اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 8فروردین



1333ش:در این روز در سال 1333 انتظام وزیر امور خارجه وقت در گزارشی كه برای طرح در پارلمان ایران تهیه شده بود استدلال كرد كه بستن قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوط در خارج از مرزهای ایران با قانون ملی شدن نفت مغایرت ندارد و این قانون مربوط به كنترل بهره برداری در داخل كشور است!. به این ترتیب هرگونه راه بر كنسرسیوم نفت هموار شد. كنسرسیوم شركتهای هشت گانه خارجی مربوط به نفت ایران از 22 فروردین 1333 رسما كار خود را آغاز كرد و نمایندگان آن به تهران وارد شدند و مذاكرات آنان با مقامات ایران از 25 فروردین همین سال در كاخ سعدآباد آغاز شد و سه روز ادامه داشت.


1342ش:هشتم فروردین 1342، دولت وقت كل درآمد ده ساله پس از 28 مرداد سال 1332 ایران از نفت خودرا دو میلیارد و پانصد میلیون دلار (هر سال به طور متوسط 250 میلیون دلار) اعلام كرد.

جزئیات این درآمد در گزارش مربوط نیامده بود. این درآمد شامل صادرات (توسط كنسرسیوم) و مصرف داخله بود. در آمد سالانه ایران از نفت خود در سال 1386 بیش از300 برابر آن زمان بود. جمعیت ایران در این فاصله (45 ساله) سه برابر شده است. در آن سالها، رقم مهاجران ایرانی در كشورهای دیگر به چهار هزار تن نمی رسید حال آنكه اینك طبق برخی گزارش ها حدود چهار میلیون نفر است؟!.

 

1386ش:وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که استخراج روزانه نفت در ایران در آخرین روز سال 1386 هجری خورشیدی (19 مارس 2007) از چهار میلیون و دویست هزار بشکه تجاوز کرد. بالاترین رقم استخراج در آن سال؛ چهار میلیون و دویست و ده هزار بشکه در روز بوده است. 19 مارس (29 اسفند) سالروز ملی شدن نفت ایران است.

طبق یک گزارش رسمی، دو میلیون و پانصد هزار بشکه از نفت استخراجی روزانه ایران صادر و بقیه به مصارف داخلی می رسد. اعلامیه وزارت نفت در روزی منتشر شده بود که بهای نفت خام در بازار نیویورک به هر بشکه 110 دلار رسیده بود که رکورد تازه ای بود. وزیر نفت جمهوری اسلامی قبلا اظهار اطمینان کرده بود که تولید نفت ایران بازهم افزایش یابد.

از آنجا که ذخایر نفت براثر استخراج، پایان می یاید هرچه که حجم استخراج بیشتر شود تخلیه ذخایر سریعتر خواهد بود و نسلهای بعدی فاقد نفت خواهند شد.


1336ش:كنراد آدنائر صدر اعظم آلمان غربی هشتم فروردین 1336 برای مذاكره با مقامات ایران به ویژه در زمینه های اقتصادی وارد تهران شد و اقامت او پنج روز طول كشید.

وی نخستین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود كه از ایران دیدن كرد. در آن زمان برخاك آلمان كه نیروهای دول فاتح جنگ در آنجا مستقر بودند دو دولت حكومت می كرد و این سرزمین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود.

آدنائر در طول اقامت در تهران سعی كرد كه ایرانیان را از گسترش داد و ستد تجاری با آلمان شرقی (آلمان كمونیست) دلسرد كند و از نزدیك شدن به آن برحذر دارد.

هنگام سفر آدنائر به تهران، آلمانی ها سرگرم اجرای چند پروژه در ایران بودند از جمله ایجاد فروشگاه فردوسی (واقع در خیابان فردوسی تهران) كه وابسته به دولت بود و انواع كالا را عرضه می داشت. هدف از تاسیس فروشگاه فردوسی که قرار بود پس از یک دوره تجربه آزمایش، افزایش یابند رها شدن ایران از دست دکان و دکانداری بود که کنترل آنها از لحاط مرغوبیت اجناس، بهداشتی بودن محیط و کالا، کنترل قیمت ها، دریافت مالیات دولت و اجرای ضوابط «خرید و فروش و پس گرفتن» امکان پذیر نبود. در تاریخ اقتصاد ایران، از فروشگاه فردوسی به عنوان مادر فروشگاههای دولتی «شهر و روستا» نام می برند - برنامه خوبی که دنبال نشد و دکانداری در ایران باقی مانده است که روشی کهنه و قدیمی است.

ایرانیان به لحاظ همنژادی همواره با ژرمن ها (آلمان و اتریش) روابط حسنه داشته اند و ایران به خاطر همین احساس دوستی، در دوران دو جنگ جهانی قرن بیستم آسیب فراوان دید. خوب است که به بانو مرکل توصیه شود تا تاریخ روابط دو ملت را مرور کند و برضد ملت ایران وارد دسته بندی ها نشود و بیانیه ندهد. وی تنها صدر اعظم در تاریخ آلمان است که رفتار غیردوستانه نسبت به ایران از خود نشان داده است - ایرانی که دو بار به خاطر داشتن احساس دوستی نسبت به آلمانی ها اشغال نظامی شد و آسیب دید. پس از جنگ جهانی دوم، باز این ایران بود که داد و ستد گسترده با هر دو آلمان برقرار کرد.

 

آدنائر

 

1339ش:هشتم فروردین 1339 موافقتنامه تازه ایران و آمریكا كه تنظیم و امضاء شده بود مبادله شد. طبق این موافقنامه دولت ایران قبول كرده بود كه از آن پس شركتهای راه سازی آمریكا هم بتوانند در مناقصه های مربوط به تکمیل شبکه راههای ایران شرکت كنند. تا آن زمان شرکتهای انگلیسی به این مناقصه ها راه می یافتند. انتقاد روزنامه ها از وضعیت نامساعد راه اسفالته تهران - قزوین به امضای موافقنامه ایران و آمریکا کمک کرده بود. این راه توسط یک کمپانی انگلیسی دوباره سازی شده بود.

مقام دولتی كه مبادله موافقنامه ایران و آمریکا را اعلام داشت گفت كه سعی خواهد شد که توسعه راههای فرعی کشور به آمریكاییان واگذار شود!.

 

193م:پابلیوس هلویوس پرتیناكس Pulius Helvius Pertinax امپراتور 67 ساله روم 28 مارس 193 در كاخ خود به دست سربازان رومی ترور شد.

وی كه زمانی ژنرال بود و در سوریه با ارتش ایران جنگیده بود، پس از برگزیده شدن به سمت امپراتور، مبارزه سختی را با فساد اداری و اعمال نفوذ قدرتمداران در دستگاههای دولتی و معاملات آغاز كرده بود و از جمله دست افسران گارد امپراتوری را از هرگونه سوء استفاده كوتاه كرده بود. به همین سبب در فاصله 87 روز دو بار بر ضد او كودتا شد و سرانجام 28 مارس، یک واحد نظامی مرکب از سیصد تن كه بر ضد او تحریك شده بودند، بدون این كه گارد محافظ كاخ امپراتوری مقاومت كند به داخل كاخ هجوم بردند و پرتیناكس را كشتند.

 

پرتیناکس

 

2004م:در پی یك هفته تظاهرات و اعتراض به انتخابات سال 2004 جزیره تایوان، شنبه 27 مارس این سال شمار معترضین كه در میدان مقابل ساختمان حكومت این جزیره و خیابانهای اطراف آن جمع شده و شعار می دادند از 500 هزار تن تجاوز كرده بود. این جمعیت خواستار شمارش مجدد آراء بودند، زیرا كه «چن شوی ـ بیان» تنها با 30 هزار رای اضافی خود را برنده اعلام كرده بود، حال آن كه عدم دقت در شمارش آراء مشاهده شده بود.

در انتخابات تعیین حاكم تایوان و معاونش بیش از 13 میلیون تن رای داده بودند. معترضین همچنین مدعی بودند كه روز پیش از انتخابات، چون «چن» می دانست كه آراء لازم را به دست نخواهد آورد با طرح نقشه، و به منظور جلب عطونت مردم نسبت به خود، یك صحنه سوء قصد به خود ترتیب داده بود كه به اجرا درآمد، ولی از تیرانداز اثری به دست نیامد!. معترضین در این زمینه هم درخواست رسیدگی داشتند. چن و حزب او خواهان استقلال تایوان و جدا شدن از چین بودند که در انتخابات مارس 2008 شکست خوردند و حکومت تایوان دوباره به دست حزب کومینتانگ افتاد که معتقد به وجود یک چین در جهان است.

در جریان تظاهرات یك هفته ای تایوان در مارس 2004، دولت چین كه تایوان را جزیره یاغی خود می داند اخطار كرده بود كه اگر نظم تایوان برهم خورد ساكت نخواهد نشست و دست به اقدام لازم خواهد زد. چین در عین حال به دولت آمریكا كه پیروزی «چن» را در انتخابات تایوان تبریك گفته بود رسما اعتراض كرد و این عمل آمریكا را یك مداخله در امور چین اعلام داشت.

تظاهر كنندگان تایوان عمدتا از اعضای حزب ملی گرای «كومین تانگ» بودند كه با اعلام استقلال تایوان مخالفند.

سرانجام « چن » كه خود را با پانصد هزار معترض رو به رو دید، (با هدف بازگردانیدن آرامش) بامداد یكشنبه قبول كرد كه اگر معترضین به دادگاه دادخواست دهند و قاضی به دوباره شماری آراء حكم دهد، وی این حكم را به اجرا خواهد گذارد.

در پی این موافقت، پلیس از معترضین خواست كه پراكنده شوند و سپس برای متفرق ساختن آنان به زور متوسل شد.

تظاهرات پانصد هزار نفری در تایوان تا 27 مارس 2004 سابقه نداشت.

شکست «چن» در انتخابات مارس 2008 خیال چین و آمریکا، هردو را تا حدی آسوده ساخت زیرا كه چین از دهها سال پیش اخطار كرده است كه اگر تلاشی برای جدایی تایوان صورت گیرد به ارتش متوسل خواهد شد و دولت آمریکا که در خاورمیانه درگیر و با رکود اقتصادی رو به رو است نمی خواهد در تنگه تایوان با قدرت عظیم چین هم وارد معارضه شود. مسئله تایوان از سال 1949 كه ملیون از خاك اصلی به این جزیره فرار كردند به وجود آمده و بزرگترین مسئله برای چین شده است.

 

گروهی از معترضین تایوانی

 

2007م:رئیس جمهور گرجستان كه فارغ التحصیل دانشگاه از آمریكاست و با انقلاب مخملی روی كارآمده است و می كوشد كه كشورش را وارد «ناتو» كند در نیمه مارس 2007 اعلام كرد كه آماده است شماری نظامی به افغانستان بفرستد تا در زیر پرچم ناتو! در آن كشور مستقر شوند. دولت شوروی در دهه 1980 چند واحد گرجی را با همین هدف به افغانستان فرستاده بود كه صدای اعتراض غرب بلند شده بود كه چرا باید شوروی در افغانستان استقرار نظامی داشته باشد و متعاقب آن، آمریكا در خاك پاكستان و با كمك های مالی دولت سعودی، برای مبارزه با روس ها گروههای مسلح به وجود آورد و به افغانستان فرستاد كه 13 تا 15 هزار نظامی شوروی به دست آنان كشته شدند و القاعده و طالبان دنباله آنان بودند (طرح برزینسکی مشاور وی|ه جیمی کارتر).این فشارها بود كه سبب تخلیه نیروهای شوروی شد.

برخی از مفسران با توجه به اظهارات (نیمه مارس 2007) رئیس جمهور گرجستان نوشته بودند: استقرار گرجی ها در افغانستان زیر پرچم ناتو، بله! و زیر پرچم مسكو، نه.

این مفسران افزوده بودند كه پافشاری فعلی غرب در استقرار نیرو در قفقاز بالاخره صدای روس ها بلند خواهد کرد و دست به واکنش جدّی خواهند زد. مرور زمان نشان داد که این پیش بینی درست بود و در سال 2008 میان روسیه و گرجستان برخورد نظامی روی داد و غرب حساب کار خودرا کرد.

رئیس جمهور گرجستان در آن سال (با هدف نزدیك شدن هرچه بیشتر به دولت واشنگتن) همچنین قول داده بود كه درصورت درخواست آمریکا شمار نیروهای آن كشور در عراق را هم افزایش دهد.

گرجستان در پایان دور اول جنگهای روسیه با ایران (اوایل قرن نوزدهم)، طبق قرارداد گلستان از وطن ما جدا شد.

 

2007م:رابرت مولر مدیر وقت پلیس امنیت داخلی آمریكا (اف. بی. آی.) در مارس 2007 از مردم این كشور به خاطر كار غیرقانونی كه برخی از مامورانش كرده بودند پوزش طلبید. عكس، او را پس از قرائت پوزش خواهی و ترك میز خطابه نشان می دهد. ماموران اف بی آی متهم شده بودند كه بدون ارائه دلیل و كسب مجوز قاضی، اطلاعات خصوصی شماری از آمریكاییان را جمع آوری كرده بودند از جمله فهرست شماره تلفن هایی كه به آنان شده بود و یا آنان به آن شماره ها تلفن كرده بودند و نیز حسابهای بانكی و معاملاتشان و حتی مكاتبات با «ای میل». پلیس تنها در موارد اضطراری می تواند بدون حكم قاضی دست به چنین اقدامی بزند و در اولین فرصت دادگاه را درجریان كار خود بگذارد كه چنین نشده بود و ماموران در مراجعه به شركت های تلفنی، همه موارد را اضطراری وانمود كرده بودند. در پی اعتراض كنگره (مجلسین مقننه) و تایید ضمنی آن از سوی مقامات دادستانی كل، مدیر اف بی آی عذرخواهی كرد.

برغم این عذرخواهی، بعدا نیز گزارش های متعدد در زمینه ادامه این استراق سمع ها انتشار یافته است.

 

 رابرت مولر


1738: پارلمان انگلستان به دولت اسپانیا اعلان جنگ داد.

1794: موزه لوور louvre فرانسه که از اوت 1794 به روی مردم باز شد در 28 مارس عمومی اعلام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود.

1797: ناتانیل بریگز nathaniel briggs در نیو همشایر آمریکا نخستین ماشین لباسشویی را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

1866: نخستین آمبولانس جهان که با اسب کشیده می شد آغاز بکار کرد.

1854: در جریان جنگهای کریمه، انگلستان و فرانسه به دولت روسیه اعلان جنگ دادند و در این جبهه علیه این کشور وارد جنگ شدند. این جنگه بر سر قدرت و رقابت های استعماری اروپاییان بود.

1868:ماکسیم گورکی (الکسی پشیکوف) نویسنده توانای روس و حامی ستمدیدگان و استثمار شدگان به دنیا آمد.

1910: نخستین هواپیما از روی آب به پرواز در آمد. این کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت هواپیماهایی که به جای فرودگاه زمینی از دریا برای فرود آمدن و بلند شدن استفاده می کردند رایج شد.

1917: دولت عثمانی که بر فلسطین حکومت می کرد دستور داد که یهودیان از تل اویو و جافا تبعید شوند.

1033: استفاده از مایکرو فیلم در کتابخانه ها آغاز شد.

1930: جمهوری ترکیه نام اسلامبول را به استانبول و نام آنقوره را به آنکارا تغییر داد.

1939: جنگ داخلی 3 ساله و خونین اسپانیا با پیروزی راستگرایان به ریاست ژنرال فرانکو پایان یافت. در جریان این جنگ، چپگرایان کشورهای مختلف و دولت شوروی از چپ ها (جمهوریخواهان) و دولتهای ایتالیا و آلمان از راستگرایان حمایت می کردند و به آنان اسلحه و پول می رسانیدند.

1941:بانو "ویرجینیا وولف" داستان نگار بلند آوازه و مقاله نویس انگلیسی در 59 سالگی با غرق کردن خود در رودخانه، خودکشی کرد.

1962: با یک کودتای نظامی،دولت سوریه تغییر یافت.

1969: ژنرال دوایت آیزنهاور سی و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در 78 سالگی در واشنگتن در گذشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.