكا بشمار می آید.

 

الیجا محمد

 

1967م:امروز، روزی است كه در آن در سال 1967، شارل دوگل ناسیونالیست بزرگ فرانسه و رهبر وقت این كشور، در اثنای دیدار از ایالت كبك (Quebec) كنفدراسیون كانادا، در نطقی در برابر دهها هزار فرانسوی زبان كانادائی در شهر مونترآل، ملاحظات سیاسی را كنار گذارد و فریاد زد: «زنده باد كبك آزاد»، كه باعث رنجش دولت مركزی كانادا شد و از آن پس، فرانسوی زبانان كبك چند بار در صدد برآمدند از طرق دمكراتیك (رفراندم) ایالت خود را مستقل كنند.

روزگاری نام «فرانسه آزاد» را بر آنها نهاده بودند و ... ولی هنوز موفق نشده اند. نخستین اروپاییان كه وارد كانادا شدند فرانسویان بودند و «شاپلن» فرانسوی «كبك» را بنا گذاشت، ولی بعدا انگلستان با جنگ آن را از دست فرانسه خارج ساخت. با وجود این فرانسوی تبارهای كبك زبان و فرهنگ فرانسوی خود را حفظ كرده اند و از اندیشه استقلال بیرون نرفته اند.

 

دوگل هنگام بیان آن مطلب

 

2005م:«باب هربرتBob Herbert» روزنامه نگار سیاهپوست آمریكایی كه تفسیرهایش از سوی سندیكای مربوط به روزنامه ها ارسال می شود در سی ام ژوئیه 2005 تحت عنوان «نفت و خون» ضمن اشاره به گزارشهای آخرین روز مربوط به وضعیت نظامیان آمریكایی در عراق نوشته بود كه «محافظه كاران نوین» كه دولت وقت آمریكا را به دست داشتند به خاطر نفت به عراق لشكر كشی كردند و تا به این هدف و در دست گرفتن کنترل نفت خاورمیانه نرسند، دست بردار نخواهند بود.

هربرت افزوده بود: طبق طرح تعرض نظامی به عراق که در بهار 2003 صورت گرفت قرار بود ایران هدف دوم باشد که پیچیده شدن مسئله عراق و گسترش زد و خوردهای داخلی در این کشور و اعتراض مردم آمریکا باعث حذف حمله زمینی به ایران از کل طرح شد. هربرت نوشته بود: برای ساکت کردن جهانیان سخن از تخلیه عراق در میان است، فراموش نکنید که جا به جا كردن واحدها، تخلیه نظامی یك كشور اشغالشده محسوب نمی شود. محافظه كارانی که پیرامون جورج دبلیو بوش را گرفته اند به خاطر بركنار كردن صدام نبود كه تحمل این هزینه و تلفات سنگین را بر عهده گرفتند و به عراق لشكر كشیدند، هدف آنان نفت است و نفت یعنی كلید فتح جهان. اینان احتمالا به نفت ایران هم چشم دوخته اند و مناطق نفتخیز ایران در مجاورت عراق واقع شده اند.

 

هربرت

 

1556: سن ایگناشیوس موسس فرقه مسیحی « ژوزویت » در رم درگذشت.

1777: موسسان ایالات متحده آمریكا به «ماركیز دو لافایت» فرانسوی كه به كمك آنان شتافته بود درجه ژنرالی و مقام فرماندهی در ارتش انقلاب استقلال دادند.

1945: 1945 پیر لاوال نخست وزیر پیشین فرانسه كه پس از شكست آلمان در جنگ به اتریش گریخته بود خود را تسلیم كرد و 15 اكتبر همان سال به جرم سازش با هیتلر اعدام شد.

1981: ژنرال عمر تریحوس رئیس كشور پاناما در یك سانحه هوائی كه نسبت به عادی بودن آن تردید است كشته شد و ژنرال نوریه گا برجای او نشست. تریحوس با كارتر رئیس جمهوری وقت آمریكا پیمان واگذاری آبراه پاناما را به این كشور امضاء كرده بود و به شاه اجازه داده بود كه درپاناما اقامت كند.

1991: بوش ( پدر ) و گورباچف قرارداد محدود كردن تسلیحات استراتژیك امضاء كردند.

2003: در پی فتوای رهبران روحانی نجف ، سرهنگ آمریكایی كریستوفر كانلین كه بانو ناصر حسین را به سمت قاضی این شهر مذهبی انتخاب كرده بود از این انتخاب خود صرفنظر كرد. این سرهنگ بنا به اندرز مشاور خود راشل رو كه از آمریكا اعزام شده بود این بانوی 54 ساله را برای پست قضاوت در نظر گرفته بود كه پیش از ادای سوگند ، با توجه به مخالفت هایی كه شد مراسم سوگند را لغو كرد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 9 تیر



1916م:سی ام ژوئن 1916 (نهم تیرماه و در جریان جنگ جهانی اول) نیروهای انگلیسی (عمدتا هندی) به فرماندهی ژنرال «پرسی سایكس (که برای ما تاریخ هم نوشت و دهها سال، حتی در دانشکده های ما به دانشجویان تلقین می شد که به کتاب او استناد کنند!)» به نام راندن آلمانیها و نیروهای هوادارشان از منطقه تحت نفوذ انگلستان در ایران (جنوب و جنوب شرقی كشور) وارد شهر كرمان شدند و آلمانیها كه مورد حمایت نیروی ژاندارم و گروهی از مردم محل بودند منطقه را تخلیه كردند. نظامیان ژنرال پرسی سایکس قبلا با کشتی از هند به بندر عباس منتقل شده بودند.

 

Wilhelm 2

 

1288ش:نهم تیرماه 1288 هجری خورشیدی محمدعلی شاه قاجار به «سلطنت آباد» نقل مكان كرد و برای دفاع از خود دستور ایجاد استحكامات و استقرار توپ داد. به دستور او حتی در قلهك و دروس هم توپ مستقر ساخته بودند.

در همین روز، محمدعلی شاه برای این كه حمایت كاركنان دربار و دولت را از دست ندهد از بانك استقراضی روسیه در تهران وام گرفت و مواجب آنان را پرداخت كرد. در آن زمان، كشور ما هنوز درآمد نفت كه تازه یكی دو چاه آن به نفت رسیده بود نداشت و به دلیل ضعف دستگاههای اجرایی و قدرت و نفوذ فئودالها كه هركدام به جایی وابستگی داشتند درآمد مالیاتی اش هم نزدیك به صفر بود.

در این شرایط، محمدعلی شاه برای این كه اتهام «ضد مشروطیت» را از خود دور سازد دهم تیرماه هیاتی را مامور كرد تا نظامنامه تازه انتخابات پارلمان را بر اساس انجام دو مرحله ای آن تهیه كنند. ولی این تمهیدات سلطنت او را بیش از دو هفته حفظ نكرد، زیرا انگلیسی ها مایل به ادامه آن نبودند زیرا كه شاه قاجار با روس ها متحد بود و این دوستی برای لندن خطرآفرین بود و ....

 

1383ش:نهم تیرماه 1383 (پنج سال پیش) روزنامه همشهری چاپ تهران خبر داده بود كه هیات نظارت بر مطبوعات در پنجاهمین جلسه دوره نهم خود (همان هفته) با صدور پروانه انتشار 21 نشریه موافقت كرده بود.

با خواندن این خبر كه عمدتا نظر علاقه مندان به فرهنگ را جلب می كند، پرسشهای معتدد در ذهن خواننده به وجود می آید كه در یك خبر كامل كه با رعایت اصول خبر نویسی تنظیم شده باشد نباید دیده شود.

اولا انتظار خواننده این بود كه خبر نگار برود با دارندگان این پروانه ها تماس بگیرد و از انگیزه، و برنامه هایشان ، تاریخ انتشار، نویسندگان و جزئیات دیگر او را آگاه كند. در اصول خبرنویسی تاكید بر این شده است كه خبر نباید برای خواننده ایجاد پرسش كند. باید كامل باشد. می دانیم كه روانپزشكان تولید پرسشهای متعدد در ذهن یك فرد را كه یافتن پاسخ برایشان در توان او نباشد ، فشار روانی و از عوامل استرس می دانند كه مادر انواع بیماری هاست. چرا مردم باید پول بدهند و برای خودشان استرس بخرند؟!. دبیر تحریریه نباید این خبر ناقص را از خبرنگار می پذیرفت و به صفحه بندی می فرستاد و سردبیر اجرایی دستور چاپ می داد. باید خبر جهت تكمیل به خبرنگار باز گردانده می شد.


1936ش:نخستین چاپ داستان «بر باد رفته» كه برنده دو جایزه ادبی بزرگ شده است سی ام ژوئن سال 1936 انتشار یافت و به توزیع داده شد.

«برباد رفته» پرخواننده ترین داستانی است كه تاكنون در آمریكا نوشته شده است. این داستان كه در زمینه جنگ داخلی خونین و ویرانگر آمریكاست به چهل زبان دیگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار یافته و بر پایه آن یك فیلم سینمایی موفق ساخته شده است.

نویسنده این اثر بانو «مارگارت میچل (پگی)» است كه كار نوشتن آن را از سال 1926 آغاز كرده بود. هدف نویسنده كه خود از مردم جنوب آمریكا و متولد شهر آتلانتا است كه این شهر در جریان جنگ داخلی ویران شد این بود كه چنان مصائب این برادركشی را در قالب داستان بیان دارد كه در هیچ نقطه ای تكرار نشود.

 

مارگارت میچل

 

1811م:ویساریون گ. بلینسكی Vissarion G. Belinsky ادیب و نقدنگار بزرگ روسیه روزی چون امروز، سی ام ژوئن 1811 ، به دنیا آمد كه نظرات او در باره نقد نویسی كتاب، راهنمای كار نقد نگاران قرار گرفته است.

بلینسكی كه با نقدهای خود ادبیات روس را وارد عصر نوینی ساخته در عین حال یك متفكر انقلابی بود كه عقیده داشت تا روسیه به گونه ای واقعی و همه جانبه در جرگه كشورهای اروپایی قرار نگیرد و به بقیه اروپا ملحق نشود رشد و توسعه فرهنگی نخواهد یافت. او اعتقاد و اطمینان فراوان به استعداد و نیروی مغزی و بنیه و تحمل پذیری روسها داشت كه از شرایط پیشرفت یك جامعه هستند.

به تاكید بلینسكی: عقاید نباید زندانی شوند. اصحاب اندیشه و استعداد را باید كشف كرد، پرورش داد تا جامعه از آنان استفاده ببرد. هنر را به خاطر هنر باید دنبال كرد، نه ارضاء خاطر تزار و مرحمت (پاداش) او. این اندرز از بلینسكی به جا مانده است: «پیش از به دست گرفتن قلم فكر كن، احساس كن، درك كن و سپس با تمام وجود بنویس.».

 

Vissarion G. Belinsky


1863م:«جیمز هاروی رابینسونJames Harvey Robinson» تاریخدان معروف آمریکایی 30 ژوئن سال 1863 به دنیا آمد كه تاكید فراوان بر تدریس تاریخ در دبیرستانها و یادآوری مواردی از آن در مناسبت ها در رسانه ها داشت (اندیشه تاریخنگاری ژورنالیستی) و توصیه می كرد كه كتابهای درسی تاریخ برای دبیرستانها باید دقیق، درست و بی طرفانه نوشته شود.

رابینسون در یكی از رسالات خود استدلال كرده است كه چرا «مدرس تاریخ» باید فردی عادل و بی طرف باشد.

عقاید رابینسون در اهمیت آموزش تاریخ و گرفتن اندرز از تجربه گذشتگان به قدری دارای اهمیت است كه روزنامه نگاران به آن استناد کرده و در دو ـ سه دهه اخیر بر اخبار روز سابقه اضافه می كنند تا مخاطب کاملا در جریان قرارگیرد و ارتقاء معلومات یابد. ژاپنی ها در آستانه جنگ جهانی دوم بر پایه این اصل از عقاید رابینسون كه "تاریخ ملی" درس میهندوستی می دهد، برنامه هفتگی دروس تاریخ در دبیرستان ها را چند برابر كردند تا نسل جوان آماده از جان گذشتگی برای وطن شود، كه شد و شاهد آن در جریان جنگ جهانی دوم بودیم.

رابینسون که 73 سال عمر کرد تالیفات متعدد درباره اهمیت تاریخ دارد. او تاکید براین داشت که پژوهشگران هنگام بررسی "گذشته" تنها تحولات سیاسی - نظامی را مد نظر نداشته باشند بلکه به تطور و تحول انسان از لحاظ علمی، عقلی و اجتماعی هم توجه کنند.

 

James H. Robinson


1974م:در پی قتل دكتر مارتین لوتر كینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریكا ، سی ام ژوئن 1974 یك مرد مسلح وارد كلیسایی در شهر اتلانتای آمریكا شد و در حالی كه فریاد می زد كه از این سروصداها (منظور ادامه كار جنبش) خسته شده است بنای تیراندازی را گذارد. در این تیراندازی مادر دكتر كینگ و دو تن دیگر كشته و گروهی هم مجروح شدند.

تیرانداز كه توسط حاضران در كلیسا دستگیر شد به پلیس گفت كه قصد كشتن پدر دكتر كینگ را داشت كه گلوله به مادر او اصابت كرد!!.

 

2004م:سی ام ژوئن 2004 ، صدام حسین و 11 تن همکاران نزدیکش كه از ماهها پیش زندانی آمریكا بودند در محلی نامعلوم و به صورت غیر علنی به حضور "سالم چلبی" که مدیر یک دستگاه قضایی ویژه عراقی اعلام شده بود برده شدند و در آنجا به آنان اطلاع داده شد که از این پس اسیر جنگی نیستند و متهم به ارتکاب جنایت هستند و در اختیار قوه قضایی عراق قرار دارند و فردای آن روز ،اول ژوئیه2004 ، دوباره احضار و در یک جلسه مقدماتی به آنان تفهیم اتهام خواهد شد و از موارد اتهامی خود آگاه خواهند شد. پس، زندانی عراق هستند ولی فعلا زندانبانان آنان همچنان آمریکائیان خواهند بود.

این عده به صورت جداگانه (یکایک) به اطاق سالم چلبی 67 ساله احضار شده بودند. سالم چلبی بعدا به خبرنگاران گفت که صدام حسین تکیده ولی مودب به نظر می رسید و هنگام ورود به اطاق "صبح به خیر" گفت و پس از اطلاع از اینکه، دیگر اسیر جنگی نیست گفت: بسیار خوب - تا فردا.

 

صدام اندکی پس از دستگیر شدن در یک زیرزمینی در مزرعه


1834: كنگره آمریكا تصویب كرد كه اكلاهما سرزمین سرخپوستان رانده شده از ایالتهای شرقی باشد . با وجود این ، بعدا مهاجران اروپایی این منطقه را هم از چنگ سرخپوستان خارج كردند.

1871: كشاورزان گواتمالا برای احقاق حق دست به انقلاب زدند.

1894: شبه جزیره كره كه قبلا تابع چین بود اعلام استقلال كرد.

1948: آزمایشگاه فیزیك « بل » اعلام كرد كه ترانزیستور اختراع كرده كه در رادیو و دستگاههای مشابه جای لامپ را می گیرد.

1950: هری ترومن رئیس جمهوری وقت آمریكا دستور انتقال نیرو به كره جنوبی را برای جنگ صادر كرد.

1960: كنگو ، مستعمره بلژیك، اعلام استقلال كرد ، ولی گرفتار اقسام دشواریها ، جنگهای داخلی و انواع توطئه خارجیان شده است كه تا سال 2003 هم ادامه داشته اند.

1962: رواندا و بروندی استقلال یافتند ، ولی این دو سر زمین افریقایی همسایه كنگو هم وضعی بهتر از كنگو نداشته اند ، زیرا استعمار اروپا بدون در نظر گرفتن قلمرو سنتی قبایل، آنها را میان دوكشور تقسیم كرده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com