اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 4 مرداد



199م:در اواخر ژوئیه سال199 میلادی و طبق نوشته برخی از مورخان بر پایه تطبیق تقویمها 26 ژوئیه ، بلاش چهارم شاه اشكانی ایران اقوام مهاجر خزر را كه از آسیای میانه به سوی غرب به حركت در آمده و دسته ای از آنها وارد برخی از مناطق ساحلی دریای مازندران (درقفقاز) شده و در حال دست اندازی بیشتری بودند به آن سوی دربند (تلفظ روسی آن: دربنت) عقب راند. بلاش با این كه در معرض حمله نیروهای «سه وروس» امپراتور روم بود كه وارد ساحل شرقی مدیترانه شده و قصد پیشروی به سوی شرق را داشتند، به بیرون راندن خزرها اولویت داده بود و با ارسال یك پیام صلحجویانه به «سه وروسSeverus»، ارتش ایران را مامور بیرون راندن خزرها كرده بود و موفق شد.


297م:26 ژوئیه سال 297 میلادی ارتش ایران در نقطه ای نه چندان دور از رود فرات، میان حرّان Harran (جنوب غربی تركیه) و الرقه Arragheh (شمال مركزی سوریه و شرق حلب) ارتش روم به فرماندهی گالریوسGalerius داماد دیوكلتیانوسDiocletianus امپراتور روم را شكستی سخت داد. گالریوس كه پس از این شكست به آنتیوك عقب نشینی كرده بود مورد تحقیر شدید دیوكلتیانوس قرار گرفت. دیوكلتیانوس (دیوكلتیان) گالریوس را واداركرد كه پیاده و افتان و خیزان مسافتی طولانی را در پیشاپیش او و در مسیر حركتش راه برود. با وجود این، دیوكلتیانوس وی را به این شرط كه قول زدن شبیخون به قرارگاه نرسی (نرسه) شاه ساسانی ایران را بدهد خلع درجه و مقام نكرد. این سومین نبرد نیروهای ایران و روم بود در دوران سلطنت نرسی بود كه ایران آن را آغاز كرده بود. نرسی در سال 295 میلادی دولت روم را متهم به مداخله درامور ارمنستان كرد و به آن دولت اعلان جنگ داد. جنگ ایران و روم ـ دو ابر قدرت وقت در جهان ـ در دوران امپراتوری دیوكلتیانوس و نایب او «ماكسیمیان maximian = مكسیمین» هشت بار تجدید شد.

 

1929م:محاكمه دكتر «لیند بلات» مدیركل آلمانی بانك ملی ایران كه با جعل ترازنامه و حسابهای سود و زیان مرتكب گزارش خلاف واقع و اختلاس شده بود از 25 ژوئیه سال 1929 (1308 خورشیدی) در دادگستری تهران آغاز شده بود .

وی و 25 آلمانی دیگر در سال 1307 (سال پیش از محاكمه) برای اداره امور بانك ملی ایران كه به موجب قانون سال 1306 استخدام شده بودند كه لایحه آن 14 اردیبهشت آن سال به مجلس داده شده بود . بانك ملی ایران كه با هدف پیشرفت امور بازرگانی، صنعت و كشاورزی تأسیس شده بود 17 شهریور سال 1307 خورشیدی با سرمایه دو میلیون تومان آغاز به كار كرده بود و مجلس در مرداد ماه سال 1307 نخستین هیأت نظارت بر آن را برگزیده بود. همراه با «لیندبلات» چند همكار آلمانی او نیز محاكمه شدند.


1310ش:بحث در باره لایحه اجباری شدن ثبت نكاح و طلاق كه سوم مرداد سال 1310 (ژوئیه 1931) به مجلس تسلیم و با مخالفت هایی رو به رو شده بود از چنین روزی آغاز گردیده بود. مخالفان و از جمله روحانیون می گفتند كه امر ازدواج و طلاق به «لفظ» و حضور دو شاهد استوار می شود و ثبت آن اختیاری باید باشد، ولی «داور» وزیر دادگستری وقت پاسخ می داد كه بسیار دیده شده كه یك طرف ازدواج پس از فوت شهود دبه درآورده و حتی پس از تولد طفل، منكر ازدواج شده است. مخالفان لایحه، افزایش تشریفات نكاح را باعث فرار افراد مجرد از ازدواج و در نتیجه گسترش فساد و فحشاء اعلام می كردند. از آنجا كه اصرار رضاشاه پشت این لایحه بود بالاخره پس از جلسات متعدد بحث و كشمكش با اكثریت ضعیفی تصویب شد.

به موجب این قانون، هرگونه نكاح ــ دائم و یا منقطع ــ و نیز طلاق باید به ثبت می رسید و اگر ازدواج در جایی انجام می گرفت كه امكان ثبت آن در آن زمان نبود، زوجین باید در اولین فرصت پس از دستیابی به دفاتر مربوط، آن را به ثبت می رساندند.

 

1307ش:چهارم مرداد سال 1307 خورشیدی، دو ماه و یازده روز پس از اجباری شدن شماره گذاری وسائط نقلیه، اعلام شد كه تهران دارای 1589 خودرو است كه تنها 490 دستگاه آن شخصی است. بقیه وسائط نقلیه تهران عبارت بودند از گاری و درشكه. ایران از 23 اردیبهشت سال 1307 دارای آیین نامه رانندگی شده است.

 


1984م:در جریان جنگ عراق با ایران ، امیر كویت 26 ژوئیه 1984 (امرداد 1363) به نیروی هوایی این كشور دستور داد كه به هر هواپیمای نظامی كه وارد حریم كویت شود شلیك كنند. بی تردید منظور او در آن زمان هواپیماهای ایران بود.

 

1383ش:در مصاحبه عمومی حسن سبحانی رئیس كمیسیون تلفیق مجلس كه در شماره پنجم مرداد 1383 روزنامه های چاپ تهران انتشار یافته بود اشاره رفته بود كه 25 درصد بنزین مصرفی كشور از خارج وارد می شود كه تعجب برانگیز بود. چرا ایران به عنوان دومین صادركننده نفت در اوپك، 15 سال پس از جنگ هنوز نتوانسته است به حد كافی پالایشگاه داشته باشد كه بنزین از خارج وارد نكند؟. در جایی كه دولت در این 15 سال دهها میلیون دلار به روزنامه ها كمك كرده و همین اخیرا یك میلیون دلار به یك انجمن صنفی آنها داده و صحبت از ساختن آن همه تاسیسات می كند، چرا پالایشگاه نفت نمی سازد؟. چه مشكلی در این زمینه وجود دارد؟. ساختن پالایشگاه نفت یك عمل استراتژیك است. اگر فردا، نگذارند كه بنزین به كشور وارد شود؛ دوباره در جایگاههای فروش بنزین صفهای طولانی اتومبیل تشكیل خواهد شد. بنابراین نساختن پالایشگاه و یا نیافزودن بر ظرفیت آنها، مطلقا قابل قبول نیست و باید در این زمینه تحقیق و بررسی شود كه چه اشكالی وجود داشته است.

سبحانی (در زمان دولت اصلاح طلبان!) در جایی دیگر اشاره كرده بود كه دولت چرا در واردات نفت، هر دلار را 870 تومان حساب می كند، اگر در كشوری دیگر بود، روزنامه ها، دیگر قضیه را ول نمی كردند كه چرا دولت مسائل فوری مثلا مسئله تولید بنزین در داخل را حل نمی كند. اگر در كشوری دیگر بود، مدعی العموم همین مصاحبه را از روزنامه جدا می كند و در حاشیه اش دستور تحقیق می دهد و به بازپرس و قاضی تحقیق ارجاع می كند.

یكی از دلایلی كه ایران روزنامه حرفه ای ندارد، و وزارت ارشاد به روزنامه ها و خبرگزاری ها كه در انحصار سازمانها و افراد مشخص هستند كمك مالی می كند همین است كه جز آن چه كه دستگاههای روابط عمومی وزارتخانه ها به آنها می دهند و یا اظهارات مقامات دولتی، سراغ مطلب دیگری نروند. اگر ایران روزنامه حرفه ای داشته باشد این قدر یك مسئله را دنبال می كند تا به نتیجه برسد.

 

سبحانی

 

1856م:«جورج برنارد شا George Bernard Shaw» 26 ژوئیه 1856 در دوبلین ایرلند به دنیا آمد، 94 سال عمر كرد و بعد از شكسپیر بزرگترین درام نویس زبان انگلیسی بشمار می رود. «شا» در عین حال یك متفكر و خطیب بزرگ بود. وی افكار سوسیالیستی داشت و از رفاه و آموزش برابر، توزیع عادلانه ثروت، مالكیت عمومی زمین و ملی بودن صنایع بزرگ جانبداری می كرد. او كه یك نباتخوار و ضد مصرف الكل و دخانیات بود با نظام انتخاباتی غرب شدیدا مخالفت می كرد و نوع رایج تبلیغات انتخاباتی را نوعی پیروزی پول و زد و بند و زرنگی می دانست و خواهان اصلاح این وضعیت بود و با این آرزو كه در طول حیات وی مردم بتوانند «بهترین» های جوامع خود را به نمایندگی برگزینند از این دنیا رفت. این نویسنده بزرگ در تمامی عمر طولانی خود از حقوق برابر زنان و آزادی بیان و اندیشه حمایت كرد.

 

George Bernard Shaw

 

1908م:26 ژوئیه زادروز «دكتر سالوادور آلنده Salvador Allende» راد مرد بزرك شیلیایی است كه در 1908 به دنیا آمد و در 1973 در جریان كودتا كشته شد. او كه یك پزشك بود در سال 1933 حزب سوسیالیست شیلی را تاسیس كرد كه اینك دختر او را بر كرسی ریاست مجلس مقننه این كشور نشانیده است. افكار سوسیالیستی آلنده عملی ترین راه را برای برابری اجتماعی ــ اقتصادی مردم به دست می دهد و مخالفت شدید كاپیتالیستها با او به همین دلیل بود. برخلاف سوسیالیسم شوروی وقت، نظر آلنده (آینده) این بود كه به جای ملی كردن صنایعی كه صنایع مادر محسوب نمی شوند؛ كارگران و مهندسان در مالكیت صنایع غیر مادر شریك شوند و دولت با افزایش مالیات بر آنها، پول حاصله را صرف رفاه عمومی از جمله آموزش و بهداشت رایگان و بازنشستگی همگانی كند و هركارخانه كه در طول سال پیشرفت نداشته باشد آن را مصادره و سپس به كسانی كه قول پیش برد بدهند واگذار كند. در زمینه اراضی، وی معتقد به اجاره دادن آنها برای كشاورزی و ساختمان بود، اجاره مادام العمر (99 ساله) به شرط بهره برداری از آن، صرفا توسط موجر. وی می گفت كه تجارت خارجی و سیاست پولی كشور باید در اختیار شوراهای كثیر العضو مركب از كارشناسان باشد.

 

Salvador Allende


2002م:كار توزیع تاریخ هرودوتوس Herodotus (هرودوت) كه مهمترین قسمت آن «جنگهای ایرانیان Persian Wars» است به صورت نوار ضبط صوت میان كتابخانه های عمومی كشورهای انگلیسی زبان از 26 ژوئیه 2002 (طبق بعضی گزارشها 22 ژوئیه) آغاز شد. این كتاب شامل بیست نوار 90 دقیقه ای و جمعا 1800 دقیقه (سی ساعت) است. تاریخ هرودوت از نخستین كتاب هایی است كه پس از اختراع ماشین چاپ توسط ماشین، چاپ و به همه زبانها ترجمه شده است. هرودوت كه تاریخ نویسی با او متولد شده و به پدر تاریخ نگاری شهرت دارد, تاریخ خود را در 9 كتاب به رشته تحریر درآورده و مردم كشورهای دور دست از طریق همین كتاب با امپراتوری توانمند ایران و در زمان هرودوت، تنها ابر قدرت جهان آشنا شده اند. در كتابهای درسی مدارس همه كشورها به تاریخ هرودوت و جنگهای ایرانیان اشاره شده است. ممكن است كه تاریخ هرودوت زیاد دقیق نباشد، اما با این كتاب است كه دانش تاریخ نویسی كه روزنامه نگاری هم در همان زمینه به وجود آمده پا به عرصه وجود گذارد. هرودوت كه در یك شهر یونانی آسیای صغیر (غرب تركیه امروز) به دنیا آمده بود پس از دیدار از سرزمینهای اطراف دریای سیاه و دریای اژه، بین النهرین (بابل) و مصر در آتن سكونت گزید و سپس به یك مهاجر نشین یونانی در جنوب ایتالیا رفت و تا پایان عمر همانجا ماند و تاریخ خود را هم در آنجا نوشت. وی كه در 481 پیش از میلاد به دنیا آمده بود در 56 سالگی درگذشت. او در شهری متولد شد و دوران جوانی را گذراند كه در قلمرو ایران بود و یك زمان در شورش بر ضد حاكم شهر زادگاهش كه مورد قبول ایران بود شركت كرده و فراری شده بود و به این جهت در نوشتن شرح جنگهای ایران با یونانیان «بی طرف» نبوده است. با وجود این، كتاب وی در زمینه این جنگها وسیعا مورد استناد قرار گرفته و از آن نقل شده است. كتاب نواری هرودوت توسط «بیل كلسی Bill Kelsey» گویندگی شده است. ذكر این نكته لازم است كه هم اكنون «در صد» چشمگیری از مراجعان كتابخانه های عمومی، كتابهای نواری را عاریه می گیرند و به همین لحاظ و نیز آسانی تهیه و كمی هزینه، تولید كتابهای نواری و كتابهای روی دیسك سریعاً رو به افزایش است. همین طور انتشار كتاب در اینترنت، برای كسانی كه به دلایل سیاسی و اقتصادی نتوانند تألیف خود را به چاپ برسانند.

 

هرودوت (Herodotus)


1383ش:ولی الله شجاع پور نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی شنبه سوم مرداد 1383 در نطقی در این مجلس كه در برخی روزنامه های تهران منعكس شده بود توقیف روزنامه چند ماهه « وقایع اتفاقیه » و توقف انتشار روزنامه جدید الانتشار « جمهوریت » را ناقض اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند و به این وسیله اصطلاحا « اخطار قانون اساسی » داد. وی در نطق خود به حقوق مندرج در اصول 22، 24 ، و 28 قانون اساسی اشاره كرده بود.

اصل 28 قانون اساسی جمهوری اسلامی از این قرار است:

هركس حق دارد شغلی را كه بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امكان اشتغال به كار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد كند.

با توجه به این اصل، چرا ولی الله شجاع پور نگفته بود كه به چه دلیل به روزنامه نگارانی كه تا نیم قرن تجربه این كار و شهرت خدمت به وطن و هموطنان را دارند برای دریافت پروانه انتشار نشریه، بیش از ده سال در صف نوبتند!! و امكان نیافته اند كه نشریه بدهند و از اصل مزبور و عبارات « به شغلی كه مایلند» و « شرایط مساوی برای احراز مشاغل » برخوردار شوند و از این راه؛ دانش ، مهارت و تجربه خود را در خدمت به هموطنان و وطن بكار گیرند و هدر نروند كه زیان بزرگی برای ملت است.

این نماینده مجلس تنها از «هم جناحی ها»ی خود دفاع كرده كه لازم بود به عنوان عضو مجلس نطق خود را به همه تعمیم می داد. آیا ناشر « وقایع اتفاقیه » سابقه روزنامه نگاری و مهارت بیشتری دارد یا نگارنده این وب سایت؟. آیا آن ناشر زودتر درخواست صدور انتشار نشریه تسلیم كرده بود و یا این نگارنده، كه بیش از ده سال است كه تنها در نوبت رسیدگی به این اعتراض لحظه شماری می كند كه چرا تقاضای او را برای تجدید نشریه اش كه 24 سال پیش صادر شده بود بدون ذكر دلیل رد كرده اند. چه كسی مسئول هدر رفتن اوست؟.

 

1383ش:«روزنامه» اگر حرفه ای باشد و با « هدف » و « منظور » خاص منتشر نشود تعطیل بردار نیست ، ولی هفته منتهی به جمعه دوم مرداد1383دیدیم كه برخی روزنامه های تهران چون چهارشنبه تعطیل عمومی بود پنجشنبه هم منتشر نشده بودند. حال آن كه در سایر كشور ها كه روزنامه ها حرفه ای و وسیله كسب و كار و تامین معاش هستند و اصول معینی را دنبال می كنند، روزهای تعطیل در صفحات بیشتری انتشار می یابند.

از میان روزنامه های تهران كه دارای بیشترین تعداد روزنامه در میان شهرهای بزرگ جهان است، سه روزنامه دولتی ، دو ـ سه روزنامه مصادره ای و بقیه جناحی و حزبی هستند كه مطابق روزنامه های حرفه ای در جایگاههای توزیع بفروش می رسند. بنا براین شهر 10ـ 12 میلیونی تهران روزنامه حرفه ای كه همه خبر ها را پوشش دهد و در انتشار درد دلها كوتاهی نكند و در نگارش خبر از چارچوپ اصول معین بیرون نرود و برخی كمكهای دولتی دریافت نكند وجود ندارد. برخی روزنامه های تهران حتی بیش از دو ـ سه خط تلفنی ندارند!!! و در چند اطاق اجاره ای استقرار یافته اند و ....

در اینجاست كه ضعف شماری از مردم، ولو اندك ، كه این روزنامه های غیر حرفه ای را می خرند نباید از نظر دور داشت و استدلال این خریداران روزنامه را در رد ضعف خود كه می گویند چون از آب خوردن ارزانتر است می خریم ولی نمی خوانیم نمی توان پذیرفت .


2005م:24 ژوئیه 2005 هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا كانال تلویزیونی تازه به نام تله سور (تلویزیون جنوب ـ منظور آمریكای لاتین است) را كه با همكاری ونزوئلا، آرژانتین، كوبا و اروگوئه تاسیس شده است گشود و گفت كه هدف اصلی از تاسیس این كانال 24 ساعته مبارزه با امپریالیسم فرهنگی است كه ابزار این امپریالیسم، رسانه های غرب هستند.

این كانال با پخش جریان میز گرد، برنامه عادی خود را آغاز كرد. شركت كنندگان در این میز گرد نشان دادند كه چگونه رسانه های غربی از اخبار معمولی و رویدادهای عادی به سود سیاستهای دولتهایشان و توجیه این سیاستها و كوبیدن دولتهای مخالف بهره برداری می كنند و به چه ترتیب اخبار را با تغییر كلمات و جملات و بالا و پایین بردن پاراگرافها تحریف و به سود خود منعكس می كنند و برخی از رسانه های خودی ندانسته این تحریفها را ترجمه و نقل می كنند. شركت كنندگان این میز گرد گفتند كه اگر این ترجمه ها تعمدی (دانسته) باشد، چیزی جز خیانت به ملت نیست.

وزیر ارتباطات ونزوئلا در مراسم گشایش تله سور گفت كه هدف از تاسیس این كانال، شكستن نظام خبر رسانی امپریالیسم فرهنگی (غرب) است كه كار خبر رسانی بین المللی را به دست دارد و نمی خواهد این انحصار 150 ساله را از دست بدهد. كانال جنوب هر نظری را پخش خواهد كرد و صدای مللی را كه تاكنون محكوم به سكوت كردن شده بودند به گوش همه خواهد رسانید. این ملل تا كنون صدایی از آن خود نداشتند. تله سور اخبار درست همه ملل و نظرات لاتین ها را منعكس می كند. نظرات لاتین ها و ملل دیگر تا كنون در رسانه های غرب مورد بی اعتنایی قرار گرفته بود و امپریالیسم فرهنگی مانع از انتشار و نقل آنها می شد. ما دست خبرگزاری ها را در تحریف كردن حقایق رو خواهیم كرد.


261527م: ژوئیه در سال 1527 شهر كاراكاس پایتخت جمهوری 27 میلیونی بولیواری ونزوئلا توسط «دیه گو دو لوسادا» از صاحبمنصبان اسپانیایی در قاره آمریكا در دره زیبایی و در كنار یك رشته كوه در نزدیكی دریای كارائیب بنا نهاده شد كه اینك با شهركهای اطرافش بیش از پنج میلیون جمعیت دارد. امریگو وسپوسی نام ونزوئلا (ونیز كوچك) را بر این سرزمین گذارد زیرا كه بمانند ونیز ایتالیا، بومیان آن ( اصطلاحا سرخپوستان) كلبه های خود را روی ستونهای چوبی در دریا ساخته بودند.

كاراكاس كه 35 سال پس از رسیدن كریستوف كلمب به قاره آمریكا ساخته شد از نخستین شهرهایی است كه اروپاییان مهاجر در قاره غربی ساخته اند. كاراكاس زادگاه دو انقلابی و اندیشمند بزرگ، فرانسیسكو میراندا (متولد 1750) و سیمون بولیوار (متولد 1783) است. كاراكاس در یك منطقه زلزله خیز ساخته شده و زمین لرزه های متعدد را از سر گذرانیده كه شدیدترین آنها در 26 مارس 1812 روی داد و این شهر را ویران ساخت و هزاران تن از ساكنانش را از میان برد.

 

1947م:26 ژوئیه1947 ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا با امضای مصوبه امنیت ملی، آن را به صورت قانون در آورد كه برپایه آن «سیا C.I.A(سازمان اطلاعات خارجی آمریكا)»، شورای امنیت ملی (مستقر در كاخ سفید)، و دستگاههای اطلاعاتی دیگر آمریكا از جمله سازمان ضد جاسوسی نیروهای مسلح به وجود آمدند.

دولت آمریكا در 26 ژوئیه سال 1908 سازمانی را که بعدا اف.بی .آی F.B.I (پلیس امنیت داخلی) نام گرفت تاسیس كرده بود. تا سال 2004 ، در آمریکا 14 سازمان اطلاعایی ـ امنیتی به صورت مستقل و یا در چاچوب شش وزارتخانه با بودجه ای جمعا حدود 40 میلیارد دلار سرگرم کار بوده اند که در این سال پیشنهاد شد که این سازمانها به منظور بازدهی بهتر و جلوگیری از دوباره کاری زیر نظر یک مدیریت واحد قرار گیرند. ناموفق بودن این سازمانها در پیشگیری از رویداد 11 سپتامبر 2001 باعث شده بود که کمیسیون رسیدگی به این رویداد نیز از تمرکز سازمانهای اطلاعاتی آمریکا حمایت و آن را در گزارش خود توصیه کند. این مدیریت واحد در نیمه اول سال 2005 به وجود آمده است.

 

1952م:26 ژوئیه 1952، اوا پرون Eva Peron، بانوی افسانه ای آرژانتین و همسر خوان پرون رئیس جمهوری این كشور در33 سالگی از بیماری سرطان درگذشت و پیراهن پاره های این كشور را كه خود، آنان را «Descamisados» یعنی «بدون پیراهن ها» می نامید متأثر ساخت.

«اوا» كه در نوجوانی یك خواننده بود آن چنان نفوذ كلامی در مردم فقیر داشت كه با یك اشاره می توانست صدها هزار تن از آنان را به خیابانها بكشاند. وی با همین نفوذ كلام باعث پیروزی سیاسی شوهرش شد كه قبلا یك سرهنگ ناسیونالیست بود. حزب پرونیست هنوز حكومت آرژانتین را به دست دارد. «اوا» با این كه مقام رسمی در دولت نداشت، به منظور حفظ منافع و تأمین رفاه طبقه فقیر عملا امور وزارت بهداشت و وزارت كار و رفاه عمومی آرژانتین را به دست داشت. وی در كودكی یك دختر فقیر بود.

 

Eva Peron

 

1953م:26 ژوئیه سالگرد انقلاب كوبا است. در این روز در سال 1953 (24 روز پیش از كودتای 28 مرداد سال 1332) فیدل كاسترو حقوقدان جوان و پسر یك مهاجر اسپانیانی با 200 همفكر خود- همه تحصیلكرده و روشنفكر- مسلحانه به پادگان «مون كادا Moncada» در شهر سانتیاگوی كوبا حمله برد تا نه تنها جهانیان را متوجه جنبش خود و هدفهای آن كند، بلكه نور امیدی در دل كوباییان بتاباند. این حمله به دلیل كثرت سربازان پادگان و تجهیزات برتر آنان، به همان گونه كه كاسترو و پیش بینی كرده بود شكست خورد و ضمن آن زد و خورد پنجاه تن از انقلابیون كشته شدند و فیدل كاسترو زخمی و دستگیر شد، اما با این عمل جنبش وارد دوران تازه حیات خود شد كه بالاخره شش سال بعد به پیروزی انجامید. روز 26 ژوئیه از سال 1960 روز ملی كوبا است و هر سال به این مناسبت مراسم متعدد برگزار می شود. فیدل كاسترو در سال 1998 در مراسم این روز ضمن نطقی گفت: «انقلاب كردن» حق مردمی است كه تحت ستم داخلی و سلطه خارجی قرار دارند و انقلاب كوبا با وجود گذشت دو نسل به راه خود ادامه می دهد و تا روزی كه در این راه گام بردارد و مشعل فروزان خود را بر زمین نگذارد، زنده و پیروز خواهد ماند. ما در ادامه راهمان از شكست تجربه دیگران (تاریخ) پند می گیریم. سوسیالیسم كه برابری واقعی انسانها را نوید می دهد و تأمین می كند پس از عبور از پستی و بلندیهای بسیار، سرانجام فراگیر و جهانی شد و ... زیرا پاسخگوی دشواریهای انسان امروز است.

 

كاسترو در سال 1953 موفق نشد ولی مقدمه پیروزی او در سالهای بعد بود. عكس ، وی را پس از پیروزی هنگام ورود به هاوانا در میان استقبال مردم نشان می دهد

 

1956م:جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر در این روز در سال 1956 آبراه سوئز را كه در كنترل انگلستان و فرانسه بود ملی اعلام كرد و از این دو كشور خلع ید بعمل آورد كه بلافاصله مورد تحریم مالی انگستان ، فرانسه و آمریكا قرار گرفت و چندی بعد در همین سال انگلستان ، فرانسه و اسرائیل به مصر حمله نظامی كردند كه با تهدید شوروی كه ارتش سرخ را به كمك مصر خواهد فرستاد مجبور به قطع پیشروی و سپس تخلیه مصر شدند.

 

جمال عبدالناصر

 

1990م:در جریان اختلاف عراق و كویت بر سر نفت منطقه مرزی دوكشور، بسیج نیرو و تهدید عراق به تصرف این منطقه ، 26 ژوئیه 1990 سفیر وقت آمریكا در بغداد به صدام حسین اطمینان داد كه آن دولت در جریان اختلاف عراق و كویت جانب هیچكدام را نمی گیرد. عراقی ها بعدا مدعی شدند كه همین اطمینان كه شاید یك فریب بود باعث شد كه صدام تصمیم به تصرف كویت بگیرد و.... در پی تصرف كویت به دست ارتش عراق كه این دولت از قدیم مدعی مالكیت آن بود دولت آمریكا فرصت یافت كه با هدف استوار كردن جای پای خود در منطقه نفتخیز و حساس خاور میانه پرچم حمایت از كویت و سعودی را به دوش بگیرد و با توسل به نیروی نظامی، عراق را بیرون راند . 13 سال پس از آن واقعه، دولت آمریکا به تكمیل سیاست خود كه اشغال نظامی عراق و بركناری صدام بود دست زد و به هر دو هدف دست یافت.

 

2004م:آمار زندانیان آمریكا كه 26 ژوئیه 2004 از سوی دادستانی كل این كشور انتشار یافت و در روزنامه ها به چاپ رسیده نشان می دهد كه در آن سال 2 میلیون و 78 هزار و 570 تن در زندانهای آمریكا پشت میله ها بودند كه نسبت به سال پیش از آن افزایش چشمگیر یافته بودند.

طبق این آمار رسمی، در آن سال چهار میلیون و 73 هزار و 987 آمریكایی نیز در حالت آزادی مشروط بودند كه باید شرایط مربوط را رعایت و منظما پلیس را از وضعیت خود آگاه می کردند. عدم رعایت شرایط و بی خبر گذاشتن پلیس از وضعیت، باعث بازگرداندن به زندان و گذرانیدن بقیه دوره محكومیت در آنجا می شود. به این ترتیب؛ عده زندانیان آمریكا به نسبت جمعیت بیش از كشورهای دیگر بوده است.

 

2میلیون و 78 هزار آمریكایی در سال 2004 پشت میله ها

 

2004م:طبق آمار پلیس ژاپن كه 24 ژوئیه 2004 انتشار یافت در سال 2003 در این كشور 34 هزار و 427 تن به عمر خود پایان داده بودند كه بیشترین رقم در میان كشورهایی است كه چنین آماری را تهیه و منتشر می كنند. این آمار شامل كسانی كه اقدام به خودكشی كرده و نجات یافته اند نمی شود.

 

2004م:اعلام جرم علیه «لویس اچه وریاLuis Echeveria » رئیس جمهور مکزیک از 1970 تا 1976 و اینك 82 ساله، به خاطر عملی كه 33 سال پیش در دوران حكومت او صورت گرفته بود، گوشزدی است برای همه مدیران امور كه پیش از اتخاذ هر تصمیم، آینده و روزهای ناتوانی را در ذهن مجسم كنند.

این پاراگراف كوتاه در نتیجه گیری ( كانكلوژن) بسیاری از تفسیر هایی كه در چند روز اخیر در باره گرفتاری « اچه وریار » در این سن و سال پیش آمد كرده است به چشم می خورد.

در این اعلام جرم، «اچه وریا» متهم شده است كه دهم ژوئن 1971 دستور تیراندازی به دانشجویان معترض را به پلیس داده بود كه ضمن آن ده تن كشته و 130 نفر دیگر مجروح شده بودند. به علاوه، سخنگویان او برچسب چپگرا و كمونیست بودن به این دانشجویان زده بودند تا رسانه های آمریكایی از بزرگ كردن قضیه و جلب حمایت جهانی برای آنان اجتناب ورزند. دانشجویان خواستار یك دستگاه قضایی بهتر، تمیز و كارآمد برای قلع و قمع غارتگران منابع عمومی و مجرمان اقتصادی و سوء استفاده گران بودند.

شاکیان در اعلام جرم خود نوشته اند: تا کنون به دلیل ادامه قدرت در دست حزب « P. R. I» كه اچه وریا وابسته به آن بود و هفت دهه قدرت را در مكزیك به دست داشت جرات شکایت کردن نداشتند و درخواست كرده بودند كه به همین دلیل عذر تاخیر آنان در تسلیم دادخواست پذیرفته شود و قانون مرور زمان شامل این پرونده نشود، و خون جوانانشان پایمال نگردد. «اچه وریا»ی سالخورده در پاسخ گفته است که شهردار مکزیکو سیتی كه پلیس شهر از عوامل شهرداری است دستور تیراندازی به سوی دانشجویان را داده بود که در آن روز یک اجتماع اعتراضی برپا داشته بودند ، نه او.

دادستانی كه این اعلام جرم را دریافت كرده، به همان گونه كه پیش بینی می شد 25 ژوئیه 2004 آن را به دلیل گذشت 33 سال از حادثه و مشمول مرور زمان شدن آن رد کرده ولی راه را برای احاله شکایت به دیوان عالی مکزیک باز گذارده و گفته است که تنها در صورت موافقت دیوان عالی است كه می تواند به اعلام جرم رسیدگی کند زیرا که این دیوان است که حق دارد دستور بازگشایی پرونده ها و یا آغاز رسیدگی به اتهامی را که عمل، مشمول مرور زمان شده باشد با توجه به عذر شاكی و محذور او که چرا به موقع تسلیم شکایت نکرده است بدهد. « فوكس » رئیس جمهوری مكزیك هم قول داده است كه از باز كردن و به جریان انداختن پرونده حمایت خواهد كرد.

 

اچه وریا


2004م:25 ژوئیه 2004 «سرگی لاورف» وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو روسیه در پی مذاكره با «هوشیار زیباری» وزیر امورخارجه دولت انتقالی عراق كه از مسكو دیدار می كرد اعلام داشت كه روسیه به عراق نیروی نظامی نخواهد فرستاد. تنها كمك روسیه به عراق از چارچوب توسعه تجارت و تسهیل بازپرداخت بدهی سنگین عراق به آن دولت نمی تواند خارج باشد. لاورف گفت كه این مطلب را صریحا به هوشیار زیباری ( كرد ) گفته است. زیباری برای نخستین بار به مسكو رفته بود تا مستقیما از دولت روسیه بخواهد كه برای برقراری نظم و امكان ختم مقاومت مسلحانه، سرباز به عراق بفرستد.

ناظران امور گفته اند كه زیباری به اصرار دولت آمریكا به مسكو رفته بود تا چنین درخواستی را مطرح سازد. بنابراین؛ پاسخ منفی روسیه ، دولت آمریكا را بیش از زیباری مایوس كرده است كه می كوشد به ادامه استقرار نظامیان خارجی در عراق كه توده عراقی با آن موافقت ندارد چهره بین المللی دهد.

 

لاورف ( راست عکس ) پیش از مذاکره با زیباری


1835: كشت نیشكر در هاوایی آغاز شد.

1847: لیبریا كه از سال 1820 به بعد از سیاهپوستان آزاد شده آمریكایی و باز گشت آنان به قاره آفریقا به وجود آمده بود با حفظ زبان انگلیسی و برخی روشهای زندگی آمریكایی، وابستگی خود را به واشنگتن قطع و اعلام استقلال كامل كرد. لیبریا اینك سه و نیم میلیون جمعیت دارد و پایتخت آن مونرویا است.

1887: دكتر زامنهوف خود آموز زبان بین المللی «اسپرانتو» را كه خود ساخته بود تا با یكی شدن زبانها، صلح و صفا میان ملتها برقرار شود منتشر ساخت.

1891: فرانسه « تاهیتی » در منطقه اقیانوس آرام را ضمیمه مستعمرات خود كرد!.

1941:«ماركس درموی Dormoy» سوسیالیست معروف فرانسوی در این روز در سال 1941 بر اثر انفجار یك بمب ساعتدار كشته شد.

1918: شورش نژادی در شهر فیلادلفیا ی آمریكا 4 كشته( 3 سفید پوست ) برجای گذاشت.

1945: با وجود این كه چرچیل در جنگ دوم جهانی با سیاست های خود باعث پیروزی انگلستان شده بود، در انتخابات ژوئیه 1945 كه نتایج آن 26 ژوئیه اعلام شد از رقیب خود حزب كارگر شكست خورد و كنار رفت. از پایان جنگ در اروپا هنوز سه ماه تمام هم نگذشته بود.

1974: كمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریكا رأی به محاكمه و بركناری ریچارد نیكسون رئیس جمهوری وقت این كشور كه سناد «واترگیت» را پنهان كرده بود به اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و اخلال در امور قضایی داد.

1926: دولت آمریكا با تقاضای فیلیپینی ها مبنی بر دادن استقلال به آنان موافقت نكرد.

1942: نیروی هوائی انگلستان بندر هامبورگ آلمان را زیر حملات ویرانگر قرارداد.

1945: آمریكا ، چین و انگلستان از ژاپن خواستند كه تسلیم شود.

1947: سازمان اطلاعات مركزی آمریكا ( سیا ) آغاز بكار كرد.

1957: شوروی یك موشك قاره پیمای چند مرحله ای آزمایش كرد.

1963: یك زمین لرزه شدید بیش از یك هزار تن از مردم شهر« سكوپجه» پایتخت مقدونیه را بی جان كرد.

1965: جزایر «مولدیو» خود را از استعمار انگلستان خلاص كرد.

1974: در پی سرنگون شدن حكومت هفت ساله سرهنگها در یونان ، كنستانتین كارامانلیس نخست وزیر تازه این كشور كه از خود تبعیدی به وطن بازگشته بود كابینه اش را تشكیل داد.

1991: حزب كمونیست شوروی پذیرفت كه در نظام این كشور تجدید نظر شود.

2004:«الی ابلElie Abel» روزنامه نگار قدیمی و مدیر دانشكده روزنامه نگاری دانشگاه كلمبیا كه بر خبرنگاری تعریف تازه نوشت در 83 سالگی درگذشت.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 1 مرداد



1322م:طبق محاسبه مورخان روس، پوریای ولی (محمود خوارزمی) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ایران 23 ژوئیه سال 1322 میلادی (یكم امرداد) درگذشت .


1288ش:یكم مرداد 1288 سلطان احمد شاه كه كودكی بیش نبود از ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهك به كاخ گلستان انتقال یافت. پدرش، شاه مخلوع، تا این روز حاضر نمی شد او را از خود دور سازد كه ایلخان قاجار (پس از تبانی با دولت روسیه) با یك واحد قزاق به سفارت روسیه رفت و احمد شاه را كه با پدر و اعضای خانواده در آنجا متحصن بودند بیرون آورد.

احمد شاه سی ام تیر 1293هجری خورشیدی پس از رسیدن به سن قانونی، تاجگذاری كرد و دولت وقت یكصد هزار تومان هزینه مراسم تاجگذاری او را از بانك انگلستان در تهران (بانك شاهی، و در آن زمان واقع در ضلع شرقی میدان توپخانه ـ ساختمان فعلی بانك تجارت) وام گرفته بود.

 

شاه كوچولوی كشوری كهن با شمشیری مرصع و بلند!


1331ش:اول مرداد ماه 1331 دکتر مصدق كه با جانبازی مردم بر شاه و هوادارانش پیروز شده بود اعلام كرد كه به احترام مقتولان تظاهرات سیاسی سی ام تیر، فردا - دوم مرداد سازمانهای دولتی تعطیل و پرچمها به حالت نیم افراشته در خواهند آمد. وی همچنین قول داد كه ترتیبی خواهد داد كه از آن پس نشود هیچیك از اصول قانون اساسی را نادیده گرفت و جهت تامین منافع فرد و یا افراد معین از آن عبور كرد. وی گفت كه وصیت كرده است كه پس از مردن، او را در كنار گور مقتولان سی ام تیر به خاك بسپارند. او از این مقتولان به نام كسانی نام برد كه جان بركف نهاده بودند تا از حقوق ملت، آزادی و دمكراسی، قوانین وطن، حاكمیت ملی و استقلال كشور دفاع كنند. آنان جان دادند و در خون غلتیدند تا اراده ملت استوار و حاكم باقی بماند.

پس از فوت دكتر مصدق در اسفند 1345 و در حال تبعید غیرقانونی،دولت وقت مداخله كرد و اجازه نداد كه در گورستان مقتولان سی ام تیر ماه دفن شود و به این ترتیب مانع از انجام وصیت یك متوفی شد كه عملی مغایر منش ایرانی است. دولت وقت همچنین اجازه نداد كه مجلس ختم عمومی برای دكتر مصدق برگزار شود، اما نتوانست مانع شود كه میلیونها ایرانی در اسفند 1345 به علامت عزاداری، لباس سیاه برتن نكنند.

 

1339ش:یكم امرداد 1339، شاه درمصاحبه ای در پرسش به سئوالی كه از پیش آماده شده بود به صراحت گفت كه ایران اسرائیل را ده سال پیش برسمیت شناخته و این، موضوع تازه ای نیست. انتشار این مطلب با عكس العمل شدید دولتهای عربی رو به رو شد و جمال عبدالناصر ضمن حمله شدید به شاه، روابط مصر با ایران را قطع كرد و جنگ رادیویی دو كشور آغاز شد كه سالها طول كشید.


2000م:احمد شاملو شاعر، داستان نگار، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار معاصر وطن 23 ژوئیه سال 2000 بر اثر عوارض بیماری قند درگذشت. شاملو كه در عین حال یك مبارز سیاسی بود در طول عمر چند بار به زندان افتاده بود. انتقادهای او مخصوصا در سه سال آخر عمر نظام سلطنتی معروفند. وی مبارزه سیاسی خودرا از سفر آمریكا در سال 1976 شدت و گسترش داده بود. از شاملو دهها مجموعه شعر، داستان، داستان كوتاه، كتاب كودكان و مقالات متعدد باقی مانده است. وی در عین حال یك مترجم كتاب و مقاله از زبانهای فرانسه و آلمانی به پارسی بود. شاملو كه هنگام وفات 74 ساله بود در طول عمر چند نشریه عمومی تهران را نیز سردبیری كرده بود. شاملو در تهران و در یك خانواده نظامی به دنیا آمده بود. او می كوشید كه در اشعار خود ذائقه ایرانی را كه با سبك حافظ و ... آشناست رعایت كند.

 

شاملو


1829م:23 ژوئیه سال 1829 ویلیام برت آمریكایی ماشین تحریری را كه ساخته بود و گفته می شود نخستین تایپ رایتر بوده است در ایالت میشیگان به ثبت رسانید ، ولی از آن پس اشاره دیگری به ماشین ساخت ویلیام برت نشده است تا این كه 31 سال بعد

( سال 1867 ) سه آمریكایی دیگر به نامهای كریستوفر شول ، كارلوس گلیدن و سمیوئل در شهر میلواكی ایالت ویسكانسین آمریكا ماشین تحریری را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملی بود و كارخانه رمینگتون كه در آن زمان تفنگ و چرخ خیاطی تولید می كرد امتیاز انبوه سازی این تایپ رایتر را به مبلغ 12 هزار دلار از آنان خرید و تحت نام « شول ـ گلیدنShole - Glidden » به تولید صنعتی آن پرداخت كه رو به كامل گذارد و در سراسر جهان وسیله ای عمومی و ضروری شده است. عكس بالا از یك ماشین تحریر « شول ـ گلیدن » كه در سال 1873 ساخته شده و در موزه اسمیتسونین شهر واشنگتن نگهداری می شود برداشته شده است. باید دانست كه تلاش برای ساختن ماشین تحریر تحت نام « تایپو گرافر » از قرن چهاردهم میلادی آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم عملی نشد.

 

نخستین ماشین تحریر

 

1935م:دكتر دیوید اروینگ تاریخدان انگلیسی كه در كتاب خود « جنگ هیتلر » و سخنرانی هایش كشتار یهودیان اروپا به دستور هیتلر موسوم به « هالوكاست » را یك افسانه و ادعایی نادرست خوانده است از دیروز به كشور نیوزیلاند هم ممنوع الورود شد. وی قبلا به درخواست شورای جهانی یهودیان به كانادا، استرالیا ، آلمان ، ایتالیا و جمهوری فدرال آفریقای جنوبی ممنوع الورود شده بود. این شورا در درخواست خود خطاب به این دولتها نوشته است : هرجا كه دیوید اروینگ حضور یابد و سخنرانی كند؛ احساسات ضد یهود دامن زده می شود.

با این كه دولت نیوزیلاند اخیرا با دستگیری دو تبعه اسرائیل این دولت را متهم به سوء استفاده از خاك آن كشور و جعل گذرنامه های نیوزیلاند كرده بود، درخواست شورای جهانی یهود را پذیرفت.

دكتر اروینگ كتابهای تاریخی متعدد منتشر ساخته كه از میان آنها دو كتاب او « مسیر روباه صحرا » و « جنگ هیتلر » درباره آلمان نازی است.

وی در یك سخنرانی گفته بود كه طبق یك توافق ضمنی و محرمانه با رضا شاه كه از سال 1935 ( 1314 هجری ) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هیتلر با كمك ارتش ایران قصد تصرف خاور میانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان و دادن افغانستان و اراضی دیگری در شمال و غرب را به ایران داشت تا امپراتوری پارسی ها احیاء شود و به همین منظور به شوروی حمله نظامی برد و رومل ؛ بهترین افسر آلمان را به شمال آفریقا فرستاد. به اظهار دكتر اروین، قرار بود ارتشهای آلمانی از طریق قفقاز و مصر خود را به منطقه نفتخیز خاور میانه برسانند.

 

دکتر اروین


14م:تیبریوس، ژنرال رومی كه بیشتر عمر خود را در جنگ با ایرانیان سپری كرده بود و آثار زخمهای متعدد شمشیر دلاوران ایران را بر صورت و چانه اش داشت در این روز در سال 14 میلادی با رای سنای روم امپراتور روم شد. شورای عالی قوه مجریه روم قبلا او را برای احراز این سمت به «سنا» پیشنهاد كرده بود، ولی سناتورها در انتخاب وی دو دل بودند كه تیبریوس 23 ژوئیه سال 14 میلادی به جلسه سنا رفت و با نشان دادن جای زخمهای خود و شرح جنگهایش در سوریه و فلسطین با ایرانیان، موفق به گرفتن رای شد. سناتور های مخالف در این كه تیبریوس سرباز حرفه ای خوبی بود تردید نداشتند، ولی باور نداشتند كه بتواند امپراتور شایسته ای باشد، قواعد دمكراسی را رعایت، و قوانین مصوب سنا را عینا اجرا كند و به افكار عمومی احترام بگذارد.

 

تیبریوس و آثار زخمهای چانه و صورت


1952م:ژنرال نجیب رئیس گروه "افسران آزادیخواه مصر" كه با یك كودتای نظامی زمام امور را به دست گرفته بود 23 ژوئیه 1952 اعلام كرد كه بر كشور مسلط است و فاروق، پادشاه بر كنار شده مصر، باید این كشور را ترك كند.

وی فاروق را فردی خوشگذران و خودخواه که به آسانی آلت دست بیگانه می شود توصیف و اعلام داشت. با وجود این، ژنرال نجیب در آن روز اشاره به الغای نظام سلطنتی مصر نکرد. معنای آن این بود که پس از فاروق پسر او که طفلی شیرخوار بود جانشین پدر خواهد بود. فاروق چند روز بعد مصر را ترک کرد و به ایتالیا رفت و خوشگذرانی را با پولی که ذخیره داشت دنبال کرد.

فاروق از خانواده محمدعلی پاشا است که به عثمانی در تصرف مجدد مصر کمک کرده بود و بعدا خدیو (پادشاه) مصر شده بود و سلطنت مصر را درخانواده اش موروثی کرده بود. محمد علی پاشا یک مقدونی غیر یونایی بود که به ارتش عثمانی پیوسته و حکمران مقدونیه و قسمتی از یونان شده بود. فوزیه زن اول محمدرضا پهلوی (شاه سابق ایران) خواهر فاروق بود.

یك روز قهرمان ملی بود و روز دیگر متهم به خیانت! - سرانجام قهرمان جنگ «وردن»، مردی كه نیت خدمت به فرانسه داشت

 

1945م:محاكمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از 23 ژوئیه سال 1945 آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان كار به مرگ محكوم گردید.

«پتن» در جریان جنگ جهانی اول یك ژنرال فرانسوی بود كه در شكست دادن آلمان نقشی موثر داشت. او در 1916 در «وردن» تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن كه فرضیه «دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی» از اوست اواخر جنگ فرمانده كل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این كشور شد. شارل دوگل یكی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.

 

فیلد مارشال هانری پتن


1970م:23 ژوئیه 1970 قابوس بن سعید 30 ساله برضد پدرش سعید بن تیمور كودتا كرد و سلطان عمّان شد. این كشور هنوز فاقد یك قانون اساسی مدون و مجلس مقننه به صورت معمول آن است.

قابوس در انگلستان تحصیلات متوسطه و فنون نظامی را به پایان برده بود كه به عمّان احضار شد و به دستور پدرش در اینجا تحت نظر قرار گرفت، اما دوستان انگلیسی اش می توانستند با او ملاقات كنند. انگلیسی ها هنوز در عمّان نفوذ كامل دارند. این سرزمین كه در سوی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد از موقعیت سوق الجیشی ویژه برخوردار است. رفاه مردم عمان نتیجه نفت آن است. قانوس بعدا موفق شد با كمك نظامی انگلستان و شاه وقت ایران به ماجرای ظفار پایان بدهد.

 

قابوس

 

1999م:ژوئیه 1999 عبدالاحد كرزای (كرزایی) از بزرگان یك طایفه ساكن منطقه قندهار وابسته به قبیله پشتون درّانی (تا قرن هجدهم موسوم به ابدالی) در كویته بلوچستان (پاكستان غربی) ترور شد. عبدالاحد با پسرش حامد (رئیس جمهور فعلی افغانستان) و برخی از افراد خانواده اش ازدست حكومت طالبان جلای وطن كرده و به شهر كویته رفته بود. یك هفته پس از قتل او، در 22 ژوئیه اعلام شد كه ترور عبدالاحد كار طالبان بوده است (كه عمدتا غلیزایی = غلزایی هستند، قبیله دیگر پشتون كه میرویس هوتكی پدر میرمحمود فاتح اصفهان از میان آن قبیله برخاست). همچنین گفته شد كه طالبان احتمالا ترور حامد را هم در برنامه كار خود دارند. دیگر پسران عبدالاحد به آمریكا رفته بودند و در آن كشور اقامت داشتند. در آن زمان همچنین گفته شده بود كه حامد از دولت پیشین آمریكا انتقاد كرده بود كه چرا بدون بررسی و برآورد نتیجه كمك كرده است كه طالبان بر افغانستان مسلط شوند. حامد به همین دلیل حاضر به قبول نمایندگی طالبان در سازمان ملل نشده بود و بنابراین طالبان دشمن او شده بودند. طبق گزارش رسانه ها، حامد در طول اقامت در كویته تلاش می كرد تا ظاهرشاه به قدرت بازگردد. حامد در اواخر حكومت طالبان، از احمدشاه مسعود (از تاجیكان = پارسیوانان) كه با طالبان در مبارزه بود هواداری می كرد. مسعود در عین حال از مخالفان كنترل افغانستان توسط آمریكا بود و می گفت كه سیاست واشنگتن به دلایل متعدد برمدار كنترل دائمی افغانستان قراردارد و تاچنین باشد، در منطقه آرامش برقرار و پیشرفت میسر نخواهد شد. در پی قتل مسعود و ماجرای 11 سپتامبر 2001 و لشكركشی آمریكا، حامد كرزای به تشویق این دولت به افغانستان آمد و پس از طی مراحلی ریاست این كشور را به دست گرفت، ولی مسئله افغانستان با درگیرشدن ناتو در این قضیه توسط واشنگتن، پیچیده تر شده و آینده اش قابل پیش بینی نیست.

 

2007م:23 ژوئیه 2007 «محمدظاهر شاه» پادشاه پیشین افغانستان در 92 سالگی در شهر كابل درگذشت. درگذشت او در پی یك بیماری طولانی دستگاه گوارش اعلام شده بود. محمدظاهر كه در نیمه اكتبر 1914 به دنیا آمده بود در سال 1933 پس از ترور پدرش، پادشاه شده بود و تا سال 1973 به مدت 40 سال بر افغانستان سلطنت كرده بود. در این سال، سردار محمدداوود عموزاده و شوهر خواهرش كه نخست وزیر افغانستان بود از غیبت كوتاه او كه به ایتالیا رفته بود استفاده كرد و با یك كودتای بدون خونریزی نظام حكومتی افغانستان را از سلطنت به جمهوری تغییر داد و خود رئیس جمهور شد. با این كودتا، آرامش از افغانستان رخت بربست. محمدظاهر كه چهار پسر و دو دختر از او باقی مانده اند در سال 2002 و پس از سقوط حكومت طالبان، از ایتالیا به كابل بازگشت ولی ادعای سلطنت نكرد. او كه برای تحكیم حكومت حمید كرزای (كه از بستگان دور او است) تلاش كرد از مجلس افغانستان لقب «پدر افغان» گرفت و اجازه یافت كه تا پایان عمر در كاخ سلطنتی زندگی كند. محمدظاهر در طول تبعید در ایتالیا، از كمك مالی شاه وقت ایران برخوردار بود.

 

محمدظاهر شاه از جوانی تا سالخوردگی


636: اعراب مسلمان تصرف سرزمین فلسطین را كه پس از حكومت خسرو پرویز به دست روم شرقی (قسطنطنیه) افتاده بود تكمیل كردند.

1631: ارتش سوئد به فرماندهی گوستاو دوم پادشاه این كشور در « وربن » روسیه بر دشمنان خود پیروز شد . «گوستاو» سوئد را با برقرار كردن نظام وظیفه اجباری و جنگ با كشورهایی كه سوئد را دست كم گرفته بودند به عنوان یك دولت مقتدر وارد صحنه اروپا ساخت . گوستاو در 37 سالگی در ششم نوامبر 1631 در جنگ با آلمانی ها كشته شد.

1759: ارتش روسیه در جنگ بر آلمان پیروز شد و در این جنگ هفت هزار سرباز آلمانی كشته شدند.

1974: حكومت سرهنگها در یونان سقوط كرد. لشكركشی تركیه به قبرس و تصرف منطقه ترك نشین این جزیره عمدتا یونانی زبان، آخرین میخی بود كه بر تابوت حكومت سرهنگها در یونان كوبیده شد.

1954: پارلمان فرانسه قرارداد ژنو در باره سرنوشت ویتنام را تصویب كرد . این قرارداد در پی شكست نظامی فرانسه در « دین بین فو » امضاء شده بود.

1991: حزب كمونیست شوروی در اصل پذیرفت كه در نظام اقتصادی این كشور تجدید نظر شود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com