اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -8 آبان



1298ش::سلطان احمد شاه قاجار، شاه وقت ایران كه به عادت سلاطین قاجاریه به سفر اروپا رفته بود از هفتم تا دهم آبان ماه 1298 خورشیدی (29 اكتبر تا اول نوامبر 1919 میلادی) در لندن مورد پذیرایی مجلل و بی سابقه مقامات تراز اول انگلستان قرار گرفت، و دلیل آن امضای قرارداد نهم اوت (1919) دولت انگلستان با وثوق الدوله رئیس الوزراء وقت بود كه هنوز به دست مجلس نرسیده بود و انگلیسی ها می خواستند به صورتی رفتار كنند كه تایید این قرارداد را در ضیافتهای رسمی لندن از زبان سلطان احمد شاه بیرون بكشند و سند قرار دهند و مقدمات اجرای آن را فراهم سازند.

 

احمد شاه

 

1336ش:هشتم آبان سال 1336 خورشیدی (30اکتبر 1957) مراسم یاد بود مولوی، صوفی بزرگ و شاعر عارف باشكوه تمام در تهران برگزار شد. مولانا جلال الدین محمد متخلص به مولوی صاحب مثنوی بسال 586 خورشیدی (1207 میلادی) در بلخ خراسان یكی از مراكز بزرگ فرهنگ و ادبیات فارسی و تمدن ایرانی به دنیا آمده و بسال 652 خورشیدی (1273 میلادی) در قونیه (تركیه امروز) درگذشته است. مثنوی وی حاوی بیش از 26 هزار بیت شعر است كه وسعت اندیشه و صفای وی را منعكس می سازد. برای مولوی در سرودن شعر، ادای مقصود بر زینت های لفظی ترجیح داشته است. همه جا بر ضد خودپسندی، غرور، جاه، ظاهردوستی و ریا بوده و تاكید بر راهنمایی و نجات بشر داشته است.

 

مراسم یاد بود مولوی


1330ش:به دنبال یك تظاهرات دو روزه در غیاب دكتر مصدق نخست وزیر وقت كه در سفر خارج بود، دانشجویان دانشگاه تهران در این روز در سال 1330 (30 اکتبر 1951) به مدت هشت ساعت اعضای شورای این دانشگاه را به گروگان گرفتند. این عمل برای برخی از رجال مخالف از جمله «جمال امامی» فرصت به وجود آورده بود كه دلیل آن را آزادی بیش از حدی بیان دارند كه دكتر مصدق به دانشجویان داده بود!.


2000م:28 اكتبر سال 2000 زنی درگذشت كه شهرت داشت پرماجراترین زن قرن بیستم بوده است. وی «لیدا بارواLida Brova» بازیگر فیلم سینمایی و در عین یك نویسنده بود. لیدا در چك اسلواكی به دنیا آمده بود، در آلمان تحصیل هنر كرده بود و در همین جا به كار نمایش و فیلم سرگرم شده بود. مشكلات لیدا از زمانی آغاز شد كه جوزف گوبلز J.Gobbles رئیس دستگاه تبلیغات هیتلر به وی دل بست. همسر گوبلز كه متوجه قضیه شده بود به هیتلر شكایت برد و هیتلر به گوبلز تذكر داد. گوبلز اندکی پس از شنیدن تذکر هیتلر استعفا نامه خود را نوشت و به دفتر هیتلر فرستاد و خواست كه از آلمان مهاجرت كند كه هیتلر نپذیرفت و در عوض "لیدا" را از آلمان اخراج كرد و از آن پس در به دری لیدا آغاز شد و به چند كشور از جمله ایتالیا، فرانسه و سویس رفت و چون چند زبان اروپایی را می دانست در هرجا به كار فیلم ادامه داد.

"لیدا" پس از خودکشی گوبلز و خانواده اش و اشغال آلمان توسط متفقین به این کشور بازگشت. ولی، از آنجا که اسناد سازمانهای اطلاعاتی هیتلر كه حتی برای همكاران نزدیكش گزارش محرمانه تهیه و بایگانی می كردند و این اسناد به دست متفقین افتاده بود لیدا را دستگیر كردند. لیدا پس از مدتی ماندن در زندان ثابت كرد كه این گوبلز بود كه به او علاقه داشت، نه او به گوبلز.

 

مسئله ماندن لیدا در زندان متفقین این بود كه سادگی كرده بود و در نخستین بازجویی گفته بود كه گوبلز یك مغز درخشان بود، تردید نیست كه سخنور و باهوش و دارای شخصیت جالبی بود ولی رابطه ای با هم نداشتیم و همین كلمه «نبوغ و مغز درخشان گوبلز» باعث ماندن او در زندان شده بود!.

 

Lida Brova


1968م:«رز وایلدر لینRose Wilder Lane» روزنامه نگار، داستان نویس و اندیشمند آمریكایی 30 اكتبر 1968 درگذشت. وی از 23 سالگی كار روزنامه نگاری را آغاز كرده بود ـ روزنامه نگاری كه علاقه داشت تنها اخبار جنگ، شورش، تظاهرات و از این قبیل را پوشش دهد.

"رز" همزمان با روزنامه نگاری داستان كوتاه هم می نوشت كه زمینه همه آنها حقیقی بود. وی نوشته است: هر خبری را كه نتوانستم با ذكر نام افراد و منبع آن بنویسم، آن را به صورت داستان درآوردم و منتشر كردم زیرا كه نمی شود مردم را از "دانستن" محروم كرد. «رز» دختر لارا وایلدر نویسنده داستان معروف «خانه كوچك» است كه بعدا به صورت یك سریال تلویزیونی در آمده بود.

وی در جوانی هوادار كمونیسم بود ولی پس از یك اقامت سه ماهه در شوروی، تغییر عقیده داد و فلسفه «سوسیالیسم لیبرتایان» را برپایه تجربه خود نوشت و تاكید كرد كه هر مكتب باید آزادی عمل فرد را در چارچوب زندگانی خصوصی، حرفه و تحصیلات محفوظ بدارد و نباید با انسان به صورت ماشین رفتار شود. اگر انسان انگیزه و آزادی عمل نداشته باشد نمی تواند نبوغ و استعدادش را آشگار سازد و خود را یك زندانی می پندارد و در انتظار فرار از زندان و یا باز شدن درهای آن است. آزادی عمل به معنای بی بند و باری نیست. وی با كاپیتالیسم بدون افسار هم مخالفت كرده و اداره كشور به صورت شوراها را رد نمی كند. "رز" نوشته است كه تامین رفاه و معیشت، یك انسان را اغناء و بی نیاز نمی كند باید آزادی فعالیت داشته باشد مثلا كارش و محل سكونتش را خودش انتخاب كند.

"رز" در كتاب خاطرات خود از روزنامه نگاری نوشته است: این یك جرم است كه كسی را كه خبرنگاری نكرده باشد سردبیر اجرایی روزنامه كنند. یك سردبیر باید بتواند خودرا در جای یک خبرنگار قراردهد و حدس بزند كه یك خبرنگار چگونه خبر را به دست می آورد تا بتواند او را هدایت و رهبری كند. همچنین با خواندن یک خبر دستنویس بتواند مجسم کند که خبرنگار در چه شرایطی آن را تهیه کرده و تحت چه فشارهایی بوده است تا بتواند مطلب را ادیت کند. "رز" یك بار هم از سوی لیبرتارین های آمریكاLibertarian نامزد ریاست جمهوری این کشور شده بود.

 

Rose Wilder Lane

 

2004م:29 اكتبر 2004هنوز مركب اتهام سهل انگاری در محافظت از انبار مواد منفجره ارتش سابق عراق و به سرقت رفتن 380 تن از این مواد و مخصوصا ماده« اج ام ایكس » كه از آن به صورت چاشنی سلاح اتمی استفاده می شود خشك نشده بود كه بررسی پلیس امنیت داخلی آمریكا ( اف بی آی ) در باره پارتی بازی كمپانی هالیبرتون افشاء شد و پنج روز پیش از برگزاری انتخابات آمریكا ( 2 نوامبر سال 2004 )، به صورت حربه تازه ای در دست نامزدهای حزب دمكرات بر ضد نامزدهای حزب حاكم قرار گرفته بود.

جان كری نامزد حزب دمكرات برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریكا در این باره گفته است كه طبق تحقیقات اف بی آی و اظهارات بانو « گرین هاوس ) بازرس اداره قراردادهای ارتش امریكا در بخش مهندسی، كمپانی هالیبرتون كه دیك چنی مدیر قبلی آن بود و از آنجا مزایا می گیرد از طریق شعبه خود« كلاگ براون اند روت» با ترك مناقصه ( شركت ندادن كمپانی های دیگر و جلوگیری از ایجاد رقابت میان آنها به منظور پایین آوردن مبلغ ) تعمیر لوله های نفت عراق و میادین مربوط را به مدت پنج سال و به مبلغ هفت میلیارد دلار برعهده گرفته بود . پس از ماهها، چون بستن قرار داد بیش از یك سال به طریق ترك مناقصه خلاف قانون بوده، هالیبرتون با كاهش حجم مقاطعه به 2 میلیارد و چهارصد میلیون دلار موافقت كرده است. با وجود این ، جرم پارتی بازی و مساعدت در معاملات دولتی به جای خود باقی مانده است. جان كری ضمن طرح این موضوع در اجتماع هشتاد هزار نفری شهر مدیسون ایالت ویسكانسین خطاب به رای دهندگان پرسید: آیا می خواهید باز هم این افراد را به كاخ سفید بفرستید؟.

همزمان با این، یك ویدیو از تلویزیون ای. بی . سی پخش شد كه به نامزدهای حزب دمكرات كمك كرد. این ویدیو كه 18 آوریل سال 2003 و 9 روز پس از سقوط دولت صدام حسین برداشته شده یك نظامی امریكایی را در انبار مهمات یوسفیه و نیز بسته های مواد منجره را نشان می دهد. به این ترتیب عكس ماهواره ای كه پنتاگون برای دفاع از خود كه سهل انگاری نكرده و سرقت مواد پیش از تصرف عراق صورت گرفته بود رد شده و وسیله دیگری در دست نامزدهای حزب دمكرات برای حمله به رقبای دولتی خود گذارده است.

 

1821م:فئودور داستویفسكی داستان نگار مشهور روس و یكی ازبنیاد گذاران سبك نوین نگارش داستانهای كوتاه 30 اکتبر 1821به دنیا آمد. داستانهای كوتاه در دو دهه آخر قرن 20 بار دیگر مورد توجه خاص قرار گرفته است و دلیل آن احتمالا كم حوصله شدن مردم به خواندن داستانهای طولانی باید باشد.

 

Feodor Dostoevski

 

1909م:دكتر «اچ. جهانگیر بابا» دانشمند ایرانی تبار اتمی هند سی ام اكتبر 1909 در یك خانواده پارسی در شهر بمبئی به دنیا آمد. وی كه تحصیلكرده انگلستان در علم فیزیك بود در زمان تحصیل موفق به كشف قسمتهای نامكشوف اشعه اتمی شده بود. جهانگیر پس از فراغت از تحصیل، در جریان جنگ جهانی دوم به هند بازگشت و به تحقیقات خود در رشته فیزیك اتمی ادامه داد و تلاش كرد تا در بنیاد تاتا (متعلق به پارسیان هند) یك مركز تحقیقات اتمی با هدف ساختن كارخانه برق اتمی دایر شود و كارنامه سیروس (كوروش بزرگ) تكمیل گردد. دكتر بابا پس از استقلال هند، نهرو نخست وزیر این كشور را وادار به قبول طرح خود كرد كه هند باید در علم و تكنولوژی استقلال كامل داشته باشد. او بعدا به ریاست انستیتوی انرژی اتمی هند منصوب شد و در این سمت، مقدمات اتمی كردن هند را فراهم ساخت. دكتر جهانگیر بابا در اوج پیروزی و شهرت، در سال 1966 در جریان سقوط یك جت بوئینگ ایرایندیا از نوع 707 در كوههای آلپ (سویس) كشته شد. در این سانحه 116 تن دیگر هم كشته شدند. دكتر بابا هنگام مرگ57 ساله بود. ایرایندیا 15 اکتبر 1932 به نام «تاتا ایرلاینز» توسط یک پارسی دیگر به نام جهانگیر تاتا تاسیس شد. بعدا به ایرایندیا تغییر نام داد که اینک هواپیمایی ملی هند است.

 

تصویر دكتر جهانگیر بابا


732م:سی ام اكتبر سال 732 میلادی، پس از هفت روز نبرد میان سپاه اعزامی مسلمانان از اسپانیا به فرانسه و لشكریان قوم فرانك به فرماندهی شارل مارتل، مسلمانان به سبب از دست دادن فرمانده خود، عبدالرحمن، دچار شكست شدند و دست به عقب نشینی زدند. این جنگ كه در «پواتیه» واقع در مركز فرانسه روی داده بود آخرین حد پیشروی نیروهای عرب مسلمان در اروپا بود. عبدالرحمن در چهارمین روز نبرد کشته شده بود. قبلا مسلمانان دو بار از اسپانیا و از طریق «پیرنه» به فرانسه حمله نظامی برده و حتی «بردو» را تصرف کرده بودند.

 

شارل مارتل

 

1270م:سی ام اكتبر سال 1270 میلادی، محاصره شهر تونس توسط صلیبیون هشتم با عقد یك قرارداد پایان یافت. طبق این قرارداد، سلطان تونس پذیرفت كه به مبلغان مسیحی و بازرگانان اروپایی در قلمرو خود آزادی عمل بدهد. علت شروع حمله دسته هشتم صلیبیون از تونس این بود كه آن را كلید فتح مصر و شمال آفریقا تشخیص داده بودند ولی پس از پیاده شدن در ساحل تونس، بیشتر نظامیان اروپایی دچار بیماری جهاز هاضمه شدند و به ناچار از در مصالحه با سلطان تونس درآمدند. یكی از سلاطین اروپا كه در این لشكركشی شركت كرده بود بر اثر همین بیماری مرموز در كنار باروی شهر تونس درگذشته بود.

لشكركشی های اروپائیان در قرون وسطا به خاورمیانه معروف به «جنگهای صلیبی» به بهانه نجات تربت عیسی بن مریم و خارج كردن زادگاه وی از دست مسلمانان صورت می گرفت كه جز پیروزی های اولیه به آن هدف خود نرسیدند. ولی، این لشكركشی ها باعث آشنایی اروپائیان با صنعت، هنر و پیشرفتهای علمی ــ ادبی و نیز ثروت مشرق زمین شد كه دو قرن بعد با یافتن راههای دریایی و ساختن اسلحه آتشین، از طریق این راهها اقدام كردند و به تدریج بسیاری از سرزمین های شرق را به زیر یوغ استثمار كشیدند؛ ازجمله چین و هند را.

تلاش اروپاییان برای یافتن راههای دریایی به شرق عمدتا به این دلیل بود كه با پیدایش امپراتوری عثمانی راه زمینی به شرق برویشان مسدود شده بود و این امپراتوری مانع بزرگی بر سر راهشان بود كه در قرون بعد با بازی های خود آن را تدریجا نابود كردند.

 

1627م:جهانگیرشاه امپراتور گوركانی هند 28 اکتبر 1627 در 58 سالگی درگذشت. وی پسر اكبر شاه بود. جهانگیر بود كه به كمپانی هند شرقی اجازه فعالیت بازرگانی در بنادر شرقی هند را داده و ندانسته دروازه ورود به هند را بروی استعمارگران انگلیسی گشوده بود.

به نوشته مورخان، «مهرنسا» همسر ایرانی او (زاده ایران خاوری - افغانستان امروز) كه مشاور ارشد شوهر در امور سیاسی بود جهانگیر شاه را از دادن هرگونه اجازه به اروپائیان منع كرده بود و گفته بود كه همه اروپاییان از قماش پرتغالی ها هستند كه «گوا» را تصرف كرده اند و بیرون نمی روند. جهانگیر شاه كه مردی كمرو بود با وجود اصرار «مهرنسا» حاضر به پس گرفتن قول خود به انگلیسی ها كه برایش یك هدیه زیبا آورده بودند نشد.

جهانگیر شاه كه در عین حال یك نویسنده ماهر بود كتابی به زبان فارسی نوشته كه قرن گذشته به چاپ رسیده است. در آن زمان، «فارسی» زبان رسمی و اداری هندوستان بود. جهانگیر شاه در لاهور مدفون است و پس از وی، پسرش «شاه جهان» امپراتور هند شد.

 

1886م:«كلیولند» رئیس جمهوری وقت آمریكا 28 اكتبر سال 1886 مجسمه آزادی، هدیه ملت فرانسه به مردم آمریكا را در محل فعلی آن، دهانه رود هادسنHudson (هودسون) در جزیره آزادی كه تا محله منهتن شهر نیویورك 2 هزار و ششصد متر و تا شهر "جرسی سیتی" ایالت نیوجرزی 600 متر فاصله دارد گشود. این مجسمه بزرگ 46 متر طول دارد كه بر روی جایگاهی به ارتفاع 47 متر قرار گرفته است. مجسمه آزادیLiberty Enlightening The word به تصمیم پارلمان فرانسه توسط «فردریك اوگوست برتولدFredric Auguste Borthold» مجسمه ساز و هنرمند شهیر فرانسوی ساخته شده است. استخوان بندی پولادین داخل آن كار مهندس «گوستاو ایفلGustave Eiffel» سازنده برج ایفل است كه فردریك پوشش مسی مجسمه را بر آن قرار داده است. پوشش مسی دارای یك آستر چوبی است. مجسمه به قدری استوار ساخته شده است كه تماشاگران از پلكان آن تا آخرین نقطه اش بالا می روند.

فردریك هنگام ساختن مجسمه از بانو «ایزابلا» بیوه «سینگر» سازنده چرخهای خیاطی خواسته بود كه هر روز به كارگاه او برود و در آنجا بنشیند تا مجسمه مطابق شكل و قیافه او ساخته شود. فردریك به این دلیل ایزابلا را انتخاب كرده بود كه در آمریكا و فرانسه شهرت به نجابت، پاكدامنی و وفاداری به شوهر متوفایش داشت.

مجسمه كه برای ملت فرانسه 2 میلیون و 250 هزار فرانك طلا هزینه داشت در سال 1884 تكمیل شد و سپس توسط ناوشكن فرانسوی «ایسر» به آمریكا حمل شد. قرار بود كار ساختن مجسمه آزادی در سال 1876 به پایان برسد كه در یكصدمین سالروز اعلام استقلال آمریكا نصب شود كه با هشت سال تاخیر ساخته شد زیرا كه دولت فرانسه پول لازم را نمی توانست فراهم كند.

كنگره آمریكا محل نصب مجسمه را مقابل محلی در آبهای شهر نیویورك تعیین كرد كه میلیونها مهاجر اروپایی در طول قرون 18 و 19 از آن محل وارد آمریكا شده بودند. بعدا به مناسبت پنجاهمین و صدمین سالروز نصب مجسمه، مراسمی ملی با حضور سران وقت آمریكا برگزار شد. بازدید از مجسمه پس از رویدادهای سپتامبر 2001 به دلایل امنیتی ممنوع شده بود كه باردیگر این بازدیدها از سر گرفته شده است. در دهه های گذشته بسیاری از خارجیان ناراضی از دولت های متبوع، خود را از این مجسمه آویزان كرده بودند تا جلب توجه جهانی كنند.

 

مجسمه آزادی

 

1961م:سی ام اكتبر سال 1961 دانشمندان اتمی شوروی دست به انجام نیرومندترین آزمایش هسته ای جهان زدند و یك بمب هیدروژنی 58 مگاتنی را منفجر كردند. این، نیرومندترین آزمایش هسته ای در تاریخ بشر بشمار آمده است. دانشمندان اتمی شوروی یك بمب صد مگاتنی را هم آماده آزمایش كرده بودند، ولی تكان های همان 58 مگاتنی آنان را از انجام آن آزمایش منصرف كرد. آزمایش 58 مگاتنی در نزدیكی قطب شمال و یك هفته پس از یك آزمایش 30 مگاتنی انجام شد. روسها پس از آگاه شدن از دستورالعمل محرمانه آیزنهاود كه در 30 اكتبر 1953 صادرشده بود و در آن به وزارت دفاع، مدیران لابراتوارهای اتمی و دستگاههای اطلاعاتی این كشور تاكید كرده بود كه برای مقابله با تهدید كمونیستها باید ساخت و تكامل سلاحهای اتمی آمریكا ادامه یابد برسرعت ساخت و تكمیل چنین سلاحهایی افزوده بودند. معلوم نیست كه این بخشنامه محرمانه در چه زمانی به دست جاسوسان مسكو افتاده بود. در اكتبر 2008 نیز ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه دستور داد: از آنجا كه رویدادهای اخیر نشان داد جهان امن نیست و در این جهان هنوز نیروهایی هستند كه چشم دیدن روسیه را ندارند و از تهدید آن دست برنمی دارند؛ سلاحهای اتمی روسیه نوسازی، تكمیل و سلاحهای هسته ای تازه ای ساخته شوند.

یك روز پس از آزمایش هیدرژنی 58 مگاتنی اكتبر 1961 مسكو، پارلمان ایالتی نیویورك از فرط نگرانی، ساختن پناهگاه در برابر حمله هسته ای را در آن ایالت اجباری كرد. طبق بروشورهایی كه یك هفته پس از آن انفجار، در آمریكا میان مردم توزیع شد اشاره شده بود كه نفوذ اشعه خطرناك ناشی از حمله اتمی به داخل زمین و آب كم است و بنابراین، مردم پس از شنیدن سوت خطر باید به تونلهای زیرزمینی كه ایجاد و با تابلو زرد مشخص خواهد شد پناه ببرند و در فضای باز نمانند كه مواد رادیواكتیو در هوا پراكنده و برای مدتی باقی خواهند ماند.

قدرت هسته ای ــ موشكی شوروی دهها سال یك عامل بازدارنده غرب و باعث نگرانی شدید این بلوك بود. لذا، پس از فروپاشی شوروی، تلاشهای گوناگون از سوی جناح غرب صورت گرفت تا سلاحهای هسته ای شوروی كه در اختیار روسیه قرار گرفته اند به حداقل برسند ولی گسترش «ناتو» تا بالتیك شوروی و كمك آمریكا و اتحادیه اروپا به تغییر دولتها در اوكراین و گرجستان (ازطریق انقلاب مخملی و خرید برخی از افراد محلی) روسها را متوجه واقعیت كرده و به خود آورده است. واقعیت های مربوط به فروپاشی شوروی (عمدتا از درون) هنوز در پرده ابهام است و معلوم نیست كه چرا پژوهشگری پیدا نمی شود كه در این زمینه تحقیق عمیق كند و نتایج را به اطلاع جهانیان برساند. اطلاع جهانیان از فروپاشی شوروی تاكنون از چارچوب اعلامیه های دولتی كه همان زمان به رسانه ها داده شده بود خارج نشده است. این وضعیت ثابت می كند كه برخی از دولتها مایل به انجام چنین تحقیقی نیستند!.


2004م:«مایكل نائومان» وزیر پیشین فرهنگ آلمان در مقاله ای در هفته نامه «دی زایت» كه در چهارمین هفته اكتبر 2004 انتشار یافت نوشته بود: اگر شرایطی كه در زیر می آید تحقق یابد، بار دیگر اتحاد اروپا و آمریكا عملی خواهد بود:

ـــ آمریكا جهان چند قطبی را تحمل كند؛ زیرا كه چه بخواهد و چه نخواهد به وجود آمده است.

ـــ آمریكا از دادن اخطار به این و آن دست بر دارد و در مذاكرات متكلم وحده نباشد و نخواهد كه دیگران به قبول نظرات آن دولت تسلیم شوند.

ـــ آمریكا هر دم نگوید كه ما در دو جنگ جهانی و جنگ سرد اروپا را نجات دادیم و در نتیجه اروپا باید از ما حرف شنوی داشته باشد.

ـــ آمریكا قبول كند كه خاورمیانه كه منابع آن مورد نیاز همه ملل است بدون تنش باشد و حمایت از دولتهای یكطرفه این منطقه (تنها متمایل به آمریکا) متعادل سازد.

ـــ درباره سلاحهای اتمی از تبعیض دست بردارد (اسرائیل را منها نكند) و در این زمینه از خودش شروع كند و از زرادخانه اتمی اش بكاهد.

ـــ در مورد اسیران جنگی (گوانتانامو و ابو غریب) به میثاقهای ژنو توجه كند.

ـــ ضوابط بین المللی را همیشه رعایت كند، نه تنها هروقت كه منافعش ایجاب كند به آنها استناد كند.

ــ به پیمان «كیوتو» و حفظ محیط زیست به پیوندد.


2004م:دو موسسه آمریكایی بلومبرگ و جانز هاپكینز 29 اكتبر 2004 اعلام كردند كه شمار تلفات غیر نظامیان در عراق از آغاز حمله نظامی مارس 2003 تا اواسط سپتامر 2004 بر اثر جنگ و یا به مناسبت آن نزدیک به یكصد هزار تن برآورد شده است. این دو موسسه این رقم را ضمن بررسی های مستقیم و محلی خود در عراق به دست آورده بودند. قرار بود این رقم پس از برگزاری انتخابات 2 نوامبر 2004 آمریكا انتشار یابد كه پنج روز پیش از انتخابات ناگهان در اینترنت مشاهده شد و رسانه ها آن را نقل كردند. مقامات وزارت دفاع امریكا قبلا رقمی به مراتب كمتر از این را منتشر ساخته بودند.

 

2005م:لویس لیبیLewis Libby رئیس دفتر چنی معاون رئیس جمهوری آمریكا 28 اكتبر 2005 از سوی "گراند ژوری" رسما متهم به ایجاد مانع درمسیر تحقیقات قضایی، کتمان جرم و دروغ گفتن پس از ادای سوگند كه راست بگوید شد. وی پس از ابلاغ اتهامات، از سمت خود كناره گیری کرد. دادگاه بعدا لیبی را به زندان محکوم کرد که جورج بوش رئیس جمهور با استفاده از اختیارات خود، مجازات وی را تخفیف و از رفتن به زندان رهانید. همین عمل که در مورد دیگران صورت نگرفته است باعث دلخوری بسیاری از مردم آمریکا از بوش و انتقاد از او در رسانه ها شد.

به نوشته روزنامه ها، لیبی در ظاهر رئیس دفتر چنی ولی در حقیقت مشاور جورج بوش در امور دفاعی، سلاحهای كشتار جمعی، مسائل مربوط به تروریسم بود. وی بود كه پیش نویس قانون تاسیس وزارت امنیت ملی را تهیه كرد و مقدمات لشكركشی به عراق را فراهم ساخت. او بود كه بانو پلیم جاسوسه سیا را لو داد تا از شوهر او ویلسون انتقام بگیرد كه اعلام كرده بود صدام حسین از نیژر اورانیوم نخریده است. همین لو دادن بانو پلیم باعث دروغهای بعدی و اتهامات پنجگانه و سرانجام كناره گیری و محکومیت لیبی شده بود. رسیدگی به "لو" داده شدن بانو پلیم هنوز پایان نیافته و ممکن است چند تن دیگر به محاکمه کشانده شوند.

 

لویس لیبی

 

2005م:بیست و نهم اكتبر 2005 تارا مك مولن بازیگر 16 ساله فیلم در لس آنجلس هدف چند گلوله قرار گرفت و كشته شد.

وی علاوه بر فیلمهای سینمایی هالیوود، در یك سریال تلویزیونی در نقش عضو یك باند گانگستر بازی می كرد. پلیس احتمال می دهد كه بازی در همین نقش باعث خشم گانگسترهای لس آنجلس و قتل او شده باشد زیرا كه این سریال بر پایه یك پرونده واقعی تهیه شده است.

 

تارا

 

2008م:در انتخابات مجمع الجزایر مالدیو Maldives واقع در اقیانوس هند که نتایج آن 29 اکتبر 2008 اعلام شد، محمد ناشید 54 ساله زندانی سیاسی پیشین به ریاست جمهوری این کشور دست یافت. در این انتخابات مامون عبدالقیوم 71 ساله و رئیس جمهور وقت رقیب محمد ناشید بود. عبدالقیوم سی سال بود که این سمت را در دست داشت. وی برای نخستین بار در سال 1978 بریاست جمهوری انتخاب شده بود.

 

Mohammad Nasheed


637: شهر آنتیوخ (آنتیوکAntioch) واقع در کنار خلیج اسکندرون به تصرف نیروهای عرب مسلمان به فرماندهی ابو عبیده، مالک اشتر و خالد بن ولید در آمد. این نیرو قبلا در "یرموک" بر ارتش بیزانتین (روم شرقی) پیروز شده و دمشق، اورشلیم (بیت المقدس) و حلب را تصرف کرده بود. این نیرو پس از تصرف آنتیوک شهرهای ساحل جنوبی آن از جمله لاذقیه را نیز متصرف شد. آنتیوک در قرن چهارم میلادی به دست سلوکوس جانشین اسکندر در ایرانزمین ساخته شده بود.

1665: «تاورنیه» سیاح فرانسوی در این روز به دیدار طولانی خود از شیراز كه ضمن آن از آثار باستانی ما در فارس دیدن كرده بود پایان داد. وی بخشی از سفرنامه خود را به دیدار از فارس اختصاص داده است.

1864: دولت دانمارك منطقه «شلسویگ» را به آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارك بكشد.

1922: در پی راهپیمایی گسترده ناسیونالیست های ایتالیایی به رم، موسولینی رهبر آنان نخست وزیر ایتالیا شد.

1939: آلمان و شوروی بر سر چگونگی تقسیم لهستان به توافق رسیدند.

1941: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریكا در چارچوب قانون وام و اجاره اسلحه، لایحه كمك نظامی یك میلیارد دلاری به شوروی را كه با آلمان در حال جنگ بود امضاء كرد.

1953: ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریكا طرح شورای امنیت ملی این كشور را كه طبق آن آمریكا به منظور مقابله با كمونیستها باید قدرت اتمی خود را حفظ و به گسترش تسلیحات استراتژیك بكوشد تصویب و امضاء كرد و سند آن به شماره 2/162 محرمانه بایگانی شد كه طبق قانون مربوط 25 سال پس از صدورT ازطبقه بندی خارج شده است. روسها قبلا توسط جاسوسان خود از آن آگاه شده و به مقابله پرداخته بودند. همین طرح از عوامل اصلی گسترش جنگ سرد بشمار رفته است.

1961: کنگره حزب کمونیست شوروی استالین را به اتفاق آراء! به نقض وصیتنامه لنین (رهبر انقلاب بلشویكی سال 1917 و بنیادگذار اتحاد جماهیر شوری سوسیالیستی) و بی اعتنایی نسبت به نظامات و نظرات او متهم ساخت و به اتفاق آراء! تصویب كرد كه جسد وی از آرامگاه لنین در میدان سرخ مسكو به جایی دیگر منتقل شود. با این مصوبه، روز بعد (تقریبا بلافاصله) كار انتقال جسد مومیایی شده استالین از محل مقبره لنین در میدان سرخ مسكو به کنار دیوار کرملین آغاز شد. سنگ قبر فعلی استالین مشابه سنگ قبرهای دیگر است.

2005: "شمشیر سینگ شری" از رهبران کمونیستهای هند و موسس حزب مائوئیست هند در 63 سالگی درگذشت. وی که زاده پنجاب بود مبارزه مسلحانه را رد نمی کرد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
تقویم ۹۰ ( نود 25 آبان )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -1 آبان



1580م:حكمران گرجستان كه دو سال بود از پرداخت مالیات این سرزمین به خزانه ایران (در اصفهان) تعلل كرده بود پس این كه شنید، شاه وقت صفوی سپاهی از مركز روانه گرجستان كرده است در نامه ای كه به تاریخ 23 اكتبر 1580 میلادی به «میرزا سلمان» وزیر مربوط دولت صفوی نوشت آمادگی خود را برای تادیه مالیات معوقه اعلام داشت و از تاخیری كه حاصل شده بود پوزش خواست. این تاریخ پس از تطبیق تقویمها توسط مورخان روس به دست داده شده است.

 

1927م:23 اكتبر 1927 (اول آبان 1306 خورشیدی) عهدنامه رعایت بی طرفی و تامین متقابل كه میان تهران و مسكو امضاء شده بود مبادله شد. این عهدنامه هشتم مهرماه همین سال میان دوكشور تنظیم شده بود كه پارلمان ایران با تصویب یك ماده واحده در 27 مهرماه مبادله و اجرای آن را قانونی ساخته بود. تا كنون به لغو این عهدنامه كه دارای هشت فصل است اشاره نشده است. پس از فروپاشی شوروی، روسیه فدراتیو متعهد به رعایت قرادادهای آن دولت شده و در حقیقت برجای آن نشسته است. اتحاد شوروی برجای امپراتوری یکپارچه روسیه نشسته بود.


1943م:23 اكتبر 1943 (اول آبان سال 1322 خورشیدی) مجلس شورای ملی با استخدام 60 كارشناس امور مالیات، استخدام و دارایی از آمریكا برای وزارت دارایی موافقت كرد. استدلال شده بود كه این امور نه تنها نیاز به نوسازی دارد بلكه از شهریور 1320 به دلیل ضعف دولت و نا امن شدن كشور، كار جمع آوری مالیات مختل شده و دولت عمدتا كسری بودجه را از محل انتشار اسكناس جدید تامین می كند که از نظر علم اقتصاد، کار نادرستی است.


1952م23: اكتبرسال1952 (اول آبان 1331) در پی انتشار مقاله ای در روزنامه "باختر امروز" كه سناتورها (همان شخصیتهای کهنسال قدیمی) مجری سیاست های انگلستان در ایران هستند كه نوعی خیانت است، مجلس شورای ملی با تصویب یك طرح فوری، دوره سنا را به دو سال تقلیل داد.

سناتور ها برای اعتراض به این مصوبه به بهارستان رفتند، ولی آنان را به مجلس شورای ملی راه ندادند.

مجلسیان و احزاب برای جلوگیری از خودداری شاه از امضای مصوبه مجلس شورای ملی از مردم خواستند كه كمك كنند و مردم به خیابانها ریختند و شاه را تهدید كردند كه اگر مصوبه را امضاء نكند خواهان لغو سلطنت خواهند شد و شاه مصوبه را پنجم آبان (چهار روز بعد) امضاء كرد.

این قانون نیز همانند سایر قوانین مصوب در دوران حكومت دكتر مصدق ، بعدا لغو شد.

 

1954م: 23اكتبر 1954 (اول آبان سال 1333خورشیدی) چهار تن از 11 افسر گروه سوم نظامیان كمونیست ایران به اعدام و هفت تن دیگر به حبس ابد محكوم شدند. هیچكدام از آنان، نه ازعمل خود ابراز پشیمانی و نه از شاه درخواست بخشودگی كردند. آنان هم مانند افسران دسته اول و دوم پیروی از یك مكتب سیاسی و یك نظریه اقتصادی ــ اجتماعی را كه بستگی به متمایل فرد و احتمالا ریشه در نهاد او دارد، تا این حد عملی مجرمانه ندانسته و گفته بودند كه «اقدام» می تواند جرم تلقی شود، نه صرفا «اندیشه».

روز بعد (دوم آبان) هم چهارمین دسته افسران كمونیست در پی محاكمه ای نسبتا كوتاه محكوم شدند. مجازات چهار تن از اعضای این دسته اعدام و دو تن دیگر حبس دائم تعیین شده بود. هشتم آبان شش افسر و 17 آبان پنج افسر دیگر از محكومان گروههای دوم، سوم و چهارم تیرباران شدند كه سرهنگ جلالی، سرهنگ افشار بكشلو، سرهنگ جمشیدی و سرگرد وكیلی در میان آنان بودند. بیشتر افسران دستگیر شده در ساعات فراغت خود در سالهای 1331 و 1332در دبیرستان های دولتی كشور كه این دبیرستان ها به دلیل ضعف مالی دولت وقت (ناشی از محاصره اقتصادی) دچار كمبود دبیر شده بودند به رایگان تدریس كرده بودند.

اعدام این افسران سبب شد كه مردم خشمی را كه نسبت به حزب توده داشتند كه چرا با این توان نظامی، كودتای 28 مرداد را در هم نشكسته بود فراموش كردند و بیش از پیش ضد دولتی شدند. وجود فرمانداری نظامی و منع رفت و آمد شبانه و محدودیت اجتماعات و سانسور مطبوعات مانع هرگونه اقدام ملت بود و لذا خشم آنان را به عقده تبدیل كرد.

 

1966م:بیست و سوم اکتبر سال1966 (آبان 1345) نخستین فرستنده تلویزیون دولتی به نام شبكه ملی (عنوانی در برابر تلویزیون غیردولتی آن زمان كه از 1337 فعالیت می كرد) آغاز بكار كرد و با جذب ماهرترین روزنامه نگاران وقت از جمله «مصطفی قریب (عكس بالا)» موفق شد با پخش اخباری جامع و بدون خود سانسوری، بینندگان وقت را به خود جلب كند و همین امر كمك به تصویب قانون یكی شدن رادیو ـ تلویزیونهای ایران كرد كه اجرای آن در سال 1350 (1971) تكمیل و صدا وسیما با خبرگزاری مستقل خود به وجود آمد و در محل فعلی ــ جام جم ــ مستقر شد.

پس از ادغام رادیو با تلویزیون، تورج فرازمند سردبیر اسبق روزنامه اطلاعات و مفسر رادیو ایران مدیر اخبار رادیو و ایرج گرگین مدیر اخبار تلویزیون شد. غلامحسین صالحیار سردبیر پیشین روزنامه اطلاعات و خبرگزاری پارس و اولین سردبیر آیندگان نیز برای سازمان رادیو ــ تلویزیون ملی، یك خبر گزاری مستقل به وجود آورد كه به نام « واحد مركزی خبر » هنوز باقی است.

 

مصطفی قریب


1857م:هر استاد تاریخ معاصر ایران و هر نویسنده تاریخ عهد قاجاریه در بیانات و نوشته هایش از قرارداد چهارم مارس 1857 انگلستان با ایران كه در پاریس تنظیم و امضا و در بغداد مبادله شد به عنوان نمونه بارزی از تحمیلات عصر استعمار (به سبك قدیم) و منحوستر از عهدنامه تركمن چای نام برده و از ایرانیان خواسته است كه آن را به دقت بخوانند و از یاد نبرند كه «ضعف» بدبختی بزرگی برایشان خواهد بود.

سی ام مهرماه 1331 خورشیدی روزنامه های تهران به مناسبت قطع مناسبات ایران با انگلستان و بسته شدن ساختمان سفارت در خیابان فردوسی، برای دومین بار پس از 93 سال، به ماجرای نخستین قطع رابطه كه مربوط به لشكر كشی انگلستان به ایران و جدا كردن هرات و مناطق اطراف آن از پیكر ایران بود مشروحا اشاره كرده و متن قرارداد مورخ چهارم مارس 1857 دو كشور را به چاپ رسانده و از باب تهدید، یادآور شده بودند كه فصل هفتم این قرارداد كه منجر به جدایی هرات شد به دولت ایران این حق را داده است كه اگر از ناحیت افغانستان احساس خطر كند بتواند لشكر به افغانستان بكشد و منطقه خطر را متصرف و اصحاب خطر را تنبیه و مجازات كند.

تنها در فصل هفتم از این قرارداد 15 فصلی چنین امتیازی به ایران داده شده بود و این كوتاه آمدن هم به این سبب بود كه سربازان ایرانی سریعا مناطق شرقی افغانستان امروز را كه انگلیسی ها می خواستند برای جلوگیری از پیشروی روسها به سوی آسیای جنوبی در اختیار گیرند تخلیه كنند. انگلیسی ها كه به منظور فشار وارد آوردن بر ایران بوشهر ، چند جزیره و مناطق دیگری در جنوب وطن ما را تصرف كرده بودند نیروی زمینی كافی در هند نداشتند كه برای خلع ید از ایران به افغانستان بفرستند. به علاوه احتمال كمك نظامی روسیه هم به ایران می رفت. خواندن سایر فصول قرارداد دردآور است ازجمله اصل چهارم مبنی بر مجبور كردن ایران به عفو ایرانیانی كه در این جریانات از انگلیسی ها حمایت كرده بودند و ....


1973م:23 اكتبر سال1973 ( اول آبان 1352خورشیدی) در پی تحریم صدور نفت از جانب اعراب به كشورهای غرب، مدیران شركتهای نفتی غرب به تهران وارد شدند تا از شاه بخواهند تولید نفت ایران تا آن حد بالا رود كه كمبود شدید در بازارهای جهانی روی ندهد و بهای سوخت زیاد بالا نرود. آثار تحریم نفتی اعراب سالهای بر اقتصاد غرب دیده می شد. ایران از جمله كشورهایی بود كه به تحریم نفت نپیوسته بود و با این عمل، هم پول فراوانی به دست آورد و هم دشمنان بیشتری. برخی نوشته اند که همین پول بادآورده به تغییر نظام حکومتی ایران کمک کرد ، زیرا که پولدارها را پولدارتر کرده بود و ....

 

1357م:علی امینی دیپلمات، سیاستمدار، وزیر و نخست وزیر پیشین كه اخیرا در پاریس درگذشت و در جریان انقلاب باردیگر دست به فعالیت سیاسی زده بود در مصاحبه ای كه در لندن انتشار و سی ام مهر سال 1357 در روزنامه های تهران انعكاس یافت گفت كه تنها برحسب وظیفه ملی و میهنی ریشه های بیماری مزمن وطن را عیان می كند تا مورد توجه قرار گیرد و درمان شود.

وی سپس به تشریح این ریشه ها پرداخته و گفته بود: در ایران، ریشه بیماری باید كنده شود؛ نه عمل تسكین درد. در طول دهها سال گذشته به «ایران بیمار» فقط داروی مسكن داده شد و درد باقی ماند. درد ایران با آزادی زندانیان سیاسی، افزایش دریافتی كارمندان دولت و دادن پایه و گروه تازه به آنان، لغو سانسور مطبوعات و انحلال اداره نگارش (بازبینی كتابها پیش از انتشار)، آزادی زیارت عتبات و ... درمان نمی شود. یك ریشه بیماری ایران در سازمانهای قضایی ناسالم این كشور نهفته است و این دستگاه از آغاز كار ناسالم بوده و تا اصلاح نشود نمی توان انتظار برقراری عدالت و امنیت اجتماعی و تامین رضایت عمومی در وطن را داشت. از یك قانون خوب، اگر دستگاه سالمی نباشد كه ناقض، و فرد بی اعتنا به آن را كیفر دهد و سركوب كند كاری ساخته نخواهد بود و همانا سطوری خواهد بود در یك كتاب در قفسه ای دربسته. ریشه دیگر این بیماری نداشتن دلسوز اقتصادی است. برای مثال: پس از افزایش درآمد ایران از نفت كه از سال 1352 هجری (1973 میلادی) آغاز شد و جنگ اعراب و اسرائیل و تحریم نفتی اعراب باعث آن بود، به جای توجه به كشاورزی و صنایع مربوط به آن و خودكفا ساختن كشور از این بابت، آمدند به بذل و بخشش پرداختند و به ولخرجی دست زدند؛ فروش دلارهای نفتی را آزاد كردند، با هدف خودنمایی؛ به كشورهای دیگر وام دادند، بازپرداخت وام برخی كشورها را بخشیدند و به زندگی لوكس روی آوردند و شكاف میان فقیر و غنی را چنان عمیق و عیان ساختند كه طبقه محروم از درآمد نفت، به پا خاست و تا به نتیجه نرسد آرام هم نخواهد گرفت. وقتی كه به مسئولان گفتند چرا چنین می كنید، نفت كه یك محصول دائمی نیست پاسخ دادند كه كویت و عربستان هم چنین می كنند، ولی حساب نكردند كه جمعیت كویت یك پنجاهم ایران است. اگر مشكلی در صدور نفت ایران پیش آید، با این كشاورزی ناتوان نمی شود شكم مردم را سیر كرد. قطع واردات محصولات صنعتی را ده سال هم می شود تحمل كرد، ولی محصولات كشاورزی و خوراك مردم را به هیچوجه. به مسئولان گفتند كه درمعاملات سرمایه گذاری با خارجی بدانند كه اگر به منافع خارجی لطمه بخورد و تضمین ها عملی نشود بیم تحریم جهانی و بلوكه شدن همه سرمایه ایران وجود خواهد داشت كه توجه نكردند. ریشه سوم بیماری ایران "ساواك (دستگاه اطلاعاتی وقت)" است كه نتوانست مشكلات مردم را كشف و به موقع و بدون ملاحظات به گوش رئیس كشور، اعضای دولت و مجلس برساند و به آنان اخطار دهد تا برای رفعشان اقدام كنند. ساواك تنها برای جاسوسی بر ضد مردم و دادن گزارش راست و دروغ و افزودن بر حجم پرونده های محرمانه اشخاص كه جز مشكل سازی و دشمن تراشی دردی را درمان نمی كند به وجود نیامده است. وظیفه آن جمع آوری اطلاعات است، در درجه اول اطلاعات مربوط به مشكلات مردم، نارضایی ها، خواستها و ناخواستها و رساندن این اطلاعات به گوش مقامات مربوط است تا راه حل بیابند و پیش از این كه دیر شود مشكل را از میان بردارند. این سازمان (ساواك) با این كاركنان (که واجد شرایط لازم نیستند) و تشكیلات ناقص و نیز وابستگی اش به كابینه و نداشتن استقلال كامل در امور خود نمی تواند در جهت تشخیص بیماری و پیشنهاد تجویز دارو، موثر باشد. كار این سازمان در طول عمر خود شده است پرونده سازی و در نتیجه دردسرسازی برای مردم و دولت و ایجاد ناراضی و دشمن و دورساختن میهندوستان و دلسوزان وطن از خدمت. فساد اداری و انجام امور از راههای بوروكراتیك كه عمدتا از انتصابات غیر اصولی مدیران و روسای دوایر و توصیه بازیها ناشی می شود یك ریشه دیگر بیماری ایران است و ....

 

علی امینی


1086م:23 اكتبر سال 1086 «یوسف ابن تشفین» رهبر المرابطون (بربرهای مسلمانی كه مراكش، الجزایر، صحرای غربی تا مزر غنا را در تصرف و بر حكام اسلامی اندلوس نظارت فائقه داشتند) ، به اسپانیا لشكر كشید و آلفونسو ششم پادشاه كاستیل را شكست داد. وی سپس با دریافت فتوا از روحانیون ارشد آن زمان ازجمله امام محمد غزالی توسی امیران مسلمان مناطق اسپانیا (اندلوس) را هم كه راه اشرافیت در پیش گرفته و زندگی لوكس و تشریفات سلطنتی برای خود ساخته بودند سركوب و بركنار كرد و بار دیگر پرتغال را به متصرفات اسلامی بازگردانید و لقب امیر المسلمین گرفت. وی كه از طوارق بود شهر مراكش را در كشور مغرب و شهر الجزیره را در الجزایر بنا نهاد.

 

1931م:«دیانا دورس» بازیگر انگلیسی فیلمهای سینمایی 23 اكتبر 1931 به نام «دیانا فلاك» به دنیا آمد و چهارم مه 1984 از بیماری سرطان درگذشت. وی به اصرار مادرش وارد حرفه نمایش شده بود و زیبایی او كمك كرد كه در این حرفه شهرت یابد. خودمانی رفتار كردن او در فیلمها و به زبان عامیانه و گاهی به شوخی حرف زدنش سبب شد كه نتواند در هالیوود آمریكا باقی بماند و به انگلستان باز گشت.

تولید كنندگان فیلمهای سینمایی آمریكا در باره او گفته بودند كه دیانا كار بازی در فیلم را جدی نمی گیرد و چون در آرزوی جایزه هنری نیست حس رقابت و انگیزه پیشرفت ندارد. ولی كارگردانان انگلیسی خلاف این عقیده را داشتند.

دیانا پس از خودكشی سومین شوهرش دچار اندوهی طولانی شده بود و با این كه چند سال با داشتن سرطان به كار هنری ادامه داد نتوانست بیش از 53 سال زندگی كند.

 

دیانا دورس


1915م: 23اکتبر 1915 بیش از 25 تا 33 هزار زن آمریكایی كه درخواست به دست آوردن حق رای در انتخابات را داستند در خیابانهای نیویورك راهپیمایی كردند و شعار دادند. این، بزرگترین تظاهرات از این دست بشمار می آید. زنان آمریكا بالاخره پس از اصلاح قانون اساسی این كشور در 1920 تحت عنوان اصلاحیه 19 این حق را به دست آورده اند.

 

راهپیمایی سال 1915 زنان آمریكایی در نیویورك

 

2004م:21 اكتبر 2004 و در آستانه انتخابات دوره ای آمریك،ا ائتلاف آمریكائیان مسلمان اعلام كرد كه از «جان كری» نامزد احراز مقام ریاست جمهوری از حزب دمكرات حمایت می كند. این ائتلاف مدعی شده بود كه صاحب پنج تا هفت میلیون رای است. ائتلاف انجمن های آمریكائیان مسلمان كه گفته شده دارای نزدیك به ده میلیون عضو هستند در انتخابات سال 2000 از جورج بوش حمایت كرده بود. سران ائتلاف در مصاحبه مشترك 21 اكتبر خود گفته بودند كه از سیاست های جورج بوش كه در آن حقوق مدنی و آزادی های مسلمانان به طور كامل رعایت نمی شود و آمریكائیان مسلمان به چشم «تبعه كامل» در نظر نمی آیند خسته شده و رنجش پیدا كرده اند. ظاهرا اشاره آنان به بازداشت انبوه مسلمانان پس از رویدا 11 سپتامبر 2001 بود و نیز بازرسی بدنی هنگام مسافرت و بررسی دقیق و طولانی پیشینه هنگام درخواست كار و یا پروانه و ....

درهمین روز «پت رابرتسون» مدیر شبكه تلویزیونی مذهبی مسیحی اعلام كرد با این كه جورج بوش به توصیه او كه به عراق حمله نظامی نكند گوش نكرد، در انتخابات دوم نوامبر 2004 هم از او جانبداری و برای پیروزی اش تبلیغ می كند.

نتیجه انتخابات به سود جورج دبلیو بوش بود.

 

1817م:«پیر لاروس» دائرة المعارف نویس معروف فرانسه و مولف لاروس 23 اكتبر سال 1817 به دنیا آمد. وفات او در سوم ژانویه سال 1875 اتفاق افتاد.

 

لاروس


1958م:كمیته جوایز نوبل 23 اكتبر 1958 بوریس پاسترناك داستان نگار روس (عكس مقابل) را برنده جایزه ادبی آن سال اعلام كرد. داستان «دكتر ژیواگو» اثر پاسترناك را قبلا از شوروی خارج و در اروپا و آمریكا به زبان انگلیسی چاپ و با تامین هزینه ترجمه و انتشار آن از سوی دولتهای معین كه با شوروی رقابت داشتند در بسیاری از كشورها از جمله ایران توزیع كرده بودند.

با اعلام نام پاسترناك به عنوان برنده جایزه ادبی آن سال، صدای اعتراض از گوشه و كنار بلند شد كه اقدام كمیته داوران، «سیاسی» بوده، نه ادبی و تحت فشار برخی قدرت ها به این اقدام زده است زیرا كه همین یك اثر از پاسترناك در خارج از شوروی انتشار یافته و خود او هم درخواست بررسی تسلیم نكرده و حاضر به قبول جایزه هم نشده و داستان او جز انتقاد از یك روش معمول در شوروی از نظر ادبی به مراتب ضعیفتر از سایر آثاری است كه به كمیته داده شده بود.

این اعتراض ها راه را برای انتقاد در سالهای بعد هموار ساخت، به گونه ای كه در حال حاضر به جوائز ملی و جوائز بعضی بنیادهای دیگر از جمله پولیتزر اهمیت بیشتری داده می شود؛ تا نوبل و سایر کشورها بویژه ملل غیر متعهد زیر فشارند تا به صورت گروهی جوایزی همتراز نوبل بنیادنهند.

 

پاسترناک


92م:«بان كو» مورخ چینی كه با كمك پدر و خواهرش تاریخ سلسله منقرض شده «هان» را جمع آوری كرده بود 23 اكتبر سال 92 میلادی در پی یك محاكمه كوتاه اعدام شد.

وی متهم شده بود كه با بزرگ كردن بیش از واقع دودمان «هان» خواسته است به طور غیر مستقیم دودمان سلطنتی تازه را بد جلوه دهد و تحقیر كند.

از «بان كو» خواسته شده بود كه برای رفع اتهام وارده به خود، كتابی هم در باره پادشاه تازه چین بنویسد كه «بان كو» این پیشنهاد را رد كرده و گفته بود كه رویدادهای جاری به دلیل مشخص نبودن نتایج نهایی آنها و دشوار بودن كشف علل و انگیزه وقوعشان «تاریخ» محسوب نمی شوند و مورخان آینده باید در باره آنها بنویسند نه مورخان هم عصر. مورخان هم عصر می توانند برای آیندگان یادداشت بگذارند.

این استدلال علمی او نیز از سوی پادشاه حمل بر تنفر «بان كو» از خود شد و دستور محاكمه اش را به اتهام انزجار از حاكمیت و دشمنی و تحقیر آن و سرپیچی از اراده سلطان وقت صادر كرد و پس از صدور حكم، دستور اجرای فوری آن را داد. «بان كو» اعدام شد، ولی «تاریخ سلسله هان» نوشته او باقی مانده و نام وی را زنده نگهداشته است. تاریخ سلسله «هان» نوشته «بان كو» یكی از كاملترین تواریخ عهد باستان است.


2008م:اکتبر 2008 از قتل «والری ایوانف» ناشر «تولیاتی ریویو» پنج سال گذشت. او تنها قربانی اوضاع پس از فروپاشی شوروی و تنها روزنامه نگاری نبود كه در شهر صنعتی و مركز كارخانه های اتومبیلسازی منطقه ولگا به دست مافیای روس كشته شده بود. در شهر تولیاتی كه تا مسكو صدها كیلو متر فاصله دارد و به نام دبیر كل پیشین حزب كمونیست ایتالیا تجدید نام شده است از سال 1995 تا 2002 شش روزنامه نگار جان خود را بر سر افشاگری فساد گذارده بودند ـ فسادی كه زاییده ادغام سیاست، كسب و كار، و مافیا در روسیه پس از انحلال شوروی بود. از سال 2000 تا 2003 در روسیه 13 روزنامه نگار منتقد این اوضاع جان خود را از دست دادند. هدف از ترور آنان عمدتا این بود كه نه تنها سد راه ادامه فساد نباشند، بلكه روزنامه نگار دیگری پیدا نشود كه بنویسد: شماری در روسیه اموال عمومی را كه محصول 70 سال سوسیالیسم، و متعلق به همه مردمند دارند غارت می كنند و با ثروتی كه به هم زده اند وزیر و وكیل و ... تعیین می كنند و به این وسیله باقی می مانند و مابقی روس ها را بمانند دوران «سرفدم» استثمار می كنند.

سطور بالا خلاصه ای بود از آن چه كه 17 اكتبر 2003 بر سر گور «والری ایوانف» به مناسبت یکمین سالگرد قتل وی بیان شد و روزنامه ها از جمله نیویورك تایمز به آن اشاره داشتند.

ولادیمیر پوتین در دور دوم ریاست جمهوری خود تا توانست کوشید که به آن وضعیت پایان دهد و اینک در سمت رئیس دولت و رهبر حزب حاکم به این تلاش ادامه می دهد. فسادزدایی سرلوحه برنامه دولت اوست.

 

والری ایوانف

 

1983م:قرارگاه نظامیان اعزامی رونالد ریگن رئیس جمهوری وقت آمریكا به لبنان بامداد 23 اكتبر 1983 در نزدیكی فرودگاه بیروت منفجر شد و بر اثر فروریختن این ساختمان چهار طبقه 241 نظامی و عمدتا مورین (Marines کماندو دریا برد) كشته شدند. در آن سپیده دم راننده یك وانت پر از مواد منفجره با کوبیدن خودرو خود به ساختمان، این انفجار را به وجود آورده بود. این وانت نسبتا بزرگ علاوه بر راننده، یک سرنشین دیگر هم داشت.

دو دقیقه پس از این رویداد، انفجار مشابهی در قرارگاه نظامیان اعزامی فرانسه در گوشه دیگری از بشهر یروت روی داد كه باعث مرگ 58 تن شد. این دو رویداد باعث شد که رونالد ریگن تصمیم به انتقال نظامیان آمریکایی به ناوهای این کشور در آبهای لبنان بگیرد. مورخان نوشته اند که با این دو انفجار انتحاری، جهان وارد دوران انفجارهای انتحاری شده است و بنابراین، رویدادهای 23 اکتبر 1983 بیروت فصل تازه ای از مبارزه در تاریخ عمومی بازکرده است - فصلی که هر روز مطلب و عکس تازه ای بر آن افزوده می شود. به نوشته مورخان، قدرت انفجاری موادی که در وانت حمل می شد برابر 6 هزار کیلو گرم "تی ان تی" بود. این وانت پس از عبور از بلوکهای سیمانی، و سیمهای خاردار خودرا به ساختمان قرارگاه نظامیان آمریکایی کوبیده بود. در آن لحظه، تنها خلبان یک هلی کوپتر آمریکایی شاهد این صحنه بود و از بالا، حرکت وانت را به گرد ساختمان و پارکینگ آن دنبال می کرد.

 

آن چه كه از ساختمان قرار گاه باقی مانده بود

 

2004م:«پال نیتسهPaul H. Nitze» یكی از معماران سیاست سختگیرانه آمریكا نسبت به شوروی و كشورهای رقیب و غیر دوست 19 اكتبر 2004 در 97 سالگی درگذشت. وی دهها سال بدون این كه «رسما» سمتی داشته باشد در حد یك وزیر و مشاور ارشد به هشت رئیس جمهوری آمریكا در تنظیم و اداره سیاست خارجی این كشور كمك كرد و در حقیقت گرداننده امور در پشت صحنه، و مردی بسیار متنفذ و موثر بود كه می كوشید كمتر در انظار دیده و در مصاحبه ها شنیده شود. گفته شده است وی بود كه در نیمه قرن بیستم موضوع ایجاد «اطاق فكر» و «نشست مشترك كارشناسان و استادان» هر رشته را در جوار دفتر رئیس كشور و هر مدیر ارشد دیگر مطرح ساخت كه پذیرفته شده و اینك در برخی از كشورها مورد توجه است. پال گفته بود كه درباره این اطاقها و نشست ها نباید تبلیغ شود، باید تا حدی نامرئی باشند تا اعضایشان تحت نفوذ صاحبان منافع قرار نگیرند و تلقین نشوند.

«نیتسه» انستیتوهای مطالعات استراتژیك و تحقیقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیشرفته متعدد ازجمله مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپكینز را تاسیس كرده است كه برای آمریكا مطالعه و تفكر كنند و پیشنهاد دهند. انستیتوی فارین پالیسی (سیاست خارجی) نیز از موسساتی است كه او آن را به وجود آورده است. نیتسه بود كه كارتر را مجبور به خروج از قرارداد سالت ـ 2 كرد. وی از ماجرای ورود نیروهای شوروی به افغانستان استفاده كرد و به كارتر توصیه كرد كه آن را بهانه قرار دهد و از سالت 2 خارج شود. نیتسه عقیده داشت كه قراردادهایی نظیر سالت باعث خواهند شد كه هزینه نظامی مسكو كاهش یابد و سران كرملین به مسائل داخلی و رفاه توجه كنند و نظام سوسیالیستی شوروی تثبیت شود و در جهان الگو قرار گیرد. ریگن بیش از سایر سران آمریكا از نیتسه حرف شنوی داشت. وی به ریگن گفته بود كه قرارداد خارج ساختن موشكهای برد متوسط دو كشور از اروپای مركزی به سود آمریكاست و او را ترغیب به امضای چنین موافقتنامه ای با شوروی كرده بود.

نیتسه از سال 1950 كار برنامه ریزی برای محاصره شوروی را آغاز كرده بود. توصیه او این بود كه شوروی از درون باید فرو بپاشد زیرا در صورت وقوع جنگ، جهان از میان خواهد رفت و در یك جنگ اتمی چیزی باقی نخواهد ماند و سیاست فروپاشی شوروی از درون كه طراح آن «نیتسه» بود در اواخر سال 1991 به همان نتیجه ای رسید كه او مراحل آن را در نظر گرفته بود.

نیتسه در دهه 1970 پیش بینی كرده بود كه به مرور زمان از میزان تعصب رهبران شوروی به كمونیسم كاسته خواسته خواهد شد و حاضر به قربانی كردن برخی از اصول آن در هر سازشی خواهند شد. لذا فعلا باید كاری كرد كه از پرداختن به تامین رفاه مردم بازمانند و متوجه امورفرعی و وقت گیر و بی نتیجه شوند. رفاه مردم از میزان ناراضیان داخلی خواهد کاست و امیدی به فروپاشی از درون باقی نخواهد گذارد.

 

Paul H.Nitze

 

2005م:آژانس فرانس پرس 22 اكتبر 2005 در گزارشی به نقل از لارنس ویلكرسونL. Wilkerson نوشته بود كه (در آن زمان) چنی (معاون جورج دبلیو بوش) و رامسفلد (وزیر دفاع که بعدا کناره گیری کرد) مهار سیاست خارجی آمریكا را به دست دارند. ویلكرسون (یك سرهنگ بازنشسته) رئیس دفتر ژنرال پاول در طول تصدی وزارت امور خارجه آمریكا در آخرین جلسه فاروم سیاست خارجی كه در محل بنیاد آمریكای نوین تشكیل شده بود گفته بود كه بوش به جزئیات سیاست خارجی توجه ندارد و رامسفلد و چنی (با ایجاد یك محفل دسیسه) رئوس سیاست خارجی آمریكا را برپایه منافع اصحاب سرمایه و كمپانی های این كشور تنظیم می كنند و مسئله عراق محصول كار این كانون دو نفره است. نگاه این دو به كره شمالی و ایران هم به همین گونه است.

ویلكرسون 16 سال از همكاران نزدیك ژنرال پاول بود. از اظهارات ویلكرسون چنین نتیجه گرفته شده است كه بانو رایس وزیر امور خارجه (در دور دوم ریاست جمهوری بوش) نقشی عمده در برنامه ریزی سیاست خارجی آمریكا ندارد. عكس بالا، بوش را میان چنی معاون خود و رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریكا نشان می دهد.

 

چه كسانی سیاست خارجی دولت جورج بوش را برنامه ریزی می كنند

 

2005م:22 اكتبر 2005 در حالی كه «لویس لیبیLibbY»، یك مقام دیگر كاخ سفید متهم به «لو دادن» والری پلیم Valerie Plameجاسوسه سیا شده بود، شبكه های تلویزیونی آمریكا برای نخستین بار عكس این زن را به صورتی كه در بالا آمده است پخش كردند. در آن زمان لیبی رئیس دفتر دیك چنی معاون رئیس جمهوری آمریكابود. قبل از او، «كارل رو» از مشاوران جورج بوش متهم به افشاء نام «والری پلیم» شده بود.

طبق پرونده ای كه در دستگاه قضایی آمریكا در دست بررسی است و تاكنون دو روزنامه نگار و دو مقام ارشد كاخ سفید در آن تحت تعقیب قرار گرفته اند، در پی تكذیب اتهام خرید اورانیوم از سوی صدام حسین از کشور نیژر توسط جوزف ویلسون شوهر والری كه یك دیپلمات وزارت امور خارجه آمریكا بود و مامور رسیدگی به آن معامله احتمالی شده بود، مقامات كاخ سفید از راه انتقام گیری از او، نام زنش والری را فاش ساخته بودند كه در روزنامه ها انتشار یافته بود. افشای نام مامور اطلاعاتی آمریکا از سوی هرمقام، طبق قانون تاسیس «سیا» عملی غیر قانونی بوده است. رسیدگی در این زمینه كه به «پلیم گیت» معروف شده است، با وجود محکومیت یافتن "لیبی" و از دست دادن مقام خود ادامه دارد. جورج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات قانونی خود مجازات لیبی را تخفیف داد که باعث انتقادهای متعدد شد. اصحاب نظر براین عقیده اند که در دوران حکومت رئیس جمهور بعدی آمریکا، حقایق بیشتری در این زمینه به دست خواهد آمد؛ مخصوصا که بانو والری مصرا قضیه را دنبال می کند، زیرا که با افشاء نام، وی شغل خودرا از دست داده و از این بابت دچار زیان شده است.

 

پلیم گیت

 

2005م:اخبار مربوط به گسترش آنفلوآنزای مرغی در اروپا و آمریكای لاتین كه منشا آن آسیا بوده است، در نیمه دوم اكتبر 2005 باعث نگرانی آمریكاییان از این بابت شده بود.

22 اكتبر 2005 شبكه «سی بی اس» در اخبار مشروح خود گفت كه وجود آنفلوآنزای مرغی در كرواسی و انگلستان هم تایید شده و در آمریكای لاتین مرزهای پنج كشور منطقه «آندز» بسته شده بود. در انگلستان این بیماری در طوطیانی كه از آمریكای لاتین وارد شده بودند مشاهده شده و در كرواسی لاشه شماری قوی مهاجر كه از این بیماری مرده بودند به دست آمده بود.

در آن زمان، ترس آمریكایی ها از این بیماری به قدری بود كه فروش و خوردن مرغ را به حداقل رسانیده و هركس با یك عطسه گمان می برد كه به آنفلوآنزای مرغی دچار شده است. این شبكه سپس با Luisa Conlan لوئیسا كانلن كه به فرانسه سفر كرده و در بازگشت به آمریكا دچار علائم سرماخوردگی شده و نیمه شب از ترس ابتلاء به آنفلوآنزای مرغی و انتقال این بیماری(H5N1) از فرانسه به آمریكا، به اورژانس بیمارستان رفته بود مصاحبه كرد. پزشكان بیمارستان كه نخست این موضوع را به مركز پیشگیری از بیماری های واگیر گزارش كرده بودند بعدا اعلام داشتند كه بیماری بانو لوئیسا سرماخوردگی عادی بود ولی نگرانی او امری قابل درک بوده است.

 

Luisa Conlan


1021: سلطان محمود غزنوی تصرف كشمیر را تكمیل كرد. وی قبلا مناطق غربی هندوستان (پاكستان امروز) را تصرف كرده بود.

1944: ارتش سرخ ( شوروی) در تعقیب نیروهای آلمان وارد مجارستان شد.

1954: چهار دولت فاتح جنگ جهانی دوم موافقت كردند كه به حالت اشغال نظامی آلمان پایان دهند و با حفظ نیروهای خود در دو قسمت آلمان در امور دو آلمان مداخله نكنند. نیروهای نظامی آمریکا ، انگلستان و فرانسه بعدا به نام " ناتو " در آلمان غربی و نظامیان شوروی تحت نام پیمان ورشو در آلمان شرقی ماندگار شدند که پس از فروپاشی شوروی و تامین وحدت آلمان ، نظامیان روسیه به تصمیم یلتسین از از آلمان خارج شدند اما نیروهای دیگر همچنان در آنجا مانده اند!.

1956: برخی مردم از مجارستانی ها بر ضد استالینیسم و ادامه استقرار نیروهای شوروی در آن کشور ــ نه سوسیالیسم ــ بپا خاستند. این قیام كه از سی ام اكتبر با ورود تانكهای شوروی به خیابانها سركوب شد در پی مخالفت شوروی با عقاید «ایمر ناگی» نخست وزیر مجارستان كه دم از «دمكراسی سوسیالیستی» زده بود آغاز شد. سران شوروی «دمكراسی سوسیالیستی» را یك میان بر به سوی كاپیتالیسم خوانده بودند. این واقعه همزمان با بحران آبراه سوئز روی داده بود.

1956: برای نخستین بار به جای فیلم، شبكه های تلویزیونی آمریكا كاست ویدیویی مغناطیسی برای تهیه برنامه های خود بكار بردند.

2004: در سن دیاگو ( كالیفرنیا ) تنی چند از افراد خانواده نظامیان به شبكه سی بی اس گفتند كه دریافتی ماهانه نظامیان كافی نیست و متوسط آن با این گرانی ها یكهزار و یكصد دلار است و بعضی اوقات آنان مجبور می شوند از «فود لاكر» های پایگاه مواد غذایی رایگان دریافت دارند.

2004: فیلمهای مربوط به آزمایش موشكی تازه ایران از شبكه های تلویزیونی آمریكا پخش شد. از حجم خبر و فیلم پرتاب موشك از شبكه های تلویزیونی آمریكا چنین بر می آمد كه آن را بیش از حد چشمگیر كرده بودند. آمریكائیان عادت نداشته اند كه ببینند موشك كشور كوچك و ضعیفی به مانند موشكهای كروز آنها از سكوی متحرك به آسمان زبانه بكشد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com