اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 7 مرداد



1290م:مجلس شورای ملی درجلسه هشتم امرداد 1290 (29 ژوئیه 1911) خود برای كسی كه محمدعلی شاه مخلوع را دستگیر كند و یا سرش را بیاورد یكصد هزار تومان جایزه تعیین كرد.

محمدعلی شاه قاجار برای پس گرفتن سلطنت با هزاران مرد مسلح از طریق روسیه و با كمك این دولت به ایران بازگشته بود. محمدعلی شاه که در سال 1872 به دنیا آمده بود پس از 53 سال عمر بسال 1925 در تبعید درگذشت. سلطنت او که پس از مرگ پدرش، مظفرالدین شاه در سال 1907 آغاز شده بود در سال 1909 و پس از تصرف تهران به دست مشروطه طلبان پایان یافت. سلاطین قاجار از ایلی مغول تبار به همین نام برخاسته بودند. در زمان این دودمان بود که ایران رو به زوال گذاشت و کوچک شد.

 

محمدعلی شاه قاجار


1312ش:پستخانه ایران در ساختمان تازه خود واقع در اول خیابان سپه سابق، سه راهی خیابان خیام (نزدیک میدان توپخانه) در این روز در امرداد 1312 (29 ژوئیه 1933) آغاز بکار کرد. كار ساختن این عمارت شش سال طول كشیده بود. سابقه تاسیس پستخانه درایران به زمان داریوش بزرگ باز می گردد كه پستخانه آمریكا شعار او را بر سردر پستخانه اش نصب كرده است. پستخانه تنها موسسه دولت فدرال آمریکا در همه نقاط این کشور. پستخانه تازه ایران با نام "پستخانه جلیله" آغاز بکار کرده بود و یک موسسه دولتی است زیرا که باید غیر انتفاعی و صد در صد اطمینان بخش باشد و مراسلات و بسته ها که امانات به شمار می آیند به هر نقطه برساند و مانی اردر (چک پستی) صادر کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 44 خود، پست را همانند رادیو و تلویزیون و تلگراف و تلفن و راه و راه آهن دولتی (در مالکیت عمومی) و در اختیار دولت قرارداده است و بازنگری قانون اساسی و ایجاد هرگونه تغییر در اصول آن مستلزم رعایت تشریفات و ازجمله تایید آن در رفراندم (از سوی اکثریت ملت) است.

 

1941م: 29ژوئیه سال 1941( مرداد 1320 ) دولت ایران به اخطاریه 13 روز پیش انگلستان و شوروی كه اتباع آلمان را كه در خاك ایران بر ضد آن دو كشور فعالیت دارند اخراج كند پاسخ داد و اعلام داشت كه اتباع خارجی در ایران زیر كنترل مقامات دولتی هستند و جای نگرانی نباید وجود داشته باشد. اخطار دو دولت در حقیقت بهانه جویی برای تصرف ایران بود . دولت انگلستان قبلا به طور محرمانه به ژنرال «ویول» در هند دستور داده بود كه برای حمله نظامی به ایران به عراق نیرو بفرستد.

همزمان ،مطبوعات متفقین نیز برای آماده ساختن زمینه حمله نظامی به ایران و توجیه آن ، در شماره های روزهای آخر ژوئیه 1941 خود ، با یك مضمون ایران را محل استقرار ستون پنجم هیتلر وانمود كرده و نوشته بودند كه ارتش ایران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز می شود تا در این منطقه نیروهای شوروی از دو سوی تحت فشار قرار گیرند. این روزنامه ها گزارش ها اغراق آمیز از قدرت و وسعت ارتش ایران منتشر كرده بودند . این روزنامه ها بدون این كه تكذیبیه های ایران را چاپ كنند در شماره های سه هفته اول ماه اوت خود نیز به این تبلیغات خود ادامه داده بودند.

 

1942م:بخشنامه نظامی شماره 227 استالین رهبر وقت اتحاد شوروی بامداد 28 ژوئیه 1942 (روزی چون امروز در66سال پیش) خطاب به یكایك افراد مسلح این كنفدراسیون صادر شد كه در آن عقب نشینی سرباز در نبرد دفاعی وقت را بدون دریافت دستور كتبی فرماندهان ارشد ممنوع و مجازات تخطّی از این بخشنامه را اعدام فوری تعیین كرده بود. (در قانون جنگ؛ دفاع در برابر تجاوز بیگانه، نبرد میهنی = مقدس عنوان گرفته است.). ظهر همین روز، رادیو مسكو كه صدای آن از بلندگوهای سربازخانه ها برای شنیدن نظامیان پخش می شد به تفسیر این بخشنامه كه آن را لازم و حیاتی خوانده بود پرداخت و گفت: پارسیان با چنین قانونی به مدت 12 قرن یك امپراتوری بزرگ داشتند و 225 سال تنها ابرقدرت جهان بودند. در آن سرزمین دو بار از این قانون تخطی شد و امپراتوری آنان موقتا از دست رفت؛ یك بار در برابر تعرض اسكندر و بار دیگر در برابر مسلمانان عرب و فاصله میان این دو مورد بیش از نهصد سال بود و در بار دوم پرچم نظامی خود را كه برایشان مقدس بود ازدست دادند. ما (روسها) نباید از برابر آلمانی ها فرار كنیم. آنان بدون دلیل و منطق و بدون اینكه مورد تهدید ما قرار گرفته باشند سرزمین مان مورد تجاوزی بسیار خشن قرارداده اند و دفاع ما یك ایستادگی مقدس، مشروع و میهنی است و بنابراین نباید به خاطر زنده ماندن موقت و به بهای به كشتن دادن دیگران و انهدام وطن، از برابر متجاوز بگریزیم. با فرار و كرنش، تعرض متوقف نخواهد شد و ....

 

Stalin


1326ش:عباس اسكندری نماینده حزب کمونیست توده در مجلس در جلسه هشتم مرداد 1326 ( 29 زوئیه 1947) با عضویت حسن تقی زاده در مجلس مخالفت كرد و گذشته تقی زاده از اتهام مشاركت در قتل آیت الله بهبهانی تا تحصن در سفارت انگلستان، حمایت از تمدید قرارداد نفت در 1933 و تماسهای بی وقفه با خارجی (انگلستان) را برشمرد و گفت که پارلمان ایران جای چنین فردی نمی تواند باشد.

"تاریخ" نشان داد که 18 ماه بعد، شاه تیراندازی به سوی خود در دانشگاه تهران را بهانه قرارداد و به اشاره او، شورای وزیران حزب توده را غیر قانونی اعلام داشت و کودتای 28 امرداد 1332 (اوت 1953) باعث شد که همه احزاب از میان بروند و بعدا از دو - سه حزب "دولت و مقامات - ساخته" و ازجمله حزب "شاه - ساخته" رستاخیز کاری برنیامد و نبود حزب و مطبوعات واقعی (مستقل) سرانجام یکی از عوامل اضمحلال نظام سلطنتی ایران در فوریه 1979 شد.

 

عباس اسکندری

 

1387ش:گزارش توقیف موقت انتشار «همشهری عصر»، روزنامه متعلق به شهرداری تهران در نخستین هفته امرداد 1387(ژوئیه 2008) كه عمدتا به سبب داشتن یك ضمیمه (Pre-print) مركب از آگهی های معروف به دسته بندی شده Classified Ads (كه در نیمه اول دهه 1330، عباس مسعودی ناشر وقت روزنامه اطلاعات بر آنها نام «نیازمندی ها» گذارد) دارای تیراژی بالاست در خبرگزاری های داخلی و برخی دیگر از رسانه ها متفاوت بود.

شهرداری تهران در سال 1371 با استفاده از ابهامات و راههای گریز(Loopholes) قانون مطبوعات مصوب سال 1364 كه شرایط روزنامه داری را برای پاره ای آسان و برای برخی (بویژه روزنامه نگاران حرفه ای قدیمی) بسیار دشوار (نزدیك به محال) ساخته است استفاده كرد و صرفا با هدف طرح مسائل اجتماعی عام المنفعه و انتشار فعالیت ها و اطلاعیه های شهرداری، از هیات نظارت بر مطبوعات پروانه انتشار همشهری را گرفت. انتشار همشهری با اعتراض فراوان و اینكه چرا یك موسسه دولتی (عمومی) باید روزنامه نگار شود، آگهی بگیرد، روزنامه بفروشد و پول مردم (عوارض) را صرف چاپ یك رنگین نامه تبلیغاتی كند رو به رو شد.

 

عطریانفر - کرباسچی

 

1890م:«وینسنت وان گو Vincent Van Gogh» نقاش هنرمند هلندی كه تابلو های او در حال حاضر هركدام دهها میلیون دلار خرید و فروش می شود و یكی از آنها در یك حراج 82 میلیون به فروش رفت 29 ژوئیه 1890 در فرانسه خود كشی كرد. وی بسال 1853 در هلند به دنیا آمده بود.

خرید و فروش كارهای هنری در فامیل وان گو ارثی بود و او نیز وارد همین پیشه شد. وی در دهه آخر عمر خود به كشیدن نقاشی پرداخت و در هلند و فرانسه دهها اثر بسیار جالب كشید كه موفق شد تنها یكی از آنها را بفروشد! . او اواخر عمر با فقر كامل زندگی می كرد .

 

وان گو این پرتره را از خود كشیده و معلوم نیست كه چرا روی گوشش را پوشانده است

 

وینسنت وان گو

 

1805م:29 ژوئیه زادروز الكسیس توكویل Alexis de Tocqueville اندیشمند لیبرال، تاریخدان و نویسنده فرانسوی است كه در سال 1805 به دنیا آمد. توكویل عمیقاً هوادار آزادی فرد بود و از احتمال این كه «اكثریت» به استبداد و ستمگری و زورگویی بپردازد نگران بود. او كه زمانی وزیر امور خارجه فرانسه بود تألیفات متعدد از جمله «دمكراسی آمریكا» و « نظام سابق و انقلاب»دارد. توكویل 54 سال عمر كرد.

بیشتر تالیفات و رساله های توكویل درباره دمكراسی است. یكی از فرضیه های او در این زمینه در این معادله كه خودش آن را نوشته خلاصه شده است: برابری در حقوق + نبودن تبعیض در جامعه + آزادی = دمكراسی

توكویل از هواداران تشكیل انجمن های داوطلبانه در هر زمینه و حرفه بود و می گفت: مردمی كه در یك موضوع و امر منافع و خواست مشترك دارند می توانند به صورت یك بدنه و به مثابه یك خانواده به حل مشكل كمك كنند و دولت ناچار می شود در این زمینه یاری دهد( و به قول سعدی چه عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار) و «جامعه مدنی» وقتی تحقق می یابد كه انجمن ها به احقاق حقوق افراد كمك داوطلبانه كنند. به نظر توكویل، بهترین رئیس دولت آن است كه در دوران حكومتش آحاد مردم آرامش خیال داشته، ترس نداشته و ارعاب و تعرض در میان نباشد و تنها در چنین محیطی است كه پیشرفت حاصل و حلاوت زندگی كه هدف بشر است تامین می شود.

توكویل در زمینه نوشتن و نویسندگی و حتی سخنرانی بر رعایت ساده نوشتن و ساده گفتن بود. وی در این زمینه گفته است: مردم دروغ را آسانتر می پذیرند تا یك حقیقت پیچیده را.

 

Alexis de Tocqueville

 

594پیش از میلاد:سولون solon خطیب (Orator) آتنی كه به خواست مردم این شهر مأمور تغییر نظام حكومتی شده بود 29 ژوئیه سال 594 پیش از میلاد منشور خود را كه نخستین سنگ زیربنای دموكراسی در جهان شناخته شده است در برابر اجتماعی از مردم این شهر اعلام كرد. در این منشور تأكید شده بود: قانونی كه بر مردم حكومت خواهد كرد باید به تصویب خودشان یا نمایندگانشان برسد. برای این منظور، یك شورای 400 نفری باید تشكیل شود كه برای هر رشته از امور، كارشناسان متعدد در دسترس داشته باشد. تصمیمات شورا باید در اجتماع منظم مردم كه در سپیده دم تشكیل می شود كه به كار روزانه آنان لطمه نزد اعلام شود و هر مرد 18 ساله و بالاتر می تواند نفی این تصمیمات را بخواهد و بر له یا علیه آنها نطق كند و سپس رأی گیری شود. تنها كسانی از نطق كردن و رأی دادن باید ممنوع باشند كه فئودال (ارباب زمین و کشاورز) باشند، ازدواج نكرده باشند، وظایف خود را در قبال پدر و مادرشان انجام نداده باشند، مالیات دولت را نپرداخته باشند و در جنگهای میهنی (دفاعی) از پیش دشمن فرار كرده باشند. سولون گفت که اجرای این قانون به الیگارشی (Oligarchy حکومت اشراف و ممتاز) برای همیشه پایان می دهد و منتخب مردم و یا نمایندگانشان حاکم شناخته خواهد شد و حكومت خواهد كرد و شایسته ترین فرزندان شهر را ـ هرکدام در تخصص مربوط، به خدمت خواهد گزید. این روش انتخاب دولت و حکومت کردن «دموكراسی (حكومت مردم، از تركیب دو كلمه یونانی «دمو» به معنای مردم و «كراسی» به معنای حكومت)» است و باید گوشه یی از حیات مردم باشد، در مغزشان نقش بندد و فرهنگ عمومی شود؛ به گونه یی كه رفتار و گفتار و كردارشان هم دموكراتیك باشد. در این نظام حکومتی همگان متساوی الحقوق هستند، هیچكس حق مجازات كردن دیگری را ندارد جز قاضی و پس از ثبوت خطا و بر طبق قانون. بنابراین تا صدور حکم مجرمیت نباید فردرا خطاکار خواند؛ تبعیض، اجحاف، بیگاری (استثمار) وجود نخواهد داشت؛ واژه تکلیف (وظیفه) به جای اجبار بکار خواهد رفت، هرکس در خانه خود امنیت و در جامعه احترام خواهد داشت و ....

 

Solon

 

1900م:امروز زادروز ایویند یانسون Eyvind Johnson داستان نگار سوئدی است كه 29 ژوئیه 1900 به دنیا آمد و در سال 1974 برنده جائزه نوبل در ادبیات شد.

وی گفته است كه تجربه فراوان درهر كار از ازدواج تا شغل و پیشه و مسافرت و دیدن سختی های زندگانی او را داستان نویس كرد.

او كه در كودكی یتیم شده بود مجبور شد كه خانه خاله را در 15 سالگی رها سازد و برای سیر كردن شكم خود به انواع مشاغل از بریدن درخت تا شستن قطارهای راه آهن و آشپزی در رستوران دست بزند و در ساعات فراغت درس بخواند .

او پس از یك سفر به آلمان و فرانسه تصمیم به باز كردن یك دفتر مطبوعاتی در پاریس گرفت و از آنجا رویدادهای فرانسه را برای رسانه های سوئد می فرستاد و به تدریج به ارسال اخبار اجتماعی و مطالب در رابطه با زندگانی مردم گرایش بیشتر یافت و نوشتن این نوع گزارشها كه خود داستانهای كوتاه بودند وی را داستان نویس كرد .

نخستین كتاب او « چهار غریبه » عنوان داشت كه مجموعه ای از داستانهای كوتاه بود و چون مورد استقبال مردم قرار گرفت ؛ دست از روزنامه نگاری كشید ، به زادگاه خود بازگشت و داستان نویسی را پیشه كرد و دهها داستان خوب نوشت كه معروفترین آنها « بازگشت به ایچاتا » است . داستانهای یانسون به بسیاری از زبانها ترجمه شده است.

 

ایویند یانسون


238م:در سال 238 میلادی (29 ژوئیه) افسران گارد کاخ امپراتوری روم، دو كنسول روم (مشتركا: امپراتور) به نامهای پوپیه نوس و بالبینوس را در دفتر كار خود كشتند زیرا كه مردم از آن دو ناراضی بودند.

پوپیه نوس در زمانی كه یك ژنرال بود در جنگ با ایران شكست خورده و فرار كرده بود و از آن پس زیر انتقاد قرارداشت و رومیان او را شایسته كنسول بودن نمی دانستند. این دو، تنها 3 ماه حكومت كرده بودند. سنای روم كه آنها را به سمت كنسول انتخاب كرده بود به همین سبب از چشم مردم افتاده بود.

 

238م:سكه دوران كوتاه حكومت بالبینوسBalbinus و شریك ، تاریخ دست دادن به نشانه ابراز دوستی و احترام را نشان می دهد. در پشت سكه بالیبینوس تصویر «دستی در دست فرد دیگر» را نشان می دهد و به علامت دوستی و اتحاد دو كنسول آن زمان روم ، بالبینوس و پوپیه نوسPupienus ساخته شده است تا رومی ها مطمئن شوند كه میان دو امپراتور شریك نفاق وجود ندارد. این سكه ها در ژوئیه 238 میلادی و سه هفته پیش از ترور بالبینوس در كاخ خود ضرب و رایج شده و از آن پس با توجه به این سكه، دست دادن ( Hand Shake) با دست راست در قلمرو روم و سپس سایر نقاط جهان مرسوم شده و باقی مانده است.

ترور همزمان بالیبینوس امپراتور وقت با شریك حكومتش «پوپیه نوس» به دست افسران شورشی روم 29 ژوئیه 238 روی داد. تاریخدانان بعدا ابراز عقیده كرده اند كه هدف بالیبینوس از نقش تصویر دست دادن در پشت سكه، این بود كه نشان دهد با پوپیه نوس متحد و یگانه است.

در آن زمان، سنای روم دو نماینده (كنسول) را انتخاب می كرد تا به اتفاق زمام امور اجرایی امپراتوری روم را به دست گیرند و انتخاب این دو باید هر سال تجدید می شد.

 

هر دو روی سکه بالبینوس

 

1883م:به مناسبت زادروز «بنیتو موسولینیBenito Mosolini» كه 29 ژوئیه 1883 به دنیا آمد، حزب فاشیست را تاسیس و 21 سال بر ایتالیا حكومت كرد اشاره به تعریف واژه فاشیست و تاریخچه این واژه بی فایده نخواهد بود، از این قرار:

نظامیان رومی در جنگهای سده سوم میلادی با ایران (دوران اردشیر ساسانی و پسرش شاپور اول) مشاهده كرده بودند كه پیاده نظام ایران در دسته های ده ـ دوازده نفری در سنگرها و خاكریز ها مستقر می شود و سواره نظام ایران نیروی دشمن را به میان آنان می كشاند و این صف آرایی و تاكتیك برای رومیان تازگی داشت. در زمینه این تاكتیك، رومیان از نظامیان ایرانی شنیده بودند كه به آنان اندرز داده شده كه یك شاخه درخت را به آسانی می توان شكست، ولی اگر چند شاخه را در كنار هم قرار دهند (متحد كنند) شكستن مجموعه آنها كاری آسان نخواهد بود. نظامیان رومی این اندرز را با خود به روم (ایتالیا) بردند و میان مردم پخش كردند كه به زبان لاتین، «فاشس (دسته ای از شاخه ها و یا میله ها)» خوانده می شد كه بعدا معنای مجازی دسته، گروه و اتحادیه به خود گرفت و در لاتین تازه (ایتالیائی) به صورت «فاشیو» كه در جمع می شود «فاشی» درآمد و به تدریج بر سندیكا هم اطلاق شد. در دهه 1870 سوسیالیستهای جزیره سیسیل (جنوب ایتالیا) نام اتحادیه خود را «فاشیو سیسیلیانو» گذارده بودند.


1900م:29 ژوئیه 1900 اومبرتو اول humbert-1 پادشاه وقت ایتالیا ترور شد . وی 22 سال بر ایتالیا سلطنت کرده بود. اومبرتو برخلاف پدرش مردی محافظه کار و علاقه مند به تقویت ارتش و سیاست خارجی بود و به همین سبب به آلمان نزدیک شده بود. مورخان او را بنیادگذار اتحاد مثلث می دانند. اومبرتو که کوچکترین ناارامی را تحمل نمی کرد به ارتش دستور داده بود که تظاهرات نسبتا آرام سال1898کارگران در میلان را زیر آتش توپ قرار دهند که جمع کثیری کشته شدند. اومبرتو به دست آنژلو برشچی کشته شد . آنژلو گفته بود که انتقام خون کارگران میلان را گرفته است.

 

اومبرتو اول


2004م:29 ژوئیه 2004 بودجه 416 میلیارد و دویست میلیون دلاری نظامی آمریكا و 25 میلیارد دلار پولی كه به عنوان بودجه اضطراری عملیات عراق و افغانستان در نظر گرفته شده بود به تصویب كنگره آمریكا رسید. دولت امریكا در آن سال 450 میلیارد دلار كسر بودجه داشت.

بودجه دفاعی آمریكا به این سبب بالاست كه هزینه ها در این كشور گران و ریخت و پاش آن نسبت به كشورهای دیگر زیادتر است و به دلیل نبود نظام وظیفه، به همه نظامیان دستمزد بالا پرداخت می شود. در آمریكا كه یك فدراسیون است هزینه های داخلی برعهده ایالات است و دولت فدرال عمدتا به امور دفاعی، سیاست خارجی، امور اطلاعاتی ـ امنیتی و برنامه ریزی های كلی می پردازد و هزینه دست و پا گیر آنچنانی ندارد. در میان موسسات داخلی، تنها پستخانه ها وابسته به دولت مركزی هستند كه خود، درآمد كافی دارند؛ گرچه پیدایش فاكس و «ای ـ میل» آنها را اخیرا زیانده كرده است.

درآمد دولت آمریکا تنها از مالیات تامین می شود و این دولت بمانند دولتهای دیگر منابع ملی از قبیل معادن نفت در اختیار ندارد و اگر در برخی سالها، درآمد مردم زیاد نباشد میزان مالیات جمع آوری شده نیز زیاد نخواهد بود و دولت واشنگتن کسری بودجه خودرا از طریق فروش اوراق قرضه (با بهره) جبران می کند.

 

2005م:اصحاب نظر تاكید 27 ژوئیه 2005 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری وقت روسیه به 38 تن از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح این كشور را كه هر ابزار نظامی كه ارتش و نیروی دریایی روسیه لازم داشته باشد برایش باید سریعا تامین شود بازگشتی به دوران مسابقات تسلیحاتی تلقی كرده و گفته اند كه روسیه به نام «بازگشت به سیاست موازنه نظامی به عنوان تنها عامل صلح و ثبات جهان» می خواهد دوباره دست به تقویت بنیه نظامی خود بزند. آمریكا اینك با دو رقیب رو بروست: چین و توان اقتصادی آن، روسیه و نیروی نظامی آن و در این وضعیت روی دوستی عملی اروپای غربی، جز انگلستان هم نمی تواند حساب كند.


2005م:28 ژوئن 2005 و چند ساعت پس از خروج رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریكا از تاجیكستان، دولت چین اعلام داشت كه 20 میلیون دلار كمك بلاعوض دیگر و 15 میلیون دلار كمك تكنولوژیك در اختیار تاجیكستان قرار خواهد داد و نیازمندی های تاجیكان را از طریق توسعه داد و ستد تامین خواهد كرد. از این كمك تكنولوژیك برای تكمیل شبكه ارتباطی فیبر نوری و شبكه سلفون (تلفن های موبایل) تاجیكستان استفاده خواهد شد. رامسفلد به تاجیكستان رفته بود تا بخواهد كه مقامات تاجیک باز هم اجازه دهند كه هواپیماهای باربر آمریكایی در سر راه خود به افغانستان و یا باز گشت، از فرودگاههای تاجیكستان استفاده كنند.

 

سیاستهای مدبّرانه

 

2005م:پراودای آنلاین در شماره مورخ 28 ژوئیه 2005 خود تحت عنوان «دروغها درباره تروریسم جهانی» نوشته بود:

آنان كه در حمله نظامی به افغانستان و عراق و استقرار نیرو در این دو كشور شركت داشته اند، این روزها وسیله ای به دست آورده اند تا عمل خود را توجیه كنند. آنان از انفجارهای لندن و شرم الشیخ استفاده و با كمك دستگاههای تبلیغاتی وسیع و انحصاری خود این رویدادها را بزرگ و بزرگتر کرده تا نتیجه گیری «ساخته و پرداخته» خود را به گوش جهانیان برسانند، در آنان القاء كنند و به مردم جهان ثابت كنند كه حق داشته اند دولتهای عراق و افغانستان را با حمله نظامی بركنار و در آنجا مستقر شوند و از این استقرار باید حمایت عمومی و جهانی شود.

پراودا اضافه کرده بود: فاتحان افغانستان و عراق می خواهند از مسلمان بودن متهمان به بمب گذاری، بر ضد همه مسلمانان استفاده كنند و تروریسم بین المللی را با انواع چسب های موجود در بازار به آنها بچسبانند. مقامات دولتهای فاتح افغانستان و عراق نمی گویند كه استقرار نظامی آنها در این دو كشور باعث این همه قتل و ویرانی شده است. در عراق دست كم (تا ژوئیه 2005) یكصد هزار غیر نظامی كشته شده اند و ترمیم خرابی های این كشور سالهای سال طول خواهد كشید. در افغانستان، پس از استقرار آمریكا كشت تریاك چند برابر شده و جنگ سالاران و قاچاقچیان مواد مخدر توان بیشتری یافته اند.

پرودا در آن شماره خود همچنین نوشته بود: همه می دانند این نوع خرابكاری دردهه1980 توسط «سیا» و با پول آمریكا بر ضد دولت دكتر نجیب در افغانستان اختراع شد و دیگر، از میان نرفت.


1696: پتر اول تزار روسیه « آزوف » را از دست عثمانی ها خارج ساخت.

1858: میان آمریكا و ژاپن نخستین قرارداد بازرگانی امضاء شد كه در آن آمده بود كه اتباع آمریكا از آن پس می توانند در هر نقطه ژاپن كه بخواهند زندگی كنند.

1922: فاتحان جنگ جهانی اول به یونانی ها اخطار كردند كه از تصرف استانبول خودداری كنند.

1968: پاپ وقت وسائل مصنوعی جلوگیری از حامله شدن را برای كاتولیكها غیر شرعی اعلام كرد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 1 مرداد



1322م:طبق محاسبه مورخان روس، پوریای ولی (محمود خوارزمی) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ایران 23 ژوئیه سال 1322 میلادی (یكم امرداد) درگذشت .


1288ش:یكم مرداد 1288 سلطان احمد شاه كه كودكی بیش نبود از ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهك به كاخ گلستان انتقال یافت. پدرش، شاه مخلوع، تا این روز حاضر نمی شد او را از خود دور سازد كه ایلخان قاجار (پس از تبانی با دولت روسیه) با یك واحد قزاق به سفارت روسیه رفت و احمد شاه را كه با پدر و اعضای خانواده در آنجا متحصن بودند بیرون آورد.

احمد شاه سی ام تیر 1293هجری خورشیدی پس از رسیدن به سن قانونی، تاجگذاری كرد و دولت وقت یكصد هزار تومان هزینه مراسم تاجگذاری او را از بانك انگلستان در تهران (بانك شاهی، و در آن زمان واقع در ضلع شرقی میدان توپخانه ـ ساختمان فعلی بانك تجارت) وام گرفته بود.

 

شاه كوچولوی كشوری كهن با شمشیری مرصع و بلند!


1331ش:اول مرداد ماه 1331 دکتر مصدق كه با جانبازی مردم بر شاه و هوادارانش پیروز شده بود اعلام كرد كه به احترام مقتولان تظاهرات سیاسی سی ام تیر، فردا - دوم مرداد سازمانهای دولتی تعطیل و پرچمها به حالت نیم افراشته در خواهند آمد. وی همچنین قول داد كه ترتیبی خواهد داد كه از آن پس نشود هیچیك از اصول قانون اساسی را نادیده گرفت و جهت تامین منافع فرد و یا افراد معین از آن عبور كرد. وی گفت كه وصیت كرده است كه پس از مردن، او را در كنار گور مقتولان سی ام تیر به خاك بسپارند. او از این مقتولان به نام كسانی نام برد كه جان بركف نهاده بودند تا از حقوق ملت، آزادی و دمكراسی، قوانین وطن، حاكمیت ملی و استقلال كشور دفاع كنند. آنان جان دادند و در خون غلتیدند تا اراده ملت استوار و حاكم باقی بماند.

پس از فوت دكتر مصدق در اسفند 1345 و در حال تبعید غیرقانونی،دولت وقت مداخله كرد و اجازه نداد كه در گورستان مقتولان سی ام تیر ماه دفن شود و به این ترتیب مانع از انجام وصیت یك متوفی شد كه عملی مغایر منش ایرانی است. دولت وقت همچنین اجازه نداد كه مجلس ختم عمومی برای دكتر مصدق برگزار شود، اما نتوانست مانع شود كه میلیونها ایرانی در اسفند 1345 به علامت عزاداری، لباس سیاه برتن نكنند.

 

1339ش:یكم امرداد 1339، شاه درمصاحبه ای در پرسش به سئوالی كه از پیش آماده شده بود به صراحت گفت كه ایران اسرائیل را ده سال پیش برسمیت شناخته و این، موضوع تازه ای نیست. انتشار این مطلب با عكس العمل شدید دولتهای عربی رو به رو شد و جمال عبدالناصر ضمن حمله شدید به شاه، روابط مصر با ایران را قطع كرد و جنگ رادیویی دو كشور آغاز شد كه سالها طول كشید.


2000م:احمد شاملو شاعر، داستان نگار، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار معاصر وطن 23 ژوئیه سال 2000 بر اثر عوارض بیماری قند درگذشت. شاملو كه در عین حال یك مبارز سیاسی بود در طول عمر چند بار به زندان افتاده بود. انتقادهای او مخصوصا در سه سال آخر عمر نظام سلطنتی معروفند. وی مبارزه سیاسی خودرا از سفر آمریكا در سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو دهها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقی مانده است. وی در عین حال یك مترجم كتاب و مقاله از زبانهای فرانسه و آلمانی به پارسی بود. شاملو كه هنگام وفات 74 ساله بود در طول عمر چند نشریه عمومی تهران را نیز سردبیری كرده بود. شاملو در تهران و در یك خانواده نظامی به دنیا آمده بود. او می كوشید كه در اشعار خود ذائقه ایرانی را كه با سبك حافظ و ... آشناست رعایت كند.

 

شاملو


1829م:23 ژوئیه سال 1829 ویلیام برت آمریكایی ماشین تحریری را كه ساخته بود و گفته می شود نخستین تایپ رایتر بوده است در ایالت میشیگان به ثبت رسانید ، ولی از آن پس اشاره دیگری به ماشین ساخت ویلیام برت نشده است تا این كه 31 سال بعد

( سال 1867 ) سه آمریكایی دیگر به نامهای كریستوفر شول ، كارلوس گلیدن و سمیوئل در شهر میلواكی ایالت ویسكانسین آمریكا ماشین تحریری را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملی بود و كارخانه رمینگتون كه در آن زمان تفنگ و چرخ خیاطی تولید می كرد امتیاز انبوه سازی این تایپ رایتر را به مبلغ 12 هزار دلار از آنان خرید و تحت نام « شول ـ گلیدنShole - Glidden » به تولید صنعتی آن پرداخت كه رو به كامل گذارد و در سراسر جهان وسیله ای عمومی و ضروری شده است. عكس بالا از یك ماشین تحریر « شول ـ گلیدن » كه در سال 1873 ساخته شده و در موزه اسمیتسونین شهر واشنگتن نگهداری می شود برداشته شده است. باید دانست كه تلاش برای ساختن ماشین تحریر تحت نام « تایپو گرافر » از قرن چهاردهم میلادی آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم عملی نشد.

 

نخستین ماشین تحریر

 

1935م:دكتر دیوید اروینگ تاریخدان انگلیسی كه در كتاب خود « جنگ هیتلر » و سخنرانی هایش كشتار یهودیان اروپا به دستور هیتلر موسوم به « هالوكاست » را یك افسانه و ادعایی نادرست خوانده است از دیروز به كشور نیوزیلاند هم ممنوع الورود شد. وی قبلا به درخواست شورای جهانی یهودیان به كانادا، استرالیا ، آلمان ، ایتالیا و جمهوری فدرال آفریقای جنوبی ممنوع الورود شده بود. این شورا در درخواست خود خطاب به این دولتها نوشته است : هرجا كه دیوید اروینگ حضور یابد و سخنرانی كند؛ احساسات ضد یهود دامن زده می شود.

با این كه دولت نیوزیلاند اخیرا با دستگیری دو تبعه اسرائیل این دولت را متهم به سوء استفاده از خاك آن كشور و جعل گذرنامه های نیوزیلاند كرده بود، درخواست شورای جهانی یهود را پذیرفت.

دكتر اروینگ كتابهای تاریخی متعدد منتشر ساخته كه از میان آنها دو كتاب او « مسیر روباه صحرا » و « جنگ هیتلر » درباره آلمان نازی است.

وی در یك سخنرانی گفته بود كه طبق یك توافق ضمنی و محرمانه با رضا شاه كه از سال 1935 ( 1314 هجری ) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هیتلر با كمك ارتش ایران قصد تصرف خاور میانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان و دادن افغانستان و اراضی دیگری در شمال و غرب را به ایران داشت تا امپراتوری پارسی ها احیاء شود و به همین منظور به شوروی حمله نظامی برد و رومل ؛ بهترین افسر آلمان را به شمال آفریقا فرستاد. به اظهار دكتر اروین، قرار بود ارتشهای آلمانی از طریق قفقاز و مصر خود را به منطقه نفتخیز خاور میانه برسانند.

 

دکتر اروین


14م:تیبریوس، ژنرال رومی كه بیشتر عمر خود را در جنگ با ایرانیان سپری كرده بود و آثار زخمهای متعدد شمشیر دلاوران ایران را بر صورت و چانه اش داشت در این روز در سال 14 میلادی با رای سنای روم امپراتور روم شد. شورای عالی قوه مجریه روم قبلا او را برای احراز این سمت به «سنا» پیشنهاد كرده بود، ولی سناتورها در انتخاب وی دو دل بودند كه تیبریوس 23 ژوئیه سال 14 میلادی به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جای زخمهای خود و شرح جنگهایش در سوریه و فلسطین با ایرانیان، موفق به گرفتن رای شد. سناتور های مخالف در این كه تیبریوس سرباز حرفه ای خوبی بود تردید نداشتند، ولی باور نداشتند كه بتواند امپراتور شایسته ای باشد، قواعد دمكراسی را رعایت، و قوانین مصوب سنا را عینا اجرا كند و به افكار عمومی احترام بگذارد.

 

تیبریوس و آثار زخمهای چانه و صورت


1952م:ژنرال نجیب رئیس گروه "افسران آزادیخواه مصر" كه با یك كودتای نظامی زمام امور را به دست گرفته بود 23 ژوئیه 1952 اعلام كرد كه بر كشور مسلط است و فاروق، پادشاه بر كنار شده مصر، باید این كشور را ترك كند.

وی فاروق را فردی خوشگذران و خودخواه که به آسانی آلت دست بیگانه می شود توصیف و اعلام داشت. با وجود این، ژنرال نجیب در آن روز اشاره به الغای نظام سلطنتی مصر نکرد. معنای آن این بود که پس از فاروق پسر او که طفلی شیرخوار بود جانشین پدر خواهد بود. فاروق چند روز بعد مصر را ترک کرد و به ایتالیا رفت و خوشگذرانی را با پولی که ذخیره داشت دنبال کرد.

فاروق از خانواده محمدعلی پاشا است که به عثمانی در تصرف مجدد مصر کمک کرده بود و بعدا خدیو (پادشاه) مصر شده بود و سلطنت مصر را درخانواده اش موروثی کرده بود. محمد علی پاشا یک مقدونی غیر یونایی بود که به ارتش عثمانی پیوسته و حکمران مقدونیه و قسمتی از یونان شده بود. فوزیه زن اول محمدرضا پهلوی (شاه سابق ایران) خواهر فاروق بود.

یك روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ «وردن»، مردی كه نیت خدمت به فرانسه داشت

 

1945م:محاكمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از 23 ژوئیه سال 1945 آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان كار به مرگ محكوم گردید.

«پتن» در جریان جنگ جهانی اول یك ژنرال فرانسوی بود كه در شكست دادن آلمان نقشی موثر داشت. او در 1916 در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن كه فرضیه «دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی» از اوست اواخر جنگ فرمانده كل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این كشور شد. شارل دوگل یكی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.

 

فیلد مارشال هانری پتن


1970م:23 ژوئیه 1970 قابوس بن سعید 30 ساله برضد پدرش سعید بن تیمور كودتا كرد و سلطان عمّان شد. این كشور هنوز فاقد یك قانون اساسی مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است.

قابوس در انگلستان تحصیلات متوسطه و فنون نظامی را به پایان برده بود كه به عمّان احضار شد و به دستور پدرش در اینجا تحت نظر قرار گرفت، اما دوستان انگلیسی اش می توانستند با او ملاقات كنند. انگلیسی ها هنوز در عمّان نفوذ كامل دارند. این سرزمین كه در سوی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد از موقعیت سوق الجیشی ویژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتیجه نفت آن است. قانوس بعدا موفق شد با كمك نظامی انگلستان و شاه وقت ایران به ماجرای ظفار پایان بدهد.

 

قابوس

 

1999م:ژوئیه 1999 عبدالاحد كرزای (كرزایی) از بزرگان یك طایفه ساكن منطقه قندهار وابسته به قبیله پشتون درّانی (تا قرن هجدهم موسوم به ابدالی) در كویته بلوچستان (پاكستان غربی) ترور شد. عبدالاحد با پسرش حامد (رئیس جمهور فعلی افغانستان) و برخی از افراد خانواده اش ازدست حكومت طالبان جلای وطن كرده و به شهر كویته رفته بود. یك هفته پس از قتل او، در 22 ژوئیه اعلام شد كه ترور عبدالاحد كار طالبان بوده است (كه عمدتا غلیزایی = غلزایی هستند، قبیله دیگر پشتون كه میرویس هوتكی پدر میرمحمود فاتح اصفهان از میان آن قبیله برخاست). همچنین گفته شد كه طالبان احتمالا ترور حامد را هم در برنامه كار خود دارند. دیگر پسران عبدالاحد به آمریكا رفته بودند و در آن كشور اقامت داشتند. در آن زمان همچنین گفته شده بود كه حامد از دولت پیشین آمریكا انتقاد كرده بود كه چرا بدون بررسی و برآورد نتیجه كمك كرده است كه طالبان بر افغانستان مسلط شوند. حامد به همین دلیل حاضر به قبول نمایندگی طالبان در سازمان ملل نشده بود و بنابراین طالبان دشمن او شده بودند. طبق گزارش رسانه ها، حامد در طول اقامت در كویته تلاش می كرد تا ظاهرشاه به قدرت بازگردد. حامد در اواخر حكومت طالبان، از احمدشاه مسعود (از تاجیكان = پارسیوانان) كه با طالبان در مبارزه بود هواداری می كرد. مسعود در عین حال از مخالفان كنترل افغانستان توسط آمریكا بود و می گفت كه سیاست واشنگتن به دلایل متعدد برمدار كنترل دائمی افغانستان قراردارد و تاچنین باشد، در منطقه آرامش برقرار و پیشرفت میسر نخواهد شد. در پی قتل مسعود و ماجرای 11 سپتامبر 2001 و لشكركشی آمریكا، حامد كرزای به تشویق این دولت به افغانستان آمد و پس از طی مراحلی ریاست این كشور را به دست گرفت، ولی مسئله افغانستان با درگیرشدن ناتو در این قضیه توسط واشنگتن، پیچیده تر شده و آینده اش قابل پیش بینی نیست.

 

2007م:23 ژوئیه 2007 «محمدظاهر شاه» پادشاه پیشین افغانستان در 92 سالگی در شهر كابل درگذشت. درگذشت او در پی یك بیماری طولانی دستگاه گوارش اعلام شده بود. محمدظاهر كه در نیمه اكتبر 1914 به دنیا آمده بود در سال 1933 پس از ترور پدرش، پادشاه شده بود و تا سال 1973 به مدت 40 سال بر افغانستان سلطنت كرده بود. در این سال، سردار محمدداوود عموزاده و شوهر خواهرش كه نخست وزیر افغانستان بود از غیبت كوتاه او كه به ایتالیا رفته بود استفاده كرد و با یك كودتای بدون خونریزی نظام حكومتی افغانستان را از سلطنت به جمهوری تغییر داد و خود رئیس جمهور شد. با این كودتا، آرامش از افغانستان رخت بربست. محمدظاهر كه چهار پسر و دو دختر از او باقی مانده اند در سال 2002 و پس از سقوط حكومت طالبان، از ایتالیا به كابل بازگشت ولی ادعای سلطنت نكرد. او كه برای تحكیم حكومت حمید كرزای (كه از بستگان دور او است) تلاش كرد از مجلس افغانستان لقب «پدر افغان» گرفت و اجازه یافت كه تا پایان عمر در كاخ سلطنتی زندگی كند. محمدظاهر در طول تبعید در ایتالیا، از كمك مالی شاه وقت ایران برخوردار بود.

 

محمدظاهر شاه از جوانی تا سالخوردگی


636: اعراب مسلمان تصرف سرزمین فلسطین را كه پس از حكومت خسرو پرویز به دست روم شرقی (قسطنطنیه) افتاده بود تكمیل كردند.

1631: ارتش سوئد به فرماندهی گوستاو دوم پادشاه این كشور در « وربن » روسیه بر دشمنان خود پیروز شد . «گوستاو» سوئد را با برقرار كردن نظام وظیفه اجباری و جنگ با كشورهایی كه سوئد را دست كم گرفته بودند به عنوان یك دولت مقتدر وارد صحنه اروپا ساخت . گوستاو در 37 سالگی در ششم نوامبر 1631 در جنگ با آلمانی ها كشته شد.

1759: ارتش روسیه در جنگ بر آلمان پیروز شد و در این جنگ هفت هزار سرباز آلمانی كشته شدند.

1974: حكومت سرهنگها در یونان سقوط كرد. لشكركشی تركیه به قبرس و تصرف منطقه ترك نشین این جزیره عمدتا یونانی زبان، آخرین میخی بود كه بر تابوت حكومت سرهنگها در یونان كوبیده شد.

1954: پارلمان فرانسه قرارداد ژنو در باره سرنوشت ویتنام را تصویب كرد . این قرارداد در پی شكست نظامی فرانسه در « دین بین فو » امضاء شده بود.

1991: حزب كمونیست شوروی در اصل پذیرفت كه در نظام اقتصادی این كشور تجدید نظر شود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com