اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 6 مرداد



636م:درپی كشته شدن رستم فرخزدا یكی از ژنرالهای ایران به دست اعراب مسلمان و افتادن درفش كاویان ــ پرچم ارتش ــ به دست آنان، 28 ژوئیه سال 636 میلادی یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران به اصرار بزرگان كشور جلسه مشورتی درعمارت سلطنتی (طاق كسری) تشكیل داد تا پیشنهادهای تازه شنیده شود. در این جلسه پیشنهاد شد كه راه حل، انتقال فوری پایتخت از تیسفون (36 کیلومتری جنوب شهر بغداد و هشت قرن پایتخت ایران) به استخر (شیراز) است. تا آن زمان این نخستین بار بود که پرچم کاویان تصرف شده بود. ارتش ایران در دوران خسرو پرویز و در نتیجه جنگهای غیر ضروری او با رومیان و لشکر کشی به مصر و تصرف این سرزمین و پیش از همه اینها درگیری اش با بهرام چوبین سردار نامدار ایرانی (که سامانیان از نسل او هستند) و رنجانیدن ژنرالهای دیگر، خسته و فرسوده شده بود و به علاوه حمله وسیع اعراب پیش بینی نمی شد که یزدگرد سوم با همه امکانات خود برضد آنان وارد عملیات شود. پس از برکناری خسرو پرویز و قتل او در زندان به تصویب سران كشور، اقتدار دولت ساسانی در زمان جانشینان وی که هرکدام مدت کوتاهی حکومت اسمی داشتند تضعیف و ادامه اختلاف طبقاتی در جامعه ایران مزید برعلت شده بود - همان اختلاف طبقاتی که قبلا مزدک برای ازمیان بردنش بپاخاسته بود.

 

بقایای طاق كسری (كاخ سلطنتی ساسانیان در تیسفون، 36 کیلومتری جنوب بغداد)


664م:طبق اسناد موجود، 28 ژوئیه سال 964 میلادی (مرداد 343 خورشیدی) احمد بویه دیلمی (معزالدوله) كه از زمان تصرف بغداد در سال 945 میلادی و تعویض خلیفه عباسی، قدرت حكومت را به عناصر ایرانی بازگردانده بود دستور داد كه از آن پس هر سال در ده روز اول ماه قمری محرم مراسم عزاداری حسین ابن علی (ع) برگزار شود كه گفته اند هدف وی از این عمل عمدتا سیاسی بود. این دستور در زمانی صادر شد كه شیعیان در قلمرو دیلیمیان كه از شمال ایران بپا خاسته بودند تا حاكمیت را به ایرانیان بازگردانند در اقلیت بودند.

 

1288ش:در این روز در سال 1288 (28 ژوئیه 1909) شیخ فضل الله نوری كه پس از خلع محمدعلی شاه ، از 26 تیر ماه در خانه اش تحت نظر بود به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغیب دیگران به این مخالفت به دادگاه انقلاب تسلیم شد.

شیخ فضل الله روز نهم مرداد 1288 به حکم این دادگاه اعدام شد.

 

شیخ فضل الله نوری


1941م:مطبوعات متفقین برای آماده ساختن زمینه حمله نظامی به ایران و توجیه آن ، در شماره های 28 ژوئیه 1941 خود ، با یك مضمون ایران را محل استقرار ستون پنجم هیتلر وانمود كردند و نوشتند كه ارتش ایران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز می شود تا در این منطقه نیروهای شوروی از دو سوی تحت فشار قرار گیرند. این روزنامه ها گزارش ها اغراق آمیز از قدرت و وسعت ارتش ایران منتشر كرده بودند و روز های بعد هم بدون این كه تكذیبیه های ایران را چاپ كنند به این تبلیغات خود ادامه دادند.

 

1322م:لایحه آموزش و پرورش اجباری، رایگان و یكسان در ایران كه ششم مرداد1322 به تصویب مجلس رسیده بود پس از امضای شاه در هشتم مرداد و انتشار در روزنامه رسمی كشور به صورت قانون در آمد. قانون آموزش و پرورش اجباری كه از شهریور 1353 تعمیم یافت از قوانین مهم و مردمی وطن ماست. از شهریور 1353 همه مدارس غیر دولتی موجود نیز از سوی دولت خریداری و كارمندان آنان با احتساب سوابق كار به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند و قرار نبود كه در ایران، از آن پس مدرسه پولی به وجود آید.

از همین زمان مدارس عالی ایران نیز با ترتیب دیگری كه داده شده بود بدون شهریه شدند. علاوه بر تحصیل رایگان و یكسان، از مهرماه (غاز سال تحصیلی 1354 ــ 1353) در مدارس ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، نوجوانان تغذیه رایگان هم می شدند.


1331ش:در چنین روزی در سال 1331 خورشیدی (1952 میلادی)، لایحه اختیارات دكتر مصدق در مجلس شورای ملی مطرح و روز بعد به تصویب رسید و به رهبر ملت ایران اختیار داده شد كه تا شش ماه بعد؛ در اجرای برنامه های خود قوانین و آیین نامه ها و ضوابطی را كه ضروری می داند به صورت آزمایشی به مرحله اجرا بگذارد و پس از این مدت به مجلس بیاورد و تا تعیین تكلیف در مجلس، آن قوانین همچنان لازم الاجرا باشند.

 

1685م:امروز سالگرد درگذشت « یوهان سباستیان باخ J.S.Bach » موسیقیدان بلند آوازه آلمانی است كه 28 ژوئیه 1750 درگذشت . وی بسال 1685 به دنیا آمده بود و 65 سال عمر كرد . پدر یوهان نیز موسیقیدان بود. باخ آهنگهای جاویدان متعدد ساخته و به یادگار گذارده است . او مانند پدرش در نواختن ترومپت مهارت ویژه داشت.

 

یوهان سباستیان باخ

 

1971م:دیان آربس Diane Arbus از معروفترین هنرمندان عكس قرن 20 آمریكا 28 ژوئیه 1971 در 48 سالگی خودكشی كرد. هنر او در گرفتن عكس مستند بود . او می گفت كه می خواهد با دوربین « تاریخ اجتماعی » را بنویسد و چنین كتابی، یكپارچه حقیقت است ، زیرا كه دوربین آئینه است و دروغ نمی گوید و با قلم فرق بسیار دارد.

« دیان » برای یافتن سوژه های خود به بیمارستانها ، به محله های فقیر نشین شهر ، به میان خانه بدوشها ، گدایان ، سالخوردگان تنها ، علیل ها و ... می رفت و در حالت خاصی از آنان عكس می گرفت . دولتمردان و سیاستمداران از كار افتاده را هم در روزهای ناتوانی مستثنی نمی كرد. عكسهای زن و شوهرها را در روز عروسی در كنار عكسهای پنجاه ــ شصت سال بعد آنان قرار می داد و مونتاژ می كرد. مجموعه عكس او اینك مورد استفاده رسانه هاست.

وی در عین حال استاد تدریس فن عكاسی در دانشگاه بود و این نكته ازوست كه یك عكس خوب بدون زیرنویس باید داستان را بیان دارد.

 

دیان آربس


1165م:28 ژوئیه سال 1165 میلادی زادروز محی الدین محمدابن علی ابن محمد العربی الحاتمی است كه مولفان تاریخ فلسفه ، اورا مهمترین فرضیه پرداز صوفیسم نوشته اند. وی كه در اندلس ( اسپانیای جنوبی و شرقی ) به دنیا آمده بود در جوانی زادگاه خود را رها ساخت و پس از 30 سال سیر و سیاحت و مطالعه در شمال افریقا ـ از مغرب عربی ( مراكش ) تا مصر و دیدار از عربستان و آناتولی و سرزمین های دیگر آسیای غربی در سوریه رحل اقامت افكند و تا پایان عمر در دمشق بسر برد و 16 نوامبر 1240 میلادی در 75 سالگی در همین شهر درگذشت . افكار العربی در مهمترین اثر او « الفتوحات المكیه » منعكس است. آثار او را 289 مكتوب گزارش كرده اند كه 150 مورد آن تا به امروز باقی مانده است . وی نوشته است كه هیچ چیز جز خدا باقی ماندنی نیست و هر چیز و هركس ، جز خدا فنا پذیر است. از نوشته مولفان چنین بر می آید كه وی با فقهاء میانه خوبی نداشت.

 

1912م:مهندس لودویگ بولكو Ludwig Boelkow سازنده نخستین جت جنگنده جهان 28 ژوئیه دو روز پس ازپنجاهمین سالگرد وارد عملیات نظامی شدن این جنگده در 91 سالگی در مونیخ درگذشت . او كه30 ژوئن 1912 به دنیا آمده بود در سال 1944 موفق به تكمیل نخستین جت جنگنده جهان در كارخانه مسر اشمیت آلمان شد. مهندس بولكو در عین حال یكی از طراحان جتهای مسافر ارباس و از موسسان و اعضای شركت هوایی ــ فضایی اروپا بود.

 

مهندس لودویگ بولكو

 

1746م:جان پیتر زنگر John Peter Zenger نخستین روزنامه نگار جهان كه به اتهام « افترا » به زندان افتاده بود 28 ژوئیه 1746 بدرود حیات گفت. زنگر از آلمان به آمریكا مهاجرت كرده بود و چون در آلمان در صنعت چاب و نشر كار كرده و دارای تجربه بود ، در نیویورك به استخدام ناشر نشریه « نیویورك گازت » درآمد. در آن زمان هنوز آمریكا یك مهاجرنشین انگلیسی بود و بر هر گوشه اش یك فرماندار انگلیسی حكومت می كرد كه از لندن اعزام می شدند.

در سال 1733 ویلیام كازبی فرماندار انگلیسی نیویورك معاون خود و قاضی شهر را بدون دلیل بركنار كرد و این دوتن تصمیم گرفتند كه مراقب كارهای فرماندار باشند و به افشاءگری و انتقاد بپردازند. برای این كار نیاز به یك نشریه داشتند و هفته نامه

« نیویورك ویكلی جرنال » را راه اندازی و چون اهل این حرفه نبودند « زنگر » را مدیر و سردبیر آن كردند و به وسیله آن به انتقاد از كارهای فرماندار پرداختند و چند نسخه از هرشماره را هم برای اطلاع دولت انگلستان به لندن فرستادند و هربار «كازبی» مورد بازخواست قرار می گرفت .

فرماندار كه در عین حال عهده دار وظایف پلیس بود وقتی كه چنین دید « زنگر » را به اتهام زدن افترا و تهمت دستگیر ساخت ، برایش یك قرار تامین بسیار سنگین تعیین كرد ، او رادر نوامبر 1734 به زندان فرستاد و در اوت سال بعد پرونده اش به دادگاه ارسال داشت و عذر آورد كه تكمیل نبوده است و به این ترتیب« زنگر » ده ماه در زندان بود كه محاكمه اش شروع شد.

 

جان پیتر زنگر


1729م:28 ژوئیه سال 1729 نخستین قیام بردگان سیاه پوست در ایالات متحده آمریكا آغاز شد. قیام كنندگان كه 44 نفر بودند در سر راه خود از كارولینای جنوبی به فلوریدای اسپانیا هر سفید پوستی را كه دیدند كشتند، اما پیش از رسیدن به مرز فلوریدا و به دست آوردن آزادی خود، به محاصره نیروهای نظامی انگلستان درآمدند كه اسیر و كشته شدند. اما سایر سیاهپوستان به قیامهای خود تا به دست آوردن آزادی و حقوق مدنی ادامه دادند. سیاهپوستان از قرن هفدهم از آفریقا ربوده و یا خریده شده و به قاره امریكا جهت كاركردن رایگان برای اربابان برده و فروخته شده بودند، زیرا كه بومیان آمریكا (سرخپوستان) حاضر نبودند برای سفید پوستان اروپایی مهاجر كاركنند.

 

1791م:برای جلوگیری از گسترش انقلاب فرانسه به سایر نقاط اروپا، سران دولتهای آلمانی زبان اتریش و پروس در پایان مذاكرات «وین» كه از سه روز پیش (25 ژوئیه سال 1791) آغاز شده بود تصمیم گرفتند كه با سایر سران اروپا برای تشكیل یك كنگره سراسری تماس بگیرند و یك تصمیم مشترك اتخاذ كنند.


1794م:روبسپیر انقلابی رادیكال فرانسه كه بسیاری را به تیغ سنگین گیوتین سپرده بود 28 ژوئیه 1794 با 20 تن از همفكرانش با گیوتین و در ملاء عام اعدام شد. درپی اعدام روبسپیر، انقلاب فرانسه صورت دیگری به خود گرفت. روبسپیر كه ایرلندی تبار بود هنگام اعدام 36 ساله بود. وی كه از اعضای موثر «كمیته امنیت ملی» انقلاب فرانسه بود به كنوانسیون (مجمع ملی) فرانسه پیشنهاد كرده بود كه برای كوتاه كردن دست تجدید نظرطلبان و بورژواها باید تصفیه دیگری انجام شود و پس از یك نطق دو ساعته در مجمع، درخواست تصویب پیشنهاد را داده بود. همین نطق طولانی كه با كف زدن و حمایت رو به رو می شد باعث طولانی شدن جلسه و موكول شدن رای گیری به جلسه بعدی شد. در فاصله دو جلسه، میانه روها به تبادل نظر پرداختند و متوجه شدند كه با تصویب پیشنهاد روبسپیر كه قطعی به نظر می رسید، 17 هزار تن بركنار، بازداشت و احیانا اعدام خواهند شد و لذا در جلسه بعد (27 ژوئیه) شروع به پرسشهایی از روبسپیر كردند و چون وی نسبت به آنان خشن شد داد و قال راه انداختند كه دفعتا ورق برگشت و اكثریت اعضای جلسه برضد روبسپیر شدند و با صدای بلند او را قاتل خواندند و درخواست دستگیری اش را كردند كه پلیس حاضر در جلسه كنوانسیون او و همفكرانش را دستگیر و همان روز محاكمه و روز بعد اعدام شدند!. افسران ارتش از مخالفان روبسپیر بودند زیرا كه وی با جنگ با اتریش مخالفت كرده بود.دلیل این مخالفت این بود كه عقیده داشت جنگ باعث قهرمان شدن برخی از افسران، و كودتا خواهد شد.

 

 روبسپیر

 

1871م:در این روز در سال 1871، كنگره آمریكا پیمان، «فورت ستاویكس Fort Stawix» را كه در سال 1768 میان بومیان (سرخپوستان) آمریكا و دولت انگلستان امضا شده بود و دولت انگلستان بومیان را یك ملت مستقل خوانده و حاكمیت و قلمرو و قوانین آنها را به رسمیت شناخته بود یكجانبه لغو كرد و اعلام داشت كه در ایالات متحده، فقط یك ملت می تواند وجود داشته باشد. با وجود این، در این قانون اشاره یی به تابعیت سرخپوستان نشده بود. دهها سال بعد قانون دیگری آنها را از اتباع آمریكا تلقی كرد. با وجود این قانون، سرخپوستان كه عمدتاً در اراضی محصور (رزرویشن) زندگی می كنند در مسائل داخلی عملا تابع قوانین آباء اجدادی خودشان هستند.


1914م:28 ژوئیه 1914 امپراتوری اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و به این ترتیب جنگ جهانی اول آغاز شد زیرا كه روسیه به كمك كشور همنژاد خود صربستان شتافت و آلمان نیز برای دفاع از همنژادان اتریشی خود در برابر روسیه وارد جنگ شد و ....

جرقه جنگ جهانی اول در 28 ژوئن 1914 كه گاوریلو پرینسیپ وطندوست صرب در شهر سرایوو ولیعهد اتریش، گراندوك فرانتس فردیناند و زنش را ترور كرده بود زده شده بود و در این فاصله، ارسال اولتیماتوم های اتریش به صربستان ادامه داشت. اروپا از سالها قبل از این با تشكیل اتحادیه های نظامی دوگانه برای جنگ آماده می شد كه مورخان این دوره را «دوران صلح مسلح» نوشته اند. رقابت قدرت های اروپایی بر سر استعمار سایر كشورها باعث دشمنی آنها شده بود زیرا كه آلمان دیرتر از دیگران پا به میدان استعمار گذارده بود و سهم خواهی می كرد.

 

سربازان آلمان پیش به سوی نبرد

 

1937م:ارتش ژاپن كه برغم مخالفت جهانیان، چین را مورد تعرض نظامی قرارداده بود 28 ژوئیه 1937 شهر پكن را هم تصرف كرد. ژاپنی ها كه قبلا منچوری را تصرف كرده بودند به تصرف سایر نقاط شمالی و شمال شرقی چین ادامه دادند و تا اواخر جنگ جهانی دوم در چین مانده بودند.

 

1943م:28 ژوئیه 1943 (هفتم امرداد 65 سال پیش) روزی است كه نیروی هوایی انگلستان هامبورگ آلمان را كه اینك ثابت شده است «عاری از استقرار نظامیان» بود با فروریختن بمب به آتش كشید. در این بمباران، بیش از 42 هزار تن از ساكنان هامبورگ معروف به شهر عمودی (شهر آسمانخراش ها و برجهای مسكونی) كشته و سه چهارم ساختمانهای شهر ویران شدند. سران آلمان 70 میلیونی اینك در دو اتحادیه، متحد همین انگلستان هستند!.

 

هامبورگ پس از بمباران 28 ژوئیه 1943 انگلیسی ها

 

2003م:كودتای نظامی 16 ژوئیه 2003 جمهوری نفت خیز آفریقایی « سائوتمه و پرنسیپ» نخستین كودتا بود كه بر اثر اعتراض های جهانی و میانجیگری برخی دولتها پس از 10 روزبا مسالمت پایان یافت و رئیس جمهوری این مستعمره سابق پرتغال كه یك مجمع الجزایر 120 هزار نفری در غرب آفریقا است به كشورش مراجعت واز 28 ژوئیه امور به حالت اول بازگشت.سائوتمه در قرون 17 و 18 یك مركزپرتغالی صادرات برده بود.


1945م:یك بمب افكن ارتش آمریكا از نوع « بی ـ 25 » 28 ژوئیه 1945 ده روز مانده به بمباران اتمی ژاپن ، هنگام عبور از آسمان شهر نیویورك ، براثر مه غلیظ به آسمانخراش امپایر استیت برخورد كرد و به یك طبقه از این ساختمان آسیب رساند . در این حادثه 13 تن نیز كشته شدند.

 

ویرانی ناشی از برخورد بمب افکن

 

1971م:در این روز در سال 1971 كه صحبت از موافقت آمریكا با عضویت جمهوری خلق چین در سازمان ملل بود، چوئن لای نخست وزیر چین گفت كه به نظر او كه تا به امروز سازمان ملل اثر چشمگیر در حفظ ثبات جهان نداشته و نتوانسته از تجاوز نظامی، جنگ، قتل نفوس و ویرانی های عمدی جلوگیری كند و با تركیب و وضعیت موجود گمان نمی رود كه در آینده هم موثر باشد. با وجود این، چون عضویت در آن حق چین است پس از اخراج تایوان، این موضوع را بررسی خواهد كرد.

 

چو

 

1976م:ساعت 3 و 43 دقیقه بامداد 28 ژوئیه 1976 یك زمین لرزه 15 ثانیه ای به شدت تقریبا هشت ریشتر شهر یك میلیونی «تانگشان» چین را ویران ساخت. در این زلزله 90 درصد ساختمانهای شهر ویران شد و دو سوم نفوس آن كشته و یا مجروح شدند. جمع مقتولین 242 هزار و 679 تن گزارش شده است. 28 ژوئیه 2006 رسانه ها در گوشه و كنار جهان، به مناسبت گذشت 30 سال از این زلزله مطالب متعدد منتشر ساخته بودند.

 

1540: هنری هشتم كه شهرت در گردن زدن افراد از جمله دوتن از همسرانش را داشت در این روز رئیس الوزراء خود توماس كرمول را هم به شمشیر جلاد سپرد.

1586: كشت سیب زمینی در اروپا آغاز شد.

1588: آرمادا ( نیروی دریایی و تفتگدار ) اسپانیا برای تصرف انگلستان به حركت در آمد.

1821: باتلاش سیمون بولیوار در این روز « پرو » نیز به استعمار اسپانیا پایان داد و استقلال خود را اعلام داشت.

2004:حامد كرزای رئیس جمهور موقت افغانستان احمد ضیاء مسعود برادر احمد شاه رهبر مقتول مجاهدان شمال به عنوان معاون اول و كریم خلیلی از قوم شیعه هزاره را به عنوان معاون دوم خود در انتخابات نهم اكتبر 2004 تعیین و عملا مارشال محمد فهیم معاون فعلی خود و وزیر دفاع افغانستان را برای تیكت خود رد كرد.

1868: بومیان نیوزیلند (موآری ها ) سومین جنگ خود را با انگلیسی ها كه سرزمین آنان را مالك شده بودند آغاز كردند.

1874: ارنست كاسیرر فیلسوف آلمانی كه درباره ارزشهای فرهنگی كتاب نوشته است به دنیا آمد.

1904: ویاچسلاو پلهو وزیر داخله مستبد روسیه كه در آن كشور به مظهر تزاریسم معروف بود به دست یك سوسیالیست انقلابی به نام «ایگورسازونوف» ترور شد.

1915: آمریكا به هائیتی نیروی نظامی فرستاد و این نیرو تا 1924 در هائیتی باقی بود.

1986: انفجار یك خودرو پر از مواد منفجره در بیروت باعث مرگ32 تن و جرح 150 نفر دیگر شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 1 مرداد



1322م:طبق محاسبه مورخان روس، پوریای ولی (محمود خوارزمی) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ایران 23 ژوئیه سال 1322 میلادی (یكم امرداد) درگذشت .


1288ش:یكم مرداد 1288 سلطان احمد شاه كه كودكی بیش نبود از ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهك به كاخ گلستان انتقال یافت. پدرش، شاه مخلوع، تا این روز حاضر نمی شد او را از خود دور سازد كه ایلخان قاجار (پس از تبانی با دولت روسیه) با یك واحد قزاق به سفارت روسیه رفت و احمد شاه را كه با پدر و اعضای خانواده در آنجا متحصن بودند بیرون آورد.

احمد شاه سی ام تیر 1293هجری خورشیدی پس از رسیدن به سن قانونی، تاجگذاری كرد و دولت وقت یكصد هزار تومان هزینه مراسم تاجگذاری او را از بانك انگلستان در تهران (بانك شاهی، و در آن زمان واقع در ضلع شرقی میدان توپخانه ـ ساختمان فعلی بانك تجارت) وام گرفته بود.

 

شاه كوچولوی كشوری كهن با شمشیری مرصع و بلند!


1331ش:اول مرداد ماه 1331 دکتر مصدق كه با جانبازی مردم بر شاه و هوادارانش پیروز شده بود اعلام كرد كه به احترام مقتولان تظاهرات سیاسی سی ام تیر، فردا - دوم مرداد سازمانهای دولتی تعطیل و پرچمها به حالت نیم افراشته در خواهند آمد. وی همچنین قول داد كه ترتیبی خواهد داد كه از آن پس نشود هیچیك از اصول قانون اساسی را نادیده گرفت و جهت تامین منافع فرد و یا افراد معین از آن عبور كرد. وی گفت كه وصیت كرده است كه پس از مردن، او را در كنار گور مقتولان سی ام تیر به خاك بسپارند. او از این مقتولان به نام كسانی نام برد كه جان بركف نهاده بودند تا از حقوق ملت، آزادی و دمكراسی، قوانین وطن، حاكمیت ملی و استقلال كشور دفاع كنند. آنان جان دادند و در خون غلتیدند تا اراده ملت استوار و حاكم باقی بماند.

پس از فوت دكتر مصدق در اسفند 1345 و در حال تبعید غیرقانونی،دولت وقت مداخله كرد و اجازه نداد كه در گورستان مقتولان سی ام تیر ماه دفن شود و به این ترتیب مانع از انجام وصیت یك متوفی شد كه عملی مغایر منش ایرانی است. دولت وقت همچنین اجازه نداد كه مجلس ختم عمومی برای دكتر مصدق برگزار شود، اما نتوانست مانع شود كه میلیونها ایرانی در اسفند 1345 به علامت عزاداری، لباس سیاه برتن نكنند.

 

1339ش:یكم امرداد 1339، شاه درمصاحبه ای در پرسش به سئوالی كه از پیش آماده شده بود به صراحت گفت كه ایران اسرائیل را ده سال پیش برسمیت شناخته و این، موضوع تازه ای نیست. انتشار این مطلب با عكس العمل شدید دولتهای عربی رو به رو شد و جمال عبدالناصر ضمن حمله شدید به شاه، روابط مصر با ایران را قطع كرد و جنگ رادیویی دو كشور آغاز شد كه سالها طول كشید.


2000م:احمد شاملو شاعر، داستان نگار، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار معاصر وطن 23 ژوئیه سال 2000 بر اثر عوارض بیماری قند درگذشت. شاملو كه در عین حال یك مبارز سیاسی بود در طول عمر چند بار به زندان افتاده بود. انتقادهای او مخصوصا در سه سال آخر عمر نظام سلطنتی معروفند. وی مبارزه سیاسی خودرا از سفر آمریكا در سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو دهها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقی مانده است. وی در عین حال یك مترجم كتاب و مقاله از زبانهای فرانسه و آلمانی به پارسی بود. شاملو كه هنگام وفات 74 ساله بود در طول عمر چند نشریه عمومی تهران را نیز سردبیری كرده بود. شاملو در تهران و در یك خانواده نظامی به دنیا آمده بود. او می كوشید كه در اشعار خود ذائقه ایرانی را كه با سبك حافظ و ... آشناست رعایت كند.

 

شاملو


1829م:23 ژوئیه سال 1829 ویلیام برت آمریكایی ماشین تحریری را كه ساخته بود و گفته می شود نخستین تایپ رایتر بوده است در ایالت میشیگان به ثبت رسانید ، ولی از آن پس اشاره دیگری به ماشین ساخت ویلیام برت نشده است تا این كه 31 سال بعد

( سال 1867 ) سه آمریكایی دیگر به نامهای كریستوفر شول ، كارلوس گلیدن و سمیوئل در شهر میلواكی ایالت ویسكانسین آمریكا ماشین تحریری را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملی بود و كارخانه رمینگتون كه در آن زمان تفنگ و چرخ خیاطی تولید می كرد امتیاز انبوه سازی این تایپ رایتر را به مبلغ 12 هزار دلار از آنان خرید و تحت نام « شول ـ گلیدنShole - Glidden » به تولید صنعتی آن پرداخت كه رو به كامل گذارد و در سراسر جهان وسیله ای عمومی و ضروری شده است. عكس بالا از یك ماشین تحریر « شول ـ گلیدن » كه در سال 1873 ساخته شده و در موزه اسمیتسونین شهر واشنگتن نگهداری می شود برداشته شده است. باید دانست كه تلاش برای ساختن ماشین تحریر تحت نام « تایپو گرافر » از قرن چهاردهم میلادی آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم عملی نشد.

 

نخستین ماشین تحریر

 

1935م:دكتر دیوید اروینگ تاریخدان انگلیسی كه در كتاب خود « جنگ هیتلر » و سخنرانی هایش كشتار یهودیان اروپا به دستور هیتلر موسوم به « هالوكاست » را یك افسانه و ادعایی نادرست خوانده است از دیروز به كشور نیوزیلاند هم ممنوع الورود شد. وی قبلا به درخواست شورای جهانی یهودیان به كانادا، استرالیا ، آلمان ، ایتالیا و جمهوری فدرال آفریقای جنوبی ممنوع الورود شده بود. این شورا در درخواست خود خطاب به این دولتها نوشته است : هرجا كه دیوید اروینگ حضور یابد و سخنرانی كند؛ احساسات ضد یهود دامن زده می شود.

با این كه دولت نیوزیلاند اخیرا با دستگیری دو تبعه اسرائیل این دولت را متهم به سوء استفاده از خاك آن كشور و جعل گذرنامه های نیوزیلاند كرده بود، درخواست شورای جهانی یهود را پذیرفت.

دكتر اروینگ كتابهای تاریخی متعدد منتشر ساخته كه از میان آنها دو كتاب او « مسیر روباه صحرا » و « جنگ هیتلر » درباره آلمان نازی است.

وی در یك سخنرانی گفته بود كه طبق یك توافق ضمنی و محرمانه با رضا شاه كه از سال 1935 ( 1314 هجری ) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هیتلر با كمك ارتش ایران قصد تصرف خاور میانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان و دادن افغانستان و اراضی دیگری در شمال و غرب را به ایران داشت تا امپراتوری پارسی ها احیاء شود و به همین منظور به شوروی حمله نظامی برد و رومل ؛ بهترین افسر آلمان را به شمال آفریقا فرستاد. به اظهار دكتر اروین، قرار بود ارتشهای آلمانی از طریق قفقاز و مصر خود را به منطقه نفتخیز خاور میانه برسانند.

 

دکتر اروین


14م:تیبریوس، ژنرال رومی كه بیشتر عمر خود را در جنگ با ایرانیان سپری كرده بود و آثار زخمهای متعدد شمشیر دلاوران ایران را بر صورت و چانه اش داشت در این روز در سال 14 میلادی با رای سنای روم امپراتور روم شد. شورای عالی قوه مجریه روم قبلا او را برای احراز این سمت به «سنا» پیشنهاد كرده بود، ولی سناتورها در انتخاب وی دو دل بودند كه تیبریوس 23 ژوئیه سال 14 میلادی به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جای زخمهای خود و شرح جنگهایش در سوریه و فلسطین با ایرانیان، موفق به گرفتن رای شد. سناتور های مخالف در این كه تیبریوس سرباز حرفه ای خوبی بود تردید نداشتند، ولی باور نداشتند كه بتواند امپراتور شایسته ای باشد، قواعد دمكراسی را رعایت، و قوانین مصوب سنا را عینا اجرا كند و به افكار عمومی احترام بگذارد.

 

تیبریوس و آثار زخمهای چانه و صورت


1952م:ژنرال نجیب رئیس گروه "افسران آزادیخواه مصر" كه با یك كودتای نظامی زمام امور را به دست گرفته بود 23 ژوئیه 1952 اعلام كرد كه بر كشور مسلط است و فاروق، پادشاه بر كنار شده مصر، باید این كشور را ترك كند.

وی فاروق را فردی خوشگذران و خودخواه که به آسانی آلت دست بیگانه می شود توصیف و اعلام داشت. با وجود این، ژنرال نجیب در آن روز اشاره به الغای نظام سلطنتی مصر نکرد. معنای آن این بود که پس از فاروق پسر او که طفلی شیرخوار بود جانشین پدر خواهد بود. فاروق چند روز بعد مصر را ترک کرد و به ایتالیا رفت و خوشگذرانی را با پولی که ذخیره داشت دنبال کرد.

فاروق از خانواده محمدعلی پاشا است که به عثمانی در تصرف مجدد مصر کمک کرده بود و بعدا خدیو (پادشاه) مصر شده بود و سلطنت مصر را درخانواده اش موروثی کرده بود. محمد علی پاشا یک مقدونی غیر یونایی بود که به ارتش عثمانی پیوسته و حکمران مقدونیه و قسمتی از یونان شده بود. فوزیه زن اول محمدرضا پهلوی (شاه سابق ایران) خواهر فاروق بود.

یك روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ «وردن»، مردی كه نیت خدمت به فرانسه داشت

 

1945م:محاكمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از 23 ژوئیه سال 1945 آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان كار به مرگ محكوم گردید.

«پتن» در جریان جنگ جهانی اول یك ژنرال فرانسوی بود كه در شكست دادن آلمان نقشی موثر داشت. او در 1916 در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن كه فرضیه «دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی» از اوست اواخر جنگ فرمانده كل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این كشور شد. شارل دوگل یكی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.

 

فیلد مارشال هانری پتن


1970م:23 ژوئیه 1970 قابوس بن سعید 30 ساله برضد پدرش سعید بن تیمور كودتا كرد و سلطان عمّان شد. این كشور هنوز فاقد یك قانون اساسی مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است.

قابوس در انگلستان تحصیلات متوسطه و فنون نظامی را به پایان برده بود كه به عمّان احضار شد و به دستور پدرش در اینجا تحت نظر قرار گرفت، اما دوستان انگلیسی اش می توانستند با او ملاقات كنند. انگلیسی ها هنوز در عمّان نفوذ كامل دارند. این سرزمین كه در سوی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد از موقعیت سوق الجیشی ویژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتیجه نفت آن است. قانوس بعدا موفق شد با كمك نظامی انگلستان و شاه وقت ایران به ماجرای ظفار پایان بدهد.

 

قابوس

 

1999م:ژوئیه 1999 عبدالاحد كرزای (كرزایی) از بزرگان یك طایفه ساكن منطقه قندهار وابسته به قبیله پشتون درّانی (تا قرن هجدهم موسوم به ابدالی) در كویته بلوچستان (پاكستان غربی) ترور شد. عبدالاحد با پسرش حامد (رئیس جمهور فعلی افغانستان) و برخی از افراد خانواده اش ازدست حكومت طالبان جلای وطن كرده و به شهر كویته رفته بود. یك هفته پس از قتل او، در 22 ژوئیه اعلام شد كه ترور عبدالاحد كار طالبان بوده است (كه عمدتا غلیزایی = غلزایی هستند، قبیله دیگر پشتون كه میرویس هوتكی پدر میرمحمود فاتح اصفهان از میان آن قبیله برخاست). همچنین گفته شد كه طالبان احتمالا ترور حامد را هم در برنامه كار خود دارند. دیگر پسران عبدالاحد به آمریكا رفته بودند و در آن كشور اقامت داشتند. در آن زمان همچنین گفته شده بود كه حامد از دولت پیشین آمریكا انتقاد كرده بود كه چرا بدون بررسی و برآورد نتیجه كمك كرده است كه طالبان بر افغانستان مسلط شوند. حامد به همین دلیل حاضر به قبول نمایندگی طالبان در سازمان ملل نشده بود و بنابراین طالبان دشمن او شده بودند. طبق گزارش رسانه ها، حامد در طول اقامت در كویته تلاش می كرد تا ظاهرشاه به قدرت بازگردد. حامد در اواخر حكومت طالبان، از احمدشاه مسعود (از تاجیكان = پارسیوانان) كه با طالبان در مبارزه بود هواداری می كرد. مسعود در عین حال از مخالفان كنترل افغانستان توسط آمریكا بود و می گفت كه سیاست واشنگتن به دلایل متعدد برمدار كنترل دائمی افغانستان قراردارد و تاچنین باشد، در منطقه آرامش برقرار و پیشرفت میسر نخواهد شد. در پی قتل مسعود و ماجرای 11 سپتامبر 2001 و لشكركشی آمریكا، حامد كرزای به تشویق این دولت به افغانستان آمد و پس از طی مراحلی ریاست این كشور را به دست گرفت، ولی مسئله افغانستان با درگیرشدن ناتو در این قضیه توسط واشنگتن، پیچیده تر شده و آینده اش قابل پیش بینی نیست.

 

2007م:23 ژوئیه 2007 «محمدظاهر شاه» پادشاه پیشین افغانستان در 92 سالگی در شهر كابل درگذشت. درگذشت او در پی یك بیماری طولانی دستگاه گوارش اعلام شده بود. محمدظاهر كه در نیمه اكتبر 1914 به دنیا آمده بود در سال 1933 پس از ترور پدرش، پادشاه شده بود و تا سال 1973 به مدت 40 سال بر افغانستان سلطنت كرده بود. در این سال، سردار محمدداوود عموزاده و شوهر خواهرش كه نخست وزیر افغانستان بود از غیبت كوتاه او كه به ایتالیا رفته بود استفاده كرد و با یك كودتای بدون خونریزی نظام حكومتی افغانستان را از سلطنت به جمهوری تغییر داد و خود رئیس جمهور شد. با این كودتا، آرامش از افغانستان رخت بربست. محمدظاهر كه چهار پسر و دو دختر از او باقی مانده اند در سال 2002 و پس از سقوط حكومت طالبان، از ایتالیا به كابل بازگشت ولی ادعای سلطنت نكرد. او كه برای تحكیم حكومت حمید كرزای (كه از بستگان دور او است) تلاش كرد از مجلس افغانستان لقب «پدر افغان» گرفت و اجازه یافت كه تا پایان عمر در كاخ سلطنتی زندگی كند. محمدظاهر در طول تبعید در ایتالیا، از كمك مالی شاه وقت ایران برخوردار بود.

 

محمدظاهر شاه از جوانی تا سالخوردگی


636: اعراب مسلمان تصرف سرزمین فلسطین را كه پس از حكومت خسرو پرویز به دست روم شرقی (قسطنطنیه) افتاده بود تكمیل كردند.

1631: ارتش سوئد به فرماندهی گوستاو دوم پادشاه این كشور در « وربن » روسیه بر دشمنان خود پیروز شد . «گوستاو» سوئد را با برقرار كردن نظام وظیفه اجباری و جنگ با كشورهایی كه سوئد را دست كم گرفته بودند به عنوان یك دولت مقتدر وارد صحنه اروپا ساخت . گوستاو در 37 سالگی در ششم نوامبر 1631 در جنگ با آلمانی ها كشته شد.

1759: ارتش روسیه در جنگ بر آلمان پیروز شد و در این جنگ هفت هزار سرباز آلمانی كشته شدند.

1974: حكومت سرهنگها در یونان سقوط كرد. لشكركشی تركیه به قبرس و تصرف منطقه ترك نشین این جزیره عمدتا یونانی زبان، آخرین میخی بود كه بر تابوت حكومت سرهنگها در یونان كوبیده شد.

1954: پارلمان فرانسه قرارداد ژنو در باره سرنوشت ویتنام را تصویب كرد . این قرارداد در پی شكست نظامی فرانسه در « دین بین فو » امضاء شده بود.

1991: حزب كمونیست شوروی در اصل پذیرفت كه در نظام اقتصادی این كشور تجدید نظر شود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com