اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -7شهریور



500پیش ازمیلاد:محاسبات تقویمی تازه بر پایه نوشته های یونانیان و رومیان عهد باستان نشان می دهد كه آگوست سال 500 پیش از میلاد - دوران پادشاهی داریوش بزرگ - و به احتمال زیاد 29 آن ماه، میترا [در زبانهای اروپایی میثرا] از سوی دربار هخامنشی پس از مشورت با روحانیون آیین زرتشت، به عنوان مظهر (سمبل) نور (آفتاب)، مهر و دانایی رسمیت یافت.

 

1894م: هنری مورتیمر دوراند (دارای لقبSir) هنری مورتیمر دوراند (دارای لقب «سر») که از سال 1894 تا سال 1903 وزیر مختار دولت انگلستان در تهران بود ناگهان و بدون دادن اطلاع به دولت ایران، آماده دیدار از جنوب غربی وطن ما می شد كه این سفر سه ماهه و دو هزار كیلومتری او، هفته نخست ماه سپتامبر 1899 (یکصد و ده سال پیش در این هفته) آغاز شد و در دسامبر آن سال به پایان رسید، بدون این كه دولت تهران انجام آن را مداخله در امور خود اعلام دارد و اعتراض كند!. این سفر بذر فتنه های متعدد را كشت كرد كه یكی از آنها ترسیم خط تقسیم وطن ما به دو منطقه تحت نفوذ روسیه و انگلستان بود. دوراند قبلا خط مرزی دو هزار و ششصد كیلومتری میان افغانستان و هندوستان انگلستان (پاكستان امروز) را تعیین كرده و در سال 1893 آن را به عبدالرحمان خان - امیر كابل قبولانده بود كه از قرن بیستم تاكنون منشأ فتنه، اختلافات و مسائل متعدد بوده است و ازجمله مسئله جاری القاعده و طالبان، مشکل وزیرستان و قبلا هم مسئله کشمیر و ....

 

Sir Henry Mortimer Durand


1357م:هفتم شهریور 1357 (29 آگوست 1978) و در جریان انقلاب، روزنامه های تهران گزارش کرده بودند که بسیاری از ملیِّون و نیز چپگرایان فعال در دهه 1330 باردیگر فعال شده اند و هرکدام نظر و خواستی دارند. در این راستا، روزنامه های تهران درگزارش خود از تشکیل و یا تجدید فعالیت 14 حزب و جمعیت نام برده و همچنین نوشته بودند که چند شخصیت ملی گرا و نیکنام و بعضا همکار پیشین دکتر مصدق از جمله دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ دولت مصدق، دکتر غلامحسین صدیقی وزیر کشور کابینه او و نیز الهیار صالح و شاپور بختیار به صورت مستقل وارد صحنه مبارزات و فعالیت شده اند. به نوشته روزنامه های تهران، ورود دوباره همین شخصیت ها به صحنه سبب شده است که دولت واشنگتن موضع بیطرفانه به خود گیرد و با خشونت ماموران انتظامی و تیراندازی به مردم مخالفت و تماس شاه با ملیّون و اصلاح طلبان را توصیه و تشویق کند. احتمالا همین توصیه سبب شده بود که شاه بعدا از دکتر صدیقی بخواهد که نخست وزیر شود و او قبول پیشنهاد شاه را مشروط و موکول به دست کشیدن وی از اختیارات و اعمال قدرت خارج از چارچوب قانون اساسی و احیانا خروج موقت از کشور کرده بود که شاه پیشنهاد نخست وزیری را به یک همکار دیگر مصدق ـ شاپور بختیار ـ داد و وی پذیرفت و نخست وزیر شد، آما دیگر خیلی دیر شده بود.


1632م:29 اوت زاد روز جان لاك John Locke فیلسوف تجربه گرای (Empiricist) انگلیسی در سال 1632 است كه بر پایه افكار او اعلامیه استقلال ایالات متحده نوشته شده و علوم سیاسی و فلسفه سیاسی شكل گرفته است.

به باور لاك هر فكر، عقیده و دانش ناشی از تجربه است، او می گوید بشر طبیعتا دارای حقوق و تكالیفی است و این حقوق عبارتند از: حق حیات، حق آزادی، حق مالكیت و .... آزادی از نظر لاك همانا برابری سیاسی افراد و برخورداری از حقوق مدنی است. او می گوید: وظیفه هر دولت محافظت از حقوق مردم است و توجیه وجود دولت در همین محافظت از حقوق مردم قرار داده شده است كه بهتر از خود فرد می تواند این وظیفه را انجام دهد و توان محافظت از حقوق اتباع؛ درجه شایستگی یك دولت را نشان می دهد و اگر یك دولت نخواهد و یا نتواند حقوق اتباع را محفوظ بدارد، منطق وجودی خود را از دست می دهد و بر مردم است كه حاكم دیگری را برگزینند. لاك می گوید: این فقط مردم هستند كه باید تصمیم بگیرند كه چه كسی بر آنان حكومت كند.

 

John Locke

 

2003م:«ویلفرد تزینگر» نویسنده انگلیسی كتابهای «شنهای جزیرة العرب»، «اعراب باتلاق نشین»، «رودخانه ای كه به دریا نمی رسد»، «زندگی با سامبوروها» و ... 29 اوت 2003 در 93 سالگی درگذشت.

كتابهای تزینگر نتیجه تجربه های خود او است. او در 1946 از ربع الخالی كشور سعودی عبور كرد و احتمالا نخستین غیر بومی بود كه دست به این سفر خطرناك زده بود. وی سپس تمام سال 1948 را با اعراب بدوی ربع الخالی زندگی كرد و كتاب شن های جزیرةالعرب نتیجه همین دو سفر بود. وی سپس مدتی را با اعراب حواشی باتلاقهای دجله و فرات در عراق جنوبی بسر برد كه كتاب اعراب باتلاق نشین محصول آن است. كتاب رودخانه ای كه به دریا نمی ریزد شرح چنین رودخانه ای در كشور اتیوپی است. ویلفرد سالها میان قبیله سامبورو در كنیا زندگی كرد تا موفق شد تفاوت زندگی ابتدایی و زندگانی نوین را برنگارد و ....

 

ویلفرد


1533م:29 اوت 1533 میلادی "فرانسیسكو پیزارو" كه از سوی دولت اسپانیا ماموریت تصرف اراضی امریكای جنوبی و انتقال طلای آنجا را به اسپانیا داشت پس از دستگیری كردن آتاهوالپا Atahualpa امپراتور اینكاها و گرفتن خزانه طلای او كه اسپانیا را ثروتمند كرد وی را برخلاف وعده ای كه داده بود به قتل رساند.

پیزارو با 150 سرباز از جمله 62 سوار و دو توپ عازم شهر كوسكو Cusco پایتخت امپراتوری اینكا (پرو Peru) شده بود. حال آن كه این امپراتوری دهها هزار سرباز داشت، ولی فاقد دو چیز بود، یكی دروغ گفتن و دیگری اسلحه آتشین. پیزارو پس از رسیدن به كوسكو؛ بر فراز تپه ای مستقر شد و دو توپ خود را زیر شاخه های بریده شده درخت پنهان كرد و از امپراتور خواست كه با هم مذاكره كنند و پیام داد كه این مذاكره درباره تشویق قوم اینكا به مسیحی شدن است و قصد تصرف جایی را ندارد، زیرا نیروهای او كم و خسته راه هستند. امپراتور فریب خورد و با هفت هزار تن از سربازان خود و سران كشورش به دیدار پیزارو رفت. هنگامی كه این عده به تیررس توپها رسیدند زیر آتش قرار گرفتند. بیشتر این عده كشته شدند و امپراتور اسیر شد. پیزارو قول داد كه اگر مخزن طلایش را به او نشان دهد آزاد خواهد شد كه فریب خورد و چنین كرد. پیزارو پس از تصاحب طلاها دستور داد كه امپراتور را گردن زدند و مردم اینكا كه از آتش توپ و تفنگ و دیدن سوار نظام و سرباز زره پوشیده ترسیده بودند تسلیم شدند و سرزمین و استقلال و آزادی خود را از دست دادند. باستان شناسان كه سرگرم بیرون آوردن اشیاء، ساختمانها و مردگان اینكاها از دل خاك هستند از پیشرفت تمدن آنان متعجب شده اند. این قوم مردگان خود را پس از مومیایی كردن دفن می كرد.

 

2003م:تونی بلر نخست وزیر انگلستان 29 اوت 2003 در حالی كه در طرفین مسیرش، لندنی ها بر ضد او تظاهرات می كردند و کاریکاتورهایش را با شعارهای ضد جنگ عراق (عکسهای بالا و پایین) حمل می کردند وارد ساختمان دیوان عدالت انگلستان شد كه سرگرم رسیدگی به ماجرای خودكشی«دیوید كلی» و اظهارات بلر در پارلمان در توجیه تعرض نظامی به عراق بود (که معلوم شده است گزارش نادرست داده بود).

در پی خودكشی «دیوید كلی» بازرس (انگلیسی) سابق سازمان ملل در عراق و مشاور وزارت دفاع انگلستان كه ادعای بلر را گزافه گویی خوانده و در این زمینه مطالبی به رادیو این كشور گفته بود، این تحقیقات قضایی ضرورت یافته بود.

بلر در پارلمان انگلستان گفته بود كه صدام حسین ظرف 45 دقیقه می تواند سلاحهای كشتار جمعی خود را آماده برای بكار گیری سازد، حال آن كه پس از اشغال نظامی عراق چنین سلاحهایی به دست نیامده است.

بلر دومین نخست وزیر انگلستان است كه چنین تحقیقاتی از او می شود.

 

 تونی بلر

 

1842م:29 اوت سال 1842 جنگ اول تریاك میان چین و انگلستان با امضای قرارداد نابرابر نانژینگ پایان یافت. این جنگ به پیروزی انگلستان و از دست رفتن هنگ كنگ چین و باز شدن درهای چین به روی بازرگانان انگلیسی انجامید. طبق این قرارداد، دولت چین پذیرفت كه بنادر چین از كانتون تا شانگهای به روی كشتی های قدرت های بزرگ باز باشد و تعرفه های گمركی تجار انگلیسی ثابت بماند، انگلیسی ها از حق محاكمه كنسولی برخوردار باشند و دولت چین بابت غرامت جنگ 21 میلیون اونس نقره به دولت انگلستان بدهد. این قرار داد در عرشه ناو انگلیسی كورن والیس در آبهای نانژینگ امضا شد. انگلستان سالها بود كه تریاك محصول هند را به چین صادر می كرد و چینیان با مصرف این تریاك ارزان معتاد شده بودند. سالها بعد، دسته ای از چینیان میهندوست با تشویق دولت چین به كشتی های باری انگلستان حمله بردند و صندوقهای تریاك را به دریا ریختند كه این امر بهانه جنگی شد كه مورخان بر آن نام جنگ اول تریاك نهاده اند.

 

انگلیسی ها كشت تریاك را در مستعمره خود هند گسترش دادند و محصول آن را به چین صادر كردند و ...


1786م:قیام كشاورزان در ایالت ماساچوست آمریكا به رهبری دانیل شی D.Shay از مبارزان سابق انقلاب استقلال آمریكا 29 اوت 1786 آغاز شد، در 26 دسامبر همان سال به اوج رسید و در 25 ژانویه 1787 سركوب شد.

كشاورزان كه از خشونت طلبكاران به ستوه آمده بودند خواهان اصلاح قانون تصرف مایملك كشاورز از سوی طلبكار در صورت عدم پرداخت بدهی در سررسید آن شده بودند. ولی به خواست آنان توجه نشد كه می گفتند نباید به دلیل بدهكاری، زمین و ابزار كار آنان به سود طلبكار توقیف و حراج شود بلكه باید به آنان امكان داده شود كه به فعالیت ادامه دهند و در فرصت دیگر قروض خود را بپردازند و از سنگین بودن مالیات نیز شكوه داشتند. آنان به هدایت "شی" دست به قیام زدند و 26 دسامبر یك تظاهرات 1200 نفری به راه انداختند. ولی، در 25 ژانویه سال 1787 پس از اینكه این قیام مسلحانه شد در "اسپرینگ فیلد" توسط نیروهای دولتی سركوب شد و "شی" فرار كرد.

 

2008م:نشست سران سازمان همكاری های شانگهای در شهر «دوشنبه» كه اعضای اصلی و ناظر یك سوم كره زمین را تشكیل می دهند پنجشنبه 28 آگوست 2008 با صدور یك قطعنامه به مذاكرات خود پایان داد. طبق این قطعنامه، سران شركت كننده در نشست موافقت كردند كه سطح همكاری با كشورهای ایران، هند، پاكستان و مغولستان ـ آنطور كه این ممالك «ناظر» خواستار آنند گسترش یابد و یك هیات ویژه بوجود آید كه چگونگی گسترش «سازمان همكاری شانگهای» را بررسی، تنظیم و جهت تصویب تسلیم دارد.

نشست، همچنین ضرورت مشاركت سازمان همكاری شانگهای در حل مسائل افغانستان را با ایجاد یك كنفرانس ویژه در چارچوب آن سازمان را اعلام داشت. حامد كرزای در نشست دوشنبه شركت كرده بود و محمود احمدی نژاد در سخنان خود در این نشست گفته بود كه نظامیان اعزامی «ناتو» نه تنها موفق به رفع دشواری های افغانستان و برقراری نظم و آرامش در این كشور نشده اند بلكه روزی نیست كه خبر از قتل مردم عادی افغانستان به دست آنان نرسد. ادامه این وضعیت بر همسایگان افغانستان و منطقه اثر می گذارد.

نشست دوشنبه تصویب كرد كه مبادلات ممالك وابسته به سازمان تا سال 2010 (16 ماه آینده) تا 200 میلیارد افزایش یابد. در این نشست، رئیس جمهور ایران پیشنهادی با پنج اصل مطرح ساخته بود كه در محافل اقتصادی جهان یك ابتكار بسیار مهم توصیف شده است. طبق این پیشنهاد، مبادلات میان كشورهای سازمان شانگهای (اس. سی. او) با پول خود این كشورها انجام شود و با هدف حفظ منافع ملل مربوط و ارزش پول، تعیین نرخ ارزها برپایه معیار منطقی قرارگیرد و سرانجام، پول واحدی (مشابه یورو) در ممالك عضو رایج گردد. طبق اصول پنجگانه پیشنهادی رئیس جمهور ایران، میان كشورهای عضو در زمینه مسائل دیپلماتیك مشاوره دائمی برقرار گردد و برای رسیدن به این هدف، یك دفتر مشترك سیاسی مركب از نمایندگان این كشورها تشكیل شود. به علاوه، میان سازمانهای پلیسی اعضای سازمان با هدف مبارزه با انواع قاچاق و جرائم همكاری ایجاد شود.

 

چند عکس از ملاقات سران کشورهایی که در نشست سال 2008 شهر دوشنبه شرکت داشتند


1526: عثمانی همه مجارستان را تصرف كرد و با اتریش همسایه شد.

1835: شهر ملبورن Melbourne استرالیا بنا نهاده شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.