اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -5 دی



596ش:تاریخنگاران آغاز زمستان سال 596 خورشیدی (اواخر دسامبر 1217 میلادی ) را پایان كار حكومت قرا ختائیان و غوریان در آسیای میانه ، و همسایه شدن قلمرو سلطان محمد خوارزمشاه با قلمرو چنگیز خان نوشته اند . خوارزمشاه با از میان برداشتن قراختائیان كه میان قلمرو او و قلمرو چنگیز خان حایل بودند مرتكب یك اشتباه سیاسی بزرگ شد. چنگیز خان برنامه حمله به غرب متصرفات خود و ورود به دنیای سفید پوستان را نداشت كه رویدادهای سال بعد (1218 میلادی) پای او را به ایران و نیز سرزمینی كه امروز كشور روسیه است باز كرد و عمده ترین این رویدادها ، قتل فرستادگان بازرگانی چنگیز در شهر مرزی اترار بود كه فرماندار آن مورد حمایت مادر خوارزمشاه قرار داشت . چنگیز در نظر داشت كه با خوارزمشاه روابط دوستانه و با قلمرو او داد و ستد تجاری داشته باشد كه حادثه اترار روی داد.خوارزمشاه چند اشتباه سیاسی و استراتژیك دیگر هم مرتكب شده بود كه یكی از انها گرفتن فتوای مغایر شرع بودن خلافت عباسیان از روحانیون و دیگری تحریك حكام محلی بر ضد یكدیگر بود به گونه ای از تشكیل یك نیروی بزرگ واحد در برابر مغول جلوگیری شد. تاریخ این درس را داده است كه پیروزی مغولها و هر فاتح دیگر تا به امروز نتیجه ضعف دفاعی و اقتصادی طرف دیگر و تفرقه و نفاق در آن بوده است. چنگیزیان پس از تصرف شهرهای نامتحد هنگامی كه در مركز اروپا و همچنین در شام با دو دولت دارای قدرت مركزی رو به شدند شكست خوردند و از ادامه پیشروی دست كشیدند . جنبش غیر متعهدها هم در قرن گذشته با همین فلسفه به وجود آمد كه به دلایل متعدد بعدا ضعیف و علیل شد.

 

چنگیزخان

 

1331ش:دكتر علی شایگان كه از سوی دكتر مصدق به ریاست كمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی ایران منصوب شده بود و قبلا طی اعلامیه هایی از اصحاب نظر و سایر اتباع كشور خواسته بود كه پیشنهادهای خود را به آن كمیسیون اعلام دارند تا بررسی شوند، در این روز در دی ماه 1331 نظرات واصله را كه به صورت موضوع های جداگانه دسته بندی شده بودند اعلام داشت. نظرات واصله چهار پیشنهاد كلی را به دست می داد از این قرار:

1ـ مشاركت بانوان؛ زیرا كه مردم ایران كه قانون اساسی به آن اشاره كرده، تنها مردها نیستند و زنان از آغاز مشروطیت از این حق به طور غیرقانونی محروم شده اند (شده بودند).

2 ـ انتخابات به صورت شورایی درآید و نمایندگان مجلس به صورت هرم از جانب شوراهای منتخبه محلی برگزیده شوند تا بهترهای جامعه باشند.

3 ـ اگر شمار نامزدهای انتخابات بیش از میزان منطقی و متعارف باشد، این نامزدها از میان خود (بارضایت كامل) برای هر حوزه، حد اكثر پنج نفر «بهتر» را تعیین كنند تا مردم در روز رای دادن تكلیف خود را بدانند.

4 ـ چون شناخت رای دهندگان از نامزدها محدود است ( شاید به دلیل محدود بودن رسانه صوتی و نبود رسانه تصویری در ایران وقت)، انتخابات دو مرحله ای باشد و در مرحله اول كسانی انتخاب شوند كه ماموریتشان تنها انتخاب نمایندگان مجلس از میان بهتر ها و از جمله خودشان باشد.

كودتای خارجی 28 امرداد (هفت ماه بعد) و توطئه ضد مصدق در اسفند 1331 در كاخ مرمر مانع تحقق این پیشنهادها شد كه دردست به صورت قانون درآمدن بود.

 

دکتر شایگان

 

در 26 دسامبر (پنجم دیماه) درسالهای مختلف در زمینه تلویزیون سه رویداد در ایران ثبت شده است :

- در 1335( 1956میلادی ) دولت وقت به یك فرد حقیقی (حبیب ثابت) پروانه تاسیس نخستین فرستنده تلویزیونی را داد که فرستنده آن از دو سال بعد، نخست در تهران آغاز بکار کرد و بعدا یک کانال دیگر آن در خوزستان.

- درسال 1338 (1959 میلادی) مستشاران نظامی و آمریكاییان دیگر در ایران دارای یک فرستنده تلویزیونی از آن خود شدند.

- در سال 1350(1971) غلامحسین صالحیار روزنامه نگار بنام برای سازمان رادیو ـ تلویزیون دولتی ایران یك خبرگزاری به وجود آورد كه بعدا به واحد خبر تغییر نام داد.

- چهار هفته بعد از تاسیس خبرگزاری رادیو تلویزیون، از ششم بهمن 1350 (ژانویه 1972) رادیو دولتی ایران به ساختمان خیابان جام جم منتقل و در جوار تلویزیون قرار گرفت. قانون مصوب خرداد سال 1350خورشیدی رادیو ــ تلویزیون ایران را در هم ادغام و این رسانه ها را در انحصار دولت قرارداد و رادیو تلویزیونهای دیگر منحل و یا به سازمان واحد ضمیمه شدند . تورج فرازمند به مدیریت اخبار رادیو و ایرج گرگین به مدیریت اخبار تلویزیون منصوب شدند و مرتضی اخوت معاون فرازمند شد. با این انتصابات روش تهیه و تنظیم و پخش اخبار هم تغییر كرد. رضا قطبی (پسر دایی فرح پهلوی) تا سال 1357 (سال انقلاب) مدیر عامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران بود.

 

1347ش:دولت وقت در این روز در دی ماه سال 1347( 26 دسامبر 1968) مصوبه تازه ای بر آئین نامه های اجرایی قانون تملك آپارتمان اضافه كرد كه طبق آن، بهای هر مترمریع اپارتمان در تهران برحسب محل و مصالح ساختمانی 300 تا 600 تومان (6000 ریال) تثبیت شد. یك سال پیش از آن در همین روز (دی ماه سال 1346) دولت وقت اراضی و تپه های شمال شهر تهران ملّی و خرید و فروش و واگذاری آنها ممنوع اعلام اعلام كرده بود. همچنین طبق قانون دیماه 1354 (كه از پنجم این ماه به اجرا گذارده شده بود) فروش و واگذاری اراضی ملّی (دولتی) به كارمندان دولت و بازنشستگان به منظور ساختن خانه و هر نوع بهره برداری شخصی ممنوع گردید.

این سه اقدام مهم نشان می دهد كه زمین و مسكن در وطن ما همواره یك مساله بوده و در زیر ذرّه بین دولت های وقت.


1319ش:با انجام نخستین سرشماری به سبك اروپایی در شهرهای بزرگ ایران ، در این روز در سال 1319( 26 دسامبر 1940) اعلام شد كه در شهر اصفهان ( بدون حومه آن ) 204 هزار و 600 تن زندگی می كنند و دومین شهر بزرگ ایران است. جمعیت همدان نیز طبق این سرشماری 103 هزار و 900 تن بود.

 

1382م:ساعت 5 و 26 دقیقه بامداد روزی چون امروز در سال 1382 (26 دسامبر 2003) یك زمین لرزه به شدت شش و شش دهم در مقیاس ریشتر شهر بم در استان كرمان را ویران ساخت و طبق آماری كه انتشار یافت بیش از 26 هزار تن را كشت و دهها هزار انسان دیگر را زخمی ساخت. این زلزله به ارگ تاریخی و نواحی اطراف بم نیز آسیب شدید وارد ساخت. بم كه خرمای آن در جهان معروف است در دوران حكومت اشكانیان ساخته شده است. طبق افسانه های ایرانی، بهمن پسر اسفندیار پس از غلبه بر فرامرز، در محل پیروزی خود شهری با یك دژ نظامی مستحكم بساخت و نام خود را بر آن گذارد كه به مرور زمان واژه بهمن به «بم» تبدیل شده است. فردوسی شرح نبرد رستم زال با اسفندیار (پدر بهمن) را در شاهنامه آورده است.در طول تاریخ، جغرافیون و جهانگردان منطقه بم را محلی نوشته اند كه دارای توفان شن است. طبق نوشته های این جغرافیون، پارچه بافی و تولید پوشاك بم در قدیم شهرت جهانی داشته و منطقه ای پرنعمت بوده است. دستگیرشدن لطفعلی خان زند آخرین حكمران این دودمان در بم صورت گرفت. بم در سال 1722میلادی در جریان شورش امیر محمود قندهاری برضد شاه سلطان حسین آسیب شدید دید.


2003م:یك دادگاه شهر آستین تگزاس ( آمریكا ) در دسامبر 2003 یك كشیش كلیسا به نام « جاشوا تامسون » را به جرم كتك زدن پسر 11 ساله ای با « تركه » ، به 26 سال زندان محكوم كرد. این كودك كه «لوئی گره رو» نام دارد در كلاس درس « قرائت انجیل » پدر جاشوا شركت می كرد. پدر جاشوا در دادگاه گفت كه چون رفتار لوئی در كلاس بی ادبی به انجیل مقدس بود او را با تركه درخت ( به رسم قدیم ) كتك زده بود.

 

2005م:«آرژانتینا برونتی» بازیگر تئاتر و فیلم سینمایی كه از 3 سالگی تا 96 سالگی هنر نمایی كرد 20 نوامبر 2005 در 98 سالگی در خانه پسرش در شهر «رم» درگذشت. بانو آرژانتینا یك ایتالیایی تبار آرژانتینی بود كه در بوئنوس آیرس به دنیا آمده بود و 50 سال هم در هالیوود كار می كرد. چون مادرش بازیگر تئاتر بود از سه سالگی به او نقش داده شده بود. وی آخرین فیلم را در 96 سالگی به پایان برد كه «مادر بزرگ» عنوان دارد. آرژانتینا كه در بیش از 90 فیلم بازی كرده بود همچنین در یك فیلم نقش «اویتا پرون» زن افسانه ای آرژانتین را برعهده داشت. «مرخصی در هاوانا» فیلم مشهور دیگر اوست، همچنین «بیمارستان عمومی» و برادران ریكو.

 

آرژانتینا در میانسالی


1937م:ژولیان باندا Julien Benda فیلسوف فرانسوی در كتاب خود «خائن به روشنفكران» كه 26 دسامبر سال 1937 انتشار یافت شدیدا از فلسفه رومانتیك انتقاد كرد و نوشت: اصحاب فلسفه رومانتیك حقایق را رها كرده و دنبال خیال رفته اند. این كار تنها به سیاستمداران و دولتمردان میدان می دهد كه هر كار كه دلشان بخواهد بكنند و در این صورت جهان پیچیده ای به وجود خواهد آمد كه راه حلی برای آن پیدا نخواهد شد .

باندا كه یك انساندوست و از فلاسفه رشنالیست بشمار می رود در 26 اكتبر 1867 به دنیا آمد و هفتم ژوئن 1956 در گذشت. وی در عین حال یك نویسنده ماهر بود. او نسبت به آینده بشریت با این روشی كه سیاستمداران و دولتمردان در پیش گرفته اند و تنها به منافع خود و حفظ قدرت می اندیشند ابراز بدبینی كرده است.

 

ژولیان باندا

 

2005م:روزنامه های آمریكا در شماره های روز كریسمس سال 2005 خود (25 دسامبر) این عكس ایمان نور سیاستمدار مصری مخالف حسنی مبارك را كه از پشت میله ها فریاد سرداده بود كه در مصر «آزادی و رعایت حقوق نیست» چاپ كرده و نوشته بودند كه ایمان كه دست به اعتصاب غذا زده و در بیمارستان است به خاطر كاری كه نكرده است به 5 سال محكوم شده است.

ایمان نور به اتهام دستور دادن به هواخواهانش كه برای ثبت حزب در دفاتر اداره مربوط دولتی، امضای كافی جمع كنند كه بعدا معلوم شده بود که برخی از امضا ها جعلی بود دستگیر و محاكمه شده بود.

نور گفته بود: به فرض این كه برخی از امضا ها جعلی باشند، این كار ربطی به او ندارد و محاكمه و محكومیت او انگیزه سیاسی داشته است. نور در انتخابات ریاست جمهوری مصر دوم شده بود.

 

ایمان نور


1893م:26 دسامبر زاد روز مائوتسه تونگ بنیاد گذار جمهوری خلق چین و فرضیه پرداز یك سوسیالیسم ویژه به نام « مائوئیسم » است كه در سال 1893 در روستای « شائوشان » ایالت « هونان » چین در یك خانواده كشاورز به دنیا آمد و تا تاسیس حزب كمونیست چین در سال 1921 مدتی آموزگار ، مدیر مدرسه و كتابدار بود. مائو از زمانی مبارزه خود را آغاز كرد كه مشاهده كرد همان هایی كه در دوران حكومت سلطنتی چین ، به نام اشراف و ارباب بر مردم آقایی می كردند پس از استقرار نظام جمهوری لباس عوض كرده و به نام ناسیونالیست و شدیدتر از سابق به همان آقایی و استثمار ادامه می دهند.

مائو در كتاب خود درباره انقلاب گفته است : انقلاب میهمانی شام ، نوشتن مقاله ، كشیدن نقاشی و یك تفریح نیست ؛ انقلاب طغیان و توفانی است برای ریشه كن كردن یك نظام و بركنار كردن یك طبقه.

مائو در كتاب خود ( ص 162 ) در باره دمكراسی گفته است : دمكراسی سیاسی از دمكراسی اقتصادی نمی تواند جدا باشد كه بدون دمكراسی اقتصادی و تامین رفاه و برابری مردم از این لحاظ ، دمكراسی سیاسی به پشیزی هم نمی ارزد. در همین صفحه ضمن تاكید بر آموزش عمومی (همگان ) نوشته است كه تا مردم معانی و مفاهیم را درك نكنند با زندگی دمكراتیك و اهمیت آن آشنا نخواهند شد.

در صفحه 163 كتاب خود مائو نوشته است كه خودگرایی، و ادامه فرهنگ « فقط خودم » باعث شكست هر انقلاب می شود و دمكراسی بدون درك و مشاركت آگاهانه مردم به بی انضباطی ، مخصوصا در فرهنگ و اخلاقیات منجر می شود .

مائو در صفحه 175 كتابش در بحث ناسیونالیسم و انترناسیونالیسم تاكید بر وطندوستی كرده و نوشته است كه هر چینی باید در درجه اول یك میهندوست واقعی باشد و از فرهنگ ، رسوم و هر وجب سرزمین پدری خود دفاع كند، زیرا كه تا امپریالیسم و كاپیتالیسم ( زور و استثمار ) وجود دارد خطر تجاوز هم وجود خواهد داشت . چین باید به قدری نیرومند شود كه نه تنها از خود، بلكه از سایر ملل تحت ستم و در معرض تهدید بتواند دفاع كند.

یك فصل تمام از كتاب مائو در باره لزوم نظم و انضباط ، و بی طرفی و سرعت عمل سیستم قضایی دادگاههای خلق است . مائو 27 سال بر چین حكومت كرد و پدر این پرجمعیترین كشور جهان بشمار می رود.

 

مائوی جوان در اندیشه انقلاب

 

1943م:اصطلاح «امریكاییسم» كه ارتباطی به ایدئولوژی نداشته و یا گونه ای از آن نبوده از دسامبر 1943 (اواسط جنگ جهانی دوم) از ایتالیا كه نظامیان آمریكایی با روش و رفتار خاص خود در بیشتر بخشهای آن ازجمله شهر «رم» استقرار یافته بودند به گوش رسید و به تدریج در اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت. فیلمهای سینمایی هالیوود و گزارش رویداد ها و تحولات سیاسی و نظامی روز در گسترش این اصطلاح نقش فراوان داشت، ولی تا زمانی كه تهدید شوروی وجود داشت با قصد منفی بكار برده نمی شد.

از زمان آشگار شدن رقابت میان دولتهای بزرگتر اتحادیه اروپا با آمریكا بر سر نفوذ در خاورمیانه ـ تنها منطقه ای كه دارای ثروتی ثابت، انحصاری و بادآورده (نفت) است ـ این اصطلاح؛ مفهوم منفی (سلطه جویی به روش آمریكایی) به خود گرفته است و اشغال نظامی عراق توسط آمریكا (بدون تصویب سازمان ملل و سایر قدرتها، جز انگلستان) بر عمق مفهوم منفی آن افزوده است.

در اروپا، افرادی به اصولی معین پایبند باشند و بر سر این اصول سازش و مصالحه نكنند همانند دوگل به صورتی كه در گذشته بود دیگر وجود ندارد و بنا براین ضدیت با كارهای دولت آمریكا - آمریكاییسم، نه مردم آمریكا و یا مقامات این كشور به عنوان فرد به میان مردم عادی و رسانه ها و مخصوصا مولفان كتاب منتقل شده است.

این اصطلاح اخیرا در روسیه هم شنیده می شود، ولی روسها ، به اندازه غرب به نفت خاور میانه نظر ندارند و نگرانی آنان عمدتا از گسترش ناتو و نفوذ سیاسی آمریكا در كشورهای عضو جامعه مشترك المنافع - CIS و احیانا حضور نظامی در آنهاست.

 

2003م:در سه روزی كه به 25 دسامبر 2003 ختم شد، نخست یك فراری، و سپس یك پژوهشگر (سكالر) اروپایی كه از كره شمالی دیدن كرده بود در باره روند امور در این كشور مطالبی گفتند كه با اهمیت خاص مورد توجه و بررسی محافل مربوط در آمریکا و اروپای غربی قرارگرفت. این دو تن، هر كدام به صورتی تاكید كرده بودند كه جمهوری دمكراتیك خلق كره دارد به یك كشور الكترونیك و تكنولوژی پیشرفته در می آید. در این كشور كه مطلقا بی سواد ندارد یاد گرفتن مقدمات علوم كامپیوتر و طرز كار با رایانه در مدارس، سربازخانه ها، كشتزارهای اشتراكی، كارگاهها و حتی نانوائی ها اجباری است و همه باید آن را بدانند و هر آن آماده امتحان دادن مهارت خود در این زمینه باشند. به این ترتیب در این كشور ندانستن استفاده از كامپیوتر یعنی «بی سواد بودن».

به اظار این دو تن، در كره شمالی مراكز متعدد دولتی برای ساخت انواع نرم افزار به وجود آمده است و هدف این است كه این نرم افزارها و روش ساده استفاده از رایانه در اختیار كشورهای دیگر قرار گیرد. طبق یک برنامه مصوب، كره شمالی بزودی به كشور «نیروی مغز» مبدل خواهد شد.

به گفته این دو تن، در كره شمالی تحصیل روزنامه نگاری در دانشگاهها و مدارس متوسطه وسیعا تشویق می شود. در این كشور دود كردن سیگار نوعی عمل زشت بشمار می آید، و به همچنین صحبت از سكس و وارد شدن به این مبحث، به گونه ای كه می توان گفت كره شمالی تنها كشوری است كه عاری از فرهنگ سكس، و هرگونه جرم و تباهی شده است. مردم سخت كوش و مشتاق یادگیری كره شمالی دیر زمانی است كه با اسراف و فرهنگ مصرف وداع گفته اند و به آن چه كه دارند راضی به نظر می رسند و نسبت به آینده خود امیدوار.

پژوهشگر اروپایی گفته بود که در طول اقامت در کره شمالی از افراد گوناگون پرسیده بود كه چرا به مقامات خود این همه احترام می گذارند و «كیم جونگ ایل» را «كیم عزیز» می خوانند كه پاسخ واحدی شنیده بود: كیم و مقامات دیگر ما نه مانند مقامات سایر كشورها ثروت، شركت، تجارت، خانه، زمین و ... دارند و نه بهتر از دیگران می خورند و می پوشند؛ پس هدفی جز خدمت بی دریغ ندارند.

به گفته این سكالر اروپایی، اتباع كره شمالی به ارتش یك میلیون و یكصدهزار نفری خود كه هر آن آماده جانبازی است و نیز دوستی چین و روسیه اعتماد كامل دارند و از كمك تسلیحاتی به كشورهای در معرض تهدید و نیز تولید سلاحهای استراتژیك حمایت می كنند.

 

2005م:فیدل كاسترو در جلسه 23 دسامبر 2005 پارلمان این كشور در نطقی طولانی شدیدا نسبت به ادامه فعالیت كمیسیونی كه در واشنكتن با هدف تغییر تدریجی نظام سوسیالیستی كوبا تشكیل شده است و در آخرین جلسه آن بانو «رایس» وزیر امور خارجه شركت كرده بود واكنش نشان داد و گفت كه بانو كاندولیزا رایس یك فرد «عصبی» است. وی همچنین رئیس دفتر حفظ منافع آمریكا در كوبا را كه در جلسه آن كمیسیون شركت كرده بود یك «گانگستر كوچولو» نامید و گفت: چرا اینان نمی بینند كه هر روز بر شمار كسانی كه گام در راه تامین عدالت اجتماعی برای مردم كه حق آنانست می گذارند افزوده می شود. نتیجه انتخابات بولیوی كه در تمامی یك قرن اخیر دنباله رو كاپیتالیسم و امپریالیسم بود نشان داد كه مردم روشن شده اند و حقشان را می طلبند. مردم می خواهند كه دولتی با عمل منصفانه داشته كه تنها در خدمت منافع آنان باشد و خواست و آرزویشان را برآورده سازد.

كاسترو شركت كنندگان در كمیسیون (تغییر تدریجی نظام كوبا با تلاش برای روی كار آوردن یك میانه رو و انعطاف پذیر پس از درگذشت كاسترو) را مشتی «... خوار» معرفی كرد و گفت: اینان عقل ندارند كه تصور می كنند با راه اندازی چند رادیو، و تلویزیون ماهواره ای دیگر و تماس تلفنی و ... و مشتی دلار می توانند نظام كشور ما را كه در خدمت مردم است و برابری آنان را تامین كرده و هرگونه دغدغه ایشان را برطرف ساخته تغییر دهند. مگر مردم شعور خود را از دست داده اند كه دوباره تن به استثمار و بردگی و نابرابری و آموزش و پرورش و درمان پولی بدهند و از بازنشستگی عمومی و مزایای بیكاری كه نعمت بزرگی است محروم شوند. مردم در همه نقاط به سوی عدالت اجتماعی ـ اقتصادی پیش می تازند حال آن كه امپریالیسم و كاپیتالیسم رو به افول است. بعید است كه انسان باسواد و آگاه زیر بار استثمار شدن خود برود و عمرش را برای پركردن جیب و تامین حرص و آزمندی چند سرمایه دار بی رحم هدر دهد. عقل سلیم از سر شركت كنندگان در این كمیسیون پریده است. تحولات اخیر بولیوی باید درس بزرگی برای آنان باشد. در بولیوی، اراده مردم معمولی را دیدند كه چگونه خود را نشان داد و متجلی ساخت. باید این تحول، امپریالیسم را به خودآورد و تسلیم واقعیت ها شود.

 

 فیدل كاسترو

 

2005م:در پی اعلام این موضوع از سوی اوپك كه برای فروش نفت به چین با روسیه دست به رقابت خواهد زد، 22 دسامبر 2005 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری وقت روسیه گفت: تردید نیست كه روسیه در آینده ای نزدیك، كشور اول كره زمین در تولید نفت و انرژی های دیگر خواهد شد و ما باید سریعا تكنولوژی خود را در زمینه استخراج نفت نوسازی كنیم و در امور نفتی جهان فعالتر شویم.

پوتین افزود: تردید نیست كه روسیه در علوم پیشرفت وسیع داشته و احتمالا كشور اول جهان در زمینه های علمی است و كوشش ما از این پس باید این باشد كه در تكنولوژی (كاربرد علوم) نیز اول شویم. برای مثال: اروپای غربی دارای نفت نیست ولی در تكنولوژی نفتی پیشرفت زیاد كرده و این پیشرفت سبب شده كه در كشورهای نفتخیز فعال شود. مصرف نفت در 15 سال آینده و تا روزی كه جانشین پیدا كند همچنان رو به افزایش است. طبق برآوردها، مصرف نفت جهان در سال 2025 به 35 میلیون بشكه در روز می رسد و روسیه باید بخش بزرگی از بازار نفت و نیز گاز طبیعی را به دست داشته باشد كه بدون نوسازی تكنولوژی مربوط به این هدف نخواهیم رسید.

پوتین گفت كه همین نیاز مبرم به نفت و گاز است كه كمپانی های نفتی آمریكا سیاست خارجی این كشور ابزار دست خود قرارداده اند. تكنولوژی نفتی ما به پایه ای باید برسد كه بتوانیم در بازار فعالیت های نفتی به عنوان رقیب عمل كنیم. بازارهای هند، چین و آسیای شرقی برای چنین رقابتی هنوز باز است. ما برای ورود به این رقابت ها لازم است که برای پیشرفت تكنولوژی نفتی خود، سرمایه گذاری دولتی کنیم.

سه روز پیش از انتشر این بیانات پوتین، مقامات روسیه دم از قراردادهای سابق نفتی خود با عراق زده و گفته بودند كه اجازه نخواهند داد كه در عراق بی سهم شوند. این داعیه در زمانی مطرح شده بود كه خرابكاری در تاسیسات نفت عراق ادامه داشت(عكس مقابل)

در آستانه انتشار این حرفهای نفتی بود كه روسیه موشك تازه «بولاوا» را با هدف تقویت شبكه دفاع اتمی خود آزمایش كرد و دو سفینه نظامی و مخابراتی در مدار زمین قرارداد و به گرجستان اخطار كرد كه حق خود را برای هرگونه عملی محفوظ می دارد (در واكنش به عمل گرجی ها در توقیف سرنشینان یك خورو نظامی روسیه).


2005م:در روزهای پایانی سال 2005 میلادی بحث رسانه ها و محافل سیاسی و جنبش های حقوق مدنی و حقوقدانان درباره كار استراق سمع (ضبط مكالمات تلفنی و ای میل افراد) در داخل آمریكا كه جورج بوش رئیس جمهور این كشور به آن اعتراف كرده و مسئولیتش را بر عهده گرفته بود گسترش یافته بود. كناره گیری جیمز رابرتسون قاضی فدرال در اعتراض به این عمل كه مغایر اصلاحیه چهارم قانون اساسی آمریكا و نیز قانون «پرایوسی اكت» است این بحث توام با انتقاد و اعتراض را دامن زده بود. حقوقدانان گفته اند كه هیچكس و هیچ مرجعی از جمله كنگره حق نقض قانون اساسی را ندارد. بسیاری از رسانه ها به انتشار كاریكاتور در این زمینه پرداخته بود كه یك مورد آن در زیر آمده است. این كاریكاتور كه توسط «مایك لوكوویچ» ترسیم شده و عنوانش را «ارباب های استراق سمع» نوشته است، جورج بوش را كه با حرف «دبلیو» و لباس فرماندهی ارتش در حال پای گذاردن بر قانون اساسی و گفتن این جمله نشان می دهد: تلفن شاكیان (ناراضیان) تپ می شود (مورد استراق سمع قرار می گیرد.).

گفته شده بود كه وسعت استراق سمع بیش از آن بوده است كه در گزارش های اولیه آمده بود و كمپانی های مخابراتی آمریكا تسهیلات این كار را در اختیار آژانس امنیت ملی گذارده اند.


2005م:21 دسامبر 2005 نیز به مناسبت زادروز استالین در نقاط مختلف شوروی سابق مراسم بزرگداشت برپا شده بود، در شهر «دیگورا» در اوستیای شمالی مجسمه تازه ای از او نصب شد، در میان سرخ مسكو شماری از مردم در میان برف سنگین در كنار دیوار كرملین در اطراف گور وی اجتماع كردند و به نمایندگان مطبوعات گفتند كه در زمان استالین، جماهیر شوروی هر سال پیشرفت داشت و .... عكس زیر یك بانوی هوادار استالین را با عكس او و پرچم سرخ در مراسم پرده برداری از مجسمه اش در شهر «دیگورا» نشان می دهد.

 

 برگزاری زادروز استالین در 2005

 

2008م:تا 26 دسامبر 2008 کلاهبرداری 60 و چند میلیارد دلاری "برنادر میدوف Bernard Madoff" در آن سال هفتاد ساله هر روز ابعاد بیشتری می یافت و ضعف های نه تنها بشر معاصر بلکه ضوابط و عملکرد دولتی را هم یکی پس از دیگری عیان می کرد که برای انسان آگاه و بیدار قرن 21 پذیرفتنی نیست.

میدوف (میداف) که در ژوئن 2009 به 150 سال زندان محکوم شد و در دسامبر 2009 به سبب بیماری از سلول زندان به بیمارستان انتقال یافت قبلا رئیس بازار بورس "کمپانی های تکنولوژیک پیشرفته" در نیویورک معروف به شاخص "نازدک" بود. نازدک (نزدک) از حروف اول کلمات "نشنال اسوشییشن آو سیکیوریتیز دیلرز اتومیتد" ساخته شده است و از 1971 امور سهام سه هزار و دویست کمپانی"های تک" را به دست دارد.

میدوف بعدا، برای خود یک سازمان مشاوره سرمایه گذاری در سهام و اوراق بهادار تاسیس کرد، و سپس کار دلالی این معاملات را بر آن اضافه کرد و وعده سود، نه کمتر از ده درصد داد و برای تحقق این سود، تضمین شفاهی سپرد و دستیاران خودرا سراغ پولدارها و نیز موسسات دارای پول راکد ازجمله دانشگاههای غیردولتی، بیمارستانها و انجمن ها فرستاد و برخی از دلالهای اروپا را همکار موسسه خود کرد. میدوف در سال 1960 کار دلالی بورس را با پنج هزار دلار سرمایه آغاز کرده بود.

میدوف تا سال 2008، با لفاظی و نشان دادن آمار و ارقام (ساختگی) مشتریان خودرا راضی نگهمیداشت. در این سال با سقوط پی درپی سهام، مشتریان او نگران سرمایه و پول خود شدند و مطالبه سند کردند که سرمایه و سود آنان کتبا اعلام شود. در اینجا بود که میدوف خودرا در بن بست دید و اعتراف به حقیقت کرد، رسانه های آمریکا کار اورا "بزرگترین کلاهبرداری تاریخ" عنوان دادند و دادستان فدرال (دولت مرکزی) در نیویورک وی را احضار و به بازپرس تحویل داد تا تحقیق کند و با اینکه میدوف به سوء عمل اعتراف کرده بود 11 دسامبر 2008 برایش تا پایان رسیدگی قضایی یک قرار تامین ده میلیون دلاری صادر شد! و او به خانه هفت میلیون دلاری اش بازگشت. رسانه ها ضمن انتشار خبر به انعکاس نظر مردم از عمل بازپرس دست زدند و مردم انتقاد کردند که چرا باید برای متهم به 60 و چند میلیارد دلار کلاهبرداری تنها ده میلیون دلار قرار تامین صادر شود و دادستانی آمریکا در برابر علامت سئوال قرار گرفت و بازپرس ناچار شد که علاوه برتامین مورد بحث، میدوف را بازداشت خانگی کند و بر پایش دستگاه الکترونیک ماهواره ای ببندد تا خروج اورا از خانه اطلاع دهد.

رسانه ها از روز بعد به یافتن مشتریان میدوف دست زدند که عمدتا پولدارهای یهودی آمریکا، باز نشستگان و ... بودند. ضمن این مصاحبه ها معلوم شد که رئیس "کمیسیون دولتی ناظر بر معاملات اوراق بهادار و سهام" نظارت دقیقی بر فعالیت میدوف نداشته و علت آن این بوده که که میدوف ترتیب رفت و آمد خواهر زاده اش را که یک بانوی زیبا است با رئیس این کمیسیون (اس. ای . سی) داده بود و .... این کشف پر سر و صدای رسانه ها سبب شد که "اوباما" (درآن زمان رئیس جمهور منتخب) وعده دهد که یک زن را در دولت خود بریاست آن کمیسیون منصوب می کند.

 

Bernard Madoff


1531: مارتین لوتر بار دیگر این نظر خود را تكرار كرد كه نه كلیسا جای بخشودن گناهان است و نه كشیش حق این كار را دارد.

1788: ایالت مریلند ده مایل مربع از اراضی خود را اهدا كرد تا در آن شهری به عنوان پایتخت دولت مركزی ایالتهای متحد ساخته شود . این شهر كه بعدا ظرف دو سال در این اراضی عمدتا پر از پستی و بلندی و مرطوب ساخته شد به شهر واشنگتن موسوم گردید كه مقرر شد به هیچ ایالتی وابسته نباشد و به نام كریستف كلمب به منطقه كلمبیا (District of Columbia) یا اختصارا دی سی خوانده شود.

1877: حزب كارگران سوسیالیست شمال آمریكا نخستین كنوانسیون خود را برگزار كرد.

1938: بهرام بیضائی نویسنده، نمایشنامه نگار، فیلمساز و کارشناس بنام تئاتر در تهران به دنیا آمد.

1939: ( 1318) ایران دارای دادرسی نظامی شد.

2003: پروفسور« آن تزو یانگ» استاد ریاضی دانشگاه كالیفرنیا كه از چین به آمریكا مهاجرت كرده بود در 80 سالگی درگذشت. وی به بیو مكانیك ، علوم كامپیوتر و حركت ماهواره ها از طریق به دست آوردن قواعد نیروهای وارده به اجسام بر پایه شكل هندسی آنها و نیز كشف فرمولهای ریاضی حركت اجسام كمك بسیار كرده است . فرمولها و قواعد وی به نام خودش وارد كتب ریاضیات شده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -1 دی



1738پیش ازمیلاد:"یكم دیماه" از 1738 سال پیش از میلاد «دی گان» و «خور روز» نامیده شده است که به زعم ایرانیان باستان، روز تولد دوباره خورشید پس از بلندترین شب سال بوده است. سال 1738 قبل از میلاد (3746 سال پیش) را یک تقویم ویژه پارسیان هند (زرتشتیان ایرانی که پس از حمله اعراب مسلمان در سده هفتم میلادی جلای وطن کردند و به هند رفتند و در آنجا ماندگار شده اند) به دست داده است. ایرانیان باستان که با نگرانی از طولانی بودن شب و ترس از بازنیامدن خورشید تا سپیده دم در کنار یکدیگر بیدار می نشستند و خود را سرگرم می کردند تا اندوه ظلمت را فراموش کنند، روز پس از آن شب (یكم دی ماه) را كه «خور روز» و «دی گان (بمانند مهرگان)» می خواندند به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتا به این لحاظ از كار دست می كشیدند كه نمی خواستند احیانا مرتكب بدی كردن مخصوصا دروغ گفتن شوند كه ارتكاب هر كار بد، هرچند كوچك، در روز تولد خورشید گناهی بزرگ شمرده می شد. آیین های شب یلدا (شب چله - طولانی ترین شب سال) از هزاره دوم پیش از میلاد تا به امروز تقریبا به همان صورت در ایران زمین - صرف نظر از مرزبندی ها تحمیلی دو قرن گذشته - هر سال برگزار می شود.

«خور روز، یكم دی ماه» در ایران باستان درعین حال روز برابری انسانها (حقوق بشر) بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یكسان به نظر آیند و كسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و كارها داوطلبانه انجام می گرفت، نه تحت امر. در این روز جنگ كردن و خونریزی، شکار، و حتی كشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود.

یکی از آیین های ویژه «دی گان» این بود که ایرانیان در این روز در برابر درخت سرو که به آن به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریكی و سرما می نگریستند می ایستادند و قول می دادند كه تا سال بعد دست کم یك نهال سرو دیگر كشت كنند، و جنبش های حفظ محیط زیست که از قرن بیستم در همه جا بپاخاسته اند از این کار ایرانیان باستان تمجید فراوان می کنند و به منش آنان احترام می گذارند. کشت درخت سرو و كاج اینک دارد عادتی جهانی می شود.

باید دانست که زبانشناسان واژه «دیday» به معنای روز را گرفته شده از دی ماه ایرانیان می پندارند. زبان انگلیسی یك زبان گرمانیك (ریشه آلمانی) و خویشاوند زبان فارسی است.

 

247م:22 دسامبر سال 247 میلادی در«خور روز»، زادروز خورشید و روز نویدهای بزرگ، تیرداد یكم دومین شاه ایران از دودمان اشكانیان در شهر صد دروازه (دامغان) بر تخت پادشاهی نشست و به مردمی كه در این مراسم شركت كرده بودند اطمینان داد كه تا روزی كه همه عوامل بیگانه (سلوكی ها ــ جانشینان اسكندر) را به دریای مركزی (مدیترانه) نریزد آرام نخواهد گرفت. پس از این مراسم، تیرداد در همان روز نیرو به هیرکانیا (گرگان) فرستاد تا فرماندار آنجا را كه شنیده بود با سلوكیها تماس گرفته تنبیه كنند كه این دستور اجرا شد.

اشك اول سر دودمان اشكانیان شهر «نسا» را پایتخت خود قرار داده بود و در طول حكومت خود در نزدیكی آن، شهر تازه ای ساخت كه به نام او «اشك آباد» نامیده می شود كه اینك پایتخت جمهوری تركمنستان است. معلوم نیست كه از چه زمان این نام در محدوده ایران کوچک شده امروز «عشق آباد» تلفظ می شود. تزارها كه در قرن 19 مناطق شمالی و شمال شرقی خراسان امروز را ضمیمه قلمرو خود كرده بودند خواهان رواج این تلفظ نادرست در ایران بودند تا توده های ایران متوجه سابقه تاریخی این شهر نشوند. در همان قرن، انگلیسی ها هم نقاط شرقی خراسان از جمله حاكم نشین قدیمی آن، شهر هرات را از ایران جدا كردند تا روسها به سوی هند پیشروی بیشتری نكنند! و خراسان بزرگ کوچک شد.


1911م:در اوج مرافعات مشروطه خواهان و مخالفان حكومت پارلمانی و قهر و آشتی ناصر الملك (نایب السلطنه) با مجلس و لشكر كشی سالارالدوله پسر مظفرالدین شاه و مدعی سلطنت به كرمانشاه، روسها رقیب استعماری سرسخت انگلیسی ها از خرابی اوضاع سوء استفاده كردند و از 22 دسامبر سال 1911 (یكم دی ماه 1290) در بسیاری از شهرهای منطقه تحت نفوذ شان به قلع و قمع مخالفان خود و هواداران انگلستان دست زدند؛ در تبریز عده ای را به دار كشیدند و چند تن دیگر را به تنور افكندند به گونه ای كه معاون والی ایالت (معاون استاندار) و فرمانده پادگان تبریز از ترس جان به كنسولگری انگلستان پناهنده شدند. در مشهد و رشت هم روسها زمام امور را خود به دست گرفتند. در این گیر و دار، در تهران نیز ناصر الملك مجلس را منحل كرد و چون نمایندگان حاضر به خروج از ساختمان بهارستان نبودند به نظمیه (پلیس تهران) متوسل شد و رئیس پلیس پس از اخراج نمایندگان از ساختمان، بر در ورودی مجلس (در میدان بهارستان) یك قفل بزرگ زد و ....

 

1370م:تصویب نامه شماره 44265 شورای وزیران مبنی بر اجرای قانون مصوب 19 خرداد 1370 مجلس شورای اسلامی به وزارت علوم و آموزش عالی ابلاغ شد، ولی اجرای آن دیری نپایید. طبق این قانون، به دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاههای خارج كه مدرك تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر دریافت كرده باشند و مدرك آنان به تصویب برسد اجازه وارد ساختن یك دستگاه خودرو سواری با خود با استفاده از تسهیلات گمركی داده شده بود. فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاههای خارج كه از طریق سفارتخانه های ایران از این قانون آگاه شده بودند بااشتیاق و امیدواری با اتومبیل خود راهی ایران شدند و پس از عبور از پیچ و خمهای اداری مدارك تحصیلی شان را به تایید رساندند. صدها تن از آنان پروانه وارد ساختن اتومبیل خودرا به دست آوردند كه وزارت بازرگانی اواسط سال 1371 اجرای قانون - قانون مصوب مجلس - را متوقف ساخت!. با این تصمیم، اتومبیل بسیاری از دارندگان این پروانه ها در گمركات متوقف ماند. برخی به مجلس مراجعه كردند كه به آنان گفته شد قانون به قوت خود باقی است و اگر دولت هم لغو آن را بخواهد و مجلس موافقت كند عطف به ماسبق نمی شود و پروانه های صادره تا ابدالدهر معتبر خواهد بود. ولی وزارت بازرگانی به اشاره بانك مركزی زیر بار نرفت و كمیسیون اصل 90 هم كه به آن شكایت شده بود موفق به حل مسئله نشد. قضیه تا دیوان عدالت اداری و مطبوعات هم كشانده شد. بازهم «بورو كراسی» تا سالها به مقاومت خود ادامه داد.

یكی از دارندگان چنین پروانه ای كه با اتومبیل خود از مرز بازرگان بازگردانده شده بود به روزنامه های چاپ آمریكا مقاله داده و با گفتن داستان سفر از آمریكا تا مرز بازرگان و رهاساختن اتومبیل دلبند (که دو سه سال اورا در آمریکا سواری داده بود) در تركیه، از خسارت سنگینی كه از این رهگذر به او وارد آمده بود ناله سرداده بود، اما ....

 

1917م:بیست ویکم دسامبر سال 1917 داستان نگار آلمانی هنریك بول Heinrich Boll به دنیا آمد، 68 سال عمر كرد و در سال 1972 برنده جایزه ادبی نوبل شد. او در داستان نویسی، نگارش داستانهای كوتاه و نیز مقاله مهارت فراوان داشت. هنریك در نوشته های خود رنج ها و سختی ها آلمانی را در جریان جنگ جهانی دوم و پس از این جنگ به خوبی تشریح كرده است. داستانهای معروف او عبارتند از: دلقك، احترام از دست رفته كاترینا بلوم، طبل نازك، قطار سر وقت بود، ارواح و ....

وی با این كه تحصیلات كلاسیك آن چنانی نداشت در گفتاری در سال 1980 تعریف جالبی از داستان و داستان نگاری و اهمیت آن را و این كه هنر نویسندگی و اوج تفكر و تخیل است به دست داده و به طلوع و درخشش داستان نگاری در میان بعضی ملل و انحطاط و زوال آن در كشورهای دیگر اشاره كرده است. بول كه در 1985 فوت شد گفته بود كه در كشورهای اختناق عقیده و بیان كه دولتهای حتی به زبان داستان، حاضر به تحمل انتقاد و شنیدن ضعفها و كمبودها نیستند داستان نویسی عشق و سكس و ... رواج می یابد، زیرا كه داستان نگار نمی تواند هنر خود را برای مدتی طولانی محبوس سازد و اگر چنین داستانهایی بدآموزی تلقی شده اند، گناه از نویسنده نبوده است. «بول» داستان نگاری را نیازمند به حمایت و تشویق ملی (دولت ـ جامعه) دانسته و گفته است: با این كه «پاسترناك» با نوشتن یك داستان چهره شوروی را خراب كرد وی را از محله زیبای نویسندگان در حومه مسكو و مقرری قابل ملاحظه اش محروم نكردند. دولتها باید ملاحظه احوال نویسندگان داستان را داشته باشند و اسپانسری آنان را برعهده گیرند تا این هنر ادبیات ترقی و پیشرفت كند.

 

Heinrich Boll


1438م:تركان عثمانی كه از دیرزمان در آناتولی مستقر شده بودند 22 دسامبر سال 1438 میلادی به بسفور و پشت دیوارهای قسطنطنیه (استانبول) رسیدند، ولی 15 سال طول كشید تا این شهر را تصرف كردند.

تصرف قسطنطنیه در سال 1453 صورت گرفت كه آغاز قرون جدید و دوره ای دیگر از تاریخ است.

فاتح قسطنطنیه نام این شهر كه تا قرن هفتم یایتخت روم شرقی بود و از آن پس به مركز حكومت بیزانس تبدیل شده بود اسلامبول گذارد و امپراتوری بزرگی به وجود آورد كه اروپائیان را به جنبش شدید و رقابت و پیشرفت واداشت.

 

1848م:تزار نیکلای یکم امپراتور روسیه که دقیقا جریان انقلابات سال 1848 اروپا را دنبال کرده بود برای جلوگیری از وقوع چنین انقلابی در روسیه هرگونه نشست و گردهمایی و حتی شب نشینی روشنفکران روس را ممنوع کرده بود. بعدا به تزار خبردادند که گروهی از روشنفکران روس به ابتکار پتراشفسکی محفلی تشکیل داده و بحث سیاسی می کنند. (مورخان انگلیسی زبان این محفل را «پتراشفسکی سرکل Petrashevsky Circle» نام نهاده اند). تزار به راههای متعدد از جمله دادن اخطار متوسل شد تا این محفل را از هم بپاشاند و چون موفق نشد دستور دستگیری برجستگان محفل را صادر کرد که به تدریج بازداشت و محاکمه و شماری از آنان ازجمله «فیودور داستویفسکی» نویسنده شهیر به اعدام محکوم شدند. 22 دسامبر 1849 محکومان را در زیر بارش برف در میدانی به ستون های چوبی بستند و دربرابر جوخه اعدام قراردادند. چند ساعت پیش از آن به تزار گفته شده بود که یکی از محکومان به اعدام داستویفسکیFyodor Dostoevsky است و تزار دستور لغو حکم را داده و این دستور چند ثانیه پیش از شلیک گلوله و در لحظه ای که نظامیان سینه محکومان را نشانه گرفته بودند به محل رسید و داستویفسکی نجات یافت و حکم اعدام به 4 سال تبعید کاهش یافت. وی احساس خود در لحظه ای را که به نظامیان گفته شد آماده شلیک باشند شرح داده است.

 

Fyodor Dostoevsky


1967م:22 دسامبر 1967 اعلام شد که شمار نیروهای آمریكایی در جنوب ویتنام به 474 هزار تن رسیده و بزودی از نیم میلیون تن تجاوز خواهد کرد و برنامه بمباران هوایی شمال (ویتنام شمالی وقت) به اجرا درخواهد آمد. برای فرستادن نیروی اضافی به ویتنام، دولت آمریکا مجبور به احضار جوانان این کشور از طریق قرعه کشی شده بود که این کار ابراز مخالفت و تظاهرات وسیع آمریکاییان را به دنبال داشت. مرور زمان نشان داد که از نیم میلیون نظامی آمریکایی و نیز بمباران هانوی با بمب افکن های سنگین «بی ـ 52» کاری برنیامد و آمریکا شکست تمام عیار خورد و ویتنام را ترک گفت. بررسی تحولات اخیر نشان می دهد که دولت آمریکا دارد گامهای مشابهی در افغانستان برمی دارد و برای از جریان خارج ساختن صد عضو القاعده شمار نظامیان خودرا به یکصد هزار تن برساند. تردید نیست که گسترش عملیات نظامی در افغانستان اوضاع آسیای جنوبی را بحرانی خواهد ساخت و محصول این بحران قابل پیش بینی نیست.

 

1991م:چهارده روز پس از تصمیم بوریس یلتسین، شوشکویچ و کرافچوک سران جمهوری های روسیه، اوكراین و بلاروس در یك محفل خصوصی در استراحتگاه «بلوژفسکایا» واقع در بلاروس دایر بر انحلال اتحاد جماهیر شوروی، 21 دسامبر 1991 سران 11 جمهوری از اعضای این اتحادیه در نشست خود در پایتخت كزاخستان بر تصمیم آن سه تن صحه گذاردند!، اتحاد جماهیر شوروی منحل و به جای آن، یك جامعه مشترك المنافع مرکب جمهوری های 15 گانه به وجودآمد. مورخان تاریخ معاصر نوشته اند که تصمیمگیری سران 11گانه در 21 دسامبر ناشی از جاه طلبی آنان بود زیرا که با فروپاشی شوروی از داشتن «آقابالاسر» و نگرانی دائمی از عزل خود توسط مسکو آسوده می شدند.

چهار روز بعد (25 دسامبر) یلتسین رئیس جمهوری روسیه در كاخ كرملین با گورباچف رهبر وقت شوروی ملاقات كرد و او را از این تصمیم آگاه ساخت و گفت كه دیگر سمتی ندارد!. اندکی بعد گورباچف در یك نطق كوتاه تلویزیونی گفت كه با انحلال شوروی به این صورت نمی تواند موافق باشد ولی چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری ندارد!. به این ترتیب یک امپراتوری بزرگ تاریخ با آن همه دندان اتمی ـ موشکی، دهها هزار تانک، صدها زیردریایی و پیشرفتهای فضایی همانند برف بر شیروانی داغ ذوب شد و از میان رفت، بدون این که رفراندم سراسری برگزار و نظر مردم اتحادیه استعلام شده باشد. 81 درصد مردم بلاروس که در آنجا رفراندوم برگزار شده بود به ادامه حیات شوروی رای داده بودند. این نتیجه سبب شد که رفراندم سراسری و داخلی صورت نگیرد. چند ماه پیش از آن هم، پارلمان كل جمهوریها وضعیت دیگری را تصویب كرده بود.

رئیس جمهور وقت آمریکا برای تشکر از اقدام شوشکویچ (در منحل ساختن شوروی) با وی ملاقات كرد. قبلا هم یلتسین دو بار از آمریكا دیدن كرده و در كنگره این كشور به ایراد نطق پرداخته و مورد پذیرایی گرم قرار گرفته بود. پیش از این تحولات سریع و معماگونه، بسیاری از اصحاب نظر بعید دانسته بودند که حتی با خروج حزب کمونیست از قدرت و تعدیل سوسیالیسم، انحلال شوروی با انسجامی که در آن مشاهده می شد سریع و آسان باشد.

با فروپاشی شوروی که معمای آن هنوز حل نشده است، در جهان نظمی دیگری برقرار شد که در طول تاریخ مشابه آن مشاهده نشده بود.

 

25 دسامبر 1991 یلتسین به کرملین رفت و به گورباچف گفت که دیگر سمتی ندارد و باید کاخ کرملین را که وی به آن نیاز فوری دارد تخلیه کند

 

1989م:لشكر 82 هوابرد آمریكا كه به دستور جورج بوش (پدر) به منظور پایان دادن به حكومت مانوئل نوریه گا رئیس قوه مجریه پاناما و دستگیری و انتقال او به آمریكا جهت محاكمه، به خاك پاناما اعزام شده و از بیستم دسامبر 1989 با كمك 12 هزار نظامی آمریكایی مستقر در منطقه كانال پاناما تعرض خود را آغاز كرده بود در پایان سومین روز عملیات ( 22 دسامبر 1989 ) به مقاومت نظامیان پانامایی پایان داد ولی نوریه گا به سفارت واتیكان پناهنده شده بود كه بعدا بیرون آمد و تسلیم شد، چهارم ژانویه به آمریكا منتقل و به زندان محكوم گردید. وی كه قبلا با كمك آمریكا به قدرت رسیده بود بعدا حاضر نشده بود كه به خواست آمریكا گردن نهد و به مخالفان مسلح دولت چپگرایان نیكاراگوئه معروف به «كنترا » كمك نظامی بدهد. در آمریكا، نوریه گا را متهم به همكاری با قاچاقچیان مواد مخدر كرده بودند. در عملیات نظامی آمریكا در پاناما نزدیك یه ششصد پانامایی از جمله 301 غیر نظامی كشته شدند. در این عملیات 23 نظامی آمریكایی هم جان خود را از دست دادند.

 

نوریه گا رئیس دولت پاناما پس از تسلیم شدن به نیروهای اعزامی آمریکا، به این صورت با هواپیمای نیروبر نظامی به فلوریدای آمریکا منتقل می شود تا در اینجا زندانی و محاکمه گردد

2003م:نظر سنجی از آمریكاییان درباره مدیریت جورج بوش(رئیس جمهور وقت)، یك هفته پس از دستگیری صدام حسین (20 دسامبر 2003) كه به سفارش شبكه تلویزیونی سی بی اس و نیویورك تایمز انجام شده بود نشان داده بود كه تایید بوش از 50 درصد به 58 درصد افزایش یافته بود. از مقایسه این «درصد ها» چنین بر می آید كه دست كم هشت درصد آمریكاییان لشكر كشی به كشور دیگر بدون تصویب سازمان ملل، اشغال نظامی و دستگیری و بازداشت رئیس آن كشور را كه هوادارانی دارد و این هواداران از مقاومت مسلحانه دست برنداشته اند تایید می كنند!.

با ادامه مقاومت در عراق و افزایش تلفات آمریکاییان و هزینه مالی آن و افشای این نکته که گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا در مورد وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق جعلی بود تایید مدیریت جورج بوش کاهش یافت و در طول سال 2008 از حدود 27 درصد بیشتر نشد. جورج دبلیو بوش در آخرین ماه سال 2008 از اینکه به استناد گزارش نادرست منابع اطلاعاتی دست به اشغال نظامی عراق زد و آن همه مشکل به وجود آمد ابراز تاسف کرد.


2004م:تفسیر مصاحبه عمومی 20 دسامبر 2004 جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریكا 22 دسامبر هم ادامه داشت. مفسران آمریکایی از اینکه بوش به آسانی از روی تلاشها و اقدامات تازه ولادیمیر پوتین در زمینه تمركز اختیارات در كرملین، چند مورد با لحنی خشن خطاب كردن آمریكا، مسافرتهای پی در پی به كشورهای دیگر برای یافتن دوست و متحد و ... عبور کرده و در این مورد، پاسخ به پرسشها را به گفتن" این جمله که در فوریه 2005 باهم ملاقات خواهیم داشت" بسنده کرده بود انتقاد کرده گفته بودند که سیاست های پوتین ممکن است در سالهای آتی آمریکا را وارد یک دوره معارضه دیگر کند. این بار آمریکا آن قدرت اقتصادی سابق را نخواهد داشت که معارضه را برای مدتی طولانی تحمل کند. این مفسران پیش بینی کرده بودند که اگر بازهم واشنگتن دست روی دست بگذارد و ساکت بماند این احتمال وجود دارد که روسیه (درصورت قطع فساد اداری - اقتصادی داخلی و نوسازی نسبی بنیه دفاعی خود) با قدرت اقتصادی چین ( چینی که از بنیه اقتصادی چشمگیر برخوردار است) متحد و آمریکا را را به گوشه براند.

بوش در آن مصاحبه برای نخستین بار اعتراف كرده بود كه برنامه آموزش نظامی عراقیان موفقیت آمیز نبوده است و اظهار تاسف كرده بود كه نظامیان عراقی به محض رو به رو شدن با آتش و خطر فرار می كنند. هدف این آموزش این بوده است كه 125 هزار نظامی عراقی برای حفظ امنیت داخلی این كشور آماده شوند كه تا آن زمان (دسامبر 2004) تحقق نیافته بود. این مطلب چنین تفسیر شده بود كه نظامیان آمریكایی برای مدتی طولانی در عراق باقی خواهند ماند.

مطلب دیگر از مصاحبه بوش كه تفسیر شده بود این موضوع بود كه گفته بود انفجارهای اتومبیلی و حملات دیگر، بر روحیه عراقی ها اثر منفی گذارده است و هدف مخالفان هم همین بوده كه عراقی ها نگران و لرزان باشند. مفسران برعکس نظر داده بودند که این انفجارها بردامنه مقاومت می افزاید و گروه بیشتری را وارد آن می کند و زندگانی در این وضعیت بتدریج برای مردم عادی می شود. بوش گفته بود كه هرشب پخش خبر و تصویر این انفجارها در عراق از شبكه های تلویزیونی آمریكا باعث ایجاد بیم و تردید در بینندگان این اخبار شده که فشار آن بر دولت است. مفسران نوشته بودند که تشخیص و انتشار خبر از وظایف رسانه ها است و ارتباط به دولت ندارد.

 

صحنه پس از وقوع انفجار در اردوگاه موصل


2005م:در پی افشای كار استراق سمع ( ضبط مكالمات تلفنی و ای میل افراد) در داخل آمریكا و اعتراف جورج دبلیو بوش رئیس جمهور به صدور چنین دستوری، 21 دسامبر 2005 جیمز رابرتسون (عكس مقابل) قاضی فدرال در اعتراض به این عمل كه مغایر اصلاحیه چهارم قانون اساسی آمریكا و نیز قانون «پرایوسی اكت» است از سمت خود كناره گیری كرد كه كاری كم سابقه خوانده شده است. یكی از وظایف این قاضی ارشد (مادام العمر) رسیدگی به تقاضای ماموران امنیتی و اطلاعاتی جهت استراق سمع افراد مورد سوء ظن و متهمان امنیتی و فدرال بود. بدون مجوز این قاضی و سایر اعضای دادگاه اختصاصی، و بررسی های دادگاه و مشاهده اسناد اتهام و آزمایش درستی آنها، نباید در آمریكا، كسی مورد استراق سمع قرار می گرفت، مگر در موارد بسیار فوری و آن هم به مدت كمتر از 72 ساعت با تصویب و زیر نظر یك مدیر ارشد اجرایی (رئیس سازمان امنیتی مربوط). گفته شده است كه از 19 هزار استراق سمع تنها برای چهار ـ پنج مورد مجوز دادگاه گرفته شده بود.

 

2005م:در حالی كه پیروان خط فیدل كاسترو در آمریكا لاتین، یكی پس از دیگری قدرت را به دست می گرفتند، در واشنگتن كمیسیون ویژه تغییر نظام در كوبا به فعالیت خود ادامه می داد. 20 دسامبر 2005 بدون توجه به انتخاب یك سوسیالیست در بولیوی به ریاست جمهوری كه از پیروان خط فیدل كاسترو است كمیسیون تغییر نظام در كوبا به ریاست بانو «رایس» وزیر امور خارجه آمریكا تشكیل جلسه داد (عكس پایین) و به راهیابی های خود در این زمینه ادامه داد. در آن زمان تلاش آمریكا بر این بود كه پس از فیدل كاسترو، برادر ش رائول که پنج سال کوچکتر اروست برجایش ننشیند و با روی كار آمدن یك میانه رو، نظام كوبا به تدریج تغییر كند. در این جلسه، تصمیم گرفته شد كه دستگاههای انتقال تبلیغ (از طریق رادیو موج کوتاه، تلویزیون ماهواره ای و ... ) به كوبائیان افزایش یابد تا خودشان دست بكار تغییر نظام شوند كه از پنج دهه پیش در محاصره اقتصادی آمریكاست.

مرور زمان نشان داد که فعالیت این کمیسیون بمانند محاصره اقتصادی کاری از پیش نبرد و رائول کاسترود از سال 2008 بر جای فیدل نشسته است که خودرا بازنشسته کرده و به مقاله نگاری و کتاب نویسی و دادن اندرز پرداخته است و ....

 

تلاش ضد فیدل کاسترو هم شکست خورد

 

2003م:چارلز شیفر رئیس واحد راهنمایی و رانندگی پلیس شهر چساپیك آمریكا كه قبلا در طول 33 سال پلیس بودنش صدها بار در تلویزیون محل به اتومبیلرانان اندرز داده بود كه پس از مصرف الكل رانندگی نكنند و نیز در صورت تخلف، در برابر مامور پلیس دست به مقاومت نزنند، در دسامبر 2003 خود این دو اندرز را نقض و نه تنها پس از مصرف الكل رانندگی كرد بلكه به دستور مامور هم كه باید از او آزمایش تعیین میزان الكل در خون بعمل آید تسلیم نشد و با این عمل یك خبر قابل تامل (درباره روانشناسی انسان) برای رسانه ها ساخت كه ضمن انتشار آن به ضعف بشر از این دست هم اشاره كنند. گزارش دستگیری شیفر 19 دسامبر 2003 در روزنامه آمریکایی "ویرجینی ان پایلوت " انتشار یافته بود.


2005م:اعتصاب كاركنان اتوبوسرانی و متروی شهر نیویورك كه امور را در این شهر بزرگ در طول سه روز فلج کرده بود 23 دسامبر 2005 پایان یافت. اعتصاب گران درخواست دستمزد و مزایای بیشتر كرده بودند كه ظاهرا به توافق هایی با مقامات شهر دست یافتند. گفته شده است كه دستمزد سالانه برخی از رانندگان اتوبوس های شهری نیویورك شصت هزار دلار است كه خواسته بودند به 90 هزار دلار افزایش یابد. این اعتصاب در آستانه تعطیلات كریسمس و سال نو میلادی هر روز صدها میلیون دلار به كسب و كار در این شهر كه مردم به سبب كمبود پاركینگ متكی به وسائط نقلیه عمومی هستند وارد كرده بود و برآورد شده بود كه جمع زیانها از این بابت بالغ بر یك میلیارد و 240 میلیون دلار شده بود. عكس زیر، جمعی از اعتصابیون را در 21 دسامبر در خیابان كه برای گرم كردن خود آتش برافروخته اند نشان می دهد:

 

60 هزار دلار دستمزد سالانه راننده اتوبوس و اعتصاب برای افزایش آن

 

2005م:«آلن روبر» مرد عنكبوتی فرانسه كه تاكنون بدون طناب و ابزارهای دیگر از آسمانخراشهای نیویورك، پاریس، كوالالامپور و نیز برج ایفل بالا رفته است، 19 دسامبر 2005 به گونه ای كه در عكس مشاهده می شود از برج كریستال 28 طبقه پاریس بالا رفت و سپس در اجتماع خبرنگاران شركت كرد. روبر (در آن سال 46 ساله) در این مصاحبه گفت كه این بار به خاطر اعتراض به عمل پلیس شهر هوستون آمریكا دست به بالا رفتن از ساختمان كریستال پاریس زد تا خبرنگاران جمع شوند و او اعتراض خود را مطرح سازد، بنویسند و جهانیان اطلاع یابند. وی افزود كه اخیرا به آمریكا رفته بود تا در شهر هوستون (تكزاس) از یك آسمانخراش بالا برود كه پلیس مانع این كار شد، و سپس او را دستگیر كرد! و چون به دستگیری خود اعتراض كرد برایش پرونده ساخت كه دو دانه قرص محرك (قرص ممنوعه) در جیب داشت كه چنین نبود و وی از وجود چنین قرصهایی بی اطلاع بود.

 

مرد عنكبوتی فرانسه


1055: طغرل سلجوقی كه نیروهای او بغداد را تصرف كرده بودند بدون دست زدن به تركیب دستگاه خلافت عباسی، این شهر را ضمیمه قلمرو خود اعلام كرد. بغداد كه قبلا یك روستا در نزدیكی مدائن یایتخت باستانی ایران بود در سال 761 به تصمیم ابو جعفر منصور خلیفه عباسی به صورت شهر در آمد و مركز خلافت عباسیان شد. نام بغداد پارسی است به معنای هدیه خدا ( بغ یعنی خدا + داد).

1339: به تصمیم دوك حاكم بر امیر نشین مسكو، كار ساختن كاخ كرملین آغاز شد. در آن زمان هنوز كشور روسیه به وجود نیامده بود.

1807: دولت آمریكا نخستین تحریم خارجی را از زمان تاسیس خود اعمال كرد و اعلام داشت كه داد وستد با انگلستان و فرانسه را تحریم می كند تا این دوكشور مجبور به صلح كردن باهم شوند.

1842: دولت آمریكا استقلال جزایر هاوایی را به عنوان یك كشور برسمیت شناخت كه اینك یكی از ایالات آمریكاست .

1894: یک دادگاه فرانسه سرگرد لهستانی تبار یهودی فرانسه «آلفرد دریفوس» را به جرم ارتکاب خیانت به اعدام محکوم کرد که به این حکم وسیعا اعتراض شد و قضات دادگاه متهم به داشتن احساسات ضد یهود شدند و همین اعتراض ها سرانجام به لغو حکم نجامید.

1919: در پی تشدید فعالیت آنارشیستها در اروپا، دولت آمریكا 250 رادیكال و آنارشیست خارجی را كه شناخته شده بودند از این كشور اخراج كرد.

1942: هواپیماهای ژاپنی برای نخستین بار كلكته هند را بمباران كردند. ژاپن اندونزی و برمه (میانمار) را كه از شرق هند فاصله زیاد ندارند تصرف كرده بود. در آن زمان هند مستعمره انگلستان بود.

1946: جنگ هوشی مین با فرانسه كه می خواست باردیگر حكومت استعماری خود را در ویتنام مستقر سازد آغاز شد.

1972: زمین لرزه ای به شدت اندكی بیش از هفت ریشتر بیش از 12 هزار تن را در یایتخت كشور نیكاراگوئه نابود كرد.

1989: سامیوئل بکت نمایشنامه نگار آمریکایی در این روز درگذشت. وی 83 ساله بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com